Jump to content

Drönare


Metalwolf
 Share

Recommended Posts

har precis införskaffat en dji spark som är ganska liten och lätt att få med i bagaget, har inte hunnit använda den så mycket än då det var storm nu i helgen men ska väl försöka ta mig ut å pröva den lite mer till helgen när man kommer hem från jobbet.

sen så skulle det vara kul å höra av er som har drönare vad ni använder för någon samt hur ni upplever bildkvaliten :)

En av bilderna jag tagit än så länge

dji1537028339226.jpg

Edited by Metalwolf
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Har aldrig testat en Spark, men de ska vara små och smidiga har jag hört. :)

Jag började "drönar-karriären" med en lätt begagnad Phantom 3 Adv. Finns många som testar på drönare och inser att det inte var något för dem och säljer med väldigt få flygtimmar. Insåg dock kvickt att detta var ju riktigt skoj, så den fick stanna kvar i min ägo ända till jag var lite slarvig och tappade uppmärksamheten när jag "var klar" och bara skulle flyga tillbaka till startplatsen. ? Sagt och gjort så var uppmärksamheten där den inte borde vara och vips så hade jag tagit en genväg genom en gammal ek. Eken vann den fighten. ?

Lyckligtvis hade Mavic Pro'n börjat dyka upp i affärerna så det fick bli en sådan och den är jag oerhört nöjd med. Rekommenderas skarpt! 

Har inte så många bilder från den på telefonen, men kan rota fram några fler från datorn ikväll kanske. 

vlcsnap-2017-06-18-20h24m11s349_edited.thumb.png.921915a0f47b9c29515ccd8d3d86e7b4.png

DJI_0020.thumb.jpg.d8e78b58b000508ace647bd0105e2603.jpgDJI_0017_.thumb.jpg.e8a5eccbb6c81fe6916493d2f993ecbe.jpg

 

Edit: Första bilden är en "snapshot" från en film av Mavic'en. Mittenbilden är från Phantom 3'an, den sista ett riktigt foto från Mavic'en. Samtliga bilder har fått en liten touch av Lightroom i efterhand. 

Edited by JohnE
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

On 9/25/2018 at 5:54 PM, CampForCer said:

Alla annonser verkar ha med flera filter. Är det stort behov av ex UV eller POL-filter på drönarna?

Har alla inbyggd Gimball?

Njaaa, filter används vanligtvis inte av just den anledningen som du tror nu. En UV-filter skadar ju sällan, inte ett pol-filter heller, men främst är det ND-filter som drönare använder. 
Ett ND-filter är så enkelt som att det mörkar ner hela scenen, och då måste kameran öppna slutaren längre tid för att fånga varje bild i filmen. Således blir rörelse-oskärpan större och det vill man åt i vissa fall. Vid fotografi spelar det ingen som helst roll (då kan polfilter vara bättre, minskar reflektioner ect), men vid film av något som rör på sig är det viktigt. 

Exempel: Om du en solig dag flyger bredvid en bil som kör, då vill man ju gärna att bilen ska vara skarp men bakgrunden suddig för att få "fartkänsla" i filmen. Är det ljust och man inte har något filter på kommer kameran säkerligen använda sig av 1/1000dels sekund slutartid vilket gör allting, ALLTING, väldigt skarpt. Fartkänslan försvinner. Med ND-filter "mörkerfilter" så försöker du komma ner till ~1/60dels sekund slutartid, då får man den där fartkänslan som man vill ha i just det klippet. Det kan dock vara lätt att allting blir suddigt vid 1/60 så man kan försöka med 1/120 också. 

Kanske inte beskriver det så bra, men det finns säkert nån youtube som kan demonstrera för att visa. Ska se om jag hittar någon =) 

Edit2: Här är en bra video som visar på ND-filtrena's effekt! Motion blur kallar de det. 

 

Edit: De allra flesta reälare drönare har Gimbal idag. Spark'en tror jag bara har 2-axlad Gimball men Phantom/Mavic och uppåt har treaxlad.

Edited by JohnE
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, JohnE sade:

Kanske inte beskriver det så bra, men det finns säkert nån youtube som kan demonstrera för att visa. Ska se om jag hittar någon ?

hehe   Jodå - det var utmärkt förklarat  :-D  Tack.  Jag fotar mkt så jag förstod exakt, nu när du utvecklade det hela  :-D    Självfallet är det ju roligare med fartkänsla i bilderna!  Helt rätt.     Urk...   än mer köpsugen nu!!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 27.9.2018 at 21.21, JohnE sade:

...

