Jump to content

L200 - istället för motorcyklar


Linusp3
 Share

Recommended Posts

On 6/5/2019 at 11:46 PM, iknutis said:

Gjerne det, vil gjerne se patenten. 1f601.png

Alright; såhär ser det ut...

 

Motorn fotad framifrån. Till vänster syns wastegaten och det där staget.

EFC01604-3322-4185-AEFA-49D512FCC468.thumb.jpeg.0d26b2b0738778897d50c2fe0bb4f0a1.jpeg

 

Här är den där slangen som kan få torrsprickor och ge felvärden till vacuumsensorn. Den var helt intakt.

E3EA5E43-FFF4-4AA6-A0EC-5EBA135EE0C1.thumb.jpeg.af0a637bd92ee94b468d872d3e6ce6fe.jpeg

 

Inne i hjulhuset kunde jag nå andra delen av staget, fästa en tång och efter en del 5-56 och mecklande få den till rörligt läge...

3B194896-A7E6-47E8-8CA2-27FB3A319B34.thumb.jpeg.2db38e26be6b6cea6dd0ab5142a69ee1.jpeg

2F7E30B1-2251-40C0-AB5C-A7F4C48B46DD.thumb.jpeg.ed3cd601721dc8e49207dc9a08fe4548.jpeg

 

... och det verkar som det FUNKAR! Jag testade några gånger uppför en brant backe hemma, från stillastående gav jag bilen ”the heavy foot” upp till 90km/tim och nådde 5000rpm utan att motorn tappade kraft. Nu ska jag ut en längre tur i helgen och prova på riktigt!

 

Jag hittade spännskruven till AC-remmen oxå... åll tummarna att servar såhär enkelt! 😁

73C7F64B-03D4-4872-A5A0-78DB9F490A15.thumb.jpeg.cb846525f13770dd9e7e3c7dfe42f3c4.jpeg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

On 6/8/2019 at 11:53 AM, Johannes said:

Kolla denna slangen för säkerhets skull, ser ut att få vara med om en hel del värme. Var tydligen tryckstyrd wastegate trots allt.

Den ser helt OK ut.

Nu har jag kört 60mil utan minsta problem, så vi får se det som löst... tack till alla som engagerade sig!!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jag har missat att skriva om takplattfornen; det kom en RhinoRack med posten för en tid sedan oxå.

B55C91D5-870E-4E92-8970-460001559A97.thumb.jpeg.47198197ac30f6cf8451fc5dffc28f3a.jpeg

 

Det var lite nervöst att borra i karossen, mäta två gånger och borra en var det som gällde 🥶

7E63A706-852D-40D3-8FAA-EA51B82D3D48.thumb.jpeg.8ddf6f9f83a5406823b7562aec455d6b.jpeg

000B6368-A2DA-4AD3-9580-48CF0DE4C678.thumb.jpeg.bb7bca030eabfdcf5c29cb56acc83060.jpeg

6E56EA4F-15DA-423B-A307-4A0A47B11003.thumb.jpeg.0edd990a4cb0bbf5019e825b2bb36bd9.jpeg

 

Det gick förvånansvärt bra att få allt på plats. Men när fötterna sattes i skenan skevade allt lite för mycket för att det skulle kännas OK. Jag skrev till Rhino’s kundtjänst i USA och frågade om råd eftersom jag känner viss tveksamhet inför den svenska ÅF (det tog 18 veckor innan jag fick beställningen), och de svarade ” ”Please take this Pioneer off this truck ASAP and give me a few days to figure out what’s wrong with your fitment.” Det avisade sig att jag fått ”fel” leg kit, men ett nytt lite annorlunda har precis anlänt på ”goodwill”...

 

D22711C4-7A62-4F76-A56A-1A9A86A16D39.thumb.jpeg.e38b5cd30e75c4623851000905f4198a.jpeg

4BA773D0-708C-4A36-8731-741D81BA6FF6.thumb.jpeg.fdfaafe544aa33a8037e093a89de9c35.jpeg

 

I övrigt ser det bra ut :)

B45FBDCA-69E5-45F8-AB9E-000DE9BFD16A.thumb.jpeg.b21230b98c238a8f9d4b44d05d892e4f.jpeg

B91C1C17-E8B1-4CC3-9633-78B5A40B0680.thumb.jpeg.44a473f862a8a1e08877e239932203af.jpeg

 

 

Edited by Linusp3
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Wiberg said:

Snyggt Linus!

Och bra av Rhino Rack att fixa upp felleverens. Trist med återförsäljare som inte helt hänger med. Då blir man inte långvarig i branschen tror jag.

