Jump to content

Recommended Posts

Norlin ger tips, tagning 3

Norlin tittar irriterat upp från manuset som han nyss gett sig själv och stirrar arg på sig själv, - Vad hade du för betyg i Svenska? Fick du nått över huvud taget eller?

Den manusförfattande Norlin ser sig oroligt omkring och har svårt att fästa blicken, - Jo alltså, harklar han sig, Tänkte bara skriva lite snabbt ett tips till @Jonas Andersson att jag vet en bra bilreparatör, men han är liksom inte en auktoriserad verkstad så han har liksom ingen stämpel så kanske inte bra om man vill ha en fullstämplad servicebok som försäljningsargument.

-Och hur tycker du att det gick? 

- Rätt bra faktiskt, @Lars 9k fick sig ett skratt, och kanske nån mer....

Ridå

  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 17.3.2021 at 13.07, MrWIB sa:

Låt den vara, funkar vad jag vet bra som dränering (som tänkt mao) och jag har aldrig haft problem med vatten in där vid vadning.
Kolla tätheten genom att trä en plastpåse över snorkeln, motorn bör dö ganska omgånde, gör den inte det så är det problem någonstans, tex backventilen som behöver bytas.

😠 Gjorde täthetstest medels handflata. Den VAR tät. Jävlar vad det sög och den började snabbt gå ner i varv. Så kom det ett "fomp" och så gick motorn helt fint igen. 🤬 Något hade lossat och suget i toppen av snorkeln var obefintligt. Den hade sugit gôtt bra i handflatan innan det ödesdigra "fomp-ljudet". Den VAR tät, men är det inte längre. Har kollat hela luftfilterboxen, vrängt tillbaka däneringspluppen som var tät och fin. Lossar jag slangen mellan filterbox och motor och lägger på handen där så dör den efter ett par sekunder. Således bör det vara något inne i skärmen som har gett vika. Får kolla på det under morgondagen. Förhoppningsvis är det bara att sätta tillbaka något och således kunna deltaga i Green Laningen på Bråt till helgen med lugn i sinnet. Hur som så är det tillbaka till maxdjup 70 cm tills det att problemet är åtgärdat.

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
  • OMG 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, iknutis sa:

Viktig å ikke holde håndflaten der når du skal teste. Det holder å høre turtallet endre seg, så vi snakker 10-dels sekund. 👍

Jaha. Och det säger du nu. Alla andra har sagt att det bara är att hålla för på toppen av snorkeln. Ja ja... Man lär så länge man lever.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Jonas Andersson said:

Jaha. Och det säger du nu. Alla andra har sagt att det bara är att hålla för på toppen av snorkeln. Ja ja... Man lär så länge man lever.

Sorry. :(

I innerskjermen din har du to gummiforinger; en der snorkelen går gjennom plåten, og en lengre frem der luftfilter-boksen går gjennom plåten. Jeg tipper en av de kan ha løsnet.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jonas Andersson said:

Jaha. Och det säger du nu. Alla andra har sagt att det bara är att hålla för på toppen av snorkeln. Ja ja... Man lär så länge man lever.

Jag körde plastpåse över snorkeln tills bilen dog, kanske var det fel sätt, men för mig funkade det utan missöden och mig veterligen har allt varit tätt sedan dess (senaste live-test 2016). 

@iknutis är det skadligt på något sätt att "döda" bilen genom att täppa till snorkeln/lufttillförseln?  
 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, MrWIB said:

Jag körde plastpåse över snorkeln tills bilen dog, kanske var det fel sätt, men för mig funkade det utan missöden och mig veterligen har allt varit tätt sedan dess (senaste live-test 2016). 

@iknutis är det skadligt på något sätt att "döda" bilen genom att täppa till snorkeln/lufttillförseln?  
 

Ikke skadelig, motoren bare stopper. Men for å teste om den er tett, holder det å tette så du hører at turtallet synker. Den drar jo greit vakum, så den kan også dra ut eller vrenge drensplugger i filterboksen. Dersom det er hull i slanger mellom motor og snorkel vil ikke turtallet synke, for da drar den luft derfra. Helt grei måte å feilsøke på. 👍

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Nu blir det spännande. Med en liten nätt resa på 152 mil förra helgen hämtades en begagnad Karossan kåpa hem.