Edit2: Här är en bra video som visar på ND-filtrena's effekt! Motion blur kallar de det. 

...

Tack för lite input kring drönare, alltid bra med lite info om "behovet" uppstår.

Det viktigaste med den filmen är @2.33 = Götlaborg änna! stort att han varit även i denna världsmetropol och filmat ;)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Byggt och flugit drönare sen 2011 , på den tiden fick man bygga allt själv och som kamera en gopro , servo gimbals och resultatet blev sådär , sen DJI kom med Phantom 2 har jag kört med färdiga Phantom 3 pro , phantom 4 och idag har jag en Phantom 4 pro och en mavic air som är perfekt storleksmässigt på äventyrsresor , dagens drönare är lätta att flyga med och med lite trix tar de bra bilder och film , här en bild från 2018 års resa till bla Lofoten 

 

hamnöy-1.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

On 9/24/2018 at 4:23 PM, Metalwolf said:

har precis införskaffat en dji spark som är ganska liten och lätt att få med i bagaget, har inte hunnit använda den så mycket än då det var storm nu i helgen men ska väl försöka ta mig ut å pröva den lite mer till helgen när man kommer hem från jobbet.

sen så skulle det vara kul å höra av er som har drönare vad ni använder för någon samt hur ni upplever bildkvaliten :)

En av bilderna jag tagit än så länge

dji1537028339226.jpg

Sorry Metalwolf tog mig friheten fixa till din bild lite i Lightroom , fin bild men rätt överexponerad , himlen var så pass att det inte gick riktigt få bra 

overland1.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det här får väl bli mitt första inlägg då.
Kul att "hitta hem" även på ett sånt här forum. 

Jobbar med TV och kör drönare sedan några år, inriktning livesändningar.

Flyger en Inspire 2 med X5s idag, på bild.

Är i planeringsstadiet av firmabilarnas firmabilar baserat på en LC150 '19 varpå jag hamnat här, men mer om det senare.

Blir det någon träff framöver så lovar jag att dema maskinen.

uas1756_02.thumb.JPG.e5dc04fd4f4cb897f4c8ecaa199f0000.JPG

vasaloppet_i2_01.thumb.JPG.88e010a673ddbadd7d5526cc115bee86.JPG

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 1/28/2019 at 12:39 AM, Dahl said:

Det här får väl bli mitt första inlägg då.
Kul att "hitta hem" även på ett sånt här forum. 

Jobbar med TV och kör drönare sedan några år, inriktning livesändningar.

Flyger en Inspire 2 med X5s idag, på bild.

Är i planeringsstadiet av firmabilarnas firmabilar baserat på en LC150 '19 varpå jag hamnat här, men mer om det senare.

Blir det någon träff framöver så lovar jag att dema maskinen.

uas1756_02.thumb.JPG.e5dc04fd4f4cb897f4c8ecaa199f0000.JPG

vasaloppet_i2_01.thumb.JPG.88e010a673ddbadd7d5526cc115bee86.JPG

Nu pratar vi proffsgrejor , räcker det med X5 kameran till TV sändningar ? 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
On 9/25/2018 at 5:21 PM, Metalwolf said:

Var också sugen på mavic pro men den var för dyr då jag inte visste hur mycket den skulle bli använd ? men hur lång räckvidd har du på mavicen? 

Jag har en DJI Mavic Zoom, som har samma flygkropp som PRO 2. Det stora som skiljer är själva kameran - 12MP mot 20MP bla.

Räckvidden är mycket varierande anser jag. Finns det mycket störande moment runt om och i vägen, så blir räckvidden avsevärt kortare som att man tappar anslutning redan vid tex. 600 meter. Zoom och PRO 2 ska kunna manövreras upp till 5 km avstånd. Jag har ståendes i skogen flugit drönaren över skogen bortåt i 3 km då den tappade anslutning och fick flyga hem den.

Det är en otrolig streamkvalite trots allt - vilket gör att man kan förlita sig på vad man ser i handkontrollern när den försvinner ur räckhåll, vilket gör att man inte styr helt oharminiserat med vad man ser på skärm kontra vad som händer i luften.

Jag brukar dock inte flyga med den utom räckhåll av flera skäl, men det går åtminstone. 😊

On 9/25/2018 at 5:54 PM, CampForCer said:

Har alla inbyggd Gimball?

DJI har det...

Edited by Veofasa
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...