Jump to content

John garage - Pajero Gen3


JohnE
 Share

Recommended Posts

Tack hörrni! Ja jag får väl representera "öststaterna" såväl som Pajero-ligan, även om jag befinner mig halva året i vårt västra grannland och drömmer om europeiska bilar ??
Ni om inte sett mig på 4x4-forumet kan få två bilder på mina tidigare Pajero's. Bägge två med 35"are, och bägge två tämligen ofta spöade i skogen. 
spx2s3.jpg

img-20160202-102658.jpg

Generation-3-Pajeron har ännu inte varit med om RIKTIGT hård terräng, det råkade bli så att jag fokuserade först på att komma ut och resa, framför att köra i skogen. Nu har dock skogs-tarmen börjat rycka, så det kommer väl hända lite med stuket framöver hoppas jag :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja hörrni... det här ska bli spännande. Handlat lite gummi och svetsat lite på ett par fälgar ? 

DSC_0054.thumb.JPG.f7eb26113304c821bbf691e6debab179.JPG

Tyckte det tog sån tid för färgen att torka när jag målade i garaget, sååååå....
DSC_0107.thumb.JPG.31876a23e7a3a5ed2921d7f260527d99.JPG

Då ska vi se hur det här blir då... 
DSC_0074.thumb.JPG.12404785cfc5ae2c309bb6ce02410610.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Lars 9k said:

Snyggt, inte minst den förgkombon, 35” igen?

Kräver väl lite andra modifieringar eller de får plats ändå?

Tack! Ja, jag hoppas det ska bli snyggt. :)
40mm höjning, så får vi se hur många batterier tigersågen behöver jobba ??
Jag tänkte köra på gamla Toystory-pajerons  35" vinterdäck en vinter till. Sälja till våren förmodligen. Det kommer inte gå fritt vid kraftig infjädring och styrning samtidigt, men det blir väl mindre av sådant på vintern. 33" borde gå fritt, så de fem sommardäcken är Cooper STT Pro 33" som jag skiftar till i vår :-)
Fälgarna är 8" (+ beadlock'en) med ET0. Behöver minimum 13mm spacer för att det ska fungera mot bromsar och liknande, men det blir 25mm för att ha marginal. Kvalificerad gissning är alltid kul ?

Edited by JohnE
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Lars 9k said:

Och lite skärmbreddare ?

Heeelst inte. Men tror det blir svårt att undvika. Ska se vad utsticket av däcken hamnar på så får jag avgöra då, men jag vill helst inte ha några alls. 

I övriga händelser. Fällde upp tältet i garaget och tog ur madrassen. Låtit det ligga och vädra/"torka" ur ordentligt i nån vecka och nu har jag fällt ihop det igen för vinterförvaring. Ska bara hitta en lämplig plats för det ?

Tentfix.thumb.jpg.4da84a451e1a0cfd630743f431875cd6.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
7 timmar sedan, JohnE sade:

Heeelst inte. Men tror det blir svårt att undvika. Ska se vad utsticket av däcken hamnar på så får jag avgöra då, men jag vill helst inte ha några alls. 

Lite sanna tänk som jag kanske. Det som inte sticker ut från bilen riskerar inte att gå sönder nellan träden!?

Link to comment
Share on other sites

Right, jag funderar på om man skulle göra en liten presentation av bilskrället man har kanske? 

Såhär ser det ut i skuffen på kärran. Med lite inspiration från nätet snickrade jag ihop min egen variant av förvaringsutrymme. Grovförvaring underst, på vänstra sidan ser man ved, men där bakom är det gömt ett campingbord, diskho, och lite andra bra-att-ha-saker. På högra sidan är det tomt, då jag kom på att jag borde dokumentera efter att jag börjat tömma den inför vintern. ?? Två stycken biltema campingstolar petar jag in där, tillsammans med gummistövlar, tältpinnar, den stora gasolflaskan och en del annat smått och gott. Det förvaringsutrymmet är 95cm djupt. 
Botten är "halv", som ni kan se. Anledningen till det är att kunna nyttja ett av bilens förvaringsfack från fabrik, i golvet. Bredvid vedsäcken ser ni handtaget (ljusgrått) för att lyfta upp golvet. Det går då att lyfta till ungefär 45 graders vinkel, och då kommer man åt saker som extra säkringar, bogserlina, några olika oljor och verktyg för eventuella punkteringar. 

