Jump to content

Pettssons Jeep Wrangler JK, "Rubicon Recon"


Per Pettersson
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Lars 9k said:

Är ett uttag många?

Jag har inget alls, så i och för sig är det ju det ......

jag räknade till 3 st på ritningen men kan ha fel , matte var inte mitt bästa ämne 🤣

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
11 hours ago, Per Pettersson said:

@Wiberg, vad är 100% av 0(noll)? Jättelite skulle jag vilja påstå... ;) 

Du har ju rätt så klart Per, Lars har jätte lite 220V uttag i sin bil. Du har 1, 1 är 100%. Lars har 0.

Jag är lite mer halvfullt än halvtomt glas ibland :D .

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

De senaste dagarna har det hänt lite mer med projektet. :)

I Borås kom vi underfund med att frigången mellan däck och skärmar fortfarande var obefintlig både fram och bak när det flexades fullt. Det låter riktigt otrevligt i kabinen när MT-däcken tar i. Måste iväg och låna lyft för att justera bakre bärarmar så det ökades på med ytterligare en hockeypuck så länge och de för långa rock railsen har kapats lite. Fram hjälper det inte att justera armarna så där har nu infjädringen också begränsats mha puckar. Äla billigt och bra tills de där riktiga bumpstopsen inhandlas.

IMG_20190530_120951.thumb.jpg.dd1d3bd277509cb5c84fc8ece67014a2.jpgIMG_20190530_121009.thumb.jpg.8b8ee4e9c3c165af13b5afc2516d512a.jpg

Extraljusen på taket har också monterats. Kan bara konstatera att de ger hyfsat ljus för sin storlek. Domkraften har också hittat sin plats!

IMG_20190531_135514.thumb.jpg.22a2279667187c4b96f12dba7c78daed.jpg

Utan bilddokumentation har fästpunkter för lastsäkring kommit på plats i mellanutrymmet och den sista biten slang till vattnet kommit på plats så köket är "körklart".

  • Like 10
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag gick vi igång med Operation "Fixa inför semestern".

Har monterat ner större delen av takräcket för kabeldragning. Den ser lite annorlunda ut utan... 
IMG_20190621_210035.thumb.jpg.0e772c8f63f5654c8ba0e0ff62e7ef9c.jpg

Då vi ska dra oss runt Östersjön ensamma ser vi också till att utrustningen kompletteras. Lagningskit för däcken fanns sedan tidigare och nu är pumpen beställd också. Det blev den lilla varianten av ARB's portabla. Enligt uppgift leverans på torsdag. Precis lagom några dgr innan vi åker. PostNord är inte involverade så den bör komma i tid. Det betalade jag extra för... 
ARBHiOutputCompB__10958.1535036625_1280_1280.thumb.jpg.1f8662ea82bca1b699c77fe6ee511ecf.jpg

Edited by Per Pettersson
Formatering
  • Like 7
  • Haha 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Wiberg said:

Fint med ett utlåtande om den kompressorn sen Per. Har funderat på att ge upp inbyggd till fördel " väska " då det är enklare i många tillfällen.

Håller med!  Inne på samma tänk där.

Vill gärna se en review efter sommaren :-) 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, CampForCer said:

Håller med!  Inne på samma tänk där.

Vill gärna se en review efter sommaren :-) 

Nästa tur om skitbilen startar så kan ni få pröva den dubbla med tank ;-) Jag är än så länge nöjd med den, men det klart jag har ju också en sådan fastmonterad i "bussen"

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, stensth said:

Nästa tur om skitbilen startar så kan ni få pröva den dubbla med tank ;-) Jag är än så länge nöjd med den, men det klart jag har ju också en sådan fastmonterad i "bussen"

Jag hade den i varukorgen men gick ner i modell då jag kom på att jag tvingar hustrun att packa lätt denna resan. Vi ligger på lite för många kilon och bantar allt vi kan både i vikt och volym.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hustrun steppar upp! Hon är med hela tiden när det mekas numera. Idag har "runtom belysningen" monterats och rören till takräcket är på plats igen. Kvar är elboxen på taket och inkopplingen i bilen sen lyser det igen. Ska bli himla skönt för backljuset är under all kritik på den här traktorn.

