Jump to content

Pettssons Jeep Wrangler JK, "Rubicon Recon"


Per Pettersson
 Share

Recommended Posts

Nu är nya projektet igång!
En ny Jeep Wrangler JK Rubicon Recon landade på gårdsplanen för ett par dagar sedan.
Grand Cherokeen har lämnats och tanken är att den så småningom också ska ersätta den gamle TJ'n. Förhoppningen är alltså att den ska kunna användas både för Overlanding, Daily Driver och vid terrängträffar. Terrängträffarna blir den stora utmaningen och chansen/risken är alldeles för stor att det blir svårt att göra av med TJ'n just pga det. Time will tell...
Målet är en bil med 35"-37" däck, 2,5"-3,5" höjning, bra flex, tillräckligt med hasskydd och stabil gång i motorvägsfart. Som sagt... Time will tell.
1.thumb.jpg.c9c04be6f9666c2428895f2882fd2640.jpg

Innan bilen dök upp landade det lite paket. Ett takräcke och lite spacers för MT-däcken jag flyttar över från GC'n tillsvidare. Frambumper landar i nästa vecka och bakdelen tar 2 månader till innan den landar.
2.thumb.jpg.53828ff3b187799c53ff29ed4a1a83cf.jpg

Första modden som gjordes var av den enklare varianten. I med plattan och inclinometer-appen. :) 
3.thumb.jpg.6b6cb998f1108d257d876ffaf6534dd8.jpg

Mod nr2 blev montering av spacers och lite roligare hjul. Originaldäcken är ju inget roliga... De här är ca 32" och får duga tills månadspengarna har ramlat in i tillräckliga mängder.
4.thumb.jpg.396affa5672ca0a9235ff98971426c5b.jpg

I fredags dök @Lars 9k upp så vi kunde ta tag i de lite tyngre och viktigare bitarna. Takräcke och tält! Tack än en gång för hjälpen!
5.thumb.jpg.6639b9efba625c927457cf29ab8573bb.jpg
Titta så lycklig hon blev!
6.thumb.jpg.d6e903ad41114626af2a5e8e05255b72.jpg

Igår blev det bara lite småpill och research/planering för inredningen. Fick iaf mekat dit en Ctek Sense på startbatteriet för skojs skull och konstaterade att appen har lite att önska. Den kan inte visa all info i liggande läge. Tur man inte ska sitta och följa den i realtid hela tiden.
7.thumb.jpg.201bd737a94f409d7e258e4435cc6d66.jpg

Hade varit väldigt kul att lyckas hinna med att få på höjning och större hjul innan Oktober(?) och storebrorkörningen men tvivlar på det. Time will tell... ;) 
Har inte riktigt bestämt mig för höjningssats och skärmar ännu men innerskärmar i aluminium ser det ut som jag fått tag i ?. Det dök upp en annons på Facebook som jag inte kunde motstå. :) 

Ha kul och C'ya out there!

  • Like 18
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Per Pettersson changed the title to Pettssons Jeep Wrangler JK, "Rubicon Recon"
  • Moderators

Grattis med riktigt mustig bil Per.

Om du vill bli med på Fullvuxen så ska inte det vara några problem - jag tror vi kör en copy-paste från tidigare och det spåret fixar de flesta bilar med ordentliga däck och " vakna " gubbar och gummor bakom ratten. Annars brukar vi ju ha med oss maxtrax så vi kan bygga en bro parallellt med Öresundsbron, vinschar och rep brukar heller inte vara bristvara ??.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Lars 9k sade:

Jag tolkar frågan som, OM du kopplat loss och kanske också om du kollat skillnaden.

@pilten, sorry for att jag inte fatta... :) Jag uppfattade det som att du frågade om jag hade funktionen "disconnect swaybar" som det lite slarvigt kallas på de här bilarna. Förstod inte att du frågade om jag kopplat ifrån krängningshämmaren.

