Jump to content

Recommended Posts

15 minutes ago, JohnE said:

För att rota till det lite ytterligare (eftersom du diskvalificerat BFG) så kan jag meddela att jag gått från STT Pro till AT-däcken BF Goodrich KO2 (i storleken 33x10,5x15) och det var som natt och dag på åkkomforten och ljudnivån. 

Bränsleförbrukningen kan jag inte så noga kommentera då min gamla skrotbil drar mycket soppa oavsett, och likaså greppet på vått och snöblask, där har jag inte utmanat ännu, så jag kan inte uttala mig. De har dock snöflinge-markering på däcken, det borde ju innebära nånting positivt där iaf :$

kört med stt pro 33" på min cheva i snart ett år och är grymt nöjd med dem, låter ju lite på vägen men de gör min bil oavsett så jag har vant mig, bränsleförbrukningen har inte ökat nått från att jag bytte från nankang grovmöstrade , så helnöjd där med... grymt fäste så rekomenderas starkt !

Edited by MarkusJH
Link to comment
Share on other sites

On 29.7.2020 at 22.12, JohnE sa:

(eftersom du diskvalificerat BFG)

Nja. Totalt diskade är de inte. De kostar bara betydligt mer än de flesta andra och det tycker jag inte att det är värt. Nu har jag ju dock hittat ett erbjudande i Danmark med en annan storlek inkl. stålfälgar för 10600kr för en uppsättning. Så där är de intressanta. Att de vinner i komfort och ljudnivå är inte gôrr viktigt. Fäste på våt och höstkall asfalt är viktigast. Ja... som beskrivet ovan.
 

@MarkusJH MT-däck är inte aktuella. Det kommer att bli AT. Bilen är en vardags- och overlandbil. De gånger jag kör offroad där jag har nytta av MT-däck kör jag bara för att det är kul och inte ett smack nödvändigt. Typ 1-3 dagar om året och inte ens 10 km utav de 20000 som jag kör totalt om året. Så det är en förlust för mig att sätta på MT. Hamnar jag i en situation där jag blir lidande för att jag inte har MT kan jag vända, ta till vinschen, välja ett annat spår osv. Men om jag planerar en resa där MT-däck är avgörande så blir det så klart annat ljud i skällan.

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Toyota gjorde ju en uppdatering av bromsarna på Hilux Vigo någon gång. Vad det i samband med faceliften? Hur som så slutade 15" fälgar att passa. Vad jag har förstått så är det heller inte alla 16" som passar, utan bara de med extra utrymme för bromsok, som t.ex. dessa: https://www.4x4offroad.se/black-spoke-16.html
De nämner ju "6/139.7, 16x7, ET +8, CB 106.2, X-Frigång (t.ex. Hilux)".
Någon som har erfarenhet av om de verkligen passar eller ej?
Har som sagt också hittat det här erbjudandet: 4 stk. 16x7 stålfælg sølv, sorte eller hvid m/BF Goodrich A/T KO2 M+S dæk str. 235/85R16 Men då är ju frågan om de verkligen passar. De skriver själva att det passar till en 2016 Vigo, men erfarenhet säger att firmor kan ha fel. Det är tydligen dessa fälgar: https://www.4x4shop.dk/shop/dotz-dakar-7x16-11835p.html
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har augustilönen kommit och det ska alldeles strax beställas däck. Och nej. Jag har ännu inte beslutat mig. Just nu lutar det mot Nokian Rootiva Plus eller Cooper Discoverer AT3 4S. Väntar bara in några fälgar till kamratens kärra och sedan ska vi sambeställa däck för att dela på frakten. Så tills dess kommer jag nu hinna ändra mig igen.