8FFE022A-A42E-427C-B006-367D8967CC8B.thumb.jpeg.630456d6725911d039762f4943a0d2a6.jpeg

Idag fick vinkelslip och cirkelsåg sätta tänderna i den och det preliminära resultatet är vi tämligen nöjda med.

CC234FB3-0AFB-45F9-9D40-14976A474929.thumb.jpeg.c0933fdb68460e2d6b472fcad21df414.jpeg

Nu är det finlir med fastsättning, alulist och ev handtag i bak, lastbärare för taktältet, eldragning osv.

Saft suse detta är kul 🤩 

Får se om jag lyckas köra sönder den under helgens green laning. 😆

Edited by Jonas Andersson
StâVfell 🤓
  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu behöver jag hjälp. 😰 Ska flytta två stycken sådana här dörrstopp:

IMG_8404.thumb.JPG.d2cb4488642b1f7ad23a6c997446598b.JPG

Jag har fått loss dem. De satt nitade och jag tänkte att jag kan nog nita dem igen här:

IMG_8406.thumb.JPG.3189c75c4952daefe02257f0e2f726b8.JPG

Borrat hål och köpt extralånga nitar. Men! Niten bara expanderar inuti stoppklossen. Den är exakt samma diameter som hålen genom den sten hårda gummiklossen, men av någon anledning expanderar de nitar jag köpt ändå inuti klossen. Jag har insett att de nitar som jag köpte kanske trotts allt är i kortaste laget. Har för mig att det bara var typ en millimeters marginal. Nu sitter jag på jobbet så jag kan inte gå ut och mäta, kolla nitarnas rekommenderade materialtjocklek osv. Men jag vill men att de på håret ska klara tjockleken som är ca 12,5 mm.

Hur ska jag göra nu? Finns det nitar med hals som inte expanderar över hela kroppen? Ska jag skaffa nitar som är rejält längre än materialet? Ska jag ta till skruv i stället? Vad för skruv? Vanliga montageskruv? Klossarna ska monteras i 2 mm alu där jag inte kommer åt insidan, eller i vart fall är det jävligt bökigt. Genomgående är inte riktigt ett alternativ då det ger typ 15 cm långa små bultar som skulle sitta under gummilisten på sidodörrarna.

Kanske ska börja med att flytta över låsmekanismen för bakdörren. Annars lyckas jag väll bara montera klossarna så de är i vägen för låsmekanismen. Det där lilla röret ovan för klossen som ni ser på nästa bild ska ju användas för låsmekanismen. Kanske göra någon slags kombo där det röret även funkar som dörrstopp. Det behövs inte mycket. Bara en liten lätt kant av något slag. Dörren sjunker med svag kraft in typ 5 mm nu när det inte finns stoppklossar.

IMG_8404.thumb.JPG.d2cb4488642b1f7ad23a6c997446598b.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vill du inte investera kan du få låna.

Jag gillar den lösningen med mutternit, så länge man inte "drar åt för hårt" då kan demontering bli jobbig.

Edited by Norlin
La till lite erfarenheter
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tackar @Norlin. Jag tror jag investerar. 279.- för den satsen på Biltema. Det går att överleva. Jag tycker om att ha de verktyg som jag kan behöva. Bökigt att låna hela tiden. Fick personlig instruktion och förevisning av mutternit här på stationen. Det verkar ju vara precis vad jag behöver. 👍

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Hva synes du om flatbed/tray livet så langt Jonas?  Synes du det fungerer fint for ditt bruk?

Sitter selv og kunne tenkt meg et oppset slik som våre venner i Australia har. Men sitter i design fasen og kalkulering av vekt og pris før jeg virkelig vil begi meg ut på dette.

Vil gjerne høre hva du har opplevd så langt, er det noe du savner med et vanligt pickup plan med top vs det du har idag? 😊

Link to comment
Share on other sites

Uj uj!! Nu får jag visst hämta en kaffe för

11 minutes ago, arnlux sa:

Hva synes du om flatbed/tray livet så langt Jonas?  Synes du det fungerer fint for ditt bruk?

Sitter selv og kunne tenkt meg et oppset slik som våre venner i Australia har. Men sitter i design fasen og kalkulering av vekt og pris før jeg virkelig vil begi meg ut på dette.

