Filip Gustafson Posted September 24, 2018 Share Posted September 24, 2018 Var och vägde bilen i helgen. 3.06ton med mig och hunden. Och den är långt från klar när det gäller utrustning. Vad väger era? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 24, 2018 Premium Member Share Posted September 24, 2018 Jeepen väger för mycket, 2440kg med 2pers, olja, vinschutr, verktyg, hi-lift men utan taktält, vatten mm.......... Maxvikt 2490 ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted September 24, 2018 Share Posted September 24, 2018 När man talar om trollen...? Vägde bilen igår på en tom kontrollstation. 2480kg med halv tank och ensam i bilen, bara 30kg tillgodo till max totalvikt..Inte helt optimalt nej. ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted September 25, 2018 Share Posted September 25, 2018 11 timmar sedan, Filip Gustafson sade: Vad väger era? Det är som att fråga efter en kvinnas ålder/vikt 4 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Gustafson Posted September 25, 2018 Author Share Posted September 25, 2018 15 timmar sedan, JohnE sade: När man talar om trollen... Vägde bilen igår på en tom kontrollstation. 2480kg med halv tank och ensam i bilen, bara 30kg tillgodo till max totalvikt..Inte helt optimalt nej. Frågan är vad man gör åt det. Jag har 254kg tillgodo, men tycker redan bilen känns rätt tung Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 25, 2018 Premium Member Share Posted September 25, 2018 - bantar - köper större bil - lastar mindre - köper släp - sätter på kraftigare fjädrar eller luftbälgar och låtsas att det snöar 1 3 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackstream Posted September 26, 2018 Share Posted September 26, 2018 Jag tror du tänker fel i punkt "-lastar mindre" @Lars 9k. Jag tror det är en ny lag sen 1 januari 2018 att man inte får lasta mindre ???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 26, 2018 Premium Member Share Posted September 26, 2018 5 timmar sedan, blackstream sade: Jag tror du tänker fel i punkt "-lastar mindre" @Lars 9k. Jag tror det är en ny lag sen 1 januari 2018 att man inte får lasta mindre Ahh... den har jag missat! Stort tack då behöver vi ju inte oroa oss längre. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimar Posted October 5, 2018 Share Posted October 5, 2018 Jeg lurer på har dere veid bilene på en annen vekt også? For det kan være små forskjeller på vektene har jeg alltid hørt fra kjenninger som kjører lastebil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert Hultengren Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 Bettan väger enligt pappret 3050kg men med sommardäcken på och med takboxen och övrig utrustning som blir med på turer borde jag rimligtvis hamna över dom 3500 som lappen min är godkänd för. 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 15 timmar sedan, Robert Hultengren sade: Bettan väger enligt pappret 3050kg men med sommardäcken på och med takboxen och övrig utrustning som blir med på turer borde jag rimligtvis hamna över dom 3500 som lappen min är godkänd för. S_tans vad tung!!! ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted January 14, 2019 Share Posted January 14, 2019 Min bil är en Wrangler JKUR Recon. Jag har satt på 35'or, bytt stötfångