iknutis Posted March 1, 2022 Author Share Posted March 1, 2022 Humøret var på topp ja. Gleder meg allerede til neste år, dette blir fast tradisjon nå. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted March 1, 2022 Author Share Posted March 1, 2022 Mer feilsøking i kveld; først og fremst på jakt etter ledningsbrudd, som kan gi mye feil. Fant dog ingen på de forventede stedene. Gleder meg over lite rust. 1 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted March 1, 2022 Author Share Posted March 1, 2022 I går kom det pakke fra UK med bl.a IID tool diagnose, og det første som dukket opp var P0087 - low fuel rail pressure. Den har ikke kommet på Foxwell’en faktisk, så da fikk jeg noe annet enn ledningsbrudd å tenke på. Men først måtte jeg bytte glødeplugger på Citan’en til en kollega, fra Beru til Denso. Så brukte jeg mitt nye diagnoseapparat for å kode inn to nye nøkler. Her bilde av ny og gammel. Så fant jeg en post i UK om hvordan å feilsøke rail pressure, og viktigheten av å starte først i kjeden; matepumpen i tanken. Så jeg kjøpte meg måler idag, og målte ca 2.5psi på det meste. Byttet så dieselfilter; Og målingen gikk opp til 3psi. Ifølge fasiten skal jeg ha minst 6psi, helst 7. Så det lukter nå pumpebytte i tanken. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
haakonbs Posted March 2, 2022 Share Posted March 2, 2022 Liten morsomhet og helt sikkert ikke gjeldende i ditt tilfelle, men kjøpte en d2 i fjor som ikke startet. Viste seg at den hadde gått 2 år med høy/lavtrykk koblet feil på pumpa. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted March 2, 2022 Author Share Posted March 2, 2022 Det er heldigvis (dessverre?) ikke mulig å gjøre slike feil på denne. Heller ingen lekkasjer. MEN nå fikk jeg en god grunn til å bestille opp litt ekstra deler, noen plastklips og en filterpakke bl.a. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Løwe Posted March 2, 2022 Share Posted March 2, 2022 29 minutes ago, iknutis said: Det er heldigvis (dessverre?) ikke mulig å gjøre slike feil på denne. Heller ingen lekkasjer. MEN nå fikk jeg en god grunn til å bestille opp litt ekstra deler, noen plastklips og en filterpakke bl.a. Hvordan er det med bestilling af varer fra England ? Må i betale ekstra for indførsel. I danmark er det nu meget mere besværligt at bestille reservedele fra england, da prise ikke inkludere vat og indførsel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted March 2, 2022 Author Share Posted March 2, 2022 1 minute ago, Jesper Løwe said: Hvordan er det med bestilling af varer fra England ? Må i betale ekstra for indførsel. I danmark er det nu meget mere besværligt at bestille reservedele fra england, da prise ikke inkludere vat og indførsel. Er nesten enklere enn før. Før bestilte vi deler, og betalte ingen VAT før varene kom til Norge. Da betalte vi VAT ved henting på postkontoret. Nå betaler vi norsk VAT direkte til butikken i UK, og pakken kommer levert på postkontoret. Har bestilt varer fra både Rimmerbros, Island4x4, Paddock og LRdirect siste året og det går helt fint fra alle. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted March 7, 2022 Author Share Posted March 7, 2022 Moderen var på service med Tiguanen for en drøy uke siden. Ble påpekt utslitte klosser bak, verkstedet gav et tilbud på ca 5000kr for dette. Så jeg bestilte nye klosser til noen hundrelapper, men jeg syns også skivene var for dårlige til å beholde. Det viste seg også at stemplene var rustet fast på begge sider, så da ble det to nye kalippere også. I helgen ble det svineribbe (revben?) på smokeren. Og mens den lå der og gjorde seg god, gikk jeg på skogen og felte litt trær. Godt selskap av rådyra. Ribben ble servert med råstekte poteter, maisbrød og coleslaw. Fant ut at ene parklyset mitt på Roveren var gåent: her er det bare å klipse ut hele lykten, og bytte pære. Veldig enkelt: skru av lokket, ta ut gammel pære og sett inn ny. Har også her hatt en trøblete sensor på panseret, som hele tiden varsler om "Open bonnet", selv om det er lukket. Disse sensorene har begrenset levetid, og det er bare et tidsspørsmål om når de ryker. Dette gjør jo at alarmen går i tide og utide, så det fikset jeg med litt loddetinn. 4 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted March 11, 2022 Author Share Posted March 11, 2022 I går kom endelig de nye kalipperne til Tiguanen, så da fikk jeg den ut av garasjen og inn med Discoen. I dag startet jobben med å bytte tankpumpen; viste seg at jeg hadde bestilt for ny pumpe, da det gikk et skille i 2009/2010. Så nå har jeg bestilt enda en pumpe, men bilen blir jo nå stående en ukes tid mens vi venter på deler. Skal også bytte samtlige returslanger på dysene, for nå sprakk det enda en av de denne uken. Da er det like greit å bytte alle. 