Jump to content

Island 2018 (inställt, blir kanske 2019)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Jag och Hanna funderar på en Islandsresa 2018.

Vår tanke är att åka med Smyril line från Hirshals i Danmark och vara iväg totalt kring 4 veckor.

Just nu lutar det åt att åka i slutet av augusti - september då priserna sjunker en del beroende på säsong, vi kommer snart att kolla priserna så noga som det låter sig göras så här långt innan.

Tyvärr har vi ont om ressällskap för stunden och att köra ensamma är inte aktuellt, så därför slänger vi ut en förfrågan här för att se om det är någon annan som har liknande planer!

Tidpunkten är inte huggen i sten.    Åker man under säsong så finns ju även möjligheten att stanna till några dagar på Färöarna under fram eller återresan då färjan går två gånger i veckan under högsäsongen.

 

Edit: uppdaterat med priser.

Priset varierar beroende på säsong sommaren tom v34 (fre 24/8) är högsäsong och från v35 (25/8) är mellansäsong.

Vi har tittat på två alternativ:

Utresa högsäsong 4/8 återresa mellansäsong 29/8, detta alternativ möjlighör ett tredagarsstopp på Färöarna om man så önskar.

Övernattning i flerbäddshytt (6 bäddar) inkl lunch 19 360 skr för 2 pers T o R inkl 2,5m hög bil. övrig mat tillkommer. Väljer man tvåbäddshytt utan fönster kostar det 23 430 skr men då ingår ingen mat.

 

Utresa mellansäsong 25/8 återresa 19/9.

Övernattning i flerbäddshytt (6 bäddar) inkl lunch 17 100 skr för 2 pers T o R inkl 2,5m hög bil. övrig mat tillkommer. Väljer man tvåbäddshytt utan fönster kostar det 20 560 skr men då ingår ingen mat.

EDIT igen: i brist på resesällskap så har vi nu bestämt oss för att det får bli Island något annat år. Vi är inte sugna på att ge oss in på de sämre vägarna (och det är ju dit vi vill) utan ressällskap och då jag måste planera min semester 2018 nu, så ställer vi in. :(

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wow!  Nice!

Hade det varit ett år längre fram hade jag nog hängt på.  2018 är inte bilen "redo" för sådant känner jag, och jag kommer inte heller ha semester nog då vi åker till Kroatien mm under sommaren. Första långresan då med bilen, och kommer hålla mig inte alltför långt från vägarna då pga brist på erfarenhet.

Island är kanon!   Hoppas ni kommer iväg.  Jag kollade själv upp resa med bil dit för två somrar sedan. Vill minnas att det var många dagar på färja...  hehe    Island är fantastiskt i maj och tidig juni. Sedan kommer det vansinnigt med turister, och även priserna skjuter iväg.  Vet inte riktigt hur länge den säsongen varar dock.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timme sedan, CampForCer sade:

Island är kanon!   Hoppas ni kommer iväg.  Jag kollade själv upp resa med bil dit för två somrar sedan. Vill minnas att det var många dagar på färja...  hehe    Island är fantastiskt i maj och tidig juni. Sedan kommer det vansinnigt med turister, och även priserna skjuter iväg.  Vet inte riktigt hur länge den säsongen varar dock.

Priserna skiljer ganska rejält beroende på när man åker. Skall som sagt kolla så exakt som möjligt, men har en ungefärlig uppfattning om att det ligger på ca  10 000kr för två under sep-maj och runt 30 000kr juni-aug. Kommer att återkomma när vi pratat med rederiet och fått exaktare priser. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-24 at 21.03, Lars 9k sade:

...

Tyvärr har vi ont om ressällskap för stunden och att köra ensamma är inte aktuellt,  ...

Bah!

Här är allt du behöver veta ... (Äntligen får jag användning av mina 5000 timmars film jag har från min Islandsresa 2012 ;))

Hur man INTE korsar en flod

Och hur man faktiskt skall göra ...

Nu är det bara att åka :) 
Låt inte andra hindra dig från att uppfylla dina drömmar.
Har aldrig känt mig så säker som på Island, både on och off road ... 

 

 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

58 minuter sedan, SafariTec sade:

Man KAN vurdere RoRo-frakt ifra Drammen om ein vil spare seg X dager sjøreise 

Ahaa   Det visste jag inte.    Du menar då att man bara flyger och sedan hämtar ut bilen där.   Går RoRo då till Keflavik, eller Reykjavik?  Kanske kan vara ett alternativ så att kids slipper vara en vecka på sjön..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Korrekt, biler ruller ombord skuta & man sjøl flyr etter.

Sist eg sjekka, gikk det RoRo ifra Fredrikstad til Reykjavik. Denne ruta segler no ifra Drammen. Om det er endra ankomsthavn i Island må man sjekke med rederiet. 

Det er iallfall eit veldig greit alternativ om man ikkje ønsker 1 veke ++ på havet. Avhengig av antall reisande, kan dette også komme økonomisk bedre ut.

Eg MEINER det finnes liknande mogelegheit ifra Hamburg og/eller Bremerhafen. Men det blir jo noko omvei for oss her i Nord....

Ei heller går det ferge ifra Scrabster/Skottland til Færøyane, dermed er den opsjonen bortevekk.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

6 timmar sedan, CampForCer sade:

... Kanske kan vara ett alternativ så att kids slipper vara en vecka på sjön..

