Jump to content

iknutis garage - alt mellom himmel og jord


iknutis
 Share

Recommended Posts

I går kom det pakke fra UK med bl.a IID tool diagnose, og det første som dukket opp var P0087 - low fuel rail pressure.

Den har ikke kommet på Foxwell’en faktisk, så da fikk jeg noe annet enn ledningsbrudd å tenke på.

Men først måtte jeg bytte glødeplugger på Citan’en til en kollega, fra Beru til Denso.

F0CA75A9-BEFA-493F-A4C0-B940EFBED075.jpeg

E252685F-642D-4CC5-B020-2FE03E2C9B38.jpeg

96685BCD-05DF-47A7-855C-83F4C835BF6C.jpeg
Så brukte jeg mitt nye diagnoseapparat for å kode inn to nye nøkler. Her bilde av ny og gammel.

5C9AC9CC-B444-432B-9C85-6D13F9BB6C7D.jpeg

Så fant jeg en post i UK om hvordan å feilsøke rail pressure, og viktigheten av å starte først i kjeden; matepumpen i tanken. Så jeg kjøpte meg måler idag, og målte ca 2.5psi på det meste.

F4595A11-6AE1-4644-B182-609C32BA0B73.jpeg

Byttet så dieselfilter;

2D32628E-2FB4-4B8D-AA76-6227CAC0C1B1.jpeg
Og målingen gikk opp til 3psi.

356AD0AD-CACF-41D0-A855-2EC039617101.jpeg

Ifølge fasiten skal jeg ha minst 6psi, helst 7.

Så det lukter nå pumpebytte i tanken.
 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, iknutis said:

Det er heldigvis (dessverre?) ikke mulig å gjøre slike feil på denne. :)
Heller ingen lekkasjer. MEN nå fikk jeg en god grunn til å bestille opp litt ekstra deler, noen plastklips og en filterpakke bl.a.

Hvordan er det med bestilling af varer fra England ?

Må i betale ekstra for indførsel.

I danmark er det nu meget mere besværligt at bestille reservedele fra england, da prise ikke inkludere vat og indførsel.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Jesper Løwe said:

Hvordan er det med bestilling af varer fra England ?

Må i betale ekstra for indførsel.

I danmark er det nu meget mere besværligt at bestille reservedele fra england, da prise ikke inkludere vat og indførsel.

Er nesten enklere enn før.
Før bestilte vi deler, og betalte ingen VAT før varene kom til Norge.
Da betalte vi VAT ved henting på postkontoret.

Nå betaler vi norsk VAT direkte til butikken i UK, og pakken kommer levert på postkontoret.
Har bestilt varer fra både Rimmerbros, Island4x4, Paddock og LRdirect siste året og det går helt fint fra alle. :)

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Moderen var på service med Tiguanen for en drøy uke siden. Ble påpekt utslitte klosser bak, verkstedet gav et tilbud på ca 5000kr for dette. Så jeg bestilte nye klosser til noen hundrelapper, men jeg syns også skivene var for dårlige til å beholde. Det viste seg også at stemplene var rustet fast på begge sider, så da ble det to nye kalippere også.

E4FF5B6E-0E90-4B36-84FA-4B833A9D29C9.jpeg

I helgen ble det svineribbe (revben?) på smokeren.

F13870B0-63B1-472C-A751-48808A4E8806.jpeg

Og mens den lå der og gjorde seg god, gikk jeg på skogen og felte litt trær. Godt selskap av rådyra.

799B6E4E-F90F-4FD0-81FD-6F89C3E3FD4E.jpeg

Ribben ble servert med råstekte poteter, maisbrød og coleslaw.

42905A7F-3E1D-442D-AF53-F0EB301D8C2F.jpeg

Fant ut at ene parklyset mitt på Roveren var gåent: her er det bare å klipse ut hele lykten, og bytte pære.

5ACAB14B-DEC2-4B4A-84AC-37FD6BAC18D6.jpeg

Veldig enkelt: skru av lokket, ta ut gammel pære og sett inn ny.

D7FA2C1D-A90C-4ED0-8014-C8CBDEAB5C51.jpeg

Har også her hatt en trøblete sensor på panseret, som hele tiden varsler om "Open bonnet", selv om det er lukket. Disse sensorene har begrenset levetid, og det er bare et tidsspørsmål om når de ryker. Dette gjør jo at alarmen går i tide og utide, så det fikset jeg med litt loddetinn.