MEN!! Nu till de uppgraderingar som faktiskt har gjorts. Var ju nyligen ute och körde södra halvan av TET Sweden sektion 2. Dvs från Stöten i västra Dalarna till en bit norr om Östersund. Och ena dagen så gav våran lilla-äckliga-20-till-24 liter-"isch"-termoelektriska-stink-kyl upp. 🤢 Det var nog bra det. Varje kväll man drog ut 12V-kontakten så hade den en ny form. Den var så varm att den inte gick att röra på själva bläcken. Trodde jag skulle få använda brandsläckaren någon dag. Inte konstigt att säkringarna gick till slut.

IMG_6837.thumb.JPG.9b6034d695d60ce0ba8dbe9bc3085d4d.JPG

Den Lilla Äckliga...

Så sagt och gjort. Vi tog en paus från TET-spåret och körde de 30 milen fram och tillbaka till Sollefteå där Mekonomen skulle ha en 49 liters kompressorkylbox. Sista exemplaret de hade inne. Rabatt erbjudande just denna veckan... OCH vi fick den till ännu billigare pris för de att deras datasystem inte funkade. Tänker inte berätta hur billigt vi fick den, för denna kan jag sälja med vinst om 10 år. 😜

IMG_7133.thumb.JPG.4e9da84fa200d6d8619b26cadc1e4059.JPG

Och här ser ni vår nya fräscha - "Brutus the box"

Och efter att ha bytt de tre säkringarna som "Den Lilla Äckliga" hade gett en långsam och plågsam död återvända vi glatt tillbaka till TET.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

En lite blygsammare, men faktiskt ultra viktig uppgradering gjordes sedan här hemma. Vi har en liten, men ack så kompetent, förstahjälpen kudde i bilen. Dock så har vi aldrig varit riktigt säkra på var någonstans. Under förarsätet, under passagerarsätet, i handskfacket, under baksätet, uppe i bakrutan, uppe på lastnätet vi i bland spänner fast mellan nackstöden, under all möjlig bråte som har legat på golvet... Kort sagt hade vi behövt använda onödig tid på att hitta den, och resekamrater har inte haft en aning om att vi har en då den typ aldrig legat synligt. Så med ett ark kraftigt kardborre band har den nu fått en permanent och synlig plats. Om klistret på kardborrbandet någonsin börjar ge upp är det lätt att sy fast det.

IMG_7309.thumb.JPG.3ce99e1dcc01416ef93759d4938887cb.JPGIMG_7310.thumb.JPG.96bd50cf91f6db42f2ca1611da8cce33.JPG61937829092__D2E7F792-968F-4773-8CA1-415BE09210DA.thumb.JPG.8ddef06f9a0b7ee504067b5978e575af.JPG

Funkar utmärkt att stänga dörren utan att det mosar "kudden". När baksätet är nedfällt så sticker dess rundade hörn ut över halva kudden så den är fortfarande väl synlig, och något mer skyddad. Kardborren sitter verkligen väl fast. Ingen risk att man råkar sparka ut den. Den är heller ej i vägen vid insteg eller utsteg. (Ja, jag vet att den är svart och således blir lite osynlig.) På utsidan av bakdörren kommer det senare att hamna ett litet klistermärke som skvallrar om var den är någonstans. Och nu syns den varenda gång man öppnar bakdörren, så att folk kan se den och vi själva blir påminda om den.

Brandsläckaren ska också monteras där den ligger på bilden. Den har också fått byta plats frekvent. Med två bultar som går in i facket under locket ni ser så sitter det fast. Hållaren kommer att kompletteras med en liten packrem, då en sådan hållare som sitter på den inte håller fast den vid en ev olycka.

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så har nya däck anlänt och även reservdäcket skulle bytas. De där kedjemekanismerna som sitter på pickups kan ju krångla lite.... Körde in vevstången. Drog lite fram och tillbaka. Vågar inte riktigt ta i då man står och funderar på om det nu var med- eller motsols för att sänka... För lat för att kolla i instruktionsboken. Tar i lite till. Drar ut stången för att börja om helt. Och då tro f-n att innersta tredjedelen lossnar och blir kvar någonstans mellan flak och extratanken. Självklart omöjlig att nå om man inte är gummimannen. Mekanismen kommer jag inte åt r/t min extra tank om jag inte lyfter bort hela flaket.   %¤&*"£\§!!!!!   Börjar tänka att det här kommer att bli dyrt.

