Jump to content

Recommended Posts

I väntan på att få fatt i de där lastskenorna så har det kommit in en annan uppgradering. Vi har lagt in ett Froli system under madrassen i taktältet. Jag vet att Autohome själva har börjat sälja Froli system till Hardshell tält som inte viks ihop som en bok på mitten. Så med vårat traditionella softshell var det lite av en chansning. Vi köpte den tunnaste varianten som om jag minns rätt är 38 mm. Det innebär ju att det fyller 76 mm när tältet är ihop vikt om man bortser från ev. kompression. Madrassen är sedan 50mm (100mm ihop vikt). Så bara madrass och Froli gör ju 176 mm packning inne i tältet. Tanken med att lägga in detta var främst ökad komfort. Isolering och fuktskydd var sekundärt. Hade det bara varit fuktskydd vi var ute efter så hade vi valt en annan produkt.

IMG_9496.thumb.jpeg.2695472cbd8737396e8c5daa013dff91.jpeg

Hur som så petades detta Froli systemet in i ett stycke i tältet. Jag var något rädd för hur det skulle klara vikningen vid stängningen. Speciellt i minus grader. Men det har än så länge inte varit något problem. Det är väldigt flexibelt och mjukt i materialet. Skulle något av spännena knäckas fram igenom så får vi se över det hela där mitt på golvytan i tältet som de utsätts för vikningen.

Vi har än så länge bara haft det på en weekendtur uppe i Värmland två nätter. Och det var väl typ minus 5. Med Froli, madrass, tre ullfiltar, tre kuddar, tre sovsäckar och annex blir paketet väldigt tjockt. Det gick att med vilja, våld och vaselin få ihop hela paketet där hemma. Men ha då in mente att vi sätter fast vårat överdrag med bungiecord och inte dragkedja. Det gör att det är mycket lättare för oss att utöka tjockleken på hela paketet och fortfarande få på överdraget jämfört med om det t.ex. sätt fast med dragkedja eller liknande lösning. Trotts det så valde vi uppe i Värmland att på morgonen riva ur sovsäckar & filtar och lägga dem i kåpan över dagen. Då var det betydligt lättare att få på överdraget på morgonen med annexet fortfarande kvar på plats. Nu bara med bara vilja, och inget våld eller vaselin.

Komfort: Personligen tycker jag nog inte att det riktigt har tillfört något. Lite lite granna. Men kanske inte ~3000 kr komfort. Men min fru säger att hon märker stor skillnad och att det var värt (mina) pengar. Nu går det ju att justera hårdheten i typ 6 olika lägen, så vi får se hur framtiden blir. Med handen på hjärtat har det nog gjort den där lilla skillnaden att jag inte längre känner golvet om jag ligger på sidan.

Isolering: Svårt att svara på. Med bara madrassen så är tältgolvet kallt tycker jag. Tidigare har vi lagt ut ett sovsäckstäcke eller liggunderlag under den kallare perioden av året. När vi var uppe i Värmland nu senast så lade vi ut en av civilförsvarets ullfiltar ovan på madrassen. Samma effekt. Inte någon rå och kall madrass med bomullsöverdrag. Filten funkade fin fint och var ju nästan samma storlek som madrassen. Det gick t.o.m. att vika in under på två av sidorna. Så om Froli systemet har gjort någon skillnad på isolering. Inte vad jag märkte.

Kondens: Här kommer ytterligare ett "ingen aning". Vi har typ närmast aldrig haft problem med kondens. Tror jag har märkt av det en eller två morgnar på 4 år, och då är vi ändå ute en del året runt. Men jag utgår från att det hjälper. Det har ju ändå blivit en luftspalt på knappa 38 mm emellan madrass och golv.

Skulle jag rekommendera någon att satsa på Froli? Har ju inte hunnit prova det över längre tid ännu. Men jag skulle nog rekommendera det om det inte finns andra alternativ. Och det mycket ut från vad det kostar. Det är ju en slant för att uppgradera madrassen. Finns ju andra lösningar som är billigare och kanske fullt tillräckliga.

