Jump to content

Recommended Posts

Backkameran gör sitt och det är dags att se till nästa göra-livet-behagligt- grej. OBD-2-adapter för IOS. Vad säger ni som har en? En bör ha sak eller bara en lyxgrej? Jag är ingen avancerad mekaniker utan det ligger mer på nivå byta generator, bromsskivor, montera sidesteps, byta olja nivå. Kommer jag ha nytta av en OBD-2-adapter eller ska jag lägga mina surt förvärvade pengar på annat? Tänker att en adapter åtminstone kanske kan lära mig mer om bilen, även om jag inte hux flux kan lösa alla tänkbara problem på egen hand.

PC ( laptop ) + Toyotas Techstream och en kabel till bilen. Då kan du faktiskt göra något med de eventuella koder som dyker upp. Ger en bra indikation på hur motorn mår oxå.

Jag har en OBD II adapter och Torque appen. 

Inte med tanke på felutläsning, det är en bonus, utan som trippdator/ färddator med momentanförbrukning, Range, liter per timma mm. 

Då jag har Android kan jag använda (nästan) vilken läsare som helst typ ELM327 med bistånd, wifi eller USB. Allt ifrån 99kr och uppåt. Till fruktmobiler tror jag att wifi är att föredra. Kanske en https://fyndiq.se/product/16058958-obd2-elm-327-felkodslasare-for-iosapp/?search=category&q=obd

On 21.6.2019 at 22.07, Wiberg sa:

PC ( laptop ) + Toyotas Techstream och en kabel till bilen. Då kan du faktiskt göra något med de eventuella koder som dyker upp. Ger en bra indikation på hur motorn mår oxå.

Det är overkill för mig. Måste dessutom köpa en laptop i så fall. Kan man inte köra Toyota Techstream mot iPhone eller iPad över bluetooth eller WiFi?

On 21.6.2019 at 22.07, norlin sa:

Jag har en OBD II adapter och Torque appen. 

Inte med tanke på felutläsning, det är en bonus, utan som trippdator/ färddator med momentanförbrukning, Range, liter per timma mm. 

Då jag har Android kan jag använda (nästan) vilken läsare som helst typ ELM327 med bistånd, wifi eller USB. Allt ifrån 99kr och uppåt. Till fruktmobiler tror jag att wifi är att föredra. Kanske en https://fyndiq.se/product/16058958-obd2-elm-327-felkodslasare-for-iosapp/?search=category&q=obd

Tanken bakom en OBD adapter är främst problemlösning, även om det inte innebär att jag kan lösa problemet. Den ska finnas för driftsäkerhet. Kunna upptäcka fel innan de blir ett problem och om de blir ett problem hjälpa antingen mig själv eller den lokala verkstaden att få bilen till att rulla igen.

Det måste ju inte vara en som går direkt till mobil eller platta. Kan även vara en med egen display. Och går det få något som visar på svenska och engelska vore det bra. Ingår även franska, ryska och spanska vore det genialt.

Edited by Jonas Andersson
Tillägg

Slog till på denna: Vgate OBD2 iCar2

160093.png.b518741f0f03bc770796823a0619754d.png

Har inte hunnit kolla så mycket på vad jag kan läsa ut med hjälp av den. Än så länge bara att den får kontakt med bilen och mobilen. Men den kan i alla fall läsa felkoder och radera dem. Och just nu hittade den 0 fel. Om det sedan beror på att bilen är i topp skick eller för det att skiten inte funkar låter jag vara osagt. 😎

• Like 1
  • Haha 3