Jump to content

Recommended Posts

Har nu fäst kåpan för att primärt förhindra förskjutning i sidled eller bakåt. 4 st M8 bult genom flaket. De främre två sitter i balk under flaket. Och de bakre två sitter genom flakgolvet samt varsin stor metallplatta som bakljuset sitter i. De plattorna är fästa i flakgolvet med vagnsbult. Vad klarar M8 bult? Man säger ju minst 0,5 ggr lastvikten bakåt och åt sidor (0,6 ggr vid tipprisk). Maxlast är 700 kg, så vill ju att de klarar 420 kg. Jag begriper att även materialet som jag fäster i osv. då ska klarar den vikten, men nu är frågan angående bultarna. Jag har hittat en massa fina tabeller på google som inte inte fattar någon som helst av. Säg nu inte att jag behöver göra om allt!!

Framåt kommer kåpan att förstängas. Just nu är det löst med en tillfällig lösning. Det ska byggas ett mindre skåp i den spalten som är mellan flakkåpan och framstammen (eller vad man nu kallar det )på flaket.

IMG_8464.JPG

64253112379__924DBDDD-5EF1-4E49-8D2D-C68BDA06AF51.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

T-bult, t-skruv, t-spårsbult osv... Ska sitta i t-spåret uppe på flakkåpan bak på bilen för att hålla ett antal fyrkantsprofiler som taktältet ska sitta på. Någon som vet om någon av de kända butikskedjorna säljer sådana. Finns i en miljon onlinebutiker, men Biltema, Jula, Mekonomen osv. verkar knappt veta vad det är. Vill gärna köpa i fysisk butik...
 
Förövrigt lärt mig att det finns bultar som heter "banjoskruv". 😁
Link to comment
Share on other sites

Så här ser det ut ovan på. Jag ska alltså ha fyra längsgående reglar. Det syns kanske dåligt på bilden, men där är t-spår i den främre och bakre balken. Där som lastöglorna sitter. Tänker att fyra fyrkantsrör i 3 mm alu ska få bli längsgående reglar/lastbärare. De är 20x40 mm. Borde väll gå att fästa med genomgående t-bultar? Eller tänker jag fel?

Skärmklipp.PNG

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

I spåren på Frontrunner användes vanliga sexkants M8 eller var det M6🤔 skruvar.

Muttrar finns som tunnare variant som passar innan jag fick tag i sådana har jag ”tunnat” vanliga med slipen.

Link to comment
Share on other sites

Har bara kollat på nätet än så länge. Ingen av de kända fysiska butikerna kommer upp. M12 eller M14 skulle väll få en ordentligt tjock "pinne"? Spåröppningen är bara 8 mm, eller om det nu var 6 mm. Ska kolla på det i morgon igen, samt dra en runda med besök hos butikerna. Annars så får det bli en nätbeställning. Har hittat både M6 och M8 från Thule och no name. Det blir nog trotts allt att beställa från nätet. Frågan är bara om det ska var rostfria no name: https://www.carparts.se/t-spars-sats/t-spars-bult-m8x35-mm-rostfritt.html?fbclid=IwAR0r-TieoSAWU4dqLjjoe2NvB0JD2PijrA4lfCgZ8nrUHezhzg5GE0co7xw eller om det blir Thule med deras fingängade bult: https://www.takbox.se/butik/reservdelar-till-takboxar/8161-t-sparsskruv-m8-4-pack.html?fbclid=IwAR2Pnd8c1-59RazC61G_LD6NkKNAgU1Go5g-dEnZjuP7h-2Gu6lVrWipjeY

400 spänn för åtta bultar!!! Jo jag tackar ja!!

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Lars 9k sa:

I spåren på Frontrunner användes vanliga sexkants M8 eller var det M6🤔 skruvar.

Muttrar finns som tunnare variant som passar innan jag fick tag i sådana har jag ”tunnat” vanliga med slipen.

Hur breda är de spåren? En vanlig M8 hamnar på typ 13 mm. Långt från 20 mm i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Du kanske kan åka till närmaste företag som monterar solceller (för hus alltså) och fråga om du får köpa några meter aluprofil, mutter och skruv, har för mig att dom har 8020n annars någonting liknande. alt om du har något företag som bygger ventilationsaggregat, dom använder också såna aluprofiler

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

@Landmann Jag har redan fyrkantsprofilerna som ska bli reglar. Nu är de kapade i rätt längd.

9FA78775-E52A-4AA4-8F86-0BD332FC0D24.thumb.jpeg.012f3b8d3b26718fafc88538c36b500f.jpeg

Nu ska de bara fästas. Så ev. sista minuten tips mottages tacksamt. Nu ska jag iväg och hämta båten och där efter hitta bultar eller annat som löser det hela. De ska in i de här spåren:

8441DB2F-2277-465D-8B48-AAA180811A68.thumb.jpeg.a2b83d70d4ec0bbfab26db6fd728f47f.jpeg

8 mm öppning och "där nere" 22 mm.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jonas Andersson said:

...

8 mm öppning och "där nere" 22 mm.

