Jump to content

Urbans fordon


Urban
 Share

Recommended Posts

Hej på er,

Passar på att presentera både mig och fordonen jag kuskar runt med.

Jag själv är snart inne på döhalvan och har släpat husvagn, en Cabby 550, tillsammans med fru och barn i ett gäng år. Numera bara frugan och jag. Bor mellan Borås och Göteborg.

Har aldrig haft något fyrhjulsdrivet fordon förrän jag skaffade en begagnad Subaru Forester Diesel från 2010 för några år sedan efter att ha råkat ut för en bilbrand när jag drog husvagnen uppför Hallandsåsen. Då bestämde jag mig för att lämna det framhjulsdrivna bensindrivna träsket och skaffa en bil som inte krånglar. Denna Forester är numera utbytt mot en helt ny Forester Diesel med automatlåda. Helt standard i dagsläget.

Drömmer om en stor Landcruiser, helst en 200, fullt overlandingutrustad med destination Kapstaden men inser att det får nog fortsätta vara en dröm... Det allra mesta är ju trots allt vanlig pendlingstrafik in till Göteborg och jag är inte gjord av pengar.

Så efter att ha dragit husvagnen med en riktig dragbil ett tag inser jag att en vanlig husvagn är rätt kass att dra runt med på dåliga vägar. Skåp lossar invändigt och väggen har spruckit ovanför entredörren. Kylskåpet öppnar sig ibland på egen hand och burkar gör flygturer med kladdigt resultat när dom går sönder.

Frugan tvärvägrar att sova i tält, dock fricampar hon mer än gärna i husvagn så jag planerar att bygga mig en vagn snarlik denna: Caravan 1 eller denna: Caravan 3

Alltså ett slags mellanting mellan Munkens teardroptrailer och en fullvärdig australiensisk offroad husvagn. Visst kan jag åka ner till Moser Fahrzeugbau i Tyskland och köpa mig en färdig men det är ju ingen sport. Halva nöjet är ju att bygga nått själv. Så ett gammalt husvagnschassi med så hög totalvikt som möjligt är jag på jakt efter. Tänkte inte slakta den befintliga husvagnen för detta bygge. Den har även låg maxvikt, 1330kg.

Har även en båtkärra med en Askeladden 14fot på. Men denna har jag vissa problem att frakta samtidigt som en husvagn...

Så fortsättning följer så snart jag fått fatt på ett underrede.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • Premium Member
On 1/24/2018 at 9:17 PM, Urban said:

Har även en båtkärra med en Askeladden 14fot på. Men denna har jag vissa problem att frakta samtidigt som en husvagn...

Så fortsättning följer så snart jag fått fatt på ett underrede.

Ni får väl dra ut med  båten bakom bilen och sova i den, två flugor i en smäll!

Edit, kollade nu hur stor båten var och insåg att ni får börja med att köpa en större ruffad båt som man sova i!! 😂

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

On 4.3.2020 at 22.43, Lars 9k sa:

Ni får väl dra ut med  båten bakom bilen och sova i den, två flugor i en smäll!

Edit, kollade nu hur stor båten var och insåg att ni får börja med att köpa en större ruffad båt som man sova i!! 1f602.png

Ja den är inte stor 🤪

Tror inte det går att ligga rak mellan tofterna. 

389017FC-4409-4D09-8048-70D739C08309.png

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

I väntan på inspiration för vagnsbygget satte jag 3st NBB 225 med 55W xenon på bilen. Det blev riktigt bra. Inser när jag skriver detta att någon bild har jag inte tagit.... 

Skall bättra mig.

Passade även på att montera 2st dylika lampor på frugans Yaris. Sicken skillnad på ljus. Det tar dubbelt så lång tid att montera extraljus på en Yaris jmf med en Forester.

Ingenting är förberett. Fick börja att ta bort den flimsiga stötfångarplasten för att lokalisera lämplig balk på insidan. Tillverkade två 88mm långa distanser för att fästplåten bakom nummerplåten skulle sitta stadigt. Drog sen fast plåten i balken med monterad stötfångarplast. 

Det var hårdvaran. Sen skulle ballaster gömmas vilket gick hyfsat. Sen kom frågan var konstant 12V finns på en Yaris hybrid. Har bilen ens ett 12V batteri? Jo, under baksätet. Men under huven finns flera säkringsboxar. Den märkt HV (high voltage?) hade en 10mm2 vit kabel med 12V. Lirkade loss en plastkåpa över den överdimensionerade flatstiftshylsan och lyckades löda fast min extra 2,5mm2 kabel. Strömtjuv på helljuskabeln, kan inte varit mer än 0,1mm2 kabel till den... Men ljust blev det 🤓

Forestern var rena barnleken. Skruva dit lamphållarplåten direkt i plåtbalken bakom plaststötfångaren. Både 12V och jord är förberett. Lite stök dock att gömma ballasterna. Hade ont om tid så kablarna blev installerat permasoriskt. Skall dock ta mig i kragen och gör det snyggare. 

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Äntligen fick jag testa lamporna ordentligt på Forestern.

Körde i mörkret längs rv 46 ikväll och det lyste upp ordentligt. Svängde av i Trädet och körde genom skogen till Hökerum. Ljusbilden är bred men når ändå långt bort. Skall se om jag kan få till en liten bildserie nån dag när det inte regnar på kvällen. 

Kom ikapp en Skoda inne i skogen. Han hade två varianter på ljus, månljus och månljus deluxe. Var bara tvungen att klämma mig förbi och dra på helljuset ihöjd med hans vänsterdörr för att visa hur det verkligen skall se ut. 

