Jump to content

iknutis garage - alt mellom himmel og jord


iknutis
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)

 

Byttet alt på andre siden også: fortsatt den sinnsyke ulyden, gnikse-lyd av gummi.
Så i dag tar jeg ut fjærbeina igjen og smører opp gummi-isolatoren på fjærene, så får vi se om det hjelper.

I helgen gav jeg blaffen i alt, pakket bilen og dro på besøk til en kompis.
Urban Cruiser er den perfekte overlander, plass til alt og billig i drift.
948684BD-DD56-4933-BF34-75208513048B.jpeg

Vel fremme satte jeg opp mitt nye nød-telt (når ikke takteltet er med), og dette var jo et kjempetelt i mine øyne. God plass, god ventilasjon og raskt å sette opp.
BE53BDB0-0A75-4F71-8B39-DFF125198533.jpeg

Vi benyttet helgen til å lage mye god mat.

3C2B425A-DD3C-42E9-B7C8-629AC1A4B2A0.jpeg

0B3AFF90-0361-4174-92EC-628A21E044F7.jpeg

 

Edited by iknutis
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
12 timmar sedan, iknutis said:

 

Vi benyttet helgen til å lage mye god mat.

3C2B425A-DD3C-42E9-B7C8-629AC1A4B2A0.jpeg

0B3AFF90-0361-4174-92EC-628A21E044F7.jpeg

 

Dina matbilder och inte minst de på olika grillade kött varianter får det att vattnas i munnen!!!

Ser supergott ut!!!

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

I helgen var det åpning av Nordøyvegen;
https://no.wikipedia.org/wiki/Nordøyvegen

På vei utover måtte vi som vanlig ta ferge, og som vanlig på en fredag ettermiddag måtte mannskapet virkelig spille Tetris med bilene. På denne avgangen var det 3 biler som måtte stå igjen for å vente i nesten 4 timer på neste ferge.

278080D7-2248-4F4E-88B0-CD6A051111CB.jpeg

På vei tilbake kjørte vi den nye veien, med fantastisk kystlandskap.

C9C0BD62-5FB6-4AB6-AE65-85B72B4986CA.jpeg

58C785CD-EF8A-4468-9A91-6CA96AD7AA29.jpeg

Vel hjemme plukket jeg ut luftfilterboksen, braketten, batteriet og braketten til det for å komme til kombinert motor/girkassefeste og lufteventilen på girkassa.
Festet ble smurt opp og ventilen ble byttet i en ny. Endelig er nå bilen helt uten lyder!

 

88AF8780-FD23-4A16-9642-104FC1DDF800.thumb.jpeg.fac0c6ebc8f21032d3092b0b183303e2.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Bra jobbat, envishet och detektivarbete! 👍


Var ventilen av?

Fast du kör för fin/tyst bil, ett sådant gnissel hade nog försvunnit i våra Jeepar. 🤭

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Lars 9k said:

Bra jobbat, envishet och detektivarbete! 👍

Takk! :)
Jeg er allergisk mot ulyder, kanskje det er derfor jeg trives så godt i Jeep? :D

Ventilen var ikke av, den ble byttet på mistanke da jeg har en liten lekkasje av girolje fra girkassen inn i transferkasse. Hadde en ny på hyllen, så når jeg først holdt på var det like greit å bytte den. Nå vet jeg i hvertfall at den er i orden. En tett lufteventil kan føre til at oljen presser seg ut der den ikke skal..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har jo som de fleste har fått med seg, hatt problemer med en feilkode på motoren på Discoveryen som gjør at bilen til stadighet går i nødmodus.
Og nødmodus på en så avansert bil, slår ut både motor, girkasse, luftfjæring og håndbrekk samtidig. Bilen er med andre ord ubrukelig om noe ryker.
Etter å ha byttet omtrent hele dieselsystemet på bilen, satte jeg den inn hos en såkalt LR og Jaguar ekspert utenfor Ålesund: Lundanes bil.
Over telefon fikk jeg beskjed om at det var litt travelt like før ferien, så jeg kunne ikke forvente at de hadde tid til å se på bilen de første to ukene.
Jeg sa det var helt greit, satte igjen bilen og dro hjem. Jeg ventet så to uker før jeg ringte, men fikk da beskjed om at de ikke rakk å se på bilen da heller.
Og det fortsatte helt til midten av august, da sa jeg: Det eneste jeg ikke har byttet på hele systemet, er trykksensoren på venstre fuelrail. Så bytt den, jeg tar den kostnaden uansett.
Det gikk nye tre uker, før jeg til slutt ringte for å si at nå kommer jeg for å hente bilen uansett om den er fikset eller ikke. Fikk da til svar at sensoren var byttet, og bilen gikk nå som den skulle.

