Jump to content

Island 2018 (inställt, blir kanske 2019)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Här är ju några som varit där så de svarar ju förhoppningsvis. Min uppfattning är att man kommer långt med en lite rejälare 4x4. Snorkel är nog bra då det är mycket vattenövetgångar. Men som sagt jag VET inte ........ då jag inte varit där.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag var där 10 dagar över nyåret som var. Jag åkte en runt en del, men inte inåt i landet eller på vägar som var sämre än vanliga grusvägar. Pratade med mycket folk, och jag har fått uppfattningen att det allra mesta går utmärkt med en närapå standard Pajero, om den är i gott skick. (tar en sådan som exempel då jag har en). 
Det finns säkerligen vattenövergångar som blir svåra när det är högre vattenstånd, meeeen det är ju långt ifrån bara en snorkel som avgör vadmöjligheterna. Exempelvis sitter generatorn förhållandevis lågt på en Pajero, tyvärr. 
Det ska bli spännande att se vad de som Överland'at på Island säger. 

Anledningen till att jag vill ha ett annat fordon innan min Islandsresa är på grund av utrymmesbristen i min korta Pajero. Vill gärna ha något större till dess :-)

 

Edited by JohnE
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-12-09 at 13.02, Fredde-GBG sade:

Vad är det som krävs av bilen för att kunna göra en "full" islandsresa?
...

Det beror nog på vad du lägger in i "full" :)

Jag klarade mig fin fint med min bil, var inte ens nära någon gång att hamna i situationer där det kunde bli krångligt, men då undvek jag givetvis all snökörning, vill du göra det är det AT eller liknande bil som gäller.
De flesta som kör omkring på Island har trots allt inte fullkittade offroadmonster, utan vanliga bilar, vill man ut på "F"-vägarna så behöver man 4x4 bil. Vill man passera de värsta floderna behövs snorkel, men de flesta vattendragen vi körde genom var OK utan snorkel.

Jag tycker det är bästa att åka över och sen helt enkelt undvika de ställena där man ev inte kan köra med sin bil.
Skall man kitta bilen för att klara alla eventuella hinder så kommer man nog mesta ligga hemma på garagegolvet och försöka förbättra bilen istället för att resa ;)
Island är värt resan, vi har den nog fortfarande på 1a plats i våra lista ... om du inte redan läst min reseberättelse så gör det för lite inspiration.
Jag planerade resan helt efter vad jag ville se och göra, inte alls efter vad bilen skulle kunna klara av.
Sen kan det säkert finnas vägar som är så håriga att man helst vill vara en hel kolonn av AT bilar, men då är det väl lättast att bara undvika de vägarna.

Edited by MrWIB
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...