Jump to content

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Nu är det dags att installera eluttag på flaket. Innan det sker måste jag dock bestämma mig för om uttagen på flaket ska försörjas från ett förbrukarbatteri eller om ett uttag ska försörja en powerbank. Pro och con är typ omvända för dem.

Dualbatteri

+ Lampor för lägerbelysning kan köras på dualbatt.

+ Antal uttag och position av dessa går att justera

- Svårt/ej värt besväret/omöjligt att flytta med till ett annat fordon. Hyrbil, fruns bil, kamratens bil, ev framtida byten av egen bil, etc.

- Krångligare att montera. Är dock en engångs montering.

Powerbank

+ Lätt att flytta med till ett annat fordon. Hyrbil, fruns bil, kamratens bil, ev framtida byten av egen bil.

+Vid ev basecamp kan den flyttas ut.

- Betydligt meckigare att använda till lägerbelysning. Det funkar typ inte, om man inte vill ha lösa sladdar som kopplas in vid behov. Lamporna kan så klart dock kopplas till startbatteriet. Jag saknar dock inte lampor speciellt mycket. Kör med pannlampa och tycker det är utmärkt. Den lyser alltid där den ska. En fordonsmonterad lampa (beroende på modell) lyser alltid på samma plats.

- Fast antal uttag

Den enkla lösningen är väll att dra en sladd till flaket och sedan ställa en powerpack längs bak i hörnet. Då kan den köra en kyl och det finns extra uttag i bak om man behöver det.

Än så länge kan jag egentligen inte se att jag behöver dualbatt. eller en powerpack om det inte vore för ett kommande kylskåp.

Edited by Jonas Andersson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lite rost lagning och prevention... Att använda d-schacklar är ju som regel inte bra för lack, färg eller vad det nu måtte vara. Jag hade fått lite lack släpp och en del ytrost som hade jobbat sig in under rostskyddet. Så nu är ena sidan slipad och målad med två lager rostskydd samt fem lager färg.

Den färdiga sidan:

IMG_5838.thumb.JPG.2f8ac242de371d528dac063938929645.JPG

IMG_5839.thumb.JPG.2ae3c469c1bcbb543054700a43d685bf.JPG

Det som ser ut som rost på bilden ovan, på det nymålade är spillolja. Slafsade på lite emellan för att förebygga lite ytterligare...

IMG_5840.thumb.JPG.d30e9136d523b82997baf0cb99f421a6.JPG

Ska ta andra sidan också. Men där kan jag inte bara ta bort fästet. Där är det en del av hela dragbalken. Inte svårare att ta bort är andra sidan. Egentligen borde jag ha tagit det med en gång. Men nu blev det så att den får bli om någon vecka. Behöver köpa mer färg också. Det gula tog slut precis det sista. Nedan har jag bara slipat bort det värsta för att se det ann lite. Ska ordnas innan vintern sätter in. Har ju inget garage, så jag brukar få spraymåla inne i vardagsrummet. Av någon anledning ska jag alltid göra sådana här grejor när det är kallt och regnar ute, istället för när det är högsommar.

Andra sidan:

IMG_5841.thumb.JPG.d0602b4e8b7951c07285f1b195d2afe5.JPG

Edited by Jonas Andersson
Rättstavning
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så är det dags. Nu ska elen dras till flaket. Och ett beslut som håller mig vaken på natten är vilken sida av flaket som uttagen ska sitta på️Hjälp mig! Jag är trött och behöver sova. Höger eller vänster sida?! Kom med för och nackdelar. Ett uttag för kylen och två vanliga cigg uttag för ”bra att ha”.

Link to comment
Share on other sites

Höger, för då står man inte ut i vägen om man behöver vara där å pilla utåt vägen om man står längst trafikerad väg, och inte befinner sig i land med vänstertrafik.

Hur set det ut? lika bra utrymme på V & H sida att sätta elen?

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Inuti flaket är det identiskt på höger resp vänster. På utsidan vänster sitter tanklocket. Ledning därifrån ner till tanken kommer inte att påverka möjligheterna för elinstallation vad jag kan se.

Trafiksäkerheten har jag inte tänkt på i och med att jag bara föreställt mig att stå bakom bilen. Men det är klart att de planerade stoppen med matlagning etc. vid baklämmen förmodligen inte kommer att vara på en vägren. På vänster tänker jag faktiskt att jag vill ha kyl och kök på en halvbredds-släde (för att fortfarande ha höger halva av lämmen att jobba på när släden med mat och kök är utdragen. Höger släde får bli övrigt. Du, @norlin, har så klart en poäng där.

Det kanske vore bra att köra ett uttag för kylen på vänster och sedan ha de två cigg-uttagen i höger bak. Eller kanske ett i varje hörn på höger. Det ger ju en större flexibilitet. Just nu sitter ju taktältet direkt på flaklocket, vilket gör att jag i princip inte kan öppna det och komma åt de inre hörnen lätt. Men locket ska bort eller modifieras för att dels få upp tältet så pass att jag kan gå under det utan att slå i huvudet, samt skapa bättre utrymme på höjden för en framtida ny kylbox. Då kanske det vore smidigt med ett uttag i det hörnet också... Sen är det ju faktiskt inte omöjligt att komplettera med fler uttag senare.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Och här är skönheten. På vänster sidan en anderson kontakt. Klarar kontinuerligt 50A. Nu ska den ju bara driva en kylbox, men den fixar 50A om behovet skulle uppstå. Typ en kompressor. Säkrad i andra änden med en snabbsäkring.

IMG_6035.thumb.jpeg.312062eda0e814a292ea0fd141511a7f.jpeg

Höger sida fick en plint med två vanliga cigg-uttag och en dubbel usb med ett uttag på 1 A samt ett på 2,1A.

IMG_6036.thumb.jpeg.16050fe171880aa71fa29c57ee5fbe36.jpeg

IMG_6037.thumb.jpeg.0bc223dfa91b02e6a37e26f3a61a1ffb.jpeg

Och de säkrades så klart också i andra änden.

IMG_6031.thumb.jpeg.b2d69855bb7c60a21d4a465bda465a05.jpeg

Batteriet blev faktiskt ett vanligt fritids, bly-syra på bara 80A. Börjar så smått med bara detta. Här nedan ser ni också placering av snabbsäkring samt säkringsbox.

IMG_6032.thumb.jpeg.b12a0e377e19702389e8ce99d0cc10c4.jpeg

Till själva laddningsfunktionen valde jag preliminärt bara ett skiljerelä. Går in vid 13,3V och slår av vid 12,8. Då batterierna sitter så nära varandra så tyckte de på Fritidscenter i Trollhättan att en DC-DC laddare var overkill, då man i princip inte tappar spänning när batterierna sitter så nära varandra. Och detta skiljerelät kostade bara... typ 300 kr mot en CTEK DC-DC för minst 2000.-

IMG_6033.thumb.jpeg.26159be21bad481e0118b85fd62e8091.jpeg

Och där är såklart även en säkring mellan den och startbatteriet.

IMG_6034.thumb.jpeg.c6ae010a406e5d7ad5ae88640c93ef19.jpeg
 

  • Like 7
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Jo, @Lars 9k, det fanns med i tanken men jag kände inte att det var något avgörande med tanke på hur jag använder bilen. Lådor synkar ändå aldrig med måtten på flaket. Det blir alltid en glipa någonstans. Sten, jord och annat tungt och hårt kan man ändå inte lasta till kanten. Och det lastas normalt heller inte med maskin, så stöt risken är minimal. Grus, grenar och mindre hårda saker klarar de av i nuvarande konfiguration. Och när man ska till tippen så kan man också ta det lugnt. EU-pall lastar jag på längden. Möjligen om man lastar ved i en eller annan form att det skulle vara i vägen eller riskeras skadas. Men vi värmer huset med el, så vi kör inga vedlass. Kontakterna på höger sidan sticker heller inte in längre på flaket än vad hörnet bak skyddar. Så det känns skyddat för ev lastning av EU-pall medels truck.