Greide ikke helt å bestemme meg for om jeg skulle være mest glad, eller mest forbannet. Hele sesongen ble jo ødelagt på grunn av dette, eventyrbilen vi skulle kose oss med på tur i sommer har jo stått på verksted siden midten av juni.

Jeg dro uansett nedover for å hente bilen, etter en rask prøvekjøring fikk jeg presentert en regning på 14500kr for jobben. Jeg vil med andre ord anbefale alle andre om å holde seg langt unna dette verkstedet.

På vei hjem kom jeg så langt som til første skikkelige bakke, så gikk bilen i nødmodus igjen.
Samme feilmelding som jeg har vært plaget med hele tiden:

4A6FED3D-4ED3-489B-BCED-FD5C9BCFF12A.png

Jeg ringte verkstedet for å varsle om dette, men ble enige om at jeg skulle kjøre videre og logge når feilkodene kom og om det var samme kode hele tiden.
Bilen gikk i nødmodus sikkert 10 ganger på vei hjem, men jeg kom meg jo hjem til slutt.
Kjente da en eim av diesel, og etter litt undersøkelser under panseret viste det seg at ene returslangen på dysene hadde falt av og det rant diesel nedover hele siden på motoren.

16F605A8-0E3F-4F34-A49A-0C4C613A5154.jpeg

Nye returslanger fantes heldigvis i delehyllen, så jeg bestemte meg for å bytte alt med nye orginale deler. Dette tente jo et lite håp i meg igjen..

7C42FFC1-C2CA-44E6-ABB5-E41D39ECE8B4.jpeg

Edited by iknutis
  • Thumb up 1
  • OMG 1
  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

Etter at returslangene var byttet, tok jeg bilen ut på en testtur og den fungerte nå som den skulle igjen. Tok da sjansen på å bestille time for EU-kontroll.

Verkstedet hadde også tatt livet av Sønnak-batteriet som sto i bilen, så det ble erstattet med en knallbra AGM batteri fra Biltema på 95AH.
F0F00457-A98D-4A6F-9855-5894CFE9689A.jpeg

Jeg har tidligere funnet en bitteliten lekkasje fra crossover-pipe'n på bilen, en liten sprekk i stålet som gjør at det kommer ut litt eksos. Den ble lappet før EU med pakningsmasse og eksos-bandasje fra Biltema.
D77A2B80-F323-41C0-9CA8-2688A5264E50.jpeg

Kjørte bilen for egen motor til verkstedet og: vipps var bilen godkjent. Herregud for en deilig følelse. Deilig og bittert på samme tid.

C1BA4418-815A-4E9B-9BC0-9917A03CC708.jpeg

Kjørte så bilen hjem igjen, og monterte igjen alle deksler etc i motorrommet som har vært demontert siden jeg kjøpte bilen.

B2BA63FD-BE3B-49A2-9901-CD29348EC214.jpeg


Nå er jo tur-sesongen min i stor grad over, så planen nå er å bytte registerreim og løpehjul og deretter selge bilen.

Edited by iknutis
  • Thumb up 2
  • OMG 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Surt att det var det sista som du inte bytt som var felet.

För jag gissar att det var givaren och inte returläckaget som var boven eller kan du haft läckaget hela tiden?

 

Bilbyte till nästa säsong alltså, blir det back to basic och en XJ eller något annat kul? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lars 9k said:

Surt att det var det sista som du inte bytt som var felet.

För jag gissar att det var givaren och inte returläckaget som var boven eller kan du haft läckaget hela tiden?

Bilbyte till nästa säsong alltså, blir det back to basic och en XJ eller något annat kul? 

