Jump to content

Patrol 3.0 Y61 - Ferdinand


Mattiasaberg
 Share

Recommended Posts

Ferdinand är en Patrol som jag och min sambo köpte sommaren 2018 för att kunna göra längre resor med och ha som base camp vid vardagsäventyr. 

Ferdinand hade redan när vi köpte honom en 4 cm höjning från ironman, vinch med syntetlina, ordentliga kofångare, snorkel, takkorg och taktält. Nu har vi börjat anpassa efter våra behov.

Först på listan blev två aluboxar på taket för förvaring av förtält och ett mindre gaskök samt verktyg och bärgningsutrustning.

Invändigt har en säng/plattform för lådsystem byggts. Även en utdragbar köksdel är påbörjad. Utrymmet bakom passagerarstolen ska bli hundbur åt våran Boarder Collie Race. 

 

Tack för trevligt forum, ser fram emot träffar och turer. Nu närmast, Fullvuxen!

 

20180805_195307.jpg

  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

Så idag blev det en liten shake down runda. Den resulterade i tre ordentliga fastkörningar och minst tre givande reflektioner:

1. Mina sandstegar av aluminium höll inte, de vek sig vid första användandet. Har använt dom för att få bilen att stå plant vid campning och de är inte tänkta som sandstegar egentligen.. 

2. pga att sandstegarna vek sig skar dom sönder slangen till värmarna bak vilka och nästan all kylarvätska läckte ut, vilket resulterade i en vattendunk för driksvatten färre.

3. Vinchens lininfästning gick av, eller strax innan infästningen faktiskt, viktigt att linan (nylon) ligger rätt på vinchen.

 

Använde även väldigt smala däck (bfg mt 235/85r16). 

Summering:

Behöver bygga fäste för hi-jacken utanpå bilen, behöver nya sandstegar, nya däck beställda. (bfg t/a 285/75r16.

Just nu håller jag på att spola ur kylsystemet iom att det ändå var nästan tomt. vad använder ni som har Patrol för kylarvätska?

  • Like 4
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

On 18.8.2018 at 15.42, Mattiasaberg sade:

Tack för trevligt forum, ser fram emot träffar och turer. Nu närmast, Fullvuxen!

Kul att se ännu en fin och kompetent Patrol här.  Ser ju ut som ett mycket bra köp med all den utrusningen på köpet  :-)

Blir nog ett härligt eldprov med Fullvuxen.   Välkommen!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
10 timmar sedan, Mattiasaberg sade:

Jaha, då börjar ett frihjulsnav bli dåligt så blir byte av det asap. någon som vet om nomex.no levererar till sverige?

Det borde dom klara sedan dom inte har ett lager själva. Skicka dom en mail och hör.

Om inte så skall vi väl klara att hjälpa till med leveransen på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hemma och servad efter "fullvuxen 2018" Airbaglampan började blinka några veckor innan turen och jag satt och googlade efter lösningar fram tills nu. Hittade en återkallelse på Nissans hemsida så nu blir det en tur till Mora på fredag nästa vecka för ett gratis byte.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Premium Member

Tråkigt!!

Hoppas inte ett byte gräver rent för djupt i kassan.

Finns en del diskusioner på 4x4, hittade inget om skuren turbo vid en snabbkoll men du hittar kanske något annat matnyttigt om du inte varit där innan.

http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=62465&p=493549&hilit=turbo#p493549

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Lars 9k sade:

Tråkigt!!

Hoppas inte ett byte gräver rent för djupt i kassan.

Finns en del diskusioner på 4x4, hittade inget om skuren turbo vid en snabbkoll men du hittar kanske något annat matnyttigt om du inte varit där innan.

http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=62465&p=493549&hilit=turbo#p493549

mycket bra! tackar!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Viss tids frånvaro pga vinter.. Är igång igen både med småturer och skruvande. Just nu står Ferdinand på pallbock och inväntar nya hjullager och hjulbultar, i övrigt går den bra. Funderade på om jag skulle byta till manuella frihjulsnav men det får vänta tills orginalen går sönder, har dom nya liggandes i bilen. Pga tillökning i familjen i form av valp har sovytan i bilen fått bli hundbur istället. 

20190525_112321.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

On 5/31/2019 at 10:48 AM, Lars 9k said:

Hur gick det med motorfelet i vintras?

Dom löste sig själva... 

Tvättade IC'n och satte dit en catch can. Turbon var hel men det var en hel del olja i tilluften så gissar att det var den som brann upp. Bilen går felfritt nu. Satte även in en annan motorvärmare på kylsystemet som fungerade bra så motorn var varm vid starten resterande del av vintern.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det visade sig att felen från i vintras ej hade löst sig av sig självt (OVÄNTAT!!!). Så nu har jag bytt turbo. 

Passade även på att blockera EGR och sätta dit ett Tillix-system för laddtryckskontrol, kör nu på 0.9 bar och lite tidigare spool än tidigare. Har inte haft laddtrycksmätare i en bil sen tonårens gaturejsande men nu sitter det en på instrumentbrädan.

 

20190719_153202.jpg

  • Like 6
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...