Du nämner M12 bultar i ett inlägg ovan, tänk på att de är (ca)12mm i diam och inte kommer att passa i 8mm öppning.

Vill man inte sponsar takbox.se för bulten så kanske man kan kolla med lokala smeden, enkelt jobb för dem och kanske värt några hundra i fickan.

@Lars 9k ide med plattjärn e ju också tänkvärt, men något i min iof lite trötta skalle får mig att tro att åtdragningen inte är problem, men när du lossar allt, finns det då inte chans att man drar loss bulten från plattjärnet och får en fritt snurrande enhet? löses iof lätt med svets 👍

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Det blev rostfri vagnsbult nerifrån.

B27BD749-DD27-4364-BCA0-BF6DBFCF1B6E.thumb.jpeg.49725112b585d67543a0f3c19e1e96cb.jpeg

De sattes genom fyrkantsrören. Med förstärkning runt bultarna. Där sitter det ett litet alurör som gör att när man spänner ihop det hela så komprimeras inte fyrkantsrören. Tack för den inputen @4x4revo. Samt alla andra goda råd, fiff och idéer jag fick av dig. Och tack till övriga som kom med diverse idéer.

F816CBD1-AACD-4D07-801F-443CC1D44242_1_201_a.thumb.jpeg.5823fb2f1584c2149f5e1f7f40350208.jpeg

A4762D02-2184-4E9C-B4F0-DB607DC31E9B_1_201_a.thumb.jpeg.a50e568c8c12aea6451c729c958e88ea.jpeg

271A3B07-CCEB-433E-AA06-0BC271E033D0.thumb.jpeg.98b074b033c4a11c22843d06d38ae2dd.jpeg

Och här är det färdiga resultatet:

FD9644FC-309F-4A7F-AE95-6F6EB4266E03.thumb.jpeg.0c194534727248007de6999e4aac96cc.jpeg

Väntar något med att flytta över taktältet. Först ska kåpan lyftas av från bilen för det att vi ska köra en hög med stora möbler. Sen så ska det svetsas aluminium nere i bakkanten och då behöver den få ut rumpan i luften och inte vara inne på flaket i sin helhet.

Skulle det verka som att fyra 20x40 fyrkantsrör med 3 mm tjocklek i godset verkar för klent så går det lätt att sätta dit fler eller bara placera en tvärgående regel under mitten någonstans.

Det vita på kåpan tänker vi måla eller foliera. Förmodligen svart. Fast det blir senare i år. Raptor färg kanske? Funkar det på plast?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så var allt flyttat till sin rätta plats. Tältet öppnas just nu bakåt. Vill prova det på denna långresan. Enda nackdelen är att det ger ett större vindmotstånd då det är bredare på det sättet. Men nu sitter det i vart fall lite lägre.

De fyra alureglarna känns för svagt för att hålla i längden. Takräcket får sitta kvar på bilen så det lätt går att flytta tillbaka tälten om det skulle ske något på denna resan. Tanken är annars att jag kommer förstärka senare i sommar. Nu ska vi iväg på långtur om en kaffekopp i tid.

0E0FF4D3-F30E-411C-AFE8-1E688CA7BF71.jpeg

  • Like 1
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Lite annat fix som gjordes i dagarna var att få svetsat fast nedre balken i bak på kåpan. Sedan kapa luckan lite ytterligare så den gick in igen. Samt montera låsmekanismen. Känns skönt att kunna låsa om prylarna nu. Efter semester återstår att få satt dit nedre gummilisten på luckan.

035A78B4-3A2A-4726-A5C4-9F6E068A45C2.jpeg

604D8404-0E5A-4D4F-82A2-34D870DAD7CB.jpeg

EFFE104E-BBDB-43E3-B2D7-C006307A09C9.jpeg

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jag behöver några bra idéer mina damer och herrar. Vi började med att ha flakkåpan monterat ganska långt bak och tanken var att bygga ett skåp mellan flakkåpan och framstammen. Vi har testat detta i ungefär ett halvt år nu. Vi har insett att vi vill ha en kant att gå på i ryggen också. Nu har vi ungefär 1 dm på sidorna, men bara 1 tum på baksidan. Så vi kommer att flytta flakkåpan framåt för att få samma bredd på kanten i bak som på sidorna. Min fråga är vad vi ska använda det vänstra utrymmet mellan flakkåpan och framstammen till? Det blir cirka 13,5 cm kvar där emellan. Tanken är att flakkåpan i framtiden ev. ska få ben så att den kan stå i en basecamp med utfällt RTT medan bilen används för dagsturer. Och att det blir lättare att gå från skåp till flak här hemma. Tanken är att utrymmet ska användas för fordons relaterad utrustning och inte för campingutrustning, eftersom skåpet eller vad det än blir, så att säga kommer att följa bilen även om flakkåpan tas av. Att bygga ett skåp är förmodligen den bästa användningen av det området. Vill bara kolla om det är någon med en idé som vi inte har tänkt på.

BFAAB0DB-4BAF-4999-8D08-9F95EB839600_1_201_a.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...