Jump to content

Takkorg/plattform, vilken och varför?


Linusp3
 Share

Recommended Posts

Jag var i kontakt med Lastkorgen.se och var på vippen att få en sån här levererad och monterad (fantastisk service och mycket bra priser) när vi dagen innan leverans insåg att vi missförstått varandra och den korgen jag ville ha var restad fram till hösten och jag höll på att få en annan modell istället. Jag blåste av och lite besviken att inte ha nåt att hänga på bilen inför semestern har jag börjat vidga mina vyer till andra tillverkare. Efter lite googlande förstår jag att Lastkorgens grejer är ”kopior” av andra tillverkares korgar (hittat liknande Rhino Racks osv) fast till bättre pris (och sen såg jag att korgarna på hemsidan var specade utan moms och då blev de bara billiga, inte fantastiskt mycket billigare). 

 

Det som lockar mest nu är Front Runners plattform, mest för att den går att fästa i spåren för rails på min L200 och slipper komma upp på ett par lastbåtar, men oxå för det smarta systemet med hur man sätter fast utrustningen på taket! 

 

Så till frågan; ni som kör med korg eller plattform, vad har ni? Är ni nöjda? Vad skulle ni välja om ni köpt igen? Vad är fördelarna och nackdelarna med plattform kontra korg?

Edited by Linusp3
Link to comment
Share on other sites

Jag har använt FR-takräcket i 2,5 år ca 8000 mil och tycker väl att det håller lika bra/dåligt som mycket annat i "overlanding-kategorin". Att se till prylarna håller för nordiska förhållanden är kanske inte det sydafrikanska FR lägger krutet på. Lacken på tex FR-fötter håller ca en säsong. Det är ju bra med alu-räcke men varför ha skruvar och vindplåtar i svart stål? Dom har även attityden "gick den sönder är det ditt fel" som ju är lite tråkig. Deras svenska leverantör har tagit en del av smällarna när dom inser att saker är felkonstruerade, som t ex deras "table under rack bracket" som va klant-svetsat. 

Men iaf, det är ett bra räcke men med förbättringspotential, har sett andra märken med samma problem. Jag kanske ställer höga krav men det kanske man kan göra på ett takräcke i 10 000 kr- klassen?

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det Rhino Rack Pioneer Platform jag köpte förra året klarade vinter, snö, salt o is utan rost eller skador/missfärgningar.

Det har dock hörn av plast som kanske blir ljusare med åren/solen? Vem vet?

Allt kanon med detta räcke och många alternativ till montering, på bars/fötter eller med egna profiler som ersätter bilens rails.

Enda störningen jag stött på är att bultar/skruvar är av lättmetall (vilket behövs för att inte orsaka galvanisk korrosion såklart) och lätt dras sönder i skallarna. Momentnyckel eller försiktighet är på son plats. Jag har dock enkelt köpt nya bultar för ett par tior.

Mycket bra och flexibel plattform där jag köpt till ett antal till helt som just anlänt.

Dock har jag sneglat på FR som har ännu mera kreativa tillbehör. Ev skaffar jag snabbfästet till RTT som tydl skall passa även min plattform.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Efter att ha använt samma Rhino Rack som Ove i närmare 4 år har jag bara positivt att skriva. Med lite fantasi och händighet så kan man montera precis vad som helst på taket och vara säker på att grejorna sitter kvar.

Jag har ingen aning om vad grejorna heter men vet att elektriker använder dem till el-skenor på byggen; ett fyrkantigt metallstycke med M10 gänga i - passar perfekt ner i skenorna/ slotsen på mitt rack. Med lite öglor med M10 tapp plus diverse bultar och brickor kan jag fästa allt jag behöver plus lite till på taket. Pictures will follow... 

Slots där man stoppar ner de gängade järnbitarna.  

20180627_173454.thumb.jpg.adb25f3db48bfce2f6077f320cba9a6c.jpg

Av extraljusfäste kan man bygga ett fint antennfäste.

20180627_173448.thumb.jpg.63e6a3aefec6ca2f602e996ec2545644.jpg

Låda som normalt sitter på taket och innehåller recovery plus plus. Hålbilden i botten är för att kunna placera på flera ställen. På toppen ligger ett urval av fästmaterial.

20180627_173419.thumb.jpg.10b0da1161a2f778127d035ed9ce892b.jpg

M10 ögla plus gängad metallbit - fin till extrahjul eller glasflaska. De orginala metallbitarna är större men hittills har de mindre funkar 100%.

20180627_173425.thumb.jpg.f150f4964507d3fcdf560ba54d99b798.jpg

 Awning fäste...

 20180627_173439.thumb.jpg.dd9d3c1397c6264752443872c931b18e.jpg

 

Det är bara fantasi och kreativitet som begränsar användningsområdet. Max taklast begränsar lite det oxå ;) .

Edited by Wiberg
Bilder då...
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

54 minuter sedan, Wiberg sade:

Det är bara fantasi och kreativitet som begränsar användningsområdet. Max taklast begränsar lite det o

Utmärkt förklarat och bra med bilder.

Nu fick jag fler idéer till mitt med. Önskar det var 500mm längre då tält tar sitt...

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
54 minuter sedan, CampForCer sade:

Önskar det var 500mm längre då tält tar sitt...

Jag har skjutit mitt tält så långt bak det går. Det ger mig precis plats till recovery lådan. Lite " men-för-helvete " blir det när dragkedjan ska dras runt tältskyddet men det hjälpte när jag monterade en hip-hop slips på dragkedjan.

