Jump to content

Pettssons Jeep Wrangler JK, "Rubicon Recon"


Per Pettersson
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Idag har det körts blåslampa! 😊

Nytt styrstag modell "over the knuckle" och nytt fäste till panhardstag och styrdämpare. Har varit nöjd med bilen sen höjningen och har klarat mig väldigt bra från bump steer men då staget inköptes redan då höjningssatsen införskaffades så... Och ja... Det gjorde skillnad! Bra blev ännu bättre. 💪 
Vinklarna på stagen blev mer rätt och styrdämparen flyttades upp för ytterligare lite, lite mer frigång.

IMG_20200105_122528.thumb.jpg.87de8558426a504cd724f241c5e0ba62.jpg

IMG_20200105_182410.thumb.jpg.55834fed898088a5e022cd3fcf7e6042.jpg

  • Like 6
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har @Lars 9k fått som han ville. Min bil låter som en tonårstraktor. (Eller en GC från nittiotalet) 😄 

Har fått sålt mitt multisläp med förbehållet att det ska levereras i Laholm på måndag morgon. Det kan det vara värt. I helt andra sammanhang skulle jag dra en annan släp häromdagen och belysningen bar sig väldigt skumt åt. Var tvungen att köra Volvo istället... Inte min och den som stod närmast med dragkrok!

Så idag blev det felsökning vilket resulterade i det här fyndet.

IMG_20200314_151402.thumb.jpg.2bb97a3430a48b78c49f8906f18b5fdb.jpg

Kablarna låg helt enkelt för nära ljuddämparen. För att komma åt att reparera samt åtgärda boven i dramat så...

IMG_20200314_174417.thumb.jpg.d25346a1ac27a977de54b268d5912d35.jpg

Nu är det ju lika bra att beställa nytt och bättre istället för att sätta tillbaks det. Tur släpen blev såld. Visste ju inte vad jag skulle göra med de pengarna iaf... Finessen blir att med ett system som går rakt bak och inte har den jättestora burken är att man får utrymme att montera annat under bilen. Pump, batterier eller andra livsviktiga saker.

Ska bli spännande att höra hur det låter när bilen drar släp till Laholm en måndag morgon.

  • Like 4
  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Sådär ja @Lars 9k, nu har vi provat det. :)

IMG_20200316_150230.thumb.jpg.c0c2a3a7b9431ee654d1dacfcbe53b2f.jpg

Kör man bara sådär lugnt och försiktigt som jag brukar så skulle man kunna överleva. Om man däremot har släp efter sig uppför Hallandsåsen och bilen slänger i trean i närmre 100 knyck så får både chauffören och de andra som befinner sig inom ngn kilometers räckhåll hjärtsnörp! 🤣 

  • Haha 3
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter att ha sett till att elen till släpkontakten fungerar så måste jag ju nu ta tag i att skaffa en... Skall hämtas på lördag!

image.png.3a49d48326f22f28d67e9bcc68fa6ce0.png

Finns lite att fixa men sen ska en låda byggas och möjlighet att flytta över tältet med markiser ovanpå det.

Har också beställt nya fjädrar bak, 4 nya dämpare och nya utväxlingar till axlarna till Wranglern. Går från 4.10 till 4.88 i axlarna. Det ska räcka för att komma ifrån att den slänger i treans växel i alla uppförsbackar. Hoppas jag...

  • Like 3
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 3/14/2020 at 8:07 PM, Per Pettersson said:

 

IMG_20200314_174417.thumb.jpg.d25346a1ac27a977de54b268d5912d35.jpg

Nu är det ju lika bra att beställa nytt och bättre istället för att sätta tillbaks det. Tur släpen blev såld. Visste ju inte vad jag skulle göra med de pengarna iaf... Finessen blir att med ett system som går rakt bak och inte har den jättestora burken är att man får utrymme att montera annat under bilen. Pump, batterier eller andra livsviktiga saker.

 Blev det beställt?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det ramla in så mycket grejer så jag börjar undra när jag ska ta hand om allt. Väntar på två nya bärarmar också innan jag börjar riva i detta.
Har fått tag i en kille bara ett par mil hemifrån som är mer känd för sina bakaxelrenoveringar än vad den gamle kungen är för att han körde av i kurvan. Han ska få äran att byta utväxling i mina axlar. Resten hade jag tänkt montera själv. Har två paket bump stops varav ett paket är till en kille med billyft i garaget. Smörjas det som smörjas kan... :) 

IMG_20200511_204807.thumb.jpg.db885008885ebf83439858879a98d33e.jpg

  • Like 5
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Jockeiskogen said:

jag är lite MÖP

Känner mig lite illiterat... MÖP?