DSC_0112.thumb.jpg.e89f8463248863601d422b013662b458.jpgI


I högra lådan har jag finförvaring och skafferi. Bestick, kastruller/stekpannor, kryddor, torrvaror (om än mycket urplockat nu, se tidigare anledning)Kylskåpet hittade jag på blocket. Setat i en segelbåt, ett kompressorskåp på 62 liter. Tyst, och MYCKET snabb kyla. :-) Verkar inte dra speciellt mycket ström heller, men jag har inte mätt exakt förbrukning. Vet att det är många som kör med de där "liggande" kylboxarna, och jag tycker det verkar så klumpigt. Detta har fungerat väldigt bra! Sjukt lätt att komma åt varor utan att stuva om en massa först. 


DSC_0114.thumb.jpg.4bc406a6043dbfea36317558afd1b31e.jpg


Högerlådan är köket. Ett Primus Atle som så många andra. Blev inte helt optimalt med slangen till gasolflaskan, när jag har den stående som på bilden så kan jag inte öppna "skafferiet". Så hittills har jag ställt den på kofångaren hitåt. Inte helt optimalt, det blir lite påkänningar på slangen då, imbillar jag mig. Måste fundera på alternativ där. Som ni ser har jag även "reservköket" framme. Engångsflaska och en enkel brännare. Bra att ha när man går en dagstur ut i naturen, eeeeeller om man råkar köra slut på gasen, som may or may not have happened. 
??
Så jag hade en av de små 340g-flaskorna, och körde slut på gas. Upptäckte att det var svårt att fylla dessa flaskor i Norge på helgerna, då det nästan enbar var Tess som saluförde dem. Det var då jag köpte reservköket ?
Skaffade en till 340g-flaska när jag kom hem, och sen råkade pappa gräva fram en 2kg-flaska i garaget någon vecka senare. Så nu har jag mer gas än jag behöver. ?
(Om ni kikar noga så ser ni de två små gasolflaskorna i lådan, innanför gasolköket. Där är förvaringen för dem. Ett förstahjälpen-kit har också sin plats där ?) 

DSC_0115.thumb.jpg.04099211eb35fba10be9d48e54f133ff.jpg


Slutligen ett produkt-tips! Köpte en lampa för tältet. Visade sig vara ett bättre köp än jag hade planerat. Inbyggd powerbank för att ladda telefonen, inbyggd karbinhake för att hänga i tältet, och inbyggd magnet (!!) så man kan fästa den på valfri plats på bilplåten för att få extra belysning och fria händer. Tre styrkor på ljuset,
1) Mysigt morgonljus 2) Läsa bok i tältet och slutligen 3) Död åt tengil. 
Rekommenderas varmt! Jag köpte min via Amazon.com ---> LÄNK

DSC_0123.thumb.jpg.baa894b383afc36ce5ec521c88988ca2.jpg

Edited by JohnE
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

En sak på min önskelista till tomten (läs = till mig själv ?) är ett förtält till taktältet. Det hade nog varit bra i många tillfällen, men jag skulle vilja testa vinter-tältande, och då känner jag att förtält är närapå ett krav. 

Åkte en kort-tripp till USA i september, och i en Bass Pro Shop stötte jag på denna pryl, och efter lite dividerande med en säljare om gas-alternativ kunde jag inte låta att spontanhandla. Han plockade nämligen fram en adaptersladd till en normal gasolflaska, av typen vi även har i Sverige. Då var jag såld! (vi ska dock inte nämna något om trubblet att få med gasolvärmaren på flyget på vägen hem......iiiinte helt genomtänkt kanske. ?)
Med en syresensor och en tippsensor som stänger av känns den perfekt för att ha nere i förtältet. Är det någon här som har en liknande för värme kanske? Jag tycker själv att köpet känns ganska bra hittills ?


DSC_0125.thumb.jpg.c7ddd8ab7ce3c6d9619df0b6e61a9d77.jpg 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ang flr/under -tält sp har vi ett sådant.

Använde det inte jättemycket under somarens resa men det var gott att krypa in i de gånger vi p.g.a dåligt väder valde att sätta upp det. Vi använde det dock oftast utan golv så att det blev lite mer av ett grovutrymme. Tar en del extra tid att hantera men som sagt, när vädret är trist eller knotten flyger tätt är det skönt att ha.

Frukosten vid Nordkap åts ”inomhus” 1ED2EB43-A1B3-4492-89C5-70D5994A8EE8.thumb.jpeg.9aaba8e02deb23de36459aa8f853b3c1.jpeg

Liksom på postvägen.1EC68F30-4D76-4948-BD0B-C35C646BC253.thumb.jpeg.913c4920de9920ffccb06082c42fda59.jpeg

Båda gångerna satt vi alla fyra i vårt tält vilket fungerade alldeles utmärkt då man kan fästa upp stegen så den är ur vägen. 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Förtält med värmare har jag tro på!

Värmen stiger uppåt och det är inte mycket som ska till för att höja innertemp i ett tält till hygglig nivå.

