Jump to content

Recommended Posts

Backkameran gör sitt och det är dags att se till nästa göra-livet-behagligt- grej. OBD-2-adapter för IOS. Vad säger ni som har en? En bör ha sak eller bara en lyxgrej? Jag är ingen avancerad mekaniker utan det ligger mer på nivå byta generator, bromsskivor, montera sidesteps, byta olja nivå. Kommer jag ha nytta av en OBD-2-adapter eller ska jag lägga mina surt förvärvade pengar på annat? Tänker att en adapter åtminstone kanske kan lära mig mer om bilen, även om jag inte hux flux kan lösa alla tänkbara problem på egen hand.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en OBD II adapter och Torque appen. 

Inte med tanke på felutläsning, det är en bonus, utan som trippdator/ färddator med momentanförbrukning, Range, liter per timma mm. 

Då jag har Android kan jag använda (nästan) vilken läsare som helst typ ELM327 med bistånd, wifi eller USB. Allt ifrån 99kr och uppåt. Till fruktmobiler tror jag att wifi är att föredra. Kanske en https://fyndiq.se/product/16058958-obd2-elm-327-felkodslasare-for-iosapp/?search=category&q=obd

 

Link to comment
Share on other sites

On 21.6.2019 at 22.07, Wiberg sa:

PC ( laptop ) + Toyotas Techstream och en kabel till bilen. Då kan du faktiskt göra något med de eventuella koder som dyker upp. Ger en bra indikation på hur motorn mår oxå.

Det är overkill för mig. Måste dessutom köpa en laptop i så fall. Kan man inte köra Toyota Techstream mot iPhone eller iPad över bluetooth eller WiFi?

On 21.6.2019 at 22.07, norlin sa:

Jag har en OBD II adapter och Torque appen. 

Inte med tanke på felutläsning, det är en bonus, utan som trippdator/ färddator med momentanförbrukning, Range, liter per timma mm. 

Då jag har Android kan jag använda (nästan) vilken läsare som helst typ ELM327 med bistånd, wifi eller USB. Allt ifrån 99kr och uppåt. Till fruktmobiler tror jag att wifi är att föredra. Kanske en https://fyndiq.se/product/16058958-obd2-elm-327-felkodslasare-for-iosapp/?search=category&q=obd

 

Tanken bakom en OBD adapter är främst problemlösning, även om det inte innebär att jag kan lösa problemet. Den ska finnas för driftsäkerhet. Kunna upptäcka fel innan de blir ett problem och om de blir ett problem hjälpa antingen mig själv eller den lokala verkstaden att få bilen till att rulla igen.

Det måste ju inte vara en som går direkt till mobil eller platta. Kan även vara en med egen display. Och går det få något som visar på svenska och engelska vore det bra. Ingår även franska, ryska och spanska vore det genialt.

Edited by Jonas Andersson
Tillägg
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slog till på denna: Vgate OBD2 iCar2

160093.png.b518741f0f03bc770796823a0619754d.png

Har inte hunnit kolla så mycket på vad jag kan läsa ut med hjälp av den. Än så länge bara att den får kontakt med bilen och mobilen. Men den kan i alla fall läsa felkoder och radera dem. Och just nu hittade den 0 fel. Om det sedan beror på att bilen är i topp skick eller för det att skiten inte funkar låter jag vara osagt. 😎

  • Like 2
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testar inredning. Tanken är att det ska bli två långsmala lastslädar i mitten. NÅGON SOM VET VAR JAG HITTAR LÅDSKENOR PÅ MAX 120 cm? Tänkte ha plats över längst in för en 67 liters eller 41 liters tank. Alternativt blir det kanske en 40 liters på golvet vid baksätet. Det skulle till viss del lösa problemet med att den fryser på vintern.

IMG_4985.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Jonas Andersson sa:

Testar inredning. Tanken är att det ska bli två långsmala lastslädar i mitten. NÅGON SOM VET VAR JAG HITTAR LÅDSKENOR PÅ MAX 120 cm? 

Hittat det: https://www.beslagsbutiken.se/rullskena-fr-216-aluminiumvit-100-kg.html Hinner dessvärre inte få hem dem innan årets långresa som startar på söndag.

