Jump to content

Balanssand, påfyllning som inte funkar?


blackstream
 Share

Recommended Posts

Har läst på forum att man ska kunna fylla på däcken med balanssand genom att:

  1. Släppa ut luften ur däcket
  2. Tratt med balanssand mot ventilen
  3. Lyfta bilen så att däcket suger i sig sanden

Det funkade hyfsat att hälla sanden genom en lös ventil jag hade liggande men inte när det skulle göras på riktigt. Nån som provat? Fail för mig iaf. 

IMG_20171001_122355.jpg

Edited by blackstream
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

When I had beadlock rims I used balancing beads. The easiest way I've read on the Land Rover forums and what I actually did is remove the tire, remove the air and break the bead of the tire on one side. Drop in the balancing beads and the refill with air. Literally 15 mins per tire. 

 

Todd.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Premium Member
On 10/1/2017 at 3:02 PM, blackstream said:

Thx @tuko, seems like a solution. Should work without  beadlock as well, bit hassle with tire bending though. These tires will go off in about a month so just trying this way of doing it for fun. 

Hur gick det med denna balansering @blackstream?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
2 hours ago, Andreas.E said:

Jag är också väldigt spänd på hur det går/gick!

Man använder istället för vikter och det funkar bra. 

Jag har använd dom här: http://www.easy-balance.se/sv/

Ser ut som kattsand, skulle inte förvåna mig om det är det, lite dyrare än kattsand bara. Man får kolla i tabell hur mycket man ska ha för sitt däck. Det man kanske ska tänka på är att man trycker i en del fukt i däcken när man luftar/fyller ute under granen och kattsanden suger ut sig fukten...

klippt från easybalance:

Balanseringspulvret är helt fri från giftiga ämnen och är en miljövänlig naturprodukt. Det tar endast sekunder att applicera EASYBALANCE under däckmonteringsprocessen och det krävs inga speciella ventilnålar. Balanseringspulvret absorberar fukt och kondens i däcket utan att klumpa och däcket balanseras under hela däckets livslängd. När däcken kasseras kan du till och med återanvända pulvret till dina nya däck!

 

 

 

 

Edited by blackstream
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har Googlat runt lite på ballanseringssand och ballanseringskulor och för det första så är det förvånansvärt billigt, beroende på märke då förmodligen. Men det är som sagt en aktiv ballansering som sköter sig själv och ändrar sig i däcket beroende på vart obalansen är. Jag tänker nog köpa dessa och ballansera om mina bfg ko2 under vintern då jag vet attt jag fortfarande har obalans sen dom monterades.
"ATB Balanseringskulor virvlar runt i däcket från sitt viloläge, tills de lokaliserar området där obalans uppstår. Kulorna justerar sin position tills obalansen neutraliserats och är kvar i position tills fordonet stannar."
Detta är taget ifrån märket ATB, Active Tire Balance. 
Hur pass små däck man kan ballansera med detta vet jag dock inte, och jag hittar heller ingen information om det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...