Sätt själva värmaren på nått hårt ( plyfa el liknande ) om det är snö så inte värmaren smälter snön för fort bara.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

I många år har jag drömt om en sådan men i 5kw version. På Wisch finns dom från 3000kr och upp. Hemma i Västerås från 5000kr och då med garanti. Den skulle sättas i en låda med 10liters tank och ett MC batteri. Bara värmeslangen och avgasröret skulle sticka ut. Då kan jag ha den som reservvärmare om strömmen går eller hjälpvärmare i ett garage. Men ställa den i förtältet och dra upp värmeslangen i taktältet då får man garanterat värme i taktältet.

https://www.wish.com/search/diesel heater#cid=59e87bffd62c48514a71c62d

Denna Sunwind kostade mej 556kr + avdragsgill moms och jag har en i både husvagn och Pajero. När det var 10grader kall ute körde jag även upp en tub i spisen för att det skulle bli varmt snabbare.

1.jpg.c72ce97c69360162dc3c2117d472dcc0.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för feedback hörrni! Det värmer! 
Då har jag kanske inte tänkt helt galet gällande värme i förtältet då. Ser fram emot att testa, men jag tror nog jag måste beställa ett förtält först ??

Ikväll spenderades lite tid i garaget. Röjde lite utrymmer för tältförvaring och så började jag skruva dit däcken på nya fina fixade fälgarna. Ett hjul kvar, sen ska det bara på bilen också. Är sjukt nyfiken på hur det kommer se ut! ?

DSC_0139.thumb.jpg.c1e35d3ff104b059864d09dd2b6f9730.jpg

DSC_0126.thumb.jpg.9168c45a2d0a3452346123e9f54a8b79.jpg

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jaaaahaja. Då har jag lärt mig att 35" är större på en Gen3 än på en Gen2 ??

Blev heldag i garaget igår. Först få färdigt det fjärde hjulet, som krånglade lite. Det ville inte hålla helt lufttätt. Tyvärr tog det ganska stor del av dagen att få till det, men när det väl var tätt (hoppades jag) så var det bara att kavla upp ärmarna och fortsätta. Ner med allt gammalt skrot i fjädringsväg och upp med nytt och fint. Jag hade faktiskt fuskat och bytt bakre stötdämparna lite tidigare, för att undvika anmärkning på besiktningen. De gamla stötdämparna bak var ordentligt trötta. 

Många skruvar och muttrar som satt som berget, men har man väl satt fart är det bara att kötta på... 
Slutligen på med lämplig spacer och därefter fälgarna som man byggt om. Klockan var väl närmare ett när tigersågen fick gå loss för att styrradien inte skulle vara större än mellansverige. ?
Klarade mig hem, men det är mycket där i främre hjulhuset som behöver kapas. I bak också, för den delen. Är ganska stor skillnad på original hjulhus och Arctic trucks, när de kör 35". ?

DSC_0145.thumb.jpg.0f02aecc2d1007bebd30d025ca227ff4.jpg

DSC_0153.thumb.jpg.7809ef99f31e6e92b1aa7ac14b31b86a.jpg

 

Edit: 

On 2017-12-09 at 11:07 PM, Lars 9k said:

Och lite skärmbreddare ?

Mjjoooooo, jag är nog tvungen att ha någon slags breddare. Slitbanan är ungefär 3-4 cm utanför skärmkanten. Kanske går fint med sådan där gummilist? Någon som har tips på hyfsad sådan? 

Edited by JohnE
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oooookej. Ibland är jag makalöst duktig på att inte hålla mig till planen. Idag var en sån dag. 
Nu när vintern kommit så tyckte att det började bli dags att 1) Ta ur förvaringslådorna i bak + återmontera baksätet och 2) Montera extraljus så det blir lite trevligare i mörkerkörning. DSC_0295.thumb.JPG.9570c3807ef449dd5803da95a7d9e336.JPG

Sagt och gjort. Ur med kylskåpet, och ur med förvaringen. Ledstaplaren kan vara ett av mina bättre spontanköp någonsin. Tack dåtida John för att du redan då var ganska dum i huvet ?

DSC_0315.thumb.JPG.de718d867133809b175a821d5c135869.JPG

Seeeen blev det dags för extraljusmontage. Så jag slet självklart av hela kofångaren och började svetsa winch-fäste istället. Suck. ??
Jaja, det blir säkert bra det också....Får hitta en annan spolarvätskeburk och kapa lite mer någon annan dag, meeen extraljusen ligger såklart kvar på hyllan. ?

DSC_0313.thumb.JPG.9214581240d500873041efd556858e96.JPG

Edited by JohnE
  • Like 7
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...