Jump to content

Hur mycket bränsle drar era bilar?


Fredde-GBG
 Share

Recommended Posts

Hej!

Detta är säkert ett ämne som kanske är som att svära i kyrkan eller att fråga vad folk tjänar osv.....men jag ger det ändå ett försök.

Men jag undrar lite vad alla bilar drar, var går smärtgränsen, hur påverkar stora däck, mycket last, taktält osv på era fordon?

Mig själv:
Min Grand Vitara XL7 på orginaldäck drar ca 1.1 liter/milen oavsett om jag lastar den fullt med prylar och taktält jämfört med tom utan en pryl. Nu när jag lagt på lite större däck så drar den 1.3 liter milen.
Jag tycker det är överkomligt med tanke på vad jag får ut av den.

Ett litet tillägg
Upp till 80 så drar den under litern
mellan 80-100km/h 1- 1,2liter
110km/h   1,3liter
Över 110km/h ingen aning, vem har bråttom?

 

Edited by Fredde-GBG
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Nissan Patrol Y61 3.0 TDI med 3 bar i 35" däcken

-> 80km/t  0.90-1.20 l/m
80->  1.20-1.60 l/m

Märken ingen större skillnad på om bilen är tom eller full med Overlanding utrustning.
Den enda  är om man har motvind med taktältet påmonterat, det känns i bilen som du försöker cykla i motvind :D 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 timmar sedan, even_aug sade:

2015 Jeep JKU AT37... følger ikke nøye med på drivstoffbruket, men bilen påstår at jeg har over laaaang tid har et snittforbruk på 1,3L/mil

Vilken motor? Diesel eller bensin?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jeep ZJ 5,2l V8 bensin

En gång i tiden med ”släta” originaldäck 225/70-16, drog den 1,2l/mil i ca 90km/h.

Med 265/75-16 M/T däck och taktält drar den 1,7l/mil i ca 90km/h.

Detta är på långtur!

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Pajero med 3L bensinmotor drar 1.5 Liter men min stora Renault Master med bostadsinredning drar 0.75 Liter avdragsgill diesel vid 100km/h så gissa vilken bil jag kommer använda mest i sommar då jag tröttnat på ca 6000kr i bensin på varje semester. 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Land Cruiser 150, 3.0 liter diesel, vekt tur rigget ca 3.2 tonn. 

Forbruket ligger da på ca 1.4-1.6 ved ujevn kjøring(opp og ned bratte/svingete veier) men på autobahn i sommer fikk jeg den ned i 0.98 i 90-100km/t ?

Edited by thorstein
Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant ämne. Har varit nyfiken på skillnaden mellan nyare och äldre bilar i diverse konfigurationer och storlekar. 

Min Pajero 3,2 diesel med automatlåda låg på ca 1,05 under min 500-milstripp i somras. Liten bil, men tungt lastad och taktält. Ganska ofta över 100kmh också. Dock med hjul som är något mindre än original, så jag har fått korrigera upp förbrukningen per mil jämtemot vad tankad liter/odometer hävdade.

Ska bli spännande att se hur den blir i sommar med lite större (och tyvärr bredare) hjul. Hade inte varit så dumt med en manuell lockup-funktion i lådan med jag måste nog köra ganska långt för att den investeringen ska löna sig. 

 

Jag kan väl tillägga att jag är väldigt intresserad av hybridteknik. Det har börjat komma elmotorsystem för eftermarknaden. Kan mycket väl tänka mig att ha en äldre bil med dieselmotor och bygga in ett elmotorsystem. Ser många fördelar med det, men just för tillfället är väl priserna tvungna att sjunka lite först :)

Edited by JohnE
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Min 2007 Suzuki Grand Vitara 1,9 Diesel standard dekk dimensjon.

Vanlig kjøring uten last og taktelt blandet kjøring 0.7 pr mil.

Lang kjøring med noen grusveier og skogsveier og med last og taktelt mellom 0,74 til 0,78 pr mil.

Link to comment
Share on other sites

Suzuki Vitara 1.4s Allgrip ligger och tuffar på 0,66 l/mil med moderat last och vinterdäck. 

EDIT 190423:
Med sommardäck och moderat last (2 vuxna, 2 barn + packning) så har bilen förbrukat 0,60 l/mil.

Edited by K.I.S.A
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...