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted March 13, 2022 Author Share Posted March 13, 2022 Mens vi venter på deler ble det en liten tur med Toyotaen. Mye snø enda i indre strøk. 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted April 1, 2022 Author Share Posted April 1, 2022 Da var det på tide med en liten oppdatering igjen: Har hatt tidvis feilmelding på luftfjæringen, kompressor og lufttank var byttet for bare 5år siden og veldig få kjørte kilometer. Men jeg slo til på et servicekit til kompressoren og begynte jobben med å skifte o-ringer og silicagel-kulene. Kulene har en tendens til å gå i oppløsning og bli til støv når de er gamle nok, mine var riktignok rosa-hvite, men var i det minste fortsatt kuler. Filtrene var stive og ganske tette. Og jeg byttet lokket til nyere og mer kraftig type, med push-fittings: Det kom også ny matepumpe til tanken som ble byttet. Når jeg først var under der og hadde tanken ute, ble det fjernet litt overflaterust av ramma. Fylte også ramma innvendig med fluidfilm, og malte den svart utvendig. Med ny matepumpe på plass var jeg spent når jeg målte dieseltrykket, og det var akkurat likens som før byttet. Dvs ca 3psi. Litt mer logging av diseltrykk under kjøring, og det ser ut til at jeg må bytte høytrykkspumpa da den ikke leverer mer enn 110k kpa før den går i nødmodus. Det kom også nye klips til innerskjermene: Hjulmuttrene på disse bilene (og mange andre fra LR) har en elendig patent, da de er todelte slik at de kan ruste innvendig. Det gjør at de går opp i størrelse, helt fra 22mm til 24mm alt etter hvor mye de har rustet. Det gjør det håpløst å bruke de. Bestilte derfor et sett rustfrie muttre fra UK som jeg monterte i går. Her ser man en av de gamle: Avslutter med et stemningsbilde da vi har fått påfyll med ca 20cm snø siste dagene. 2 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted April 20, 2022 Author Share Posted April 20, 2022 Tre uker etter; sommerdekk! Har også hatt periodisk feilkode på Webastoen; for tidlig flamme detected. Normalt pga skittent brennkammer, så webastoen ble demontert og rengjort og fungerer nå som den skal. 2 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
heartstreams Posted April 22, 2022 Share Posted April 22, 2022 Snyggt jobbat! 🙂👍 Använde du nåt speciellt när du gjorde rent webaston? Bytte till en renoverad beg i min Passat så har en extra liggandes som jag tänkte renovera.. : ) 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted April 22, 2022 Author Share Posted April 22, 2022 1 hour ago, heartstreams said: Snyggt jobbat! 🙂👍 Använde du nåt speciellt när du gjorde rent webaston? Bytte till en renoverad beg i min Passat så har en extra liggandes som jag tänkte renovera.. : ) Täckar! Brukte en liten børste, bremserens og trykkluft. I tillegg til varmeveksleren som jeg har tatt bildene av, rengjorde jeg også inni selve brennkammeret. Det er ganske tynn sot, så lett å fjerne. Den er ikke blandet med olje som i EGR og innsug, der den blir til en seig masse. Den fungerer fortsatt bra, og man kan forlenge levetiden på brennkammer ganske lenge om man tar en slik service og rengjør den en gang i året feks. Nytt brennkammer koster 4k, så dersom problemet vedvarer er det også en løsning. 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 3, 2022 Author Share Posted May 3, 2022 Noterer meg at Webastoen har fungert prikkfritt etter rens. Det nærmer seg vår, og dermed måtte det byttes reim på gressklipperen. Denne gangen til orginal reim som kanskje holder. Fikk også gjort ferdig veden jeg tok ned i vinter. Og smakt litt deilig bbq-saus. Har også polert litt biler igjen. Og så kom det to store pakker fra UK; registerreim, pumpereim, løpehjul, reservehjulsvinsj og høytrykkspumpe. Ja, og så glemte jeg at jeg bestilte ny kompressor også, i tilfelle. Begynte med å montere ny vinsj til reservehjulet. Se på all denne plassen; mye større plass enn en Caddy feks. Fikk også kjøpt nye dekk til Urban Cruiseren og gamlingens Amarok. Så kom kvelden jeg har gruet meg til i flere uker; pumpebytte. Sånn ser ormebolet ut på forhånd; Sånn ser det ut etter ca 3 timer og omtrent halvveis. Nå mangler jeg et kråkefot-sett og en slangeklemmetang med wire så fortsetter jobben i morgen kveld. 