Kontaktdosan på höger sida är ju dock en ganska rejäl klump där jag så klart tänkt på att den tar upp utrymme i en tidigare fint fyrkantig område. Kom efter montering på att jag brukar ha stolarna där. De passade exakt. Så de får flytta till vänster sida istället. Det är lika som. Utan att faktiskt ha mätt upp så tror jag inte att andra cigg-kontakter hade fått plats helt och hållet på insidan av aludurken. Finns så klart både snyggare och mer slimmade lösningar, men den här funkar och ger oss vad jag kan se inga problem (än så länge). Att byta ut dem är ju ganska enkelt om man vill ha en annan lösning en annan dag.

Edited by Jonas Andersson
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

FRÅGA?!?

Dags för lite akut service. Som vanligt ska jag göra allt när det är typ 5 grader och regn... Har över tiden fått ett gnissel från bakfjädringen och nu lokaliserat det till bultar och bussningar som håller fast bladfjädringen. Jag har ju bultar med smörjnipplar i bak på bladfjädringen. Har just kollat igenom en servicefilm från 4xoverland. Vid 9:08 visas sådana bultar som jag har.

  1. Men varför smörjer de bara bultarna i bak? Varför smörjer de inte bulten i framänden av bladfjädringen? Den har ingen nippel varken hos mig eller hos St.Pierre White. Men den gnisslar gött.
  2. Varför sitter det inte en nippel där? Bra att ha?
  3. Var kan man få fatt i en?
Edited by Jonas Andersson
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

VI stod ju och prata lite om en låg variant på flakkåpa förra helgen. Du har inte letat efter nån begagnad sån här modell? Borde ju inte kosta jättemycke och går nog att kapa till och modda ner till lämplig höjd.

Mitsubishi_DSC_2551_pix1000x668.jpg.ebaad7351493abd5091c4ffb409888ef.jpgpost-11331-0-68540800-1384457460.thumb.jpg.a8c247a6a8b14e13def720a36fd54f47.jpg

 

Alternativt denna modell för att maximera åtkomsten på flaket utan att det blir trångt att få ut saker genom sidoluckorn. Den varianten blir väll dyrare och svårare att få tag i, men skulle ju vara smidigt om man får det att fungera.

VW-Amarok-Toronto-1000x662.jpg.bd6347297190f57b97fc97f1da544438.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jo har kikat på sådana. Hittar man en till en d-cab så underlättar ju det. Då är det bara höjden som behöver justeras om jag nu envist ska hålla på att jag vill minimera vindfånget från taktältet. Jag lutar dock mot en sådan här som grund: 

image.jpeg.41b95f992e9549c9859c8d2b605fb76e.jpeg

Kan inte vara gôtt svårt att höjd anpassa en sådan samt anpassa med väderskydd och inbrottssäkerhet.

Edited by Jonas Andersson
Bättre svenska
Link to comment
Share on other sites

On 7.6.2020 at 11.10, Vikingstål sa:

 

VW-Amarok-Toronto-1000x662.jpg.bd6347297190f57b97fc97f1da544438.jpg

Jo. Har funderat på ett komplett skåp eller en flatbed med löst skåp ovanpå. Dock kommer ett annat problem då. Golvet kommer högre upp i så fall. Min fru är bara 1,55, så hon får svårt att nå ner i en kyl i så fall. Fast med lite ombyggning kan man ju ha en försänkning i golvet bak i så fall. Behöver inte ha något på slädar med en sådan access som ett skåp ger.

Edited by Jonas Andersson
Stavfel
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Stänkskydd 2.0

1.0.0 Helt original. De körde man ju av bara man svängde av vägen för att pissa. Satt fast med plast plugg för att just kunna rivas av och inte skada skärmen.

1.1.1 Ersatte med original stänkskydd. Kostar 850 kr styck. 😬 (Trodde jag ) gjorde en infästning som skulle fungera lite som "slide on". Ja, jeg vet inte hur jag ska förklara. Om skyddet gick emot hjulet och drogs neråt så skulle det ploppa ur hålen och lossna utan att riva sönder skärmen. Tanken var även att jag själv skulle göra detta innan man hamnade i en situation. Bara pilla av dem innan och sedan sätta på dem när man var ute på finare vägar. Dock räknade jag fel på bultlängden och istället fick jag borra upp större hål och sedan tryckte jag bara fast skydden över muttrarna. Och där fick vi visst lösning 1.1.2 Satt fast med friktion. 😃 Strålande. Nu var det bara att ta av dem innan man begav sig ut i spenaten. Då skulle de till och med vara fina och rena tills det att de behövde tryckas tillbaka.

IMG_5733.JPG.c6c1e60d689d7b6f2274828cd4252d1c.thumb.JPG.f0dc72924494e36a22277418cc9c8289.JPG

2.0.0 Men så var det ju så där med minnet... 🙄 Första gången i spenaten så kördes så klart det ena av innan jag bittert kom på att jag skulle tagit av dem innan, för nu var det inte till att hitta nere i gyttjan. 850 kr rakt ner i träsket. 😡 Men så sken solen åter en dag när jag var ute och luftade Mulan. Det låg en finfin bit gummimatta släng i vägkanten och bara väntade.

Så nu blev det till att skära ut nya stänkskydd. 850 kr billigare än de förra. Det gamla som fanns kvar fick agera mall.

999FE3FC-F8ED-481B-8986-43F05CBA5067.thumb.jpeg.acf413e1cae3c09f8bd3481ae3e94e20.jpeg

52C0A389-16CF-4DF2-931D-57CFB37D4CA3.thumb.jpeg.d1c3d3f890a6ed58cb13add6fd56cecd.jpeg

Gick lätt att skära med morakniv.

7DCD6CD8-4B5D-488D-AFE8-CDD97AF340B8.thumb.jpeg.e2793d5cb4e491e762a6c4bc8acccefa.jpeg

6FEB4455-2C70-4C87-86B4-03CF11E7479B.thumb.jpeg.0196d7f53b0c395f2ae581480141eee5.jpeg

Satte först dit en mutter för att få lite distans och höjning. Flera av bultarna kommer liksom ut i en grop. Och dessutom är det lättare att få bort lera och annat om det går att spola emellan.

IMG_6963.thumb.JPG.2d498b56e3c72da0e7dab975c9daead0.JPG

Sedan på med en bricka och en låsmutter. Yeah 🤘

IMG_6961.thumb.JPG.76f979502243dbbb9e2de88d06fe076a.JPG

Sedan ska det så klart dit vajer för att kunna "lyfta på kjolen" så att de inte körs av igen. Här provisoriskt dit satt för att testa.

IMG_6962.thumb.JPG.5449d8f6e838d82c1fd3c100291684f8.JPG

IMG_6960.thumb.JPG.923e49b6c7fbf72ae20ecc06511ea281.JPG

Och nu den stora frågan!! Hur lång ska vajern vara? Jag tänker köra två längder då jag ändå har en krokar i var ände av vajrarna. Ena längden som i bilden ovan, samt en så kort som bara går. Tänker jag fel på något sätt. Kom med tankar och idéer. 🙏

Sen kan de ju så klart också bara hänga rakt ner i ett tredje läge utan krok. Materialet är ganska lätt och tunt, så jag kommer nog att behöva sätta på tyngder ner till för att de inte ska fladdra när Mulan kommer upp i gallopp.

31494B0A-957F-482B-AA81-E25844970713.jpeg

Edited by Jonas Andersson
  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Nu ligger det nära till hands att det blir nya däck. Det är AT-däck i mitten skiktet som gäller. Förra däcket var  Cooper Discoverer STT, dvs ett grovt AT/hybrid-däck. Nu tänker jag alltså ett mildare däck. Jag har analyserat underlagen som jag kör på och det är nog 33% på HT, 33% på AT och 33% på MT. Men sen är man ju inte opartisk utan tar gärna i lite extra med att "här skulle man nog behöva ett par MT", så det ska nog flyttas en del procent från MT till de andra två. Dock så är de 33% på MT rent test- och lekkörning, medan HT och AT står för vardagskörning respektive overlanding.

