Jump to content

kimar sin Suzuki Grand Vitara


kimar
 Share

Recommended Posts

17 minutes ago, iknutis said:

Oi, se der ja. Det var lite og kjipt plassert. Dette er vel fransk motor om jeg ikke husker helt feil?

Tror kanskje en slik med skralle vil gjøre det litt enklere å løsne den;

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/filter/oljefilter/oljefilteravtrekker-2000017006

 

 

Det er Fransk motor i denne ja men er kjent for og være en holdbar og god motor dette. Problemet er at motoren står feil vei i denne så det gir slike problemer som dette. Takk for tipset men den oljefilter avtrekkeren har jeg men er så trangt at kan ikke bruke den. Jeg har sjekket hva slags verktøy Suzuki bruker og det er slike https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/oljefilterverktoy/oljefilteravtrekkersett-15-stk-2000041971  så får kjøpe det settet og se om jeg får av filteret da. Og dette med at motoren i disse er satt feil vei fra det den er konstruert for er det jeg liker minst med denne bilen da det lager mye problemer og er veldig frustrerende.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd og bytte filter og problemene forsetter. Det nye oljefilter verktøy settet har en som passer det nye filteret men ingen som passer det gamle! Så etter og ha målt alle de nye filterskålene også sett alle dimensjonene på olje filter til denne bilen så ser jeg at olje filter til denne kan variere i tykkelse fra 74 mm til 90 mm men 76 mm er det vanligste så antar at det er hva som er i bilen og ingen av skålene fra biltema er i denne størrelsen. Så jeg har da bestilt noen filter skåler fra England da finner ingen i 76 mm størrelse i Norge og andre størrelser jeg mangler er også vanskelige og få tak i Norge. Og får og toppe alt så er det også forskjell på skålene også noen har 6 kanter noen har 8 og 12 osv så har bestilt noen av hver. Så om jeg er heldig så har jeg de nye filter skålene til neste helg og om de heller ikke passer så skifter jeg bare olje uten filter og gir opp da denne bilen trenger uansett bare fungere et par år til.

Link to comment
Share on other sites

Glemte det oppi alt frustrasjonen men det ser ut til og fungere med slik filterskål for og få av olje filteret på denne må bare få tak i ei som passer. Har bestilt 2 til som står oppgitt at skal passe til denne motoren så for se om det stemmer.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Äventyrsfarsan said:

Jobbigt läge med filtret! Har du testat något likt det här?

Edit: Såg precis din film. Rolig placering! Hoppas du får loss eländet!

12-976_xxl_2.jpg

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/filter/oljefilter/oljefilteravdragare-2000017006

Takk for tipset! Men har en slik oljefilter avdrager men kan ikke bruke den da er alt for trangt. Ja det er en helt utrolig plassering av filteret kan ikke skjønne hva Suzuki tenkte.

Link to comment
Share on other sites

På Defenderen min bruker jeg en lang flat skrutrekker som jeg legger an mot kanten på filteret, og slår det forsiktig løs med en hammer. Dette er sikkert ikke etter boka, men har alltid fungert fint for meg. Vet ikke om det er plass til å gjøre dette på Suzukien din. En siste brutal utvei kan være å slå en skrutrekker tvers gjennom filteret, for deretter å få løsnet det. Denne metoden krever dog litt plass rundt filteret.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Spoon said:

På Defenderen min bruker jeg en lang flat skrutrekker som jeg legger an mot kanten på filteret, og slår det forsiktig løs med en hammer. Dette er sikkert ikke etter boka, men har alltid fungert fint for meg. Vet ikke om det er plass til å gjøre dette på Suzukien din. En siste brutal utvei kan være å slå en skrutrekker tvers gjennom filteret, for deretter å få løsnet det. Denne metoden krever dog litt plass rundt filteret.

Det kunne nok ha fungert om det hadde vært plass men det er det ikke er kun mulig og få inn ei hånd og hammer kan jeg bare glemme og få inn og bruke. Men takk for tipset!  

Kan også legge til at jeg i dag tok livet av telefonen så der ryker penger tiltenkt tur utstyr også i forsøk på og bytte stabstab så klare jeg og kutte i stabilisatorstaget så mulig det også må byttes verkstedet får se på det og bytte det andre stabstaget og noen foringer da alt jeg tar i fortiden går til helv... så er tryggest at andre tar seg av resten. 

 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg må beklage at det blir så mye negativt i denne tråden nå men den siste uka har bare vært problemer og jeg er veldig lei. Nå er planen og få denne bilen i orden også se hvilket tur utstyr jeg får råd til i år da ser at jeg får ikke råd til alt jeg hadde håpet så får prioritere litt fremover kjøleboks er iallefall noe jeg må få da klarer ikke enda en tur hvor jeg må leve på hermetikk og nudler. Var det ikke noen her inne som hadde denne kjøleboksen? https://www.maritim.no/dometic-fr40-mobicool eller husker jeg feil? For er den jeg vurderer og kjøpe men finner lite info om den på nett og skulle likt og vite om den er bra eller dårlig.