Var lite orolig att kontrasten mellan hel och halvljus skulle vara stor men Forestern har xenon även på halvljuset så det går bra. 

Ett intressant fenomen är att DAB-radion tappar signalen några sekunder när jag tänder upp. Men bara första påslaget, sen går det bra. FM-bandet bryr sig inte alls om mina aktiviteter med helljuset. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Urban said:

Ett intressant fenomen är att DAB-radion tappar signalen några sekunder när jag tänder upp. Men bara första påslaget, sen går det bra. FM-bandet bryr sig inte alls om mina aktiviteter med helljuset. 

Kul det blev bra ljus!  Alltid positivt  :-)   Brukar också roa mig med att blända på när man passerar...  :-D 

Ang din störning av DAB. Nu vet jag inte exakt vad du har för ljus, eller modeller. Dock skall skillnaden med "E"-märkta sådana vara att de har korrekt gjord elektronik för att inte störa bl.a. radio etc. Extra viktigt för ex utryckningsfordon.

Citat

 

Dagens bilar är fullpackade med elektronik som innehåller olika spänningsomvandlare och mikroprocessorer. När radiosignalen är svag är risken större att elektromagnetiska störningar från extraljusen påverkar radion, vilket därmed särskilt drabbar bilister på landsbygden.

EMC- och CE-märkning av extraljus

EMC- och CE-märkning i extraljusen är inte någon garanti för störningsfrihet eftersom till exempel nätdelarna i radion respektive ljusen kan skilja sig avsevärt och därmed ”krocka” även om båda produkterna är godkända. Som exempel är vi  nog flera som märkt hur även laddare till mobiltelefoner kan orsaka radiostörningar.

Det gäller helt enkelt att tänka efter hela vägen så att all elektronik som installeras är EMC-märkt. Ett blixtljus som inte är märkt och inte tidigare har påverkat radion kan tillsammans med extraljuset plötsligt börja orsaka störningar. Ju mer elektronik, desto större risk för störningar – särskilt om den är omärkt.

 

Annars står mkt matnyttigt här :

https://www.valostore.se/led_extraljus_lagar_och_information/#emarkning 

Link to comment
Share on other sites

Försökte mig på att ta lite bilder. 

Först halvljus, sen bilens original helljus. Därefter helljus med extraljus. Normalt är min ifåne rätt bra som kamera men vad kasst det blev i mörkret. Hoppas ni får en uppfattning av resultatet.

Mellan bilen och stora trädet som syns med fullt ljus är det knappt 400m.

 

halvljus.jpg

helljus.jpg

x-ljus.gif

  • Like 3
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

2 bilder på bilen i mörkret. 

Inser när jag är hemma igen att alla lyktorna har en tunn film av skit. Suck... 

Har ställt alla 3 extraljusen i nästan samma punkt 500m bort. Skall försöka vrida ut de yttre ljusen en liten aning för bredden. 

 

IMG_20201027_213143.jpg

IMG_20201027_213209.jpg

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Detta paket är det som sitter på bilen: https://www.xenonkungen.com/se/produkter/extraljus/nbb-alpha-extraljus/3-pack-nbb225-60w-xenon.html

Men med 55W som jag blev rekommenderad pga bättre kvalitet på lamporna. 4300 Kelvin. 

Alla 3 är av typen fjärr. 

Köpte till 3 bilar samtidigt, 3 lampor på min och 2 lampor på de andra två. 

Edited by Urban
Kevin är säkert en trevlig kille med det är Kelvin denna gången.
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Som jag skrev på annat ställe. Har ett lagerljud baktill på Forestern efter 13000 mil. Oklart vilket då slalomkörning inte ger ljudförändring. Å ljudet ändrar sig inte vid gaspådrag och motorbroms. Ett knutkors eller drivknut borde ge vibrationer men inte brummade lagerljud. Å kuggflanksljud borde ändra sig med gas eller motorbroms.

Så då återstår pinjonglagret på ingående, utgående lager efter diffklumpen eller hjullager.

Och idag började det vibrera i bilen när jag körde. Blev värre efter några mil och jag var tvungen att stanna för att kolla. Efter att har ålat mig in under bilen och inte hittat nåt så började jag skaka hjulen och då märke jag att vänster bak inte satt fast. Bytte till sommarhjul häromdagen med min nya Makita mutterdragare. Drar med 290 Nm och jag var lite försiktig för att inte dra för mycket. Det blev för lite istället. 4 av 5 muttrar hade skruvat ut sig 3 gängvarv. Den femte satt fast men skruven hade blivit vickad för många gånger när hjulet satt löst så den gick av när jag skulle efterdra. De andra 4 plus 3x5 st på de andra hjulen gick att efterdra. Sen försvann vibrationerna.

Så sensmoralen är att alltid efterdra. Skall efterdra frugans Yaris imorn som fick hjulbyte vid samma tillfälle med samma mutterdragare.

Ett hjullagerpaket innehåller även nya hjulskruvar så det närmar sig byte på vänster bak. 700-800 kr styck. IMG_20220415_233623.jpg.88f637e6f8a1c0ba50a1021ba9847d7a.jpg

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Anbefaler alltid å ettertrekke med momentnøkkel/momentstav. 👍

Jeg har opplevd det samme som deg, og vil heller være sikker. Det tar jo bare 30sec å sjekke alle fire hjul etter skifte.

Letteste måten å diagnostisere hjullager på er å jekke opp bilen, ta tak i dekkets slitebane med fingerspissene og bevege det inn og ut. Kjenner man gläpp da, er lageret kass.

  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...