9373157E-6142-4CE8-8F35-46009DE96C6D.jpeg

  • Like 4
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

I går kom endelig de nye kalipperne til Tiguanen, så da fikk jeg den ut av garasjen og inn med Discoen.

I dag startet jobben med å bytte tankpumpen; viste seg at jeg hadde bestilt for ny pumpe, da det gikk et skille i 2009/2010. Så nå har jeg bestilt enda en pumpe, men bilen blir jo nå stående en ukes tid mens vi venter på deler. Skal også bytte samtlige returslanger på dysene, for nå sprakk det enda en av de denne uken. Da er det like greit å bytte alle. 

58C58D63-C948-484D-98AC-F878109EFBD2.jpeg

54417A30-37C2-4EF5-8D61-8E1761ECA6D8.jpeg

F306DACC-76FC-428C-81FF-952B01952B78.jpeg

917F9854-E5DF-4735-8E3C-DBCEB6EE607A.jpeg

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var det på tide med en liten oppdatering igjen:
Har hatt tidvis feilmelding på luftfjæringen, kompressor og lufttank var byttet for bare 5år siden og veldig få kjørte kilometer. Men jeg slo til på et servicekit til kompressoren og begynte jobben med å skifte o-ringer og silicagel-kulene.

031D6CF5-BF1C-4FFD-9A4B-B900C997D2CD.jpeg

Kulene har en tendens til å gå i oppløsning og bli til støv når de er gamle nok, mine var riktignok rosa-hvite, men var i det minste fortsatt kuler.

6E69819E-5E80-4978-AAC6-5342BE95B054.jpeg

Filtrene var stive og ganske tette.

FA86252F-BE51-4F03-AFD9-534C7F18098C.jpeg

0EF941E1-9AAF-4D93-9668-BCFEA04BA3A9.jpeg

Og jeg byttet lokket til nyere og mer kraftig type, med push-fittings:
7E2020B4-2B80-4E32-911D-B6D0E62D5DE4.jpeg

Det kom også ny matepumpe til tanken som ble byttet.

1FBADFEB-A514-4A3C-B36D-A0539DDDB137.jpeg

D1C60684-190B-480B-8B39-F30F08FE0790.jpeg

Når jeg først var under der og hadde tanken ute, ble det fjernet litt overflaterust av ramma. Fylte også ramma innvendig med fluidfilm, og malte den svart utvendig.

18FA48C6-1FB2-4933-BDE0-E2F0AEC2272C.jpeg

Med ny matepumpe på plass var jeg spent når jeg målte dieseltrykket, og det var akkurat likens som før byttet. Dvs ca 3psi.

83CAFDE4-3AAB-4416-B351-B091F9D29CF9.jpeg
 

Litt mer logging av diseltrykk under kjøring, og det ser ut til at jeg må bytte høytrykkspumpa da den ikke leverer mer enn 110k kpa før den går i nødmodus.

1AD67793-0A2E-4370-A46E-DD843871D7BE.jpeg

Det kom også nye klips til innerskjermene:

95E8011E-1B54-4AF2-BCA8-0DB07A71EC8B.jpeg

Hjulmuttrene på disse bilene (og mange andre fra LR) har en elendig patent, da de er todelte slik at de kan ruste innvendig. Det gjør at de går opp i størrelse, helt fra 22mm til 24mm alt etter hvor mye de har rustet. Det gjør det håpløst å bruke de. Bestilte derfor et sett rustfrie muttre fra UK som jeg monterte i går. Her ser man en av de gamle:
3241A8F2-A9BB-4622-91CB-C8ADC416B061.jpeg
 

Avslutter med et stemningsbilde da vi har fått påfyll med ca 20cm snø siste dagene.

