Jump to content

kimar sin Suzuki Grand Vitara


kimar
 Share

Recommended Posts

Vell nå hadde jeg gledet meg til en fin sommer men bilen har andre planer :(. På mandag sjekket jeg oljen og nivået var noe høyere enn sist men ikke noe jeg tenkte mer over. Så tok jeg en tur til min mor og begynte og legge merke til at diesel forbruket var unormalt høyt. Så gikk jeg over bilen i dag og finner ingen lekkasje i diesel systemet men finner at motor har nå en kraftig olje lekkasje og det er olje over alt. Sjekket så oljenivået og det er mye høyere enn hva det var på mandag så til tross for en kraftig olje lekkasje så stiger olje nivået. Så fikk jeg fylt bilen full med diesel og regnet ut forbruket som viser seg og være nesten dobbelt! av hva denne bilen vanligvis bruker. Så det eneste jeg skjønner da er at det kommer diesel i motoroljen så fikk med en gang byttet olje og den gamle oljen føler jeg er unormalt tynn. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre har lest på nett og dette virker ikke billig og fikse da bilen har jo Commenrail og DPF og jeg er ikke villig til og bruke mye penger på denne bilen så nå må jeg begynne og finne ut hva pokker jeg skal gjøre nå :(.

Edited by kimar
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Fælt så plaget du skulle bli med den bilen din. Blir oljen for tynn kan det føre til lagerhavari, og motorhavari, så det er ikke noe å kjøre langt med.
Og de fleste feilene som fører til diesel i oljen er dyre, sprekk i stempler og slitte stempelringer feks.

Link to comment
Share on other sites

Ja det begynner og bli nok nå og lysten på annen bil er veldig sterk. Og ja er veldig klar over at tynn olje ikke er noe bra så er jo derfor jeg skiftet olje med en gang jeg skjønte dette.  Men begynner nå og mulig forstå hvorfor det stadig oftere dukker opp disse Suzuki ene på finn.no med motorhavari. Jeg får prøve og kjøre bilen litt og se om dette fortsetter noe det nok gjør også tenke litt skulle egentlig ikke tatt opp et nytt billån nå men det ser ut til at jeg må det.

  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

Er nå igang med testing av bilen. Fikk nå i kveld kjørt den 10 mil og mulig den bruker mer diesel en vanlig men litt vanskelig og si bare ut i fra måleren. Oljenivået hadde faktisk ikke steget så mye nå men jeg fikk heller ikke ventet så lenge etter kjøring før jeg sjekket nivået som jeg hadde villet pga blodsugende udyr så mulig ikke all oljen hadde rennet tilbake. Så fortsetter testing av bilen i morgen.

Edited by kimar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg fortsatt med testing av bilen etter problemene jeg hadde. Har nå fått kjørt bilen 20 mil etter oljeskift og diesel påfylling og skjønner nå enda mindre. Bilen oppfører seg nå helt normalt oljenivået er fortsatt det samme og dieselforbruket er innenfor normalen (0,78). Så vis det er noe galt så er det bare innimellom og ikke helle tiden eller så er det meg som er gal noe som også er mulig. Vet iallefall at på 300 km kjøring så steg olje nivået fra midt på peilepinnen til over max og bilen klarte og bruke 50 liter diesel på 44 mil. Så jeg må bare fortsette og bruke bilen og følge nøye med og må også få funnet ut hvor olje lekkasjen kommer fra.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått tenkt litt og lest litt og kommer frem til at de problemene jeg hadde over enten er en dpf regen gått galt eller mest sannsynlig ren tilfeldighet at olje nivået ikke var det samme som sist målt og høyere og at tripmåleren fusket eller noe annet rart som igjen fikk det til og framstå som at bilen hadde et høyere forbruk en virkeligheten. Og disse 2 sammen så fikk jeg det og bli diesel i oljen og med medfølgende panikk og stress. Så skal fremover bli flinkere på og roe meg ned litt og tenke før jeg jeg legger ut slikt igjen så beklager det:).

Så over til noe annet jeg fikk jo ikke råd til markise i år så vurderer noen billig løsninger som denne https://www.ebay.com/itm/Waterproof-Awning-Car-SUV-Roof-Tent-Portable-Sun-Shelter-Outdoor-Camping/183851414009?hash=item2ace65f1f9:g:7coAAOSwtfpdCGLM   lurer litt på hvordan slikt fungerer og hvor praktisk det er i bruk for en slik kunne jeg også lagd selv ut av gamle teltstenger og presenning. 

