Jump to content

Andreas.E - Jeep Wrangler (JK) 2012


Andreas.E
 Share

Recommended Posts

  • Administrators

Idag har jag besökt Expedition Norway i Arendal och fått monterat mitt 35" reservdäck 👍🏻 Så nu är jag klar för äventyr... Passade på med en riktigt god lunch i Risør också. 

IMG_20190406_114444.thumb.jpg.dc2896ff7f34ac1884ded00c07b3a51d.jpg

IMG_20190406_181211.thumb.jpg.3e3253ef3f947ca3a0584d05b2fabf4b.jpg

IMG_20190406_152805.thumb.jpg.1573e297e0d072ee710b49fd999d4e5a.jpg

Sedan det är helligdag i morgon, så passade jag på att köra med vinkelslipern idag 😁 blir dålig stämning annars. Så nu är Hi-lift ett par dm kortare. 

IMG_20190406_180736.thumb.jpg.74e08a077e381fe26cedecc66b6bca5c.jpg

IMG_20190406_180742.thumb.jpg.c932e1db0b458023ea75aa866a992415.jpg

Ser mycket bättre och mindre aggressiv ut nu. 😇

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Da hadde du blitt tøff @Lars 9k 😎

Men denne hadde nok vært mere din greie, da kunne du jo også malt felger og div i slik signalgul farge you like😉 

http://www.jeepolog.com/UserFiles/english_pages/jeep j8 storm 3 type R road test.htm

Neste gang du er på sørlandet å stasjer opp jeepen @Andreas.E kjør innom vekta på vei hjem å se hva den veier? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Trur du kan ta det med lugn(er ikke det litt svenskt) nå har jeg kjørt 91 tusen km med min, og blitt stoppet i teknisk kontroll 2 ganger. Så det betyr at på hver 45500 km blir man stoppet. 

Veit ikke åssen man regner ut jeepens BMI men med 55 kg overvekt er jo den jeepen din blitt j. fet😎 

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Idag har jag gjort lite nytta på min mors mark oxå. Hon har haft besök där det blivit avverkad en god del skog, så då fick jag äntligen lov av att köra offroad, blev en riktigt fin tur.  (hon har historiskt varit sträng på det, men kan ha med att jag byggt div enduro banor osv upp genom åren)

Sedan blev det lite arbete med ett par stubbar närmst huvudhuset, fungerade väldigt fint att vinscha dessa.

IMG_20190428_113726.thumb.jpg.2b128c8ec3e7fe18e101209df60fe68c.jpg

IMG_20190428_113736.thumb.jpg.a0daebae8e1fcea58844f68cbd995a99.jpg

  • Like 9
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nå som du har fått noen netter i det nye takteltet; hva syns du er best av de to du har hatt? Er fordelene med hardshell så gode at det trumfer plass feks?

Hva er best når det blåser? Hva er best når det regner?

Edited by iknutis
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Hello!

Jag är så nöjd att jag går för hardshell any day! Behöver man mer plats finns det andra lösningar som kombinerar fördelarna med hardshell och softshell.
Som regel är vi bara två på mina resor, och vid dom få tillfällen där vi är fler tar vi med oss ett marktält.

Det jag gillar speciellt är att lösningen är så strömlinjeformat, samt att det inte bygger så mycket på höjden. Inte minst det att man snabbt får upp lägret.
Men ett par punkter med just mitt tält, som är bättre löst hos andra leverantörer av den här #no-name leverantören.

- Saknar regnskydd över ingången och fönster.
- Låsen är väldigt känsliga och jag litar inte helt på dom.
- Det låter mer när det regnar. :D 
- Stegarna som följer med är gjorda för bilar där tältet går i ett eller sticker utanför taket.

Fördelar jämfört med softshell

+ Mycket mindre ljud från vind, duk som fladdrar i vinden.
+ Taket är alltid tort när det regnar.
+ Alltid enkel att slå upp och ta ner, oavsett väder och vind.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg syns det er for stille i garasjen din, så jeg bidrar med mer aktivitet. :D

1. Du isolerte jo bunnen i teltet ditt. Hvordan syns du det har fungert? Trekker mattene til seg noe fukt så du må opp med madrassen for å få den skikkelig tørr?
2. Hvordan har du festet takteltet til railsene dine?
3. Du skriver at du savner regnskydd på ingången, men du har jo regnskydd over ingången? Er det for lite skydd av den?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Administrators
On 22.5.2019 at 13.18, iknutis sa:

Jeg syns det er for stille i garasjen din, så jeg bidrar med mer aktivitet. :D

1. Du isolerte jo bunnen i teltet ditt. Hvordan syns du det har fungert? Trekker mattene til seg noe fukt så du må opp med madrassen for å få den skikkelig tørr?
2. Hvordan har du festet takteltet til railsene dine?
3. Du skriver at du savner regnskydd på ingången, men du har jo regnskydd over ingången? Er det for lite skydd av den?

Helt riktigt... det är tyst i tråden för att det inte händer något, bilen är liksom färdig :D 

1. Märker det genom att det blir en annan temperatur under kroppen, samt att det blir lite mjukare. Jag har inte märkt något negativt att mattorna drar åt sig fukt eller att det blir blött under.

2. Taktältet är skruvat med bultar rätt igenom dom tvärgående balkarna i takkorgen.

3. Nopp.. på mitt tält är det inget skydd över ingången till tältet. Man kunde säkert gjort en egen lösning med stag, men troligen blir det ett nytt tält senare i år.