018F0B15-14FB-4683-AFB4-FB364BDBC99F.jpeg

 

  • Like 2
  • Thumb up 6
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
1 hour ago, heartstreams said:

Snyggt jobbat! 🙂👍 Använde du nåt speciellt när du gjorde rent webaston? Bytte till en renoverad beg i min Passat så har en extra liggandes som jag tänkte renovera..  : )

Täckar!
Brukte en liten børste, bremserens og trykkluft. I tillegg til varmeveksleren som jeg har tatt bildene av, rengjorde jeg også inni selve brennkammeret. Det er ganske tynn sot, så lett å fjerne. Den er ikke blandet med olje som i EGR og innsug, der den blir til en seig masse.
Den fungerer fortsatt bra, og man kan forlenge levetiden på brennkammer ganske lenge om man tar en slik service og rengjør den en gang i året feks.
Nytt brennkammer koster 4k, så dersom problemet vedvarer er det også en løsning.

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noterer meg at Webastoen har fungert prikkfritt etter rens. :)

Det nærmer seg vår, og dermed måtte det byttes reim på gressklipperen. Denne gangen til orginal reim som kanskje holder.

05615C48-1348-4D92-BE69-A89C540BA010.jpeg
 

Fikk også gjort ferdig veden jeg tok ned i vinter.

62AE8EA6-5265-4225-95D6-A34B0E65A6BC.jpeg

Og smakt litt deilig bbq-saus.

34457AB8-02BA-4A8E-BB73-76AB051FB4F6.jpeg

Har også polert litt biler igjen.

355AFED2-8A19-42EB-A0E5-55D28106FB0B.jpeg

21DADEC7-216E-4EBA-87ED-3BB88488DC65.jpeg

Og så kom det to store pakker fra UK; registerreim, pumpereim, løpehjul, reservehjulsvinsj og høytrykkspumpe. Ja, og så glemte jeg at jeg bestilte ny kompressor også, i tilfelle.  :)

CB15FB51-B26E-4A27-AA83-AADFD745FB41.jpeg

Begynte med å montere ny vinsj til reservehjulet.

7EF36A0F-6176-494A-BFB6-22F48E46C77E.jpeg

Se på all denne plassen; mye større plass enn en Caddy feks.

6ED88B03-9C84-4D05-8BE3-8ECE3D078EB5.jpeg

Fikk også kjøpt nye dekk til Urban Cruiseren og gamlingens Amarok.

DE966991-3650-46F8-9B28-AA41B0EB873C.jpeg

Så kom kvelden jeg har gruet meg til i flere uker; pumpebytte. Sånn ser ormebolet ut på forhånd;

0C6391BD-BEC9-4D75-A58B-175CC4DE751C.jpeg

Sånn ser det ut etter ca 3 timer og omtrent halvveis. Nå mangler jeg et kråkefot-sett og en slangeklemmetang med wire så fortsetter jobben i morgen kveld.

7D38F11A-89FF-41F6-AA7F-FA2D6B9DBD00.jpeg

  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Lars 9k said:

Många timmar blir det…, 👍

Ja, alt tar så lang tid fordi det er små dimensjoner (m6 og nedover), mange små klips og kontakter og alt må fjernes; diesel tilførsel, retur, ledningsnett til glødeplugger, oljeseparator og slanger, kjøleslanger, osv. Må også fjerne ledningsnettet til dysene på venstre side, før jeg kommer så langt at jeg kan begynne å demontere for å få ut selve pumpen.

Har satt av litt tid hver dag denne uken, og tatt fri fra jobb på fredag i håp om å bli ferdig. 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Med mer verktøy fortsatte jobben.

0CF6A09D-6CC4-48BA-A5AC-3D47A78CEFCD.jpeg
 

Etter to timer i går, og ca en time idag var den endelig ute.

E3389033-7C84-487A-AEBD-C78FC66F2030.jpeg

Tok av reimhjulet og flyttet over til den nye. Strammet til 50nm med en dråpe loctite.

302C993C-DE46-47E6-BCB5-DA932CE06EE8.jpeg

Dette et et bilde tatt med mobilen liggende mellom torpedovegg og motoren. Det viser reimstrammeren som har vært den største utfordringen; dette er en såkalt one-shot tensioner, som kommer ferdig strammet og deretter låst med en pin. Intensjonen er at man skal montere denne, putte på reim og dra ut pin for at den skal stramme. Neste gang man tar den av, kutter man reima så den ikke står i spenn og ødelegger gjengene. Som dere ser på bildet her har den noen kaninører, og en skjult metallsak som skal hindre feil montering.

