Jump to content

Recommended Posts

Har också två / tre andra ställen att ha utrustning. Dels utrymmet under flaket. Där har jag funderat på att ha sandstegarna. De passar fint där. 47FF343D-23AF-4C7C-9DAF-84A90EBB69D7_1_201_a.thumb.jpeg.d6e051160370bea2e1296e90559a0f80.jpeg

Och sedan är ju tanken att det eventuellt kommer att hamna skåp på sidorna under flaket bakom skärmarna, som nedanstående har.

image.png.eef2b049489d819ee7e368fbf3bb6a7c.png

Så det ökar utbudet för vad utrymmet mellan framstammen och flakkåpan kan användas till.

 

Edited by Jonas Andersson
  • Like 1
  • Thumbs down 1
Link to comment
Share on other sites

Om du redan tror dig ha all förvaring du behöver så har du lite lyxutrymme över ju, barskåp till några flaskor god whiskey?

Plats för några jeepdunkar om du ska på långexpedition?

Ett hopfällbart trädäck för den äkta Böda camping känslan? Okej stryk den där sista! 😂

  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

@Jockeiskogen Jag tror inte att jag behöver bygga något av utrymmena med tanke att placera dunkar där. Jag har redan  en 80 och en 70 liters tank. Så jag kommer upp till 150 mil när det är fullt. Kan inte se något ytterligare behov för att specificera några utrymmen för just dunkar.

Precis som du säger så har jag redan all förvaring som jag behöver. Anledningen till att bygga något mellan flakkåpan och framstammen är egentligen bara att få en bra placering på flakkåpan. Egentligen skulle jag bara kunna flytta fram den helt och hållet. Jag behöver ju än så länge inte utrymmet mellan den och flakkåpan.

Om jag inte har på flakkåpan så kommer jag likväl att ha mycket lastutrymme om jag dels har skåpet som vi diskuterar, sedan kanske en låda eller liknande under flaket i mitten ovanför reg.plåten samt de där två skåpen på sidorna bakom hjulhusen. Så kanske bara börja med stora tomma skåp för att sedan låta det växa fram vad de egentligen ska användas till.

Jag har för mycket lastutrymme helt enkelt. 😁

  • Thumb up 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jonas Andersson said:

@Jockeiskogen Jag tror inte att jag behöver bygga något av utrymmena med tanke att placera dunkar där. Jag har redan  en 80 och en 70 liters tank. Så jag kommer upp till 150 mil när det är fullt. Kan inte se något ytterligare behov för att specificera några utrymmen för just dunkar.

Precis som du säger så har jag redan all förvaring som jag behöver. Anledningen till att bygga något mellan flakkåpan och framstammen är egentligen bara att få en bra placering på flakkåpan. Egentligen skulle jag bara kunna flytta fram den helt och hållet. Jag behöver ju än så länge inte utrymmet mellan den och flakkåpan.

Om jag inte har på flakkåpan så kommer jag likväl att ha mycket lastutrymme om jag dels har skåpet som vi diskuterar, sedan kanske en låda eller liknande under flaket i mitten ovanför reg.plåten samt de där två skåpen på sidorna bakom hjulhusen. Så kanske bara börja med stora tomma skåp för att sedan låta det växa fram vad de egentligen ska användas till.

Jag har för mycket lastutrymme helt enkelt. 😁

Dagens ilandsproblem! 😜 (om nån mer än jag är i ålder så att ni mins Hipphipp)

Edited by Jockeiskogen
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 10/13/2021 at 5:41 PM, Jonas Andersson said:

Och sedan är ju tanken att det eventuellt kommer att hamna skåp på sidorna under flaket bakom skärmarna, som nedanstående har.

image.png.eef2b049489d819ee7e368fbf3bb6a7c.png

Så det ökar utbudet för vad utrymmet mellan framstammen och flakkåpan kan användas till.

 

De skåpen lär inte klara sig länge ens på de turer vi kört tillsammans…..

GANSKA utsatta där bakom hjulen!!

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte helt hur de ska lösa mitt problem. Men jag funderar på lastkenor nedsänkta i flaket och sedan några invändiga lås som typ dessa: https://lh3.googleusercontent.com/wmJ7kDLYDQ802Wws_EeGD6P4IYJUpPY8h8KK8lNjl7YJubSQFRqx_KB0JcphQTkmUqTuVCJK7AdE2Eqi123_cfdzppV5di3qgw=l80-w780-h790-nu

Det skulle kunna ta vikten i sida och bakåt. Framåt så säkrar framstammen genom förstängning.

image.png.32df1049f2b1902fa76ee553d2ebcd44.png

Edited by Jonas Andersson
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

@Lars 9k Det är ju typ så vi har det nu. Genomgående bult rakt igenom flaket och underliggande balk. Då är det ju fyra hål som ska passas in på millimetern för att få igenom bultarna. Och sedan är det ringnyckel på undersidan samtidigt som spärrskaft med hylsa på ovansidan. Själva skruvandet är väll ett i-landsproblem. Tar ju bara av och på den en gång varannan eller var tredje månad så som det är nu.