Nej, det är inget Bantam-släp. En Gisebo-släp tillverkad av en Jeepfantast anställd på Gisebo. Se "TYP AV DRAGFORDON" på plåten. :)

Screenshot_20200510-120255.thumb.jpg.2c4463a9be90e2c89448f7e1652bf09a.jpg

Edited by Per Pettersson
  • Like 1
  • Thumb up 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Idag har det varit Wranglern som fick lite tid. Nya stötdämpare och bump stops fram. Bakdelen tar vi oss an senare då jag väntar på bärarmar som ska bytas där också. Bak ska det även laboreras med nya fjädrar.

IMG_20200521_173622.thumb.jpg.4bd0c3651089d81c49727fb6be4b4abf.jpg

Standarddämpare, de som kom med höjningssatsen och de som nu monteras. Viss skillnad på material och kvalitetskänsla!

IMG_20200521_174057.thumb.jpg.0b19d3f0fc9bdb374863504074ff51c2.jpg

De nya och de gamla original bumb stopsen.

IMG_20200521_173525.thumb.jpg.9d549696f8a1f08d219b2a31a97b47da.jpg

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

@Wiberg, om de är bra vet jag nog egentligen inte förrän om 3 år... Vad jag fastnade för var kvalitetskänslan i dem. Teraflex har en del dåliga recensioner ibland men de flesta jag hittat är väldigt positiva. Mer positiva än för FOX-dämparna tycker jag. Falcon-dämparna görs väldigt mycket på för de specifika bilmodellerna de ska sitta på. Övre fästet är t ex off center på dessa för att passa en höjd Wrangler. Andra tillverkare skickar med en plåt för att flytta ut fästet och använder samma mtrl/dämpare till alla bilmodeller. Det är sådana detaljer jag fastnar för.

Dessa ska vad jag förstått vara hårdare än FOX motsvarande. Också en anledning att jag chansade på dessa. Vi har mycket last i våra bilar.

 

Link to comment
Share on other sites

Det som er litt dumt med understellsdeler som fjærer og dempere, er at du finner positivt og negativt om alle.
FOX får sykt mye skryt bl.a på Youtube av folk som monterer, mange av de er sponsede.
OME får også sykt mye skryt, bl.a i Australia. Men det får også Dobinson. Og så får de negativ kritikk fra den andre leiren..

Etter å ha kjørt noen år på et custom oppsett, skiftet Ronny Dahl til Dobinson for et års tid siden og han har utelukkende hatt positive erfaringer feks.

Link to comment
Share on other sites

Man testar och provar för att det ska bli bra och till slut blir det lite för mycket... 😂 🤣 

Satte på ett 4" höjningskit och lastade bilen för semesterresa. Som många kommer ihåg tog vi oss till Tyskland där vi körde på bumpstopsen. :( 
Beställde med expressleverans till Tyskland och fick på progressiva fjädrar och puckar motsvarande 5,5". Kom runt hela semesterresan men har inte känts helt ok när bilen är lastad. Har haft 3-4 cm kvar till bump stopsen OLASTAD med den konfigurationen. Så... Nu beställde jag 6" fjädrar och tänkte att blir det fortf för lågt har jag gott om puckar att bygga på med. 👍

Resultatet utan puckar:
IMG_20200522_181313.thumb.jpg.7a554c75080f9fcd3211268de61de526.jpg
Bak lite till med axeln så kan jag få på större hjul... 😈 🤣
Nä... Det blir inget med det!
Hoppas att fjädrarna sätter sig lite när bilen blir lastad och ytterligare lite till med tidens tand.

Röva på bilen med nya dämparna:
IMG_20200522_181227.thumb.jpg.d42a8d8e60e48e86ed092be3a1e1550f.jpg

  • Like 5
  • Thumb up 3
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Bärarmarna levererade och påskruvade på bilen. :) 
De gamla är Rough Country som jag visste var av lite sämre kvalitet. Inte fanken trodde jag det var rent skrot... De nya är från Metalcloak.

Bussningarna som sitter i axeln. Man ser hur den gamla har krupit ut och puttat röret mot fästet. Glad jag såg det i tid.
IMG_20200527_162437.thumb.jpg.54bfbe49370191a0302c3b68886c63dc.jpg

Bussningen mot ramen. Helt utsliten även om jag smort den med jämna och ojämna mellanrum. Lite skillnad i materialet jämfört med de nya. Och då tyckte jag ändå att Rough Country-armarna var rejält kraftiga jämfört med original.
IMG_20200527_162450.thumb.jpg.ca9d1791d438b30e059dc027fa651140.jpg

Bild på bakdelen med de nya grejerna på plats. Stötdämpare, bump stops, fjädrar och övre bärarmar är nya. Övriga bärarmar kommer också att bytas med tiden. Räknar med att de också kommer att visa sin dåliga sida så småningom men snålar och kör tills de ger upp.
IMG_20200527_172630.thumb.jpg.f3859478d804bb905a18377256341756.jpg

Edited by Per Pettersson
  • Like 5
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...