EB2A6F68-8535-49EF-82BC-673CC78476A0.jpeg

Her er et nytt bilde, tatt i samme vinkel omtrent en time senere. Dette er den korrekte måten.

49CD44E0-9975-4E77-9B5B-27D796D8E6AB.jpeg

Ved dagens slutt er den nye pumpa inne, med ny reim og strammer. Nå gjenstår det bare å montere alt annet jeg har tatt av, bytte olje og filter så satser vi på oppstart i morra.

3A9D43E2-E7AC-4CF9-A888-A4DF5A2F47DF.jpeg

Ja, og så kom denne plutselig..

5C60FC74-865A-49EF-9AA8-82E7642CB819.jpeg

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Tja, hva skal man si..
Bilens kaldstart ble mye bedre med ny pumpe, men den går fortsatt i nødmodus med en gang den presses litt. Må kjøre med egg under pedalen for at det skal gå. Flere deler er bestilt fra UK, må nok ned med tanken igjen og denne gangen bytte alt komplett i tanken.

  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Lars 9k said:

Hur ser trycken ut nu?

2.5-3psi på tomgang, negativt under pådrag. Blir verre når det er varmt ute, tipper det er fordi dieselen blir varmere og vanskeligere å holde trykket oppe. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Lars 9k said:

Suger pumpen direkt eller sitter det något sugrör?

Du såg inga spår av alger i tanken?

Pumpen i tanken suger direkte, den har et lite filter bare. Både pumpe og filter er ny.
Ingen alger, alt var helt strøkent og rent. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På tide med en ny oppdatering:

Den nye kjøle/fryseboksen ser veldig bra ut. Jeg liker at det er kurv i den, slik at ikke matvarene ligger an mot veggen. Denne er også noen få liter større enn den forrige jeg hadde, det ligger stort sett i rommet til høyre på bildet. Fint å kunne legge noen brusflasker eller medisin dit.

7371B9EB-F1C6-4B39-9B3F-65E276EBA7AA.jpeg

23398003-E613-4C85-9837-5A434DB44AFD.jpeg

Testet også toastjern på bål for noen uker siden, opplevde at brødet satte seg fast i metallet. Løsningen ble å vaske de godt, ha på et tynt strøk med olivenolje og la de bake i ovnen på 200grader i en time. Etter det ble de gode og glatte.

3E8AD5E7-D097-49F4-9CD5-17FC6ADA7142.jpeg

Så kom det deler fra UK: ny fødepumpe til tanken, samt ny dieseltemp-sensor og retur fra dysene.

7626CE5C-79D8-440A-A191-3895EBAD75E9.jpeg

Ut med tanken og bytte pumpe for andre gang: jobben er nå gjort på bare 2 timer når det sitter i fingrene.

62609DCA-BAB9-447D-9BBA-5B87480A947D.jpeg

Skuffelsen var stor når trykket fortsatt makser ut på 3psi, og jeg trenger det dobbelte.

AB0EFF7B-1DD4-4F4C-BB86-8898BA30B7FA.jpeg

Går fortsatt ned til negativ under pådrag:
3EB3A4D0-48AD-4FAD-A4E4-06180545BB6C.jpeg

Bestilte så opp filterbraketten til dieselfilteret, samt returslangen fra filter til tanken i basert på mistanke. Fant et sted på internett en franskmann som hadde tilsvarende problem som meg for 10år siden, det viste seg å være tull med returslangen så dieselen gikk i loop mellom tanken og filteret, og lite diesel til motoren. Disse delene har enda ikke ankommet, og jeg begynner å få dårlig tid før den årlige pinseturen til Sverige.

Måtte også ha en liten runde på Urban Cruiseren: der begynte gliderne på kalipperne å bli trege, mye tørt fett og litt rust. Ble lett pusset med sandpapir og smurt med det herrens magiske middel Fluid Film.

0045D059-3131-46AD-B935-71CDCBAC4D9F.jpeg

12D55B33-FD96-4445-AA92-295A34F57062.jpeg

Byttet også simmeringer på bakdiffen, da den lakk på begge sider. Byttet selvsagt olje også samtidig.

808B078C-8F50-4DD3-AA83-4E6CEFA31E8A.jpeg

 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...