Hur som. Idag när jag hade lite tid över på jobbet så lyste jag med en ficklampa in i hålet där man kör in vevstången. Och där inne ovanpå tanken ligger den inre tredjedelen i perfekt linje, men för långt in för att nå. Tänkte att här får jag änna prova att passa ihop delarna igen. Och det gick f😈nimej!!! Tog i ännu mera nu (när jag kollat i instruktionsboken) och ner kom hjulet. TJOHO! Nu ska det nytt reservdäck på!

En uppgradering av vevarmen var redan uttänkt, mellan alla tankar på bakre bullbars med reservhjulshållare osv.

Så här är stången innan uppgradering. En vek lite skruv som slirar ska sitta i hålet och klämman mot fördjupningen. Funkar 🤮

Beskrivning saknas.

Och här är det nya-normala. Hål genom hela innerdelen och en M6 bult som går helt igenom. Funkar kungligt. Nu kan de f😈n inte gå isär. och en massa fett på kedjan och upp i mekanismen gör att det just nu går som en Trabant på flygbränsle.

Beskrivning saknas.

Edited by Jonas Andersson
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Också har det så tillslut efter typ ett års dividerande fram och tillbaka blivit nya däck! Cooper Discoverer AT3 4S. Läs nedan hur jag resonerade mig fram till att valet föll på dem.

När jag köpte bilen för drygt två år sedan så var det monterat Cooper Discoverer STT 32”. Klassas som hybriddäck. Alltså så grovt som ett AT kan bli innan det blir MT.

Halva mönstret kvar. Typ 8 mm av 15. Ganska gamla och redan då torrsprickor.

PLUS: De hade mycket god framkomlighet i klassisk skandinavisk terräng. Även utan att släppa ut luft. Fastnade typ aldrig om jag inte hängde mig på underredet och hjulen gick i luften.

NEUTRALT: Ja de ger mer ljud än HT-däck. Men jag upplevde dem inte som högljudda. Så de får godkänt där. Ökad bränsleförbrukning undersökte jag aldrig.

NEGATIVT: Hårda vid låga plusgrader. Hala vid låga plusgrader och regn. För hala för mitt tycke. Men nu var ju mina också rejält gamla.

DOM: Ja. Jag skulle kunna köpa dem igen, om jag skulle behöva köra svår offroad blandat med väg. Men då skulle jag definitivt sajpa dem.

Vinterbruk: Ingen erfarenhet. De är förborrade för dubbar/pigger.

Många nöjda brukare ute på www, som använder dem sommar som vinter.

---------------------

Efter dessa gick jag tillbaka till att under ett års tid använda originaldäcken från fabrik.

Bridgestone Dueller 684II

HT m+s

Ett grovmönstrat vägdäck.

Mina Cooper Discoverer STT var helt slut efter förra sommarens tur #trans_alp_overlanding_tour_2019 Efter det har jag inte haft något som helst förestående behov av några speciella däck utan kunde köra med vad som fanns. Således har jag under ett år använt de Bridgestone Dueller 486II HT m+s som jag ändå hade liggande. De var helt oanvända och super fräscha. Användes bara under sommarhalvåret. Och de har verkligen gett en positiv överraskning.

PLUS: Tysta! Efter hybriddäcken så upplevdes de här som ljudlösa. Hela bilen blev också mjukare i gången. Cooper STT är hårda i konstruktionen och flexar inte mycket. Dessa Bridgestone flexar. De sväljer ojämnheter bättre och det blir en mer komfortabel åktur.