Edited by Jonas Andersson
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Peter Christensen sa:

 

Jag kommer inte att bygga lådor, utan bara ha lastslädar med lösa lådor på. Då är det enkelt att ta ur om jag ska ha bilen till annat. Och lösa plastlådor är lätta att bära in och ut när det ska packas. Även om man ska ha basecamp i en period.

Edited by Jonas Andersson
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Jonas Andersson said:

Jag kommer inte att bygga lådor, utan bara ha lastslädar med lösa lådor på. Då är det enkelt att ta ur om jag ska ha bilen till annat. Och lösa plastlådor är lätta att bära in och ut när det ska packas. Även om man ska ha basecamp i en period.

Nej tar mye plass på planet, men går jo at bruke til olika greier hverdags også, tenker jeg. Men har samme tanker, da bilen også er arbejdsbil mandag-fredag. Får se. Skal hente en Patrol, mandag neste uke. Kommer til at brukes som nyttebil i starten, vi har kjøpt oss liten småbruk ved Frederikshavn, Nordjylland, DK. Og der skal gjøres MYE!!! :-D Ha en fin sommer, folkens.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 7/22/2019 at 8:47 PM, Jonas Andersson said:

Jag kommer inte att bygga lådor, utan bara ha lastslädar med lösa lådor på. Då är det enkelt att ta ur om jag ska ha bilen till annat. Och lösa plastlådor är lätta att bära in och ut när det ska packas. Även om man ska ha basecamp i en period.

Desværre ser det ud til de er stoppet med produktionen. Men kig på swissroombox.com og se om du ikke kan hente lidt inspiration der.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Den blev lite tam...  AT-däcken var helt slut redan innan årets långresa. Hade ett par fling nya Bridgestone Dueler HT M+S i normalstorlek på original fälgar liggandes så de har fått åka på tillsvidare. Kör ju ändå övervägande asfalt, och har inte planerat in några resor i det närmaste där de däcken skulle vara en allt för stor nackdel.

FÖRUT 😎

IMG_2784.thumb.jpeg.84517ea17d8a0cf75d1ab793de247908.jpeg

 

NU 😕

IMG_5732.thumb.JPG.7d8ee5d378e98ee4affa4c962cc2c699.JPG

Om någon har ett par 16" fälgar med eller utan däck till en billig peng eller kan tänka sig byta så är det av intresse. 😀

Edited by Jonas Andersson
Link to comment
Share on other sites

Blivit trött på att köra av stänkskydden bara för att man ska svänga av och pissa. Resultatet blev inte helt som jag hade tänkt mig. Sågade upp hålen i stänkskydden till nyckelhåll så att skydden skulle kunna glida av bultarna. Men bultarna jag köpt var lite korta visade det sig så det slutade med att jag bara tryckte fast stänkskydden över bultarna. Det får vara så här nu ett tag.

Frilagt. Skruvar och plastpluggar borttagna.

IMG_5724.thumb.JPG.b823df1e1d442f4d920f8d8bc4443c40.JPG

De tilltänkta bultarna med brickor och muttrar. Den lilla gröna plast slangen som sitter på bulten ovan på påsen är syrgasslang som jag trädde över för att metall inte skulle ligga och gnaga mot metall.

IMG_5725.thumb.JPG.ead3e7527f8fe49850b8f8ecbebe6c0a.JPG

Bultar monterade. Skydden skulle sedan slide'as på nedifrån genom nyckelhåls-hål. Men trotts att det var 20 mm bultar så blev de på vissa ställen för korta. Får uppgradera till 30 mm senare.

IMG_5726.thumb.JPG.274c09f3d1233d423d2b52c8d8c0f5da.JPG

Slutade med att jag bara tryckte på stänkskydden över låsmuttrarna. I det på andra sidan hann jag såga till nyckelhål.

IMG_5733.thumb.JPG.e2348ddca09a13dbbdf34a26e8310007.JPG

Och i och med att de bara är påtryckta är det lätt av riva av dem inför offroad. (Om man kommer ihåg det. 🙄 )

Edited by Jonas Andersson
Rättstavning och tillägg.
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...