Det var nok giveren ja. Lekkasjen oppstod trolig på vei hjem. Har kjørt bilen noen dager nå, bl.a på jobb og den fungerer nå virkelig bra. :D

Neste sesong? Vet ikke enda.. men jeg er jo en Jeep-mann tross alt, så det er absolutt ikke umulig at det blir amerikansk igjen. :)

  • Like 1
  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Når bilen var på Eu kommenterte de at det begynte å bli vanskelig å lese rammenummeret på den. Etter at dette ble et kontrollpunkt på EU-kontrollen, driver verkstedene å skraper frem nummeret med skrujern og da blir nummeret dårligere og dårligere for hver kontroll.
Stakk derfor innom Statens Vegvesen og fikk nummeret slått inn på ny.
3715FF33-9710-4C78-8450-47F2BDC2D235.jpeg

Vel hjemme hadde jeg slitt med beitepusseren, den stoppet rett og slett av seg selv. Demonterte litt, og i ene enden hadde 3 av 4 bolter skrudd seg selv ut slik at de låste fast reimhjulet.

AC2A330F-C67B-4AB8-BA92-68ED6F51CADD.jpeg

B6C01F0F-693E-4885-9860-F27BFD137CC2.jpeg

Heldigvis en ganske kjapp og enkel fiks, så jeg fikk slått ferdig og har nå parkert pusseren for vinteren.

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg sliter jo fortsatt med tilbakevendende feilkoder på bilen, den går i nødmodus rett som det er. Har jo tidligere byttet matepumpe i tanken to ganger, og totalt vært nede med tanken sikkert en 5-6 ganger allerede. Hadde fra tidligere liggende et nytt lokk, så da ville jeg bytte det slik at jeg kanskje slipper ned med tanken igjen på en stund.

5ECDFD49-CFE5-4878-8DB8-3772ECC996F4.jpeg

Stor forskjell på nytt og gammelt, uten at det har noen stor, praktisk betydning.

Skal også fjerne rocksliderne på bilen, da de sitter dårlig fast. Var redd begge kanalene var opprustet, men det var heldigvis bare festeplatene til rocksliderne som var laget av chinesium som hadde gått i oppløsning.
Selve kanalene var hele og pene, så de blir bare litt pussing og litt lakking før jeg monterer tilbake plasten.

6C13BC31-CFFE-4F1A-A573-98AD7335AD6A.jpeg

 

E9C0BC03-DCB3-400F-9DD9-EA1C8D87E643.jpeg

Jeg syns faktisk bilen er penere uten disse, og når de ikke har noen praktisk betydning, dropper vi de.
0432F102-6F39-43B0-9869-B3973B2DB66C.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 10/7/2022 at 11:25 AM, iknutis said:

Jeg syns faktisk bilen er penere uten disse, og når de ikke har noen praktisk betydning, dropper vi de.

Snyggt!  Håller med dig.

Kul du även kom iväg på en liten nattur med madrass, helt oplanerat. Bra med madrass om man skall stanna sent på jobbet...  :-) 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, CampForCer said:

Snyggt!  Håller med dig.

Kul du även kom iväg på en liten nattur med madrass, helt oplanerat. Bra med madrass om man skall stanna sent på jobbet...  :-) 

En slik Exped Duo Megamat kan jeg anbefale for alle. :)  Den er både veldig behagelig å ligge på, og isolerer svært godt.
Med en lengde på 2m og bredde på 130cm passer den også fint i mange taktelt. Den er en kjempefin erstatning til mange av de orginale skum-madrassene. Det hadde selvsagt vært å foretrekke med taktelt da jeg liker den friske luften også, men et godt alternativ å ligge inne i bilen. Spesielt hvis det er skikkelig høstvær.

Alle vet jo at skikkelige rocksliders skal festes i rammen, ikke i kanalene. ;) 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, CampForCer said:

Bra där!

Hur vet man vad som är bäst? Linolja. Tectyl, Fluidfilm, Lanolin etc?

Borde nog skicka i alla hål i min med, i god tid :) 

Tja, best og best. Alt forhindrer jo rust. :) Fluidfilm får mye skryt, men den også fås i minst 3-4 forskjellige varianter og tykkelser. En er ment for hulrom, en er ment for generell bruk og en er ment å skulle smøres i hjulbuer der den er utsatt for ekstra slitasje.
Lanolin er navnet på fettstoffet som finnes i Fluidfilm. Og det finnes mange aktører som bruker det samme, feks Lanofilm.