För att alla ska förstå (inkl @Lars 9k). ;)
Ja, för att testa maximal flex på bilen så kopplar man bort krängningshämmaren(swaybar). På en Wrangler Rubicon finns det en knapp till vänster om ratten som ombesörjer detta. Den knappen var intryckt när jag testade flexen på bilen genom att köra upp på rampen. ?
Jag har INTE testat flex med krängningshämmaren inkopplad då jag anser det fullständigt irrelevant i sammanhanget. Vill jag ha flex kopplar jag ur den(terrängkörning). Vill jag inte ha flex är den inkopplad(körning på väg). För mig hade det varit som att testa kurvtagningen på min bil genom att köra på Knutstorp med krängningshämmaren urkopplad. Det hämmar bara uppgiften. Vem här hade kört på Knutstorp och valt bort att ha krängningshämmare? :) 

En annan synpunkt om att köra med eller utan krängningshämmare när flex behövs. Den är inte gjord för att hålla uppe halva bilens vikt vilket den nästan gör om man flexar fullt med den inkopplad. Kopplar ni ur den är det bilens fjädring som tar vikten. Kopplar man inte ur den vid en krävande körning kan det faktiskt bli så illa att den blir sned. Fjädringsvägen bak är oftast inte lika lång och krävande för krängningshämmaren. De flesta bilar har längre fjädrar och dämpare fram än bak. Med det sagt skulle jag ändå vilja kunna koppla ur den bak på min bil. Min gamla TJ har ingen där bak. Bortplockad och kommer aldrig att sättas dit igen.
IMG_20170826_164945.thumb.jpg.e65c65cb52d6e43da03d6200e3aac51b.jpg

Edited by Per Pettersson
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, iknutis sade:

Jeg tror han spør på vegne av alle som ikke har Rubicon, men feks Sahara. :) Og lurer på om det er verdt å oppgradere.

Om man inte har så man kan koppla bort så är det klart värt att skaffa. Kostnaden är liten jämfört med vad man får om man köper den enklare som man kopplar ur manuellt. Det är dock inte värt kostnaden om man köper rubiconsystemet och eftermonterar med all elektronik...

Link to comment
Share on other sites

Kul med JK! Riktigt snygg kommer den bli! Hur känns det att köra JK istf WK2, och nu pratar jag inte om landsvägs körning vars WK2 garanterat är bättre, jag menar det emotionella ? Du som har haft båda hur känns det med utrymmen? har kollat på JK många gånger men alltid ansett bagaget att vara litet i jämförelse, hur känns det för dig som har haft den andra?

Edited by Mattilacken
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Mattilacken sade:

Kul med JK! Riktigt snygg kommer den bli! Hur känns det att köra JK istf WK2, och nu pratar jag inte om landsvägs körning vars WK2 garanterat är bättre, jag menar det emotionella 1f603.png Du som har haft båda hur känns det med utrymmen? har kollat på JK många gånger men alltid ansett bagaget att vara litet i jämförelse, hur känns det för dig som har haft den andra?

Jo, körningen är som natt och dag. Wranglern är en traktor! När den känns för mycket traktor kör jag en sväng med den gamle TJ'n och sen känns det mycket bättre. ?

När det gäller utrymmet hade jag samma tanke. WK2'an kändes stor överallt och även i skuffen. Men jag blev förvånad! De raka ytorna är bättre än att ha sluttande sidoväggar och baklucka. Jag har inte flyttat in inredningen ännu men den som byggdes för WK2'an ska enligt tumstocken gå in här också. ? Nästan... Jag måste fälla baksätet tror jag. Gränsfall... Återkommer när jag testat. Gör inte mig något eftersom jag ändå körde helt utan i den andre. Kommer antagligen att göra samma procedur den här gången och plocka ur det helt för att bygga om lite i mellanutrymmet.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Full av ångest..!

Idag har det äntligen beställts höjningskit. 4" Long arms kit på rea. Måtte detta bli bra. :) Har velat ganska mycket fram och tillbaka vilken typ, höjd och tillverkare men idag togs det beslut. 2-3 veckors leveranstid så plånboken hinner lugna sig lite till nästa smäll. Kan ju inte ha 32'or på en såpass höjd bil... ?

  • Like 4
  • Haha 4
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Går hemma och drar för VAS, vård av syster. Helst skulle jag dock vilja vara i Osby på offroadbanan.se och sänka TJ'n i ngt surhål. @Lars 9k kommer säkert att visa bilder därifrån så ni förstår vad jag pratar om.

I brist på annat att göra så tillverkade jag bush cables till JK'n. Lagom tidsfördriv... 

IMG_20180825_182442.thumb.jpg.eb4cb34d00c6e6a8a170b275dd238a9a.jpgIMG_20180825_182550.thumb.jpg.b722b6c388de7513cb6665dd65d9c94c.jpgIMG_20180825_182601.thumb.jpg.2c2b04acd8503f0562fdcc00a67c0203.jpg

Edited by Per Pettersson
  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...