Vil gjerne høre hva du har opplevd så langt, er det noe du savner med et vanligt pickup plan med top vs det du har idag? 😊

Uj uj!! Nu får jag visst hämta en kaffe först.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft flaket sedan början av december och kåpan i 2,5 vecka.

Vardagsbruk

Lastvänlighet: Mycket lätt att lasta. Släta ytor överallt. Inga skärmar eller annat. Lasta stora saker som inte behöver vara väderskyddade. Kungligt. Mycket bättre. Enda nackdelen är att flakytan är högre upp, men inte farligt. Något mellan 5-10 cm. Men ska man lasta något rejält skrymmande hade man med ett vanligt flak kanske istället fått lasta ovanpå skärmarna, på flaklock, kåpa eller taket på bilen, vilket i sin tur hade varit ännu högre.

Ett minus kan vara att på ett vanligt flak blir baklämmen en förlängd lastyta när den är nedfälld. Det får man inte här. Men det är inget som jag har behov av som lastyta. Nu är ju det ny flaket längre. Gamla var typ 1,5x1,5 (1,9) m. Nu har jag 1,7x1,7 m med lämmarna uppe.

Väderskydd: Jag har avstått från att skaffa en presenning/överdrag med eller utan ställning under som passar till flaket. Detta för det att jag väntat in lämplig kåpa. Jag har bara haft en lös presenning och/eller ett lastnät under vinter och vår. Det har absolut varit en helt ok nödlösning som fungerar utmärkt om det bara är vid få tillfällen. Att alltid hålla på med lös presenning och/eller lastnät är väl inte helt att rekommendera ur stöldsäkerhetssynpunkt om man nu lastar något av värde. Det blir heller inte 100% väderskydd. Det kan ju t.ex. väldigt lätt rinna in. Ev. kommer jag att skaffa en figursydd presenning med en ev. ställning i framtiden. Då för att kunna växla mellan flatbed, tray, box eller curtainside. Men skaffar man ett eller annat väderskydd som är figursytt och gjort för flaket så är det ju ingen skillnad på en flatbed / tray kontra ett vanligt flak.

Overlanding

Lastvänlighet: Vi har inte riktigt hunnit använda flakkåpan till någon overlanding ännu. Bara över två nätters offroad inkl. camping. Det var jag och grabben, så vi kastade bara in vad vi behövde. Allt låg i en stor hög. Men det ska i framtiden monteras ett löst innergolv med där på fästa hyllor, skiljeväggar etc. Tanken med ett löst innergolv är att hela golvet med hyllor osv. ska gå att dra ut som en enhet som ställs i förrådet hemma. Detta för att lätt skapa ett stort lastutrymme med tom flakkåpa.

Det är definitivt lättare att komma åt sakerna då man från sidorna bara behöver nå halvvägs. Sen finns ju bakluckan också. Aldrig längre än hälften av 1,7 m till att nå något. Dvs max 85 cm. Och beakta då att flaket börjar med en gång. På ett vanligt flak har du först en tjock skärm eller bakläm man ska sträcka sig över. Ett vanligt flak med en kåpa med gullvings blir nog trotts det snarlikt, men kan i mina ögon inte helt nå upp till samma nivå av access. På ett vanligt flak oavsett ev. lock eller kåpa så är ju innersta delen av flaket alltid svår att nå. Har man ett vanligt flak med flaklock så är denna lösningen med flatbed och flakkåpa MYCKET bättre. På ett vanligt flak oavsett ev. lock eller kåpa så är ju innersta delen av flaket alltid svår att nå.

Här är den gamla lösningen med tältet ovanpå. Då är det omöjligt att nå inre halvan av flaket om man inte kryper in. En lösning är släde, men den tar mycket av utrymmet. Annars går det också sätta snöre på sakerna längst in. Vi hade utrymmet som vedförråd på turen där bilden är tagen.

