Jump to content

kimar sin Suzuki Grand Vitara


kimar
 Share

Recommended Posts

Det høres bra ut da er den stor nok. Og takk!

 

Det ser nå ut til at jeg har gjort en kjempe tabbe. Jeg kjøpte 6mm2 kabel på båt butikken hvor jeg kjøpte kjøleboksen og nå når jeg har lagt den ut gjennom bilen så har jeg oppdaget at den er tykkere enn biltema sin 6mm2 og er så tykk at kabelsko  ikke vil passe. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig og driver og klør meg i hodet hva jeg skal gjøre nå jeg kan bytte ut den ledningen som er for tykk men det er mye arbeid og ikke noe jeg har lyst til men jeg må kanskje det. Dette var grusomt kjedelig.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det är ju bara positivt om ledarna är lite tjockare.

Klipp av några kardeler åt gången tills kabelskon går på.

Är det isoleringen som är för kraftig så köp krympslang och trä över kabeln, skala bort isoleringen så du får på kabelskon och krymp sen över slangen så du får kabeln säkert isolerad.

Alternativt köp andra kabelskor, biltemas tenderar ibland att vara lite snäva, köp abico och testa.

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vel burde nok ha lest her før jeg begynte på bilen i dag men slik er det. Takker for tips! Men jeg har nå skiftet kabelen og alt er koblet til og Ctek en lader batteriet og alt er bare velstand. Så da er det gjort det neste er nå og bil kjent med kjøleboksen. Og tenke ut en form for sikring på takteltet så om låsene fremme skulle svikte så blåser det ikke opp under kjøring.

Link to comment
Share on other sites

Så greit at den husker det. Holder nå på og bli kjent med den har tatt den inn i stua og startet den. Motoren/vifte? går lite syns jeg med tanke på at det er 22 grader i rommet rask kald ble den også så den virker veldig grei ja.

Link to comment
Share on other sites

Holder på og få bilen tur klar og i dag fikk jeg montert nettbrett feste. Er ikke det peneste festet akkurat men det var billig så er spent på hvor lenge det varer. Men ble greit kan akkurat ta på brettet når sitter i kjørestilling og kan fint se det.

IVaBMMW.jpg

Edited by kimar
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Forresten har noen av dere noen erfaringer med obd2 skannere for skulle hatt en slik med på tur. Så vurderer kjøp av denne https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/feilkodeleser-obd-iieobdcan-2000040054  forventer ikke allverdens til den prisen men bare jeg kunne fått ut noen feilkoder og slettet de så er jeg fornøyd så er noe slikt noe og kjøpe? 

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

Jag använder den här: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/matinstrument/obd-2/obd-2-adapter-elm-327-for-bluetooth-p48500

Finns en massa appar till telefonen som både kan kolla och släcka koder. Finns också appar så man kan se mätvärde typ temp och tryck under färd. Biltemalådan är lite tråkigare i sin funktionalitet. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen scannere fungerer bra på noen biler, på andre biler funker det ikke i det hele tatt. Varierer fra modell til modell, for selv om obd2 er en standard, er ikke språket det. Mitsu Pajero feks, funker ikke en slik skanner på. Ikke Roveren min heller, får kun kontakt med airbags, abs og cruisecontrol.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar begge 2. Da kjøper jeg ikke den scanneren fra biltema men har også sett på slike som kobles til telefonen men kan jo da risikere at en slik ikke fungerer på min bil. Så venter da litt med kjøp av en slik til jeg har råd til noe dyrere/bedre som garantert fungerer på min bil.

Link to comment
Share on other sites

Det står på biltema sine sider at elektronikk produkter til bil tas ikke tilbake så tror ikke det er mulig dessverre. Så kjøper ikke den og tar heller og leser litt på forum som du sier og sjekker litt rundt på slike skannere. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siden det i dag regner noe veldig så får ikke jeg gjort så mye med bilen så bruker da dagen til og planlegge litt. Jeg har mulighet til og reise på hovedturen fra 15 Juli men er været er dårlig så kommer jeg til og utsette det litt. Og har planer og være på tur i 7 til 14 dager men hvor jeg skal og hva jeg skal gjøre vet jeg ikke enda planen var opprinnelig og kjøre TET fra Norske grensa til Finland men det skjer ikke i år men mulig jeg kan kjøre noe av den i år og ta resten senere. Jeg har iallefall lyst og reise til Sverige men er bare så vanskelig og finne ut hva en skal da Sverige er stort og har noe vannvittig med områder og veier å utforske så blir fort overveldende. Kunne vært moro og funnet et tynt befolket område med mye og utforske som gamle gruver, industri og øde gårder osv så tips mottas gjerne.Jeg vil iallefall prøve på denne turen og roe ned kjøringen litt og se om jeg kan klare og holde meg innenfor 3-4000 km på helle turen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da er bilen nesten helt turklar gjenstår bare takteltet som jeg skal få hjelp med på søndag/mandag. Så da er planen noen småturer frem til hovedturen også etter den er det Expo hvor jeg nå er ikke helt sikker på om jeg skal eller ikke. Har lyst men blir mye folk og kjenner ingen og er ikke så flink med folk så for tenke litt. Også er det hovedturen jeg har ikke enda funnet ut av denne og er forsatt ikke sikker hvor jeg skal annet en Sverige og hva jeg skal gjøre så det må det også tenkes litt mer på så alt er som vanlig (dårlig planlegging).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja er jo noe i det også må bare kunne finne roen noe som ikke alltid er enkelt alene klarte det etterhvert på turen i fjor så håper at klarer det i år også for vil helst ikke ha en reprise av turen i 2014 (580 mil på 9 dager). Kunne tatt med meg dama i huset men hun liker ikke bilkjøring og blir alltid så umulig og sur når hun blir stappet inn i buret sitt så hun får bli hjemme.

Edited by kimar
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Kimar, du må ju för guds skull inte låta bli att komma på Expon! Det finns precis så mycket rum som du behöver där. VIll du slå läger långt undan så går det helt fint, du kan ju till och med köra vildcamp och bara komma innom och säga hej. Finns ingen press här, mer än att vi andra tycker att det vore kula att säga hej. Och vill du inte det, så är det helt ok det med. Att du bidrar på forumet är mer än nog. Så vet du ;) :) .

  • Like 2
  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg må nok bare hoppe i det også se hva som skjer Expo blir jo en skikkelig opplevelse så får bare reise dit og overnatte på campingen som planlagt. Tror jeg som alle har godt og komme seg ut av komfortsonen og prøve nye ting og opplevelser. :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk i år klart og redusere mengden utstyr og ting i bilen men fortsatt er det litt kaos og det skal inn 2 plastkasser der soveposene er, 1 bag og 2 stk 10 liter vannkanner. Så til neste år bør jeg få bygget skuffer og div og ha inni bilen så jeg får utnyttet plassen bedre og få litt orden.

nAtXTGo.jpg

 

Og hva slags funksjon bruker dere for få opp bilder her på forumet? For det jeg bruker nå skal legges ned fra August så trenger og finne noe nytt så tips mottas gjerne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var ikke jeg klar over jeg trodde dette forumet var som alle andre forum jeg har vert på at en måtte bruke en bilde tjeneste som eks photobucket eller imgur for og få lagt til bilder. Jaja da lærte jeg noe nytt så takker for det. Men da kommer alle bildene mine på forumet til og forsvinne snart.

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...