IMG_20190622_222404.thumb.jpg.f971dba701550d847e0d30f3c6892ffc.jpg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Vi närmar oss semestern! Det syns extra tydligt på sista bilden.
Allting börjar komma på plats på bilen. Igår tillverkades fäste för markisen.

IMG_20190625_144842.thumb.jpg.51231c060851becd94cdeec3e1954140.jpg

IMG_20190625_200336.thumb.jpg.83760057bd809a3a1522f2d5115def6f.jpg

IMG_20190626_110434.thumb.jpg.8edf07d23ed4790e3af190e075d1b11d.jpg

IMG_20190626_110451.thumb.jpg.cfb8b97986084d85be6aed64a1d4ab41.jpg

Och så var det det här med den sista bilden... :(
Jag vred knäet igår kväll så det knakade. Idag kan jag inte räta ut det eller böja det helt utan att känslan av en instucken kniv infinner sig. Inte nämnvärt svullen och ingen smärta alls när man klämmer och drar eller står på benet. Jag kan bara inte räta ut eller böja det för mycket. Bävar för om det håller i sig när jag ska upp i tältet.

IMG_20190626_095906.thumb.jpg.107bfdfce4b3d57a071ea939888c7d99.jpg

  • Like 1
  • OMG 1
  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

Nu lyser de igen. Mycket småpill men det blev iaf som tänkt.

IMG_20190627_211227.thumb.jpg.a8faa201bacfb892c0bd1df9a36c9484.jpg

Elbox med relä och mottagare.

IMG_20190627_211750.thumb.jpg.6734121e9d568ddca869a88367f6015e.jpg

Fjärrkontrollen sitter med kardborre. Sitter upp och ner pga att jag vant mig vid att ha framlamporna på den röda knappen. Min OCD kommer att gå igång varje gång jag tittar ner...

IMG_20190627_211846.thumb.jpg.d0fc34d42685e9a14011bb7eba3a0556.jpg

Har testat pumpen som levererades idag. Den får betyget "klart godkänd". Mycket nöjd med att den kommer i hård väska. Tack vare det slipper man vänta på att den svalnat innan man kan packa ihop den.

IMG_20190627_214231.thumb.jpg.4b0191fd87036115dde1249b75c111b9.jpg

Från 0,6 till 2,5 bar på 4 min och 30 sek. Duger bra för semesterpatrullen. Före och efter bild på däcket. Blir rejält mycket mer yta när man släpper luft.

IMG_20190627_212724.thumb.jpg.8bfa319df30c6d31f605174f2b177bf3.jpg

IMG_20190627_220259.thumb.jpg.a775bf8aadb51306dc7b092f14d7789b.jpg

  • Like 7
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Vackert Per!

Har du dragit nån typ 7 ledare till taket? Jag knotar så j.vligt med hur dra kabel smartast mtp reläer, styrning och själva kretsen. Smutt med en box på taket.

Ordnar det sig med knät? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Wiberg said:

Vackert Per!

Har du dragit nån typ 7 ledare till taket? Jag knotar så j.vligt med hur dra kabel smartast mtp reläer, styrning och själva kretsen. Smutt med en box på taket.

Ordnar det sig med knät? 

Tack! :)

Jag har dragit två kablar upp till boxen på taket. Enklast möjliga, plus och minus. Den löper i röret höger bak och genom en kabelgenomföring i gummi under bilen. På den har jag satt en "cig-plugg" som jag då kan koppla i ett uttag från förbrukarbatteriet alternativt i bilens eget uttag bak i skuffen om jag skulle göra bilen civil igen med baksäte. Baksätet är ju idag ersatt av batteri, vatten, pump, inverter osv.
I boxen har jag en fyrkanals mottagare. En kanal för fram, bak och respektive sida. Då kan jag ha sändaren i byxfickan och tända/släcka utan att gå in i bilen när man smyger runt på campen.