IMG_5042.thumb.JPG.5a016af58db6ceaa01e9b710ba380c1b.JPG

Volymmässigt beror ju på storleken på flakkåpan. Den som vi har skaffat ger större volym än vad vi hade förut. Men just våran ger nog något mindre lastvolym än vanligt flak med traditionell kåpa som Alu-Cab eller SRI hade gjort. Vi har valt just denna höjden för att få ner taktältet så lågt som möjligt, med förbehåll att det finns ett krav på minsta innerhöjd r/t kylbox osv. Om man ska ha samma lasthöjd inuti som traditionell kåpa så får man tänka på att flaket på flatbed är högre upp vilket medför att taket också hamnar högre upp. Men för att nå samma lastvolym så får man ju också ta med i beräkningen att en flatbed har utrymme för en bredare kåpa än traditionellt flak. Våran är lite smalare än flaket, för att ha en kant att kunna stå på. Enkelt sagt så ger en flatbed bättre möjligheter att modulera lastutrymmet så som du vill ha det. Enda negativa är väll egentligen återigen bara att golvet hamnar lite högre upp. Sen är det betydligt svårare och dyrare att fixa fram en fabriksbyggd camper eller dylikt till flatbed.

Den kåpan som vi har ska klara 100 kg punktbelastning. Så jag ser inget problem med att klara 300 kg i stillastående vikt. (Taktält med familj.)

Lösningar på storlek, dörrar, lämmar, jalusier sätter ju bara fantasin gränser på.

Väderskydd: Tror du kan räkna ut det själv. Och det är ju låsbara luckor runt om. På fina modeller kan låsen integreras med bilen centrallås.

Kostnad

Jag budade hem flaket på Klaravik för 4600 Skr. Nytt ligger någonstans runt 45'000 Skr.

Flakkåpan köpte jag begagnad för 8000 Skr. Ny ligger på minst 35'000 Skr.

Demontering och montering gick på 11'000.- Så jag har lagt 15'600.-. Sen har jag ovan på det kanske lagt 2000 Skr på mutter, skruv, bult, verktyg och reglar för att få fäst den på flaket (går lätt att ta av), modifiera bakluckan och ordna så taktältet går att fästa ovanpå.

Totalt 23'600 Skr

Nytt flak och lös kåpa hade varit minst 80'000 Skr

Ska man inte ha flatbed och flakkåpa utan bara ett skåp, så får man räkna med minst 60'000 Skr.

Prisvärt? Hade jag gjort det igen.

Ja och nej. Jag hade definitivt inte köpt nyproduktion.

Om man tänker efter vad alternativen är:

  1. Jag hade definitivt inte köpt nyproduktion. Men nu hade jag tur att hitta ett begagnat flak i nyskick och fick det väldigt billigt. Tog mig ett par år. Tror det var det enda som varit till salu som begagnat på ett par år. I vart fall där jag kikat. Så att hitta ett begagnat flak som passar tar lååång tid. Annars får man väll bygga själv. Säkert prisvärt om man klarar av det. Det hade dock inte varit något alternativ för mig.

 

OPS! Larm på jobbet. Fortsätter med alternativen senare.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Veldig utfyllende info! Mange takk for at du tok deg tid for det!

Har litt idéer som jeg har tegnet ned og er så og si klar for å bygge, men usikker om det er den veien jeg vil gå ennå. Tenker også og få det godkjent med via Statens Vegvesen, slik jeg har det lovlig bygget.

Får se om jeg lager en oppdatring på tråden min om det 🤔

Link to comment
Share on other sites

Fortsättning:

Jo. Det var ju det där med alternativ.

