Jump to content

Andreas.E - Jeep Wrangler (JK) 2012


Andreas.E
 Share

Recommended Posts

  • Administrators

Nytt fordon är inte inhandlat än. Först skall Patrolen ut på ett sista, eller kanske två sista turer. Nytt fordon bli inhandlat i slutet av Juni tänker jag.

Vad skall det bli?

Jag går 99% säkert för en Jeep JKU (2012-2013). Den blir köpt som "stock" och så byggd om av Expedition Norway. Skall höjas 3,5 eller 4,5 och så på med 35,36,37 eller 38" beroende på vad som får plats och vad som kan bli godkänt av BT (Biltilsynet) här i Norge. Det är också den största orsaken till nytt fordon, jag önskar köra legalt och det går inte med en Nissan Patrol med mindre du kör den som stock.

-----------------------

14/10 2018 (Uppdatering av första posten i tråden)

Det blev en Jeep Wrangler (Sahara) 2012 som hade gått ca 6500mil. Bilen blev så ombyggd av Expedition Norway i augusti 2018.

IMG_0337_HDR.thumb.jpeg.3f67d11659ada29006be3956e5aa41e6.jpegIMG_0352_HDR.thumb.jpeg.96797d79c45c5118792c12344c721401.jpeg

Följande är gjort:

  • Höjning från TrailMaster 75mm (3").
  • Skärmbreddare från Expedition Norway.
  • 35" Nokia rotiiva.
  • 10th Anniversary Style front bumber.
  • 10th anniversary Style Radiator skid plate.
  • Takstativ från Teraflex Nebo.
  • Vinsch 12.500lb.
  • Ledlampor fram.
  • Snorkel från Nomax.no.
  • Bord på bakdörren.
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Men men... Inte surfplatta???? Jag trodde det med att vara guide gick ut på att minst 70% av vindrutan framåt var täckt av " bra-att-ha-elutrustning " ????

Hur ska jag motivera mina grejor nu till HSB? ??

  • Haha 5
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Du vil ikke finne en enda eldre da? Før 2012?  

Da får du 3500kg hengervekt, tillat med taklast. Godkjent med vinsj veit ikke om det også gjelder nyere modeller, men på min 2009 mod så er bilen godkjent med vinsj, altså når tilsynet sjekker bilen, får de opp at den er godkjent fra leverandør med vinsj, gjorde det mye lettere for meg når jeg viste den. 

Lykke til, er en som selger articktruck 38 felger i Larvik, hvis du trenger. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
51 minuter sedan, pilten sade:

Du vil ikke finne en enda eldre da? Før 2012?  

Da får du 3500kg hengervekt, tillat med taklast. Godkjent med vinsj veit ikke om det også gjelder nyere modeller, men på min 2009 mod så er bilen godkjent med vinsj, altså når tilsynet sjekker bilen, får de opp at den er godkjent fra leverandør med vinsj, gjorde det mye lettere for meg når jeg viste den. 

Lykke til, er en som selger articktruck 38 felger i Larvik, hvis du trenger. 

Jodå... det är absolut intressant. Orsaken till 12-13 är att jag mest önskar en så ny modell som möjligt... är så otroligt allergisk mot rost och liknande :D 

Link to comment
Share on other sites

Skjønner, var det samme jeg så etter. Hvis du saumfarer australske forum, så ser du flere der nede som går fra patrol og toyota over til jeep jku. Men de er litt misunnelig på oss i Europa som får jeep med diesel motor, der nede tar de ut bensin motoren og putter i en iveco 3L diesel 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kult Andreas! Veldig fornøyd eier av JKU, så vil varmt anbefale den. Jeg har slitt litt med liten lekkasje langs dør og feste mellom takdelene på min 2015 modell. Men når jeg kjøper takstativ som blir permanent montert blir det tett tak med hjelp av silikon ? ellers er Jeep artig bil som det er lett å skru på og «uendelig» med deler til. Sistnevnte er ikke lommeboka så glad for ??‍♂️

Edited by even_aug
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

JKU er kjempebiler, mye positivt nevnt ser jeg fra før.
Jeg har også vært på nippet til å dra til med en slik, men heller mer og mer mot pickup som min neste bil.