IMG_20190627_230444.thumb.jpg.69c2262b3e8de57d54aee96fd720c6ec.jpg

Knäet känns magiskt bra mtp hur det kändes igår morse. Det har gått från helt obrukbart till att kännas lite obehagligt när man går försiktigt på mindre än två dygn. Trampar jag fel eller vrider det smärtar det fortf men det är inget som ska stoppa semestern på ngt vis. Känns bra! :)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Uppdateringarna här duggar tyvärr inte lika tätt som på bilen. :) 

Senaste uppdateringar som är gjorda och icke bokförda är nog tre till antalet.
Bakfjädrarna saggade mer än lovligt och alldeles för snabbt på vår semesterresa. Sitter numera Rubicon Express progressiva fjädrar med tillägg av lite puckar både ovanpå fjädern och som indämpningsbegränsare. Offex.pl gick utanför ramarna och levererade express till Jeepverkstaden i Neubrandenburg i Tyskland. Verkstaden gick också långt mycket längre än vad jag någonsin räknar med att en svensk (läs Hedin) verkstad kommer att göra.
IMG_20190705_102751.thumb.jpg.4089499f9be28dc42e75c6545ea8b7cf.jpg

Sista veckan på semestern åkte jag själv ner till Tyskland och hämtade en ny markis hos Genesis Import. James Barouds nya markis de namngett Falcon. Damen hemma blev väldigt nöjd då hon numera har tak över köket så min soppa inte blir så vattning. :) 
_DSC7899.thumb.jpg.b472db383b3c5aa84557809d4c6cce4c.jpg

Senaste inköpet är en fyrbands komradio. Nu ska man bara lära sig att programmera och hantera den också...
Cockpit med radion och antennplacering syns i följande bilder. Antennplaceringen tror jag blev bra. Jag når antennen inifrån och kan fälla den vid eventuella hinder utan att kliva ur bilen. 👍 
IMG_20190831_190700.thumb.jpg.3c2f587a288fac132ea3627acf516b08.jpg
IMG_20190831_190054.thumb.jpg.b2140e1cc805157abfa0d0e627e0a67b.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips till alla Jeepägare men kanske framförallt de som kör Wrangler Rubicon.

Appen OBD JScan! Tror den har nämnts i ngt sammanhang tidigare..? Appen tillsammans med en OBD2-dongel kan ställa om många parametrar på en Jeep. T ex sätta storlek på hjulen om man skaffat större diameter så hastighetsmätaren visar rätt och automatlådan växlar rätt. Man kan också berätta för bilen vilken utväxling man bytt till i axlarna. Man kan stänga av lufttrycksmätaren(TPMS) om man satt på eftermarknadsfälgar utan sensorer. Om man monterar backkamera kan man aktivera modulen till den så att den fungerar som den var fabriksmonterad. Det går att ställa in funktioner för dimljuset. Tex så att det tänds när helljuset slås på. Det går att ha jätteskoj mao! :) 

Man betalar för varje VIN/bil man vill kunna använda appen på. Appen kostar 245 sek om man köper för 1 VIN och 519 sek för 3 VIN's/bilar. Appen fungerar även på Dodge och Chrysler. Det går att installera appen och torrköra om man vill titta på den.

Vad jag hittade häromdagen som jag inte sett tidigare, tror det kom med en uppdatering, är vad de kallar "Trail View". Där ser man lite olika värden i realtid plus att man kan styra diffspärrarna oberoende av varandra. Normalt kan man bara ha bak spärrad eller bak och fram samtidigt. Det går inte heller att spärra diffarna när man inte har lågväxel i. Med appen kan man spärra bara fram om man vill. Man kan tom spärra diffar när man kör i 2H... Finns även styrning av krängningshämmaren i appen.
Screenshot_20190831-193832.thumb.jpg.b6259c2e0556d72da0aedff7afffb4b4.jpg

Edited by Per Pettersson
  • Like 3
  • Thumb up 2
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...