Men om vi nu tänker långsiktigt och att den ev. får stödben i framtiden för att lätt, snabbt och smidigt kunna ställas av i basecamp eller hemma så vill jag ju så klart optimera fastlåsningens smidighet. Jag har varit inne på att bara ha någon form av dockning framtill mot framstammen. Att man bara skjuter in den bakifrån fram mot framstammen och att framändan låser sin ända i det att den bara skjuts fram. Sedan skulle det räcka med någon form av spänne i bak. Bak änden skulle ju egentligen bara kunna sättas med korta spännen mellan kåpan och existerande surrningsöglor.

IMG_9429.jpeg

Edited by Jonas Andersson
Link to comment
Share on other sites

Jo. Men även lastbilar använder sig ju av så kallad "låsning", som på t.ex. lastväxlare eller de med containerlås. Med lastskenor så anser i vart fall jag att det motsvarar containerlås. Har även funderat på rotopax fästen som en lösning, men inbillar mig att de medför mer jobb med exakt positionering för hand. Och hur mycket tål sådana? Rotopax är ju bara gjorda för typ dunkar. Och det är ju en helt annan viktklass.

Det vore bra att hitta en lösning där man inte behöver positionera kåpan exakt, utan att den liksom glider på plats. Med lastskenor så tror jag att det skulle kunna funka. På med kåpan. Knuffa runt den lite i sidled och vrida lite så faller den ner i spåren i skenorna. Sedan kan den ju justeras lätt i hur långt fram eller bak vi vill ha den på flaket. Frågan är bara om fästena tar skada av låt oss säga 300 kg massa ovan på sig när de åker ner i skenorna. Om kanter på skenor och fästen tar skada av det. Lastskenorna jag har tittat på går i god för 400 - 500 daN och det är fullt tillräckligt tänker jag, då de bara ska hålla vikten åt sidorna och bakåt. Då rekommenderas ju 0,5 av lastvikten. Ja 0,6 vid tipprisk och det får vi väll kanske ändå ta med i beräkningarna. 😁

Än så länge har vi ju bara knuffat runt den när den har varit tom. Då väger den typ som ett taktält. Men om den är fylld med overlanding prylar och dessutom har ett taktält uppe på toppen så är det ju en helt annan vikt och kanske inte något man med lätthet positionerar exakt. Kan föreställa mig att det då blir väldigt svårt att ha det som nu med fyra genomgående bult som måste passa exakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag undrar hur låsning med bult genom alu-skena står sig om du har hela skåpet med prylar och taktält. Behövs inte mycket rörelse förrän du har utmattning och brott i alu-skenan vid bultarna. Hade det varit stål, som på en lastbil - helt annan sak.  Men jag är inte maskiningenjör så jag kan ha fel   :-) 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
41 minutes ago, CampForCer said:

Jag undrar hur låsning med bult genom alu-skena står sig om du har hela skåpet med prylar och taktält. Behövs inte mycket rörelse förrän du har utmattning och brott i alu-skenan vid bultarna. Hade det varit stål, som på en lastbil - helt annan sak.  Men jag är inte maskiningenjör så jag kan ha fel   :-) 

Lättlastbilar alltså under 3.5ton har normalt lastlåsskenor i aluminium. Där räknas varenda kilo. Gäller att kolla vad skenan är godkänd för. Jag skulle nog titta mer på något liknande som snabblås till containrar. Något sånt tillsammans med styrtappar så kan det nog bli smidigt. :) Borde gå att skala ner och göra motsvarande i mindre storlek. Tex en excenter tapp bak och styrtappar fram

image.png.6c0703155ad51456443b0d9fbbd06a14.png

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Rasmus Evertsson sa:

...snabblås till containrar...

Ingen som vet var man kan hitta sådana då? Det är ju också önskvärt att flaket blir platt när det är tomt. Det bör inte finnas några uppskjutande spännen eller fästen över lastytan.

@CampForCer De skenor som jag tittat på har en viss DIN och EN standard som är godkända för upp till 3,5 ton. Och när jag har kikat på vissa av de fästen som används i de skenorna så har just de fästena varit godkända för 400 respektive 500 daN. Och det räcker. Jag räknar inte med att komma upp på de vikterna. Och rekommendation är ju i sida och bakåt 0,5 av vikten. 0,6 vid risk för tippning. Så de räcker gott och väl. Då klarar jag 666 kg. Och framåt så blir det ju förstängning med hjälp av framstammen på flaket plus att kåpan låses i skenorna. Om man nu skulle köra på lastskenor.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

@Jonas Andersson Containerlås hittar du nog inga så små. Utan det får man bygga något liknande själv. Annars tänker jag typ styrtappar i framkant på skåpet med hål i framstammen som de styr in i, sen krokar som går ner i bakkant genom golvet och låser bak. (Tänk typ sidodörr på lastbilskåp) Annars så är det väl inga problem att köra med bultar bara man har styrtappar fram som hjälper till att rikta upp lådan. Skulle ju gå att ha bak också om man bara hittar ett sätt att ha tapparna på skåpet.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...