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, iknutis said:

Vi er ihvertfall to stykker som har FR40 og den er kjempegod. Bruker lite strøm (ikke hatt behov for ekstra batteri), kjøler bra og har frysefunksjon for korttidsbruk.

Får tommelen opp av meg ihvertfall. 

Det høres veldig bra ut!

Link to comment
Share on other sites

Kan da gi en liten oppdatering her. Jeg venter forsatt på oljefilter verktøy og har ingen anelse tid de kommer. Og tenker og gi bytte av et stag og noen foringer i forstilling et nytt forsøk i morgen så er det som skjer her.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da har det skjedd litt her. Fikk oljefilterverktøy i går så dagen ble satt av til bilskruing og fikk med hjelp. Vi begynte først med forstilling han som var med er dyktig med vinkelsliper og fikk raskt kappet av det gamle stabstaget på høyre side så ble foringer til stabilisatorstaget byttet også satt på de nye stabstagene. Så la jeg om til sommerhjul også begynte den største utfordringen oljefilteret det nye verktøyet passer men vi får det ikke av da filteret sitter veldig fast og vi klarer ikke og få makt nok med skralla da det er alt for trangt. Så motorolje ble byttet uten filter så neste oljeskift må tas på verksted så får de prøve og få byttet oljefilteret.  Så var det tid for en kjøretur og Suzukien  sin reaksjon på nye sommerdekk og stell var at etter 5 minutter så havarerte høyre bremsecalipter (stemplet i calipter sitter bomfast og bremsene henger så mye at bilen ikke kan kjøres) så etter og ha stått i nesten 10 dager så for den stå litt mer til bremse har blitt fikset. Og bilder ble det lite av da siden jeg tok livet av telefonen i sist uke så har ikke jeg noe og ta bilder med.

Edited by kimar
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Wiberg said:

Det gamla knepet med en skruvmejsel genom filterhel.etet, funkar inte det?

Det gjør dessverre ikke det da er nesten umulig og komme til oljefilteret på disse som vist i youtube video jeg la ut på forrige side.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det gitt et forsøk på og fikse den havarerte bremsecalipteren men det var ikke mulig så blir og kjøpe ny. Når jeg tenker tilbake så er bremsecaliptere det jeg har byttet mest av på biler må være vei saltet eller noe slikt som tar livet av de men skal nå fremover bare bytte de etter kjøp av eldre biler. 

Så tenkte jeg og si litt om denne bilen siden jeg har eid den nå en stund. Denne var ikke den bilen jeg hadde mest lyst på men var noe av det beste jeg kunne kjøpe i den pris klassen og var et fornuft kjøp. Selv om jeg var litt uheldig med denne og en del måtte fikses etter kjøp hvor det største var girkasse bytte så er jeg fornøyd med bilen bortsett fra enkelte ting som div motor relatert. Så planen fremover er og har vært og bytte denne ut om et par år men i hva det vet jeg ikke og det er nok en utfordring mange har fram til da så er det bare og bruke bilen og tenke.

Og til slutt min overlanding sesong starter nok i Juni i år da sliter med og sove ute når det er for kaldt pga lunge problemer holder på og finne løsning på det og det blir 2 store turer i år om alt går etter planen lang tur i Juli og Expo i August.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var ei helg med bil skruing over. Den andre bilen gikk ikke gjennom eu kontrollen så den måtte det også fikses på. Også var det denne da har fått byttet bremsecalipter og bremse slange på høyre side hvor bremsene hang så da er det fikset byttet også calipter og bremse slange på venstre side da ville vært et tids spørsmål før det hadde blitt problemer der også. Så gikk jeg over bilen og fant at støtdempere bak er havarerte, foringer på bærearmene fremme er dårlige og mest frustrerende bremsepedalen kjennes ikke riktig den er svampete med lang vandring er ikke penger til og fikse alt dette nå så årets Overlanding sesong blir spennende!

cBYSyEa.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, iknutis said:

Liker det du får gjort, men ikke at det stadig dukker opp nye ting. 

Er jo Land Rover-syka det. 1f609.png

Takk for det og er enig liker heller ikke dette fjorårets tanke om og være fornuftig når jeg kjøpte bil gikk til helve..  . Største problemet nå er at jeg har ikke tillit til bilen lengre og venter på det neste som går i stykker. Planen i sommer var jo og kjøre Trans Euro Trail gjennom Sverige men er i tvil om dette er lurt har spurt gamlingen om han vil hente meg om bilen tar kvelden oppi nord Sverige eller Finland og var ikke akkurat det han hadde mest lyst til. Så får tenke litt har mulighet og bruke den andre bilen men den har også sine utfordringer og da mest at det er en 22 år gammel Volvo V70.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...