Det kan vara så att det bara är jag som haft otur med dem... det är ett stort företag som verkar framgångsrikt, men varenda gång jag köpt därifrån har det strulat på ett eller annat sätt. I början var det oerhört svårt att få kontakt med säljare/kundservice, men det är etablerat nu kan man säga 😂

Leveranstiderna kanske inte är deras fel, men svara på mail kan man ju tycka vore enklare!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag kan oxå passa på att icke-rekommendera en produkt; Biltemas nittång i ”proffskvalitet”... nitarna till takskenan var omöjligt hårda att dra ända tills jag insåg att hylsan fastnade mot en klack inne i nittången. Samtidigt som jag fick lägga maxtryck på tången (rostfria nitar ger trots allt visst motstånd) så var jag tvungen att pilla med en skruvmejsel i spåret för att få allt i rak linje. Och när niten smällde av höll jag på att trilla av taket ett par gånger 😂

F40DDC86-0E19-4B37-A4F5-C08C69585B8C.jpeg

C35BDFEE-C6D4-4965-BC6A-FC144A7F34E7.jpeg

  • Like 1
  • Angry 2
Link to comment
Share on other sites

Här är skillnaden på de gamla och nya fötterna. Inte nog med att de nya har kilar i basen för att kompensera för takets kurvatur och ”quick-release”, de är oxå låsbara och man kommer inte åt skruvarna som fäster foten i skenan eller bulten som fäster foten i räcket utan att låsa upp. På de gamla var det bara att ta fram lämplig skift/insexnyckel och börja skruva...

9269AD3F-C01A-4802-8B2A-4BC7A66F25B7.jpeg

9780957F-2F2D-4DB4-94A4-3D5E09FEAD1A.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nu är den där snorkeln på plats. För att vara ett kvalitetsmärke så hade den förvånansvärt dålig passform, inte snorkeln i sig men borrmallen var lite av en chans att passa in... mallen stämde inte i kanterna och när jag höll upp snorkeln mot mallen passade inte hålbilden in ordentligt. Det blev mycket mätande och om-tejpande innan jag vågade sätta första hålet. Stressnivån var väldigt hög när hålsågen kom fram :/

IMG_1314.thumb.JPG.f98f84fd6b0017dab7e4e599f0d96ecb.JPG

IMG_1315.thumb.JPG.67eb3c91eee8631ae6063f6b3ba13950.JPG

IMG_1317.thumb.JPG.36213f219cdd60a6450e8c010ff5f438.JPG

 

 

Sen skulle det borras från motorrummet, det var enklare för där markerades borrhålet av ena fästpunkten för gamla behållaren för kylarvätska.

IMG_1318.thumb.JPG.df2e046d16c40d1dd5c72c2fdca961e7.JPG

 

Det som drar ner betyget ordentligt för Ironmans snorkelkit var att delen som skulle nitas fast i luftfilterboxen inte alls passade. Det tog en halvtimma med fil innan jag hade fått upp innerdiametern tillräckligt för att kunna trä på den över muffen. Det var liksom den delen jag tänkte skulle vara enklast! Till råge på allt var jag lite för ivrig och försökte knacka lite på den för att få den på plats... och fick en spricka i boxen. Resultatet blev massor av silikon och inte jättesnyggt, men jag ska byta delen som sprack och då försöka få till det bättre!!

1095461222_Fil001.png.40183c5205a5c1d3c518b3d3b11589df.png

IMG_1322.thumb.JPG.06e2fb9f6729e0e52da1646e0ed8614a.JPG

 

Här är allt på plats.

IMG_1324.thumb.JPG.aba2a6f6034ffe23b3d0cdbb23d1aadc.JPGIMG_1333.thumb.JPG.b2aa99e6d4efa149ea900a4278f90a5b.JPG

 

Det som tog mest tid var inpassningen av mallen, och att få loss plastskyddet i hjulhuset så det gick att komma åt att skruva muttrarna från insidan (just det momentet innehöll så många stresspositioner att jag kom att tro att någon förhörsledare i en gammal diktatur skrivit installationsmanualen)... 

 

Summa summarum så får kittet 2 av fem i betyg när det gäller installationen:

- Mallen passade inte utan fick modifieras.

- Övergången till luftboxen passade inte och fick modifieras.

- Slangen från överfyllnadskärlet till kylaren blev för kort med nya kärlet på plats och ska bytas mot ny längre.

 

Men det ser bra ut och allt håller tätt (iallafall mot startgas)!!

 

Edited by Linusp3
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Linusp3 said:

...

Men det ser bra ut och allt håller tätt (iallafall mot startgas)!!

...

Snyggt jobbat👍✌️

Borra i bil är ju aldrig roligt, speciellt inte med taskigt underlag, minskar ju inte stressen 😰

För att kolla tätheten, dra en plastpåse över snorkeln, bilen bör dö väldigt snabbt då = tätt 👌

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Förra sommaren störde jag mig mycket på att ha soppåsarna liggande i bilen. Mer än en gång gick det hål på dem och jag har funderat fram och tillbax på en lösning. Först var idén att samla dem i en låda, men efter massa googlande hittade jag Trasharoo, men eftersom jag har reservhjulet under bilen funkar det inte att hänga den där på... 

 

Här är min prototyp, faller det väl ut kanske jag skaffar ”nåt riktigt” eller syr en egen konstruktion. Eller bara kör på med ryggsäcken! Nackdelen är att axelbanden är vadderade så man får trycka till lite på den övre luckan för att den ska låsa, bättre hade varit med platta remmar.