 

Kunde gärna ha testat denna från www.profftelt.no som kombinerar det bästa från flera tält, samt att man får lite mer plats: https://profftelt.no/produkt/profftelt-taktelt-pia-takbokstelt-200cmx210cm/

IMG_6012.thumb.jpg.f3646d392c247d4b7495ab8696587bc7.jpg

Men... då går man tillbaka till att hålla på med blöt tältduk osv osv..... Sedan är det hela 97KG som skall upp på taket till Jk´n. Känns redan nu som den vikten jag har är nog.

Alternativ nr 2 är en ny modell av den samma typen jag har idag, men med skydd över ingången osv.

premium-black-shell-with-dark-grey-fabric.thumb.jpg.6d58951698cdc54647e467fa9ca36659.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

En bil blir jo aldri ferdig. :) Men jeg skjønner at det er kjekt å bare bruke den også.
Så du mangler stagene ja, jeg så du hadde stoffbiten og trodde du hadde stagene også.
Selv har jeg slått til på telt fra Roald Moen AS i Surnadal. Kortreist for henting, og selv om de sikkert kommer fra samme fabrikk som andre ser jeg det er noen små forskjeller.
Der medfølger stagene, og lokket er festet med stropper, ikke klips.

https://roaldmoen.no/produkt/traktor-kjoretoy/taktelt-trollheimen/

 

Har også vurdert det store teltet fra Profftelt, men det blir for stort altså. :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Ser väldigt bra ut!

Tältet jag har nu är egentligen bara för att testa konceptet och se om det är bäst för mig, så lång verkar det så. Men som sagt, saknar skydd över ingång, sedan är jag inte imponerad över låsen som är på mitt tält, dessa ger sig nog under denna säsongen.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg hadde magnolia takboks telt på landcruiseren, så var det å ikke ha skydd over inngangen det som irriterte meg litt. Men fant en slik zipp markise som skulle tres inn på ei skinne. De har det på slike caravan butikker. Ikke så grusomt dyrt heller, den jeg så på kostet rundt 600 danske kroner. Men ble aldri til at jeg monterte det. Tru det kunne blitt bra. Bare en tanke

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Administrators

IMG_20190701_101737.thumb.jpg.7d1b322d7c40bb403b5854e60874675c.jpg

Jag är väldigt klar för att resa.. Men har ett par veckor kvar! I ren abstinens är nu två av tre bilar polerade... 

Vidare skall Jk"n in på stor service (allt av oljor och filter) samt byte av kamrem, vattenpump och lite annat smått av slit delar. Då tänker jag allt är klart för min semester och Overlanding resa. 

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Idag har jag gjort en distans(kloss) till mitt bakljus som ligger infällt i karossen. Den övre delen på Jk"n lutar inåt så då förlorar jag det mesta av ljuset. 

Nu skall det på ett par lager med färg, så tätningsmassa. 

IMG_20190708_205904.thumb.jpg.c89b14346539660e3957746622aac1ca.jpg

IMG_20190708_205916.thumb.jpg.42bdc10dbf7e6409a77924d74f5bbe9b.jpg

  • Like 5
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Då var det monterat och klart... inte perfekt, och skall absolut inte serie produceras :D Men för mig blev det bra nog.IMG_20190709_125633_resized_20190709_014825250.thumb.jpg.45e64c26e3d2581b6a143550483bf54d.jpg

Nu är vinkel på lampan helt innanför, klart att det hade varit ännu bättre om den pekade neråt, men dessa sprider ljuset jäkla bra så tror det blir perfekt nu.

IMG_20190709_125638_resized_20190709_014825466.thumb.jpg.805ee942befb9bede97c735b8b2374ec.jpg

IMG_20190709_125810.thumb.jpg.91c107986b6fc597c36356acb466bf6e.jpg

För den som är intresserad ;) 

Efter jag skruvade loss lampan så blev det rengjort och snyggat till. Kablarna klipptes. 
Sedan tejpade jag med vanlig maskeringstejp runt hela platsen där lampan satt, samt 10-20cm runt för att vara helt säker.
Så spände jag ut lampan i den vinkeln jag önskade, och sedan passformen in i karossen är så bra, hamnade den i spänn så 
att den inte rörde på sig. En fin batch med glasfiberspackel som sedan mojsades in runt lampan. På det sättet fick jag formen
som jag önskade samt avståndet. Efter 15min var det bara att dra ut lampan och spacklet släppte fint mot tejpen. 
Lite slipande och putsande så hade jag en fin form som passade perfekt.

  • Like 14
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Andreas.E changed the title to Andreas.E - Jeep Wrangler (JK) 2012
  • Administrators
1 time siden, K.I.S.A sa:

Snyggt! 

Var övertygad att du hade 3D-printat först ... 

Tack!
Var inne på det, men så hade jag ingen i området som äger en.. hyra hade blivit för dyrt per enhet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/12/2019 at 11:22 AM, Andreas.E said:

Tack!
Var inne på det, men så hade jag ingen i området som äger en.. hyra hade blivit för dyrt per enhet.

Jag har skjutit på det länge, men kommer nog skaffa en sådan (kvalitetsprinter då så klart 😃👌🏻) till hösten.  Har många liknande behov här, och jag skulle så klart printat till fler med med behov 🤗

Det blev skitbra med din lösning. Ser riktigt bra ut 😎 👌 Blir fint till mörkret kring Julbord 2019 😃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...