Jeg bruker gjerne linolje eller Fluidfilm i hulrom, under bilen, på for- og bakstilling etc bruker jeg mye Fluidfilm.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
45 minuter sedan, iknutis said:

Tja, best og best. Alt forhindrer jo rust. :) Fluidfilm får mye skryt, men den også fås i minst 3-4 forskjellige varianter og tykkelser. En er ment for hulrom, en er ment for generell bruk og en er ment å skulle smøres i hjulbuer der den er utsatt for ekstra slitasje.
Lanolin er navnet på fettstoffet som finnes i Fluidfilm. Og det finnes mange aktører som bruker det samme, feks Lanofilm.

Jeg bruker gjerne linolje eller Fluidfilm i hulrom, under bilen, på for- og bakstilling etc bruker jeg mye Fluidfilm.

Tack - en djungel där...   Men allt fett o olja brukar ju vara bra  :-D

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lett økt i garasjen i går;

byttet til ny kompressor på Roveren. Har fått innimellom feilkode C1A13-64 Pressure does not decrease when venting gallery. Overhalte tørken på kompressoren med ny innmat tidligere i år, og feilen kom mye sjeldnere etter det. Men jeg hadde ny kompressor på lager, så da ble det bytte. Den nye går lydløst sammenlignet med den gamle. 😀

7BD8939B-E901-43D0-BBB7-B52283025215.jpeg
Broderen skulle også bytte oljefilter på sin Opel Astra, og det ble plutselig en 4-timers jobb da filteret satt så hardt at jeg ødela to forskjellige avdragere i forsøket. Til og med den med sykkelkjede røyk. Løsningen til slutt ble brekkjern og slegge for å løsne siste delen som sto igjen på blokka.

F1D0322F-321B-4F81-8EFC-54AFAF093965.jpeg

Ble også en liten fjelltur igjen, treningstur akkurat opp i snøen på 1000moh.

9A5FA6CA-9B21-46A9-B4E8-D0A8727E8528.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Bare for å være 100% sikker på at den uorginale matepumpen i tanken IKKE var årsaken til nødmodus, bestilte jeg ny orginal LR-pumpe til en månedslønn, og tok ned tanken igjen for sjette(!) gang. Men resultatet, trykket og strømtrekket var akkurat som før. Satte derfor tilbake den uorginale og solgte den orginale.
A3DFBE43-9DC3-4C88-BA8E-79C35F8ADEAB.jpeg
 

4119003C-6ABF-4349-9490-02E63084FAC6.jpeg

Når vi tok oljeservice på Astraen, fant vi ut at toppdekselpakningen var veldig lekk. Så den ble også byttet i helgen, mye mer jobb på en moderne motor enn de designet på 90-tallet. :)

 

DB358C52-AD10-4F01-8177-CD75698D9DC5.jpeg

4E81A5B5-7960-4CAD-BAA4-036426DA36E5.jpeg

 

Edited by iknutis
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Sist helg var det ytret ønske på en facebook-gruppe om et lite kortreist treff.
Vi ble enige om plass, det meldte seg i utgangspunktet 9-10 stykker som var interesserte og vi valgte plass basert på det.
Pakket raskt Discoen:
Termodress, liggeunderlag, sovepose, pute og en matkasse med litt utstyr.
61B19CC3-CE80-4059-9D2E-B3AB9A2F10C8.jpeg

Det ble en veldig fin og hyggelig seanse med trivelige folk, det møtte hele 4 biler. Sånn sett kunne vi valgt en mye mindre plass også.

På kvelden ble det stekt mørbrad av elg, og kokt nyydelig soppstuing.

FB795F74-0FA6-4A9C-91EB-788B363F6303.jpeg

Våknet søndag morgen til denne utsikten:

9B329DF1-DC05-4731-8E2D-715E83B02F09.jpeg

I garasjen har jeg fått inn en Mazda6, der jeg skal hjelpe en kompis med å skifte bremser og få bilen på EU-kontroll.

28A94998-A7FB-4173-9C3A-E9411EBBA3D1.jpeg

 

Edited by iknutis
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...