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, CampForCer sade:

Det Rhino Rack Pioneer Platform jag köpte förra året klarade vinter, snö, salt o is utan rost eller skador/missfärgningar.

 

6 timmar sedan, Wiberg sade:

Efter att ha använt samma Rhino Rack som Ove i närmare 4 år har jag bara positivt att skriva...

 

Tack för tipset (och bilderna @Wiberg). Var har ni köpt era Rhino Racks? Hittar ingen ÅF i Sverige... däremot Tyskland, Danmark, UK osv...

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som Rhinos plattform är några tusenlappar dyrare än Frontrunners... någon som har jämfört dem sida vid sida och kan peka på strukturella fördelar/nackdelar eller är det samma skrot och korn?

 

Använder de flesta plattform eller finns det någon med korg som kan uttala sig om vindbrus etc? Har takbågar på nu och det viner ju en del. Kan tänka mig att det inte blir bättre om man kompletterar det med en korg. Fördelen med plattform är ju att den kommer ner i samma höjd som takbågarna nu sitter i (?).

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Linusp3 sade:

uttala sig om vindbrus

FrontRunner har sina ribbor tvärs färdriktningen och detta kan ge annat ljud eller visslande, jämfört Rhino som har ribborna längs färdritningen. Detta är dock bara något jag läst.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, Linusp3 sade:

@CampForCer, @Wiberg... jag blir inte riktigt klok på om Rhino fästes i takbågar eller om de har integrerat fäste. Hur sitter era fast?

Min sitter såhär för tillfället, inkl det "leg kit" som passar min LC 150.

44102B-Pioneer-Platform-05.jpg

Annat alternativ, som finns för bilar, är detta mer "integrerade" sättet. Ger en ngt lägre tyngdpunkt. Man ersätter bara sina ord. rails med detta.

Toyota-120Prado-42107B-RTPB2-02_lrgroofr

Edited by CampForCer
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Jag har tittat en god del på både Rhino-rack och Frontrunner och det var egentligen planen ganska så länge. 
Men sedan mitt nya overlanding prosjekt skall få ett ganska så snällt utseende och att jeep´n inte har lov att ha något på taket, så har jag gått för Teraflex Nebo. 

238947.thumb.jpg.30236741bbde16d59dc05c25b8306a09.jpg

Teraflex ser egentligen bara ut som takbågar från sidan, och det är det också med mindre du kompletterar med sektionen i mitten.
Mitt nya taktält kommer endast vara på i förbindelse med resor. Jag kommer heller inte att montera lådor eller annat på taket. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg FrontRunner. Stativet gir meg god plass til masse utstyr. I tillegg til det som er avbildet under har jeg fester til 2 Jerry kanner og gasstank på taket. Alt i alt virker stativet solid, men jeg har ikke eid det lenge nok til å uttale meg om lakkskader osv over tid.

Det jeg ikke liker med FrontRunner er høyden på monteringsbrakettene. Hvis du ikke har LED Bar under takgrind i front, så ser racket merkelig høyt ut forfra. Det positive er nettopp at jeg har god plass til å montere lys under racket.

 

IMG_1119.thumb.jpg.6951d4d2d060636137098fecfe64d83f.jpgIMG_1095.JPG.c2402909677cb80a5394721755333686.JPG

Edited by even_aug
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, even_aug sade:

Selv har jeg FrontRunner. Stativet gir meg god plass til masse utstyr. I tillegg til det som er avbildet under har jeg fester til 2 Jerry kanner og gasstank på taket. Alt i alt virker stativet solid, men jeg har ikke eid det lenge nok til å uttale meg om lakkskader osv over tid.

Det jeg ikke liker med FrontRunner er høyden på monteringsbrakettene. Hvis du ikke har LED Bar under takgrind i front, så ser racket merkelig høyt ut forfra. Det positive er nettopp at jeg har god plass til å montere lys under racket.

 

IMG_1119.thumb.jpg.6951d4d2d060636137098fecfe64d83f.jpgIMG_1095.JPG.c2402909677cb80a5394721755333686.JPG

Det där ser ju väldigt fint ut :)

Det finns ju två höjder på FrontRunners fötter; ”normal” och ”high”, vet du vilken du har?

 

För övrigt, hur undviker man att få saker knyckta från taket? Det är ju inte alltid man befinner sig i vildmarken... sitter man på nåt Roadside Diner känns det väl stressigt att ha 40 liter bränsle, spadar, yxor och diverse boxar som lätt kan plockas av och tas med av gemene tjuv?!

Edited by Linusp3
Link to comment
Share on other sites

41 minuter sedan, Linusp3 sade:

För övrigt, hur undviker man att få saker knyckta 

Tror på ett par lösningar i kombination:

- Lämna inget av värde (enl @MrWIB)

- Lås fast det du kan. Köpte själv Rhino Platform-kit med lås/nyckel och wire förra veckan.

- Lämna bilen så säkert det går utanför städerna och ta taxi in, om det går

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Moderators

Ser ju ok ut men hur fäster man den till taket? Och hur är bredden på spåren där man skall fästa ting och tang?  Vad fäster man det med? 

Har handlat med Taubenreuther tidigare och de är bra gubbar så de svarar garanterat på evt frågor ang fästen etc.

Bra storlek på plattform :D .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...