Jump to content

Pettssons Jeep Wrangler JK, "Rubicon Recon"


Per Pettersson
 Share

Recommended Posts

Mycket annat runtomkring nu så det blir inte lagt den tiden jag vill lägga på bilen. Hoppas dock att få den "användningsbar" i tid till Fullvuxen.

Idag åkte iaf baksätet ut och det började skissas i huvudet. Vattentanken ser ut som den kan passa i den här bilen också dock inte lika precist som i den gamla. Ska göra en ny plattform liknande den jag hade i GC'n men denna gången måste det finnas fäste/hållare till tanken också. Under nya plattformen ska inte bara vattenpumpen ligga utan även ctek'en, förbrukningsbatteri och inverter. Finns inga gömslen alls i Wranglern där man kan stoppa grejer.

Fick lite Deja Vu känsla när tanken lades på plats.IMG_20180901_174409.thumb.jpg.4c70ed71f6216b2251a447c859011123.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Premium Member

Jag får spoila lite för @Per Pettersson det har ju hänt en del  med hans Jeep i helgen!

Med bistånd av bland annat Benjamin har det skruvats i helgen.

556D8205-3532-4661-9E00-CECAB2EEE0B8.thumb.jpeg.8b8aec1bb896cda24d11cdcf8972f003.jpeg

 

Konsultering.

B2869540-A0EF-4045-A335-2B1A8EDA4AF0.thumb.jpeg.b5767835632ef81ce77a38774cec28b8.jpeg

 

Lite nya bitar på plats.

C798A413-334B-4886-A4BF-79FC42FDCB79.thumb.jpeg.de3686dd9b4598a3ebd3f2e0775d5cda.jpeg

 

Benjamin provkörde på testbanan  och godkände slutligen installationen.

321C0034-B025-4A05-8310-2C944FE97396.thumb.jpeg.d6277a33c77f54f7a76b4dd3d088ece5.jpeg

 

Dock med förbehållet att den behöver större hjul! ?

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 minuter sedan, Per Pettersson sade:

Sitter precis och har sorterat och ska ladda upp bilder... Ingen mening med det... Feel free att uppdatera om min bil. Säg till innan så slipper jag lägga tid på det. ;)
Ska jag maila över bilderna på hjulen? :D 

Puss å Gonatt!

Detta var ju bara en aptitretare utan detaljer och specar men med lite action.

Finesserna lämnar jag som vanligt åt dig som både har bättre koll och bättre kamera.

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

On 23.8.2018 at 18.15, Per Pettersson sade:

Full av ångest..!

Idag har det äntligen beställts höjningskit. 4" Long arms kit på rea. Måtte detta bli bra. :) Har velat ganska mycket fram och tillbaka vilken typ, höjd och tillverkare men idag togs det beslut. 2-3 veckors leveranstid så plånboken hinner lugna sig lite till nästa smäll. Kan ju inte ha 32'or på en såpass höjd bil... 1f44d.png

Som alla ser på @Lars 9k's otroligt gryniga bilder så blev det ju inget long arms kit. Det jag beställde fick jag till otroligt bra pris och det visade sig att det var för att det var utförsäljning och jag hann inte få mitt innan de var slut. Därmed fegade jag och det blev short arm istället. Gamble'ar lite och gick på Rough Country's X-series kit på 4 tum. Priset var bra även om jag eventuellt får byta fjädrar och/eller dämpare efter ett tag. De små turerna jag kört sedan igår kväll visar att det iaf för stunden fungerar tillfredställande.

Jag kommer att göra ngt som om ngn annan gjort det så hade jag skrattat lite i smyg åt dem... Jag ska sätta på vinterdäck med dubb när det är över 15 grader varmt! ? Anledningen är egentligen hyfsat enkel. Jag vill ha på större däck och vinterdäcken är införskaffade. Dagens kvällssyssla har varit att dubba dem och tre av fem blev klara. De andra hoppas jag hinna med imorgon. Ingen höjdare att dubba däck som redan är körda med därför görs det nu. Däcken är Cooper S/T MAXX i dimension 315/70-17 vilken motsvarar 35 tum. Det är de grövsta och största däcken jag kunde hitta som man med stöd av all info och tillverkare kan hävda är riktiga vinterdäck inför blåljus-nissen. Till våren blir det någonting i 37 tum är tanken. Tillverkare och modell har jag inte bestämt ännu men det kan luta åt Cooper STT Pro som jag haft fram tills nu. Jag har mindre problem med vägljud i Wranglern än i Grand Cherokeen då det känns mer legitimt att den dönar mer. ?

Vi kommer att se hyfsat färdiga ut på Fullvuxen. :) Kommer inte att ha full uppsättning hasskydd eller winch och alla attiraljer på takräcket såsom markis och belysning kommer att lysa med sin frånvaro. Men vi ska vara närvarande och det med ett hyfsat kompetent åk.

IMG_20181015_205950.thumb.jpg.be5721a2a326d67abb35d3e60554360d.jpg

Edited by Per Pettersson
  • Like 10
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Lars 9k sade:

Va fasen... dubbar du själv!?