Jag upplevde att mina något gamla och därmed förmodligen hårda Discoverer STT har dåligt grepp på våt asfalt när temperaturen rörde sig i de lägre plusgraderna, typ +5 grader. Så det är ett krav (prio 1) på kommande däck att ha bättre grepp i vått underlag. Bränsleförbrukning och hållbarhet är prio 2, resterande kommer på prio 3. Och "bättre grepp i vått underlag" innebär just bara bättre. Det behöver inte vara bäst i klassen, outstanding osv. Bara det är bättre än STT hade.

Cooper har ju en hel hög olika AT däck som kvalar in. Någon som kan förklara skillnaden på dem? Om jag fattat rätt så är ATT det mildaste AT-däcket. LT och XLT är "light truck" vilket brukar innebära högre belastningsindex, hårdare däck, men också kraftigare sidor. Sport är "standard", där sport 2 bara är en nyare variant. 4S säger sig självt.

  • Discoverer S/T Max (avlösaren till STT)    Vått C                                       Bränsle F Ljud 76

 

  • DISCOVERER® ATT                                       Vått C (på en annan sida E) Bränsle C Ljud 72
  • DISCOVERER® AT3 LT                                  Vått C                                       Bränsle F Ljud 73
  • DISCOVERER® AT3 XLT                                Vått C                                      Bränsle E Ljud 73
  • DISCOVERER® AT3 SPORT                          Vått C                                      Bränsle E Ljud 70
  • DISCOVERER® AT3 SPORT 2
  • DISCOVERER® AT3 4S (all-season)

General. Det jag har hört om dessa däck är att de har tämligen bra grepp i terräng, men gör bilen törstig och högljud. Hållbarhet känner jag inte till. Och våtgrepp är lika dåligt som de flesta andra.

  • GRABBER AT3                                                 Vått E                                       Bränsle F Ljud 72

Nokian har sina två. Dåligt våtgrepp även här på sommardäcket. All-season är det tvärt om med. Hyfsat våtgrepp, men desto sämre drivmedelseffektivitet.

  • Rotiiva AT                                                        Vått E                                        Bränsle C Ljud 73
  • Rotiiva AT plus (all-season)                         Vått C                                        Bränsle E Ljud 71

Ut från ovanstående faller ju Rottiva och Grabber bort. BFGoodrich faller bort r/t priset så ge inget förslag om dem. Det lutar mot Cooper nu då. 

Just nu sitter det Bridgestone H/T däck på, så samtliga här ovan ökar framkomligheten. Sen är min personliga erfarenhet att HT m+s eller AT har ganska liten skillnad i terrängframkomlighet, där det tillskillnad mellan AT och MT är en tämligen märkbar skillnad. Så för framkomlighet på lervägar är allt från snälla HT till normala AT mediokra, medans grova AT/hybrider samt MT skiner.

FANJu mer jag läser, resonerar med mig själv, ställer upp jämförelseslistor osv, ju mer beslutsångest får jag. HJÄLP‼️

Edited by Jonas Andersson
förtydliganden, rättstavning, korrigeringar osv.
Link to comment
Share on other sites

För att rota till det lite ytterligare (eftersom du diskvalificerat BFG) så kan jag meddela att jag gått från STT Pro till AT-däcken BF Goodrich KO2 (i storleken 33x10,5x15) och det var som natt och dag på åkkomforten och ljudnivån. 

Bränsleförbrukningen kan jag inte så noga kommentera då min gamla skrotbil drar mycket soppa oavsett, och likaså greppet på vått och snöblask, där har jag inte utmanat ännu, så jag kan inte uttala mig. De har dock snöflinge-markering på däcken, det borde ju innebära nånting positivt där iaf :$

Edited by JohnE
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...