2D9E7A89-BABD-4C88-A012-5C21A6BA389D.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jonas Andersson said:

Det där ser ju rätt fix ut. Om den för vara lös i underkanten så svänger den ju ut när du öppnar lämmen och då hänger den ju på plats med en gång. Bara att öppna.

Det var en riktigt bra idé! Jag ska klura på hur det kan lösas på bästa sätt...

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ett oväntat problem när jag skaffade nya fälgar; reservhjulshållaren funkade inte, den gled bara igenom hålet med någon millimeter tillgodo på varje sida.

765AD4FD-FAD4-4D51-BFAB-D3BC6B0B7651.thumb.jpeg.cbcca57d44ff072b38bcc5cce00e6a71.jpeg

 

Fram med vinkelslipen och ful-meka ihop egen lösning så alla hjul får följa med på semestern!!

4E03BAFA-DF5D-453A-9343-8DF7145CAFF6.thumb.jpeg.f409394a42bcfcb2bae8301476a13784.jpeg

FF5A0D57-8A3D-4B9E-AD8B-C1F54E8AAB8B.thumb.jpeg.bc36ca8e6589d642bc9af70e58e234df.jpeg

43B697D9-33D1-4EA4-AC96-C1F75FF43FCA.thumb.jpeg.bf5f48f4367ef518d89cd0f41b39a0c1.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jag fyndade sandstegar på Harald Nyborg för en femhundring förra sommaren, och nu var det dags att få fast dem på bilen. 

 

Som av en slump passade en 24mm-hylsa perfekt i hålen på sandstegen och hålen i en hålplatta gav perfekt c/c-mått. 

7BFC386C-9D67-42D4-B7A7-2EE5F2D0B008.thumb.jpeg.0d30f8aab357a3f94f183c1e7a1a6341.jpeg

 

 

Bara att börja borra i det gamla Thule-räcket!

4C83795A-2A3B-4B1B-A187-6675C8054BF4.thumb.jpeg.e40aa4155ea81808a3b1ddf8a924b303.jpeg

C80B85FD-104B-47E0-B182-2C14CB7A92BF.thumb.jpeg.5b5346096d7126b05e86ebe8e3a70ba5.jpeg

 

Räcket försköts någon centimeter på railsen, så solcellen var tvungen att få ny infästning. Jag hittade nån typ av grind-gångjärn som passade perfekt att trä över räcket. När räcket är låst håller det solcellen låst på plats.

1D6030DE-5C27-4E7C-8BE3-C74112FFC068.thumb.jpeg.7b2eb58d59f7f3393ce21c2010d067cb.jpeg

2A45731E-790D-48D7-B3D8-84DB5ED360B9.thumb.jpeg.e3fb5b6a532a7628022806c40d14cf99.jpeg

 

Hålplattan kapades till, målades svart och försågs med hållare för spade. Allt fastsatt med cykellåswire och hänglås!

C934ED40-D114-40BC-9923-127C80A535BA.thumb.jpeg.c934b74bd6ccbcab06f2733325fdc617.jpeg

DAF501A0-F3DE-483B-91E5-7EB9E82BE636.thumb.jpeg.c796be04e88b84fe59117ba74256459d.jpeg

 

Solcellen hamnade bredvid, men jag glömde fota...

 

 

 

Edited by Linusp3
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Snyggt Linus!

Vi startar semestern med att komma ner till Götet nu på lördag. Funderar på att trumma ihop de lokala Overlandinghjältarna och " gubbhandla " på söndag, intresserad? Måste få se din rigg live :) .

Om inte så hoppas jag du tar turen till Expon i Augusti.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Wiberg said:

Snyggt Linus!

Vi startar semestern med att komma ner till Götet nu på lördag. Funderar på att trumma ihop de lokala Overlandinghjältarna och " gubbhandla " på söndag, intresserad? Måste få se din rigg live :) .

Om inte så hoppas jag du tar turen till Expon i Augusti.

Typiskt, jag lämnade just stan för att rulla till Norge via Östergötland! Det hade annats varit väldigt spännande att träffa lite andra hjältar :)

 

Expon har jag haft ögonen på, det låter som en väldigt trevlig sammankomst.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 hours ago, Wiberg said:

Snyggt Linus!

Vi startar semestern med att komma ner till Götet nu på lördag. Funderar på att trumma ihop de lokala Overlandinghjältarna och " gubbhandla " på söndag, intresserad? Måste få se din rigg live :) .

Om inte så hoppas jag du tar turen till Expon i Augusti.

Hmm, vi planerar också att köra till Götet på lördag......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dags att börja kolla på ny lösning på stötdämpningen, fick just brott på en av fjädrarna... rekommenderad nya original eller finns nån förstärkt variant som är bra? Förutom Ironmans stödfjädrar... eller ska man kolla på höjningssats direkt?  

 

Och viktigast; kommer jag hem i detta skicket?

52F87967-8DC3-4943-8125-373241B653CF.jpeg

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...