AT har levert JKU både som 35-37 og 38" ombygginger. Så det er fullt mulig å få det lovlig. :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis vi skal være litt kritisk, så er jeep en stor bil med liten plass. Jeg parkerte ved siden av en defender, å når vi da sammenlignet. Så hadde jo jeepen høyere bakkeklaring og var rundt 10 cm lavere. Men den var breiere, å de cm ekstra bredde jeepen har, blir brukt til veltebøylen. Å du som bytter ut en kingsize patrol må nok kaste halvparten av overlanding stasjet. Men igjen det er jo all den driten man drasser på som ikke blir brukt? 

En kamerat hadde en wrangler 38" articktruck, det er tøft, men for min kjørestil helt ubrukelig. Så jeg har funnet ut at 33" er det beste for meg, da kommer jeg som regel frem i skogen, å kan ligge i 150 km på nedover i Europa eller 140 km hvis jeg kjører softtopp? 

Men en pickup er vell kanskje smartere? Men hvem vill vell være det? Bare se på han rambleren, kjører hilux å ser smart ut, drar sikkert et lass med damer å. Men skikkelige lodde koblinger har han ikke?  

 

  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
10 minuter sedan, pilten sade:

Å du som bytter ut en kingsize patrol må nok kaste halvparten av overlanding stasjet. Men igjen det er jo all den driten man drasser på som ikke blir brukt? 

Så är det... ju mer plats, ju mer tar man med sig :D

Köpte Patrolen för fyra år sedan, och då var den romantiska tanken att hela familjen (6st) skulle vara med... det har aldrig hänt, och som mest är vi kanske tre personer, och oftast bara två. Så jag tänker det skall bli riktigt skönt att tänka lite mer kompakt.

13 minuter sedan, pilten sade:

En kamerat hadde en wrangler 38" articktruck, det er tøft, men for min kjørestil helt ubrukelig. Så jeg har funnet ut at 33" er det beste for meg, da kommer jeg som regel frem i skogen, å kan ligge i 150 km på nedover i Europa eller 140 km hvis jeg kjører softtopp1f609.png 

38" är tufft som bara det... men jag kommer inte att gå så stort på däck som jag skall rulla på den mesta av tiden, så det blir nog 35-37".

Link to comment
Share on other sites

Kjører selv på 37’’ og syns det fungerer veldig bra. Har til og med pendlet 7mil om dagen med den i et halvt år på motorvei. Ikke noe problem å ligge i 110km/t++ (vindstøyen er selvfølgelig ukurant). Har ikke prøvd AT38, men den har 14.5 kontra 12.5 bredde på dekka. Det kan jo kanskje påvirke veikomforten noe. Vil anbefale 35-37. Skulle selvfølgelig likt å se 42’’, men da blir det reindyrka mallcrawler frem til du oppgraderer drivlinje og styringskomponenter for tilsvarende bilen koster ny ? opp til 37 har vist seg å være trygt uten å måtte oppgradere halve bilen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
14 timmar sedan, pilten sade:

J ust E mpty E very P ocket 

Som tur hittade jag hela min Excel lista på ebay och då blev prisen väldigt mycket mindre... Men ja, det finns ju inget stopp... hur mycket prylar som helst :D 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Andreas.E sade:

Så är det... ju mer plats, ju mer tar man med sig :D

Köpte Patrolen för fyra år sedan, och då var den romantiska tanken att hela familjen (6st) skulle vara med... det har aldrig hänt, och som mest är vi kanske tre personer, och oftast bara två. Så jag tänker det skall bli riktigt skönt att tänka lite mer kompakt.