Jag kör ”över allt”. Dessa däck var de jag hade i Värmland nyligen och det var riktigt tuff körning på vissa ställen. Det var först när det blev mycket besvärligt som JEEP Rubicon med 35” MT-däck och dubbla diff.lås kom fram bättre än mig på mina 31” HT-däck. Men Rubicon’en fick också vinscha där jag vinschade. Så de har, förvånansvärt nog, varit tämligen bra även offroad. De har stannat när det varit våt, lerig brant klippa. Om det stannat annars så har det varit frigången som har satt stopp, inte däcken.

Minus: För lite fäste på våt klippa. Sen kanske de inte ser så häftiga ut och ger någon vidare status på EXPO eller andra träffar. 

DOM: Köpa igen? Ja. Faktiskt. Hellre än Cooper Discoverer STT. Enda de inte klarar är ju svår offroad. Och nu är det ju overlanding och inte offroad jag har bilen till. Men det är klart att vet jag att jag ska ut på en resa som kräver lite mera så blir man ju tvungen att satsa på något kraftigare och/eller grövre.

-----------------

Cooper Discoverer AT3 4S. Lång historia kort: Planen är att jag ska till Ryssland nästa sommar. Sist jag var där körde jag med HT m+s. Någon modell från Yokohama. Tror de hette Geolandar. Kända för att vara dåliga på våt asfalt, samt inte speciellt stryktåliga. Följde med dåvarande bil när jag köpte den. När jag var i Ryssland upplevde jag att jag gärna hade haft grövre däck. Det var för halkigt vissa partier med HT m+s. Dock så körde jag aldrig fast på den resan. Vände en gång. Vägen såg då tämligen dålig ut och jag hade bara en spade som recoverygear. Ensam bil och bara hunden med som sällskap. Better safe than sorry.

Så när det nu skulle skaffas nya däck så var kravet mer mönster än HT m+s och bättre våtgrepp vid låga plusgrader än vad Discoverer STT hade.

Jag har analyserat de underlag jag kör på. Ja, igen. Med nu mer underlag för bedömningenså har jag nu kommit fram till att det fördelar sig ca

30% asfalt

15% grusväg

40% anläggningsvägar, green-laning, lätta traktorspår osv

15% offroad, lera, klippor, svår terräng (dessa 15% är dock bara på skoj. Det går att köra runt, vända eller låta bli...)

Resterande procent är vinterväglag.

Således kom jag fram till att jag nog borde ha ett ganska snällt AT. Typ Nokian Rotiiva eller någon modell av Bridgestone som såg ganska snäll ut.

Dock så vägde jag även in mitt vinterbruk. Här nere i Trollhättan är det bara minusgrader några dagar eller ett par veckor om året. Inget behov av nordiska vinterdäck. Till 95% av min vinterkörning är europeiska istället optimala. Av de 95% så är knappa 40% overlanding där jag har behov av grövre mönster än vanliga vinterdäck. Och 40% är ju ändå en ansenlig del. Det finns några få AT resp MT som faktiskt är tillverkade för 4 season. Inte bara godkända som vissa däck (inga namn), utan just framtagna för att vara 4 season . Där i bland annat Cooper Discoverer AT3 4S. Och således föll valet på dem. De täcker ju inte bara sommarbehovet utan också mitt vinterbehov. Jag övervägde också Nokian Rotiiva Plus. De kostar en del mera. Och sen är de lite snällare i mönstret. Jag blev aldrig riktigt klok på hur mycket 4 season de är. Det står lite olika beroende på vilken sida hos Nokian man läser på.

Så tanken är ju nu att jag ska testa att låta dessa vara på året runt. Mina dubbade vinterdäck säljer jag ev först till våren då jag förhoppningsvis vet om dessa AT3 4S lever upp till att verkligen vara 4S.

Skulle det någon gång behövas mer fäste än vad minskat däcktryck ger så finns det kedjor, vinsch, maxtrax eller helt enkelt en annan väg. I bilden nedan ser ni längst till höger originaldäcken, i mitten mina nu kasserade STT och till vänster de nya AT3 4S.