Då kan vi kanske lämna in till dig när det är dags att kompletteringsdubba? ?

Yup, kan bäst själv! ;)

Killarna på däckfirman tycker det är så äla tråkigt så de lånade ut en maskin till mig istället. :D

Ja, du kan lämna hit dina hjul. Jag tar samma timpris som däckgubbarna men du måste lämna dem här en vecka.

Edited by Per Pettersson
  • Like 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Provturen med nya däcken gick till bensinmacken. Bilen går stabilt iaf upp i motorvägsfart och beter sig alldeles ypperligt även på halvdåliga grusvägar. Har inte påvisat ngn bump steer så det kanske inte behövs att byta ut styrstaget. Har köpt ett så kallat "High Steer" styrstagskit tillsammans med "relocation bracket" för panhardstaget fram för att förbättra vinklarna på dem. Känner ingen panik med att få på det. Nöjd efter 25 kilometers provkörning! :) 

IMG_20181017_215453.jpg

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, JohnE sade:

Börjar se riktigt bra ut! Gillar fälgarna skarpt! 17"? Riktiga klämringar? 1f44d.png

Ja på första frågan men tyvärr ett nej på andra. De är hyfsat bastanta och skruvarna längs kanten är i stål så tanken var att det blir inte lika fult när man börjar dra dem emot stenarna. Hade de varit helsvarta hade repor synts mycket mer. Jagar dock bedlockfälgar att använda till sommarhjulen. Ska bara hitta ngt som jag kan motivera prismässigt. Inte helt lätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag kom äntligen den bakre stötfångaren. Den fick bli kvällsnöjet den här fredagen. Det är VÄLDIGT många bulthål som ska passa  rätt på både bil och tillbehör som inte räknas som de mest kvalitetssäkrade. Nu väntar jag på de små regskyltarna som jag fick godkänt att använda idag. ?

IMG_20181026_205144.thumb.jpg.bb74561e86fe75f7173ca8612f3fb1b8.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
8 timmar sedan, Per Pettersson sade:

Idag kom äntligen den bakre stötfångaren. Den fick bli kvällsnöjet den här fredagen. Det är VÄLDIGT många bulthål som ska passa  rätt på både bil och tillbehör som inte räknas som de mest kvalitetssäkrade. 

Snyggt!!

Det var en bra investerad fredagskväll!!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Albatross sade:

Hur mycket får du dra?

Den frågan ville jag inte ha... :D

Jag har regbesiktigat med drag och bilen får då dra den massiva vikten av två ton i Europa. Draget sitter dock ej på som du säkert noterade. Tvåtumsdraget på stötfångaren är i USA godkänt för 2800 kilo.

Räcker detta svaret? ;)

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Per Pettersson sade:

...

Räcker detta svaret? ;)

 

ja, jag ville bara veta om det finns skillnader mellen den svenska "bilprovningen" och den tyska "technischer Überwachungsverein" när det handlar om tvåtumsdraget...?

 

....

den här

https://www.ebay.de/i/132697319904

och den här

https://www.kupplung.de/kombikugelkopf-2-loch-kugelflansch-zb2542.html

har jag, och det finns andra "bra att ha"-prylar:

34180240sf.jpg

Edited by Albatross
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Så, då var ordningen återställd och tältet sitter på bilen igen inför Fullvuxen. Systersonen och hans kompisar hjälpte till att lyfta av det och de fick den stora äran att lyfta på det igen. De tyckte det var jobbigare den här gången. Jag sa inte förrän efteråt att bilen är drygt 1,5 decimeter högre nu. Det är skillnad att lyfta när det passerar 2 meter i höjd. Kan bli att jag måste fixa travers till nästa gång. :)

IMG_20181027_225105.thumb.jpg.a20db3aaa5cfbec52883889bc7a21ebc.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Albatross sade:

De här två blev jag nyfiken på!

Länk 1. Blir det helt glappfritt när man spänner med insexnyckeln och håller det sig glappfritt?

Länk nr 2. Samma undran här. Är det glappfritt?

Link to comment
Share on other sites

Det henger feste dere har linket til, er det bare draget eller er det med firkant røret som festes i jeepen også? Hvis dere forstår hva jeg mener. 

Har noe som jeg vil ha montert på jeepen, men det er ikke sertifisert for 3500kg men hadde jeg montert det feste jeg har og brukt det draget fra Tyskland med sertifisering så burde det jo være innafor? 

Link to comment
Share on other sites

om 3500 kg behövs, så är denna tillåten (i Tyskland):

http://meinjeepshop.de/?page=details&art=BAW AHK-JKAC

Väldigt dyr, men den enda som är tillåten med 3500 kg.

Med denna och de två andra delarna  får jag dra 3500 kg (med OK av den tyska bilprovningen)... även om jag egentligen bara behöver ca 1000 kg

Den här är också bra att ha, jag tycker väldigt praktiskt

http://meinjeepshop.de/?page=details&art=BOL 7018448

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...