 

Edited by kimar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ble litt sent i år men nå ble årets første natt i takteltet gjort i natt og sov veldig godt. Ble også kraftig regnvær deler av natten så fikk endelig testet hvor vanntett teltet er. Og ble heldigvis ingen vannlekkasjer noe som sikkert også er takket være seamsealer og impregnering av teltduken. 

IMG_20190710_071305.jpg

IMG_20190710_071313.jpg

IMG_20190710_071322.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Problemet med dieselförbrukningen och förhöjd oljenivå låter som att ett insprutningsmunstycke är sprucket. Troligtvis bara ett av dom. Då flödar dieseln in vid varje insprutning.

Jag har själv råkat ut för det med en Volvo lastbilsmotor. Den hade enhetsinjektorer. I mitt fall var det en provmotor med prototypinjektorer så den egna dieselverkstan fixade detta. Så uppskatta kostnaden klarar jag inte. Commonrail bör dock vara avsevärt billigare än enhetsinjektorer pga att munstycket/nozzeln inte är hopbyggd med pumpenheten. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eller så kan det vara HC injektionen för att bränna ur DPFen som fått sig ett spatt. Funktionen är att för att bränna ur filtret så sprutar man in lite diesel i cylindern strax efter att normala förbränningen är klar. Denna diesel brinner då inte upp i motorn utan följer med avgaserna ut till dpf filtret där temperaturen höjs och sotet förbränns. 

Att mjukvaran ändrat sig själv är uteslutet. Det är i så fall någon givare som ger fel värde och triggar dpf förbränning. Tex difftryckgivaren över filtret som tycker att trycket är för högt. Eller om din bil har två tryckgivare en före och en efter dpf. Då kan den ena ge fel värde. Det resulterar oxå i för mycket diesel som delvis hamnar i oljan.

Läs OBD felkoderna och se om du har katalysator eller dpf givarfel. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for god info og tips! For nå lærte jeg enda enda mer. Men bilen har til nå oppført seg normalt igjen heldigvis men overvåkes nøye i tilfelle dette skulle oppstå igjen. Og er noe relatert til dyser eller dpf jeg også trodde kunne være en mulig årsak til dette. Men slikt er dyrt og fikse og er ikke villig til og koste på denne bilen enormt store summer så får håpe ikke noe slikt skjer. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har denne helga hatt en liten tur og besøkt div familie. Har vært helt fantastisk vær og nesten for varmt men kjøleboksen fungerer utrolig bra tross varmen og etter 24 timer så var spenningen på batteriet 12.6 volt vet ikke om det er bra eller dårlig? det må undersøkes. Og ble litt endringer i planene så hovedturen blir nå flyttet til august og tas sammen med Expo så håper at været holder seg fint til da.

IMG_20190728_081938.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter 6 timer på veien i dag så er er jeg nå på camp lekvattnet. Og var som vanlig grusomt med trafikk gjennom Oslo til tross for at klokka var 11 på en søndag. Og skal de neste dagene utforske finnskogen også kjører jeg til Expo campingen på onsdag.

 

IMG_20190818_145145.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Ja det er god plass her. Det virker som denne plassen er lite brukt blant folk flest til tross for at den ligger nærme veien. Mulig skogsveien inn hit er årsaken til det men er uansett bra det så ikke denne plassen også blir ødelagt med søppel og avføring.

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

I dag så våknet jeg tidlig etter en god natt i takteltet så kjørte jeg ned til Ica Torsby og fikk handlet. Så kjørte jeg nordvestover og utforsket litt var innom bosses bodega og lettet litt etter ny camp men fant ikke noe som passet så valgte da og kjøre ned igjen til camp lekvattnet hvor jeg er nå. Ble lite bilder men tok dette

 

IMG_20190819_112220.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

I går så lettet jeg etter enn plass og overnatte i skogen i nærheten av Expo men det var faktisk folk og spesielt øst europeere nesten over alt i skogene her. Så da valgte jeg og bare kjøre til Bjørkebo camping. Og her er det stille og lite folk noe som kommer til å endre seg over de neste dagene.

 

 

IMG_20190821_082251.jpg

  • Like 6
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kommet hjem fra Expo. Var kjedelig at jeg måtte dra tidlig men nå er det slik. Det var veldig moro og møte dere i virkeligheten og til tross for at jeg ikke er så veldig flink med folk så følte jeg meg godt mottatt og hadde mange fine samtaler med flere av dere. Så for min del så ble Expo veldig bra! :)

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...