  1. Flaklock: Ger väldigt begränsad åtkomlighet om man ska ha taktält på flaket. Då måste man närmast ha slädar. Ca 20'000 Skr för ett nytt flaklock om man nu inte redan har det. Ska man ha ett taktält ovan på locket så är det närmast ett måste att ha slädar, långa lådor eller motsvarande. Alltså ytterligare ett par tusen om man köper färdiga. Egen producerade kan man nog få till för runt 1000 lappen. Sätter begränsningar till typ max 30 till 35 liters kyl pga. höjdbegränsning. Det finns vissa större specialmodeller av kylboxar som är gjorda för att vara under flaklock, men de funkar inte med att ha slädar. Då blir det för trångt i alla fall. Men om man inte har taktält på locket: Ja då ser jag inga problem med att köra vanligt flak och lock. Det hade jag själv fortsatt med om det nu inte var så att jag ville ha tältet på flaket och inte på hytten. Vanligt flak och lock utan taktält. 👍 Med taktält. 👎
  2. Vanligt flak och kåpa från t.ex. Alu-Cab. Skapar ett stort utrymme och skjutsar upp ev taktält i luften = kraftig ökning av förbrukning. Hyffsat lätt att nå det mesta på flaket, så när på möjligen längst in längst ner. Lätt att komplettera med hyllor slädar osv. Kostar ca 40'000 för en ny. Vanliga i glasfiber kan gå bra också om man inte ska ha taktält ovanpå och sedan inte ska köra 99% corrugations. Kan lika gärna vara en sådan flakkåpa som jag har, startpris vid ca 35'000 Skr. Tänk på att de kan sticka ut något på sidorna i de övre hörnen och det ger faktiskt en märkbar ökning i förbrukning. Så som ny kan man lika gärna ta en Alu-Cab eller motsvarande och slippa det ökade vindmotståndet.
  3. Figursydd presenning /  curtainside. Det ser jag inte som ett alternativ  för overlanding ur inbrottssäkerhetsynvinkel. Visst man kan ha gallergrindar innanför... Sen kommer det en gren och petar hål osv. Jätte snyggt med inte så ändamålsenligt

Så varför valde jag då flatbed och flakkåpa? Jo. Det stod länge till att montera in slädar och köpa en mindre kyl. Men vi ville ha en kyl större än 40 liter. Vi köpte en och den gick in under flaklocket. Dock gick den inte dra ut oavsett hur platta slädar vi hade hittat. Den stack redan upp i flaklocket. Så under en längre tid har vi kört med taktältet på taket för att kunna öppna flaklocket och komma åt kylen.

Sen var det också så att när tältet satt på flaklocket så satt det ju visserligen i 100% lä för vinden, men det gick inte att gå raklång under det utfällda taket. Skit samma om det nu inte var för att vi också ville ha möjligheten till ett annex med ståhöjd. Alternativet på den fronten var någon form av rack för att få upp tältet i höjd. Alternativet var ju också en kåpa. Jag ville inte ha en Alu-Cab kåpa för att tältet då kommer lika högt som när det sitter på bilens tak. Jag ville få ner luftmotståndet. Så de två alternativ som fanns var det som jag redan nämnt samt en flatbed med kåpa eller ett skåp. Av rena slumpen så dök det upp ett flak på auktion och på den vägen är det.

Men hade jag gjort det igen!?

Nej. Vi har sparat ca 16'400 Skr, dvs ca 40%, jämfört med en Alu-Cab canopy samt kommer spara en del bränsle. Vi har fått bättre access än en sådan skapar. Möjligen lite mindre lastutrymme (tror jag) än en canopy. Tältet kom väl 10-15 cm längre ner, så lite lite skyddat för vind och nu ståhöjd under. Men det har varit rätt mycket bök att få alla pusselbitar på plats, från flak till lastbärare för tältet, och det är väll mest det som gör att jag nog "nästa gång" bara direkt hade gått på en canopy. Det hade funkat för oss. Vi är dock jättenöjda med lösningen vi har nu när den sådan sett är färdig, och den är "bara" att flytta över till annan pickup eller släp, vilket vi med stor sannolikhet kommer att göra om vi byter bil eller skaffar släp. Så har man tid och lust: Absolut, det blir bättre och ger fler möjligheter. Lycka till med att hitta ett begagnat flak som passar. Det kan ta några år. Annars gäller det att vara fingerfärdig i byggandet av ett eget eller ta fram stora checkboken och köp nytt. 💸

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Kan ju tillägga at en flatbed skapar en del extra utrymmen. Man kan ha små skåp bakom skärmarna för t.ex. recoverygear. Då är de alltid med även om du kör med tomt flak. Och på vår bil finns det utrymme för ett par MaxTrax underflaket, inskuffade bakifrån. Altt som hör till bilen får plats under flaket. Sen kan flakkåpan vara reserverad för campingprylar och ved. Det ju lite si och så med småutrymmen på pickup'er för prylar som t.ex. den nämnda recoverygear'en om man vill använda flaket till annat. De små utrymmena under eller bakom baksätet räcker inte långt.

En möjlighet är ju att sätta in extra tankar under flaket. Jag avstår jag dock ifrån inbyggda vattentankar då jag anser att inbyggda system är alltför sårbara på våra breddgrader. Jag kör hellre med vattendunk då.

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...