 

IMG_7400.jpeg

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ca en månad kvar till första fasen av en STOR förändring av Mulan vilken förhoppningsvis blir en uppgradering som tänkt och inte en nergradering. Jag ska ge er en bildledtråd som inte säger någonting. 😜 Vem blir förste man att gissa fas ett? Och vem kan kanske gissa de resterande fas två, tre och fyra? Jag ger en flaska rysk mjöd nästa gång vi ses till den som kan gissa fas ett. En sexpack till den som ev kan gissa omvandligens samtliga fyra faser.

 

@Geirr och Hasse får inte vara med att gissa då ni vet vad det blir.

IMG_7426.JPG

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, norlin sa:

Just det! 

Är jag nära?

Nu har jag ju inte satt regler med att man behövde nämna faser i rätt ordning eller säga vilken som var fas 1, 2, 3, eller 4.

@norlin har just gissat fas 2 och 3. Lycklig vinnare av två ryska mjöd. En för varje rätt fas.

Då återstår att gissa fas 1 och 4. Om Norlin lyckas med att sätta även de två så ingår en bonus med två mjöd. Dvs totalt 6 stk.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har monterat hasplåtar under motorn. Men det sitter ju två tunnare plåtar (2 mm) från ARB mellan hasplåten och bullbar'en. Någon som vet någon firma i Västra Götaland som kan tillverka en ersättningsplåt? Jag har knölat till den nedre av de två. Och det nya ska så klart vara i kraftigare/hållbarare tjocklek. Stål eller aluminium spelar inte så stor roll , men jag föredrar alu. Bilen är bra tung i fram redan, så jag räknar gram. Speciellt när det är framför axeln.

ARBHilux1011_015.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har en mekanisk verkstad inte långt hemifrån där jag misstänker att innehavaren har ett 4x4 intresse.

Frågade om han gjorde jobb åt privatpersoner och till vilket pris, svaret jag fick var JA och 450 kr timmen + material. (Med eller utan moms mins jag inte, men privatpersoner ska ju få pris inklusive)

Vill du ha hans nummer?

Edited by norlin
Djävla autocorrect
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, norlin sa:

Jag har en mekanisk verkstad inte långt hemifrån där jag misstänker att innehavaren har ett 4x4 intresse.

Frågade om han gjorde jobb åt privatpersoner och till vilket pris, svaret jag fick var JA och 450 kr timmen + material. (Med eller utan moms mins jag inte, men privatpersoner ska ju få pris inklusive)

Vill du ha hans nummer?

Djävla autokorrekt🤣

Tar gärna numret!

Link to comment
Share on other sites

On 7.11.2020 at 13.39, Jonas Andersson sa:

Ca en månad kvar till första fasen av en STOR förändring av Mulan vilken förhoppningsvis blir en uppgradering som tänkt och inte en nergradering. Jag ska ge er en bildledtråd som inte säger någonting. 😜 Vem blir förste man att gissa fas ett? Och vem kan kanske gissa de resterande fas två, tre och fyra? Jag ger en flaska rysk mjöd nästa gång vi ses till den som kan gissa fas ett. En sexpack till den som ev kan gissa omvandligens samtliga fyra faser.

 

@Geirr och Hasse får inte vara med att gissa då ni vet vad det blir.

IMG_7426.JPG

Så är det knappt två veckor kvar till fas 1 i den stora förändringen av Mulan. Här kommer ännu en ledtråd: Förändringen involverar ett företag som har ortsnamnet som en del av sitt företagsnamn.

Två mjöd kvar att vinna.🤤 Fas 1 respektive fas 4 är kvar att klura ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blev en sen ”mitten nästa vecka”.

Till ledtrådarna nämnda lite längre upp här på sidan ger jag nu sista ledtråden som främst leder till vad fas 1 medför, detta i form av två bilder. För att förstå ledtråden behöver man förmodligen ha koll på hur min bil utvecklat sig över tid.

4E7FEF93-55A5-4967-BB68-016CA8654069.jpeg

08DF7390-086A-4725-8043-EF1337C6AD04.jpeg

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...