38" är tufft som bara det... men jag kommer inte att gå så stort på däck som jag skall rulla på den mesta av tiden, så det blir nog 35-37".

Har läst någonstans att om man går över 35" så är det troligt att man måste börja titta över utväxlingen.

Det förnuftiga valet är väl 33", men hur kul är det att vara förnuftig ?

Link to comment
Share on other sites

Egentlig når man går over 37" dekk så burde man gå over på dana 60 aksler.

Har et par kammerater som kjører jeep, eller han med 38" har gått over til tesla? men han andre kjører wrangler med 40 " går jo grise godt i terreng. Men hvis du ikke bytter utveksling så flytter det seg ikke. 

Til overlanding så er jo 255 85 16, en perfekt dekk dim var det jeg ville ha på min, men måtte bestilles så jeg valgte hyllevare. Men gutta i Arendal har vell litt forskjellige jeeper,  så du kan jo prøve litt å se hva du liker. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Andreas.E skrev:

Som tur hittade jag hela min Excel lista på ebay och då blev prisen väldigt mycket mindre... Men ja, det finns ju inget stopp... hur mycket prylar som helst :D 

Se litt her 

https://jeepey.com/search/?filter=vehicle:jeep-wrangler-jk&page=8

Og her 

http://www.maverick4x4.co.uk/index.php?act=viewCat&catId=49 

Er som regel billigere frakt og raskere levering from uk 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, pilten skrev:

Hvis vi skal være litt kritisk, så er jeep en stor bil med liten plass.

38" articktruck, det er tøft, men for min kjørestil helt ubrukelig.

Men en pickup er vell kanskje smartere?

 

Helt enig i at det ikke er enormt med plass i Wrangleren, verken i kupeen foran eller i bagasjerommet. Men det er noe spesielt med Wrangler likevel. :)
Det er nok manko på plass som gjør at jeg til slutt slo fra meg å kjøpe Wrangler. Og her kommer dette med personlige preferanser inn..
Jeg hadde helt sikkert hatt det knallfint på tur i en Wrangler, og til Overlanding hadde den vært perfekt.
Men jeg skal også plutselig kjøre et lite flyttelass, eller flytte en trampoline, eller kjøre søppeldunkene for min mor og far som har over 100m gårdsvei.
Og i slike tilfeller så setter jeg veldig stor pris på lasteplanet i en pickup. Min far har en Amarok, som jeg har kjørt en del og som dekker mitt behov 100%.

Andre ganger kunne jeg selvsagt tenkt meg en canopy, for å holde ting rent og tørt, men det er sjeldnere. Nå som jeg ikke skal pendle 15mil om dagen, har jeg plutselig muligheten til å kjøpe en bil som passer bedre til utflukter, fjellturer etc. Da trenger jeg ikke gå på akkord med dekkstørrelse, eller forbruk. Og det er litt deilig kjenner jeg. :)

Selv relativt nye Defendere til salgs på finn.no har laange lister over utbedringer som har blitt utført siste årene, spesielt på motor og i drivverk. Det og en ekstremt høy pris gjør at jeg ikke lenger ser på de. Sånn sett frister det mer med en Discovery3 eller 4, men der er det igjen mye mer luksus og det frister ikke like mye å kjøre ned en skogsvei med litt innpåslitne greiner.
Og det må man ofte tåle når man skal komme seg ut på tur.
Jeg har også en fantasi om å få med meg familien på 4 mer ut på tur, og fruen blir mer og mer positiv for hver tur vi drar på. Men jeg kjører også 80% av tiden alene, eller sammen med bare 1 til. Sånn sett kommer jeg langt med grønne skilter.

Og en Wrangler Rubicon har jo suveren fremkommelighet stock! Så det er liksom ikke nødvendig å oppgradere så mye. En stock Hilux stopper nok mye tidligere i løypen for å si det slik. :D

Link to comment
Share on other sites

  • Andreas.E changed the title to Andreas.E - Jeep Wrangler (JK) 2012

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...