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 3, 2022 Premium Member Share Posted May 3, 2022 Många timmar blir det…, 👍 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 3, 2022 Author Share Posted May 3, 2022 3 minutes ago, Lars 9k said: Många timmar blir det…, 👍 Ja, alt tar så lang tid fordi det er små dimensjoner (m6 og nedover), mange små klips og kontakter og alt må fjernes; diesel tilførsel, retur, ledningsnett til glødeplugger, oljeseparator og slanger, kjøleslanger, osv. Må også fjerne ledningsnettet til dysene på venstre side, før jeg kommer så langt at jeg kan begynne å demontere for å få ut selve pumpen. Har satt av litt tid hver dag denne uken, og tatt fri fra jobb på fredag i håp om å bli ferdig. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted May 3, 2022 Share Posted May 3, 2022 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 5, 2022 Author Share Posted May 5, 2022 Med mer verktøy fortsatte jobben. Etter to timer i går, og ca en time idag var den endelig ute. Tok av reimhjulet og flyttet over til den nye. Strammet til 50nm med en dråpe loctite. Dette et et bilde tatt med mobilen liggende mellom torpedovegg og motoren. Det viser reimstrammeren som har vært den største utfordringen; dette er en såkalt one-shot tensioner, som kommer ferdig strammet og deretter låst med en pin. Intensjonen er at man skal montere denne, putte på reim og dra ut pin for at den skal stramme. Neste gang man tar den av, kutter man reima så den ikke står i spenn og ødelegger gjengene. Som dere ser på bildet her har den noen kaninører, og en skjult metallsak som skal hindre feil montering. Her er et nytt bilde, tatt i samme vinkel omtrent en time senere. Dette er den korrekte måten. Ved dagens slutt er den nye pumpa inne, med ny reim og strammer. Nå gjenstår det bare å montere alt annet jeg har tatt av, bytte olje og filter så satser vi på oppstart i morra. Ja, og så kom denne plutselig.. 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 9, 2022 Author Share Posted May 9, 2022 Tja, hva skal man si.. Bilens kaldstart ble mye bedre med ny pumpe, men den går fortsatt i nødmodus med en gang den presses litt. Må kjøre med egg under pedalen for at det skal gå. Flere deler er bestilt fra UK, må nok ned med tanken igjen og denne gangen bytte alt komplett i tanken. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 9, 2022 Premium Member Share Posted May 9, 2022 Hur ser trycken ut nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 9, 2022 Author Share Posted May 9, 2022 3 hours ago, Lars 9k said: Hur ser trycken ut nu? 2.5-3psi på tomgang, negativt under pådrag. Blir verre når det er varmt ute, tipper det er fordi dieselen blir varmere og vanskeligere å holde trykket oppe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 9, 2022 Premium Member Share Posted May 9, 2022 Suger pumpen direkt eller sitter det något sugrör? Du såg inga spår av alger i tanken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 10, 2022 Author Share Posted May 10, 2022 9 hours ago, Lars 9k said: Suger pumpen direkt eller sitter det något sugrör? Du såg inga spår av alger i tanken? Pumpen i tanken suger direkte, den har et lite filter bare. Både pumpe og filter er ny. Ingen alger, alt var helt strøkent og rent. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 27, 2022 Author Share Posted May 27, 2022 På tide med en ny oppdatering: Den nye kjøle/fryseboksen ser veldig bra ut. Jeg liker at det er kurv i den, slik at ikke matvarene ligger an mot veggen. Denne er også noen få liter større enn den forrige jeg hadde, det ligger stort sett i rommet til høyre på bildet. Fint å kunne legge noen brusflasker eller medisin dit. Testet også toastjern på bål for noen uker siden, opplevde at brødet satte seg fast i metallet. Løsningen ble å vaske de godt, ha på et tynt strøk med olivenolje og la de bake i ovnen på 200grader i en time. Etter det ble de gode og glatte. Så kom det deler fra UK: ny fødepumpe til tanken, samt ny dieseltemp-sensor og retur fra dysene. Ut med tanken og bytte pumpe for andre gang: jobben er nå gjort på bare 2 timer når det sitter i fingrene. Skuffelsen var stor når trykket fortsatt makser ut på 3psi, og jeg trenger det dobbelte. Går fortsatt ned til negativ under pådrag: Bestilte så opp filterbraketten til dieselfilteret, samt returslangen fra filter til tanken i basert på mistanke. Fant et sted på internett en franskmann som hadde tilsvarende problem som meg for 10år siden, det viste seg å være tull med returslangen så dieselen gikk i loop mellom tanken og filteret, og lite diesel til motoren. Disse delene har enda ikke ankommet, og jeg begynner å få dårlig tid før den årlige pinseturen til Sverige. Måtte også ha en liten runde på Urban Cruiseren: der begynte gliderne på kalipperne å bli trege, mye tørt fett og litt rust. Ble lett pusset med sandpapir og smurt med det herrens magiske middel Fluid Film. Byttet også simmeringer på bakdiffen, da den lakk på begge sider. Byttet selvsagt olje også samtidig. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now