 

6 timmar sedan, SafariTec sade:

...
Det er iallfall eit veldig greit alternativ om man ikkje ønsker 1 veke ++ på havet. ...

När jag åkte båt var det 2 dagar (från Hirtshals DK till Seydisfjördur).
Aktuella tider
Vet inte om det var pga högsäsong när vi åkte, men vi "studsade" bara i Tórshavn, någon timme mitt i natten så vi märkte det aldrig.

De har/hade pool och annat på båten, vad jag kommer ihåg så led inte barnen direkt (inte mer än att sitta instängda i en bil 6-7h/dag ;) ).

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Utifra dette får eg det til å bli 4 dager ifra DK til IS

http://www.smyrilline.com/Files/Billeder/01_COM-site/Schedule/2017/siglingaratlan-catalogue-2017_issuu.pdf

Kanskje distansen var kortere då du reiste HrWIB?

Ref linken i posteringa over; Fks 28 til 31.10 er 4 dager i den Norske kalenderen.................om kanskje ikke FULLE dager ombord....

Tur-Retur burde då fort vekk bli til 7-8dager.... Det gir ei veke på sjøen...........

Korriger meg gjerne her

Edited by SafariTec
Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-28 at 13.17, SafariTec sade:

... 
Kanskje distansen var kortere då du reiste HrWIB?
....

Vad jag vet så har de flyttat Island lite längre ifrån Danmark sedan 2012, är inte det allmän kunskap i Norge? O.o

image.png.d0e5e94ed0f8a84058371b73b00a4298.png

2012 gick båten klockan 0900 (tror jag skrivit 0800 i reseberättelsen) från DK dag 1 (24/7) och anlände dag 3 (26/7) på morgonen till Island, vi tillbringade med andra ord 2 dagar och två nätter på båten, tot mindre än 60 timmar (tror bestämt närmare 48h, som du ser så står jag och har tankat bilen klockan 10:06 den 26/7 på Island)

image.thumb.png.e52af589fd5df4583843fa257ec542ef.png

 

On 2017-10-28 at 13.17, SafariTec sade:

....
Korriger meg gjerne her

Så gärna så ... om nu ovan inte varit tillräckligt så se nedan.

Du har tydligen valt den längsta turen du hittar i rederiets/färjans schema? 

image.png.dea04e0c8f3a8501e59b9f8d76d0ac86.png

Om man väljer denna så sparar man väldigt mycket tid 

image.png.0166856b0cc87406cb2a78b1c674309c.png

Om rederiets tidtabell stämmer (och jag kan läsa den rätt) så innebär det att färjan går från Hirtshals den 1/8 klockan 11:30 och landar i Seydisfjördur den 3/8 klockan 0830 => ca 45 timmar plus på/av-lastning. Väldigt likt hur det var år 2012 (fast andra tider då), kanske har de inte flyttat Island trots allt? :/

@Lars 9k Vet inte hur stora 6bäddshytterna är, men 4bäddshytterna var ganska intima om man säger, bara som en heads up ;)

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

I brist på resesällskap så har vi nu bestämt oss för att det får bli Island något annat år. Vi är inte sugna på att ge oss in på de sämre vägarna (och det är ju dit vi vill) utan ressällskap och då jag måste planera min semester 2018 nu, så ställer vi in. :(

Men, men ... det finns massor annat kul som vi inte sett, så sommaren lär nog bli intressant ändå! ☺️

Edited by Lars 9k
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Lars 9k said:

I brist på resesällskap så har vi nu bestämt oss för att det får bli Island något annat år. Vi är inte sugna på att ge oss in på de sämre vägarna (och det är ju dit vi vill) utan ressällskap och då jag måste planera min semester 2018 nu, så ställer vi in. :(

Men, men ... det finns massor annat kul som vi inte sett, så sommaren lär nog bli intressant ändå! 263a.png

Det är både med glädje och med lite sorg jag läser det här. (även om jag läst det i ett pm först). Det är alltid tråkigt när reseplaner får avbrytas eller skjutas upp, men för min del är det ett bra besked. Jag var en av de som övervägde att stuva om i min långtidsplanering för att följa med till Island 2018, men jag kände att jag behövde stå kvar vid min befintliga plan om att sikta på Islands-resa år 2019 (el möjligen 2020) istället. 
Så med detta i åtanke, kanske Lars kan få med ett "lite större gäng" om man siktar på 2019 istället? Jag har i alla fall lust att dokumentera vem det till slut var som bogserade vem ?

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

 

12 minuter sedan, Tommy sade:

Dette hadde vært kul og blitt med på 1f642.png. God tid til og få med familien1f609.png.

Hvor lang tur planlegges? 2 uker?

Enligt första inlägget, ex  utresa 4/8 återresa  29/8, så snarare 4. 

Vår tanke var tre dagar på Färöarna på vägen dit och sen knappt ca 2,5 på Island.

Men det går ju säkert att träffas på Island om man vill vara vara ute olika länge.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vad är det som krävs av bilen för att kunna göra en "full" islandsresa?

Har själv funderat på att åka dit men många resereportage använder dom typ Arctic Trucks och andra "extrembilar" så det är svårt att få en bild av vad man kan förvänta sig av vägarna.......

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...