Edited by Jonas Andersson
  • Like 2
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
18 timmar sedan, Jonas Andersson said:

I väntan på att få fatt i de där lastskenorna så har det kommit in en annan uppgradering. Vi har lagt in ett Froli system under madrassen i taktältet. Jag vet att Autohome själva har börjat sälja Froli system till Hardshell tält som inte viks ihop som en bok på mitten. Så med vårat traditionella softshell var det lite av en chansning. Vi köpte den tunnaste varianten som om jag minns rätt är 38 mm. Det innebär ju att det fyller 74 mm när tältet är ihop vikt om man bortser från ev. kompression. Madrassen är sedan 50mm (100mm ihop vikt). så bara madrass och Froli gör ju 174 mm packning inne i tältet. Tanken med att lägga in detta var främst ökad komfort. Isolering och fuktskydd var sekundärt. Hade det bara varit fuktskydd vi var ute efter så hade vi valt en annan produkt.

IMG_9496.thumb.jpeg.2695472cbd8737396e8c5daa013dff91.jpeg

Hur som så petades detta Froli systemet in i ett stycke i tältet. Jag var något rädd för hur det skulle klara vikningen vid stängningen. Speciellt i minus grader. Men det har än så länge inte varit något problem. Det är väldigt flexibelt och mjukt i materialet. Skulle något av spännena knäckas fram igenom så får vi se över det hela där mitt på golvytan i tältet som de utsätts för vikningen.

Vi har än så länge bara haft det på en weekend tur uppe i Värmland två nätter. Och det var väl typ minus 5. Med Froli, madrass, tre ullfiltar, tre kuddar, tre sovsäckar och annex blir paketet väldigt tjockt. Det gick att med vilja, våld och vaselin få ihop hela paketet där hemma. Men ha då in mente att vi sätter fast vårat överdrag med bungiecord och inte dragkedja. Det gör att det är mycket lättare för oss att utöka tjockleken på hela paketet och fortfarande få på överdraget jämfört med om det t.ex. sätt fast med dragkedja eller liknande lösning. Trotts det så valde vi uppe i Värmland att på morgonen riva ur sovsäckar & filtar och lägga dem i kåpan över dagen. Då var det betydligt lättare att få på överdraget på morgonen med annexet fortfarande kvar på plats. Nu bara med bara vilja, och inget våld eller vaselin.

Komfort: Personligen tycker jag nog inte att det riktigt har tillfört något. Lite lite granna. Men kanske inte ~3000 kr komfort. Men min fru säger att hon märker stor skillnad och att det var värt (mina) pengar. Nu går det ju att justera hårdheten i typ 6 olika lägen, så vi får se hur framtiden blir. Med handen på hjärtat har det nog gjort den där lilla skillnaden att jag inte längre känner golvet om jag ligger på sidan.

Isolering: Svårt att svara på. Med bara madrassen så är tältgolvet kallt tycker jag. Tidigare har vi lagt ut ett sovsäckstäcke eller liggunderlag under den kallare perioden av året. När vi var uppe i Värmland nu senast så lade vi ut en av civilförsvarets ullfiltar ovan på madrassen. Samma effekt. Inte någon rå och kall madrass med bomullsöverdrag. Filten funkade fin fint och var ju nästan samma storlek som madrassen. Det gick t.o.m. att vika in under på två av sidorna. Så om Froli systemet har gjort någon skillnad på isolering. Inte vad jag märkte.

Kondens: Här kommer ytterligare ett "ingen aning". Vi har typ närmast aldrig haft problem med kondens. Tror jag har märkt av det en eller två morgnar på 4 år, och då är vi ändå ute en del året runt. Men jag utgår från att det hjälper. Det har ju ändå blivit en luftspalt på knappa 38 mm emellan madrass och golv.

Skulle jag rekommendera någon att satsa på Froli? Har ju inte hunnit prova det över längre tid ännu. Men jag skulle nog rekommendera det om det inte finns andra alternativ. Och det mycket ut från vad det kostar. Det är ju en slant för att uppgradera madrassen. Finns ju andra lösningar som är billigare och kanske fullt tillräckliga.

Bra och tydligt beskrivna slutsatser.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 15.10.2021 at 17.13, Jonas Andersson sa:

2D17C2A1-74B2-4D7A-82E6-871AD998F7EF_1_201_a.jpeg

Var nere och pratade med dem på overlander.se för ett tag sedan. Visst hade de skenor osv., men inget snabbt klicksystem. Det de kunde erbjuda var i princip bara flyttbara muttrar nedsänkta i skenorna. Då blir det nästan ingen skillnad mot det vi har i dag med genomgående bult. Bara att man inte behöver böja sig in under flaket och hålla emot. Så sökandet går vidare för att hitta ett snabbfästesystem för flakkåpan.

Det som jag hade förväntat mig att kunna få till var ett system som detta. 👇 Men nu får vi söka vidare. Jag tror att jag har mer eller mindre en egen lösning till det hela. Mer om det senare. Nu ska bilen proppas inför fem dagar i Värmland och Dalarna nästa vecka.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
18 hours ago, Jonas Andersson said:

Vad anser ni på expertpanelen om en så kallad "turbosaver"?

Selv bruker jeg Sous vide 3-4 ganger i året, først og fremst på litt større kjøttstykker som amerikansk ytrefilet. Har da en ganske enkel vakumeringsmaskin, men en Turbosaver ser jo ut til å være en god produsent det også, sikkert mye bedre enn den jeg har.
image.thumb.png.e00f68281e0f18a2e7a5bca01d79ec95.png
 

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, iknutis sa:

Selv bruker jeg Sous vide 3-4 ganger i året, først og fremst på litt større kjøttstykker som amerikansk ytrefilet. Har da en ganske enkel vakumeringsmaskin, men en Turbosaver ser jo ut til å være en god produsent det også, sikkert mye bedre enn den jeg har.
image.thumb.png.e00f68281e0f18a2e7a5bca01d79ec95.png
 

😄 Tack för råden. Men nu tänkte jag mer på en ”turbo saver” till bilens turbo. Den som sitter på motorn. 😉

  • Haha 1
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Åååh, turbotimer? :)
Til vanlig bruk, og spesielt på dieselturbo er det helt bortkastet.
På racingbiler eller biler som kjøres knallhardt til man stopper motoren har det noe for seg, da den sørger for oljesirkulasjon i turboen etter at du slår av tenningen.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Alltså jag fick googla "turbosaver" och jag kom hit, så @iknutis jag förstår ditt svar även om jag initialt tyckte det var lite off toppic, men jag har ju koll på din youtube kanal så utifrån det kändes svaret helt relevant.

(i övrigt håller jag med svaret på motor överladdning med turbo och nyttan av en turbo saver)

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

On 20.2.2022 at 12.08, Jonas Andersson sa:

Var nere och pratade med dem på overlander.se för ett tag sedan. Visst hade de skenor osv., men inget snabbt klicksystem. Det de kunde erbjuda var i princip bara flyttbara muttrar nedsänkta i skenorna. Då blir det nästan ingen skillnad mot det vi har i dag med genomgående bult. Bara att man inte behöver böja sig in under flaket och hålla emot. Så sökandet går vidare för att hitta ett snabbfästesystem för flakkåpan.

Det som jag hade förväntat mig att kunna få till var ett system som detta. 👇 Men nu får vi söka vidare. Jag tror att jag har mer eller mindre en egen lösning till det hela. Mer om det senare. Nu ska bilen proppas inför fem dagar i Värmland och Dalarna nästa vecka.

Den egna lösningen fungerade inte heller pga. flak och lämmars utformning. Det går, men då får man göra en del åverkan på flaket. Jag tror nu att jag bara kommer att köra med bult genom flaket precis som nu. Kan dock fästa muttern på under sidan så behöver man i vart fall inte sträcka sig in under flaket får att hålla emot.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hilux Vigo har en akustisk signal som går igång om man öppnar förardörren och nyckeln sitter kvar i tändningslåset. Någon som vet hur man tar bort det? Går det att programmera bort eller är det riva ut den lilla högtalaren som gäller? Sannolikt är det ju samma högtalare som påminner om man lämnat ljuset på och det behåller jag gärna. 🙂

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Jonas Andersson said:

Jo förresten. I Hilux instruktionsbok står det att man bör låta bilen stå på tomgång en minut innan man stänger av den om man stannar direkt från landsvägskörning. Ska man följa det så får man ju snällt sitta där och vänta en lång minut.

Det kan være fornuftig å ta det litt med ro uansett om man har drevet hardkjøring, og ikke gå fra 150km/t til 0km/t og stoppe motoren med en gang.

Men folk flest kjører jo ikke slik, og ikke gjentatte ganger. Derfor er det ikke et problem og det er helt andre ting som ryker før turboen.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vid normal körning så skulle jag inte oroa mig så mkt för att turbon ska gå varm. Då har jag ändå lyckats med att få en att skära i just en Hilux. Men det var mitt eget fel skulle jag säga och inget man bör vara orolig för om man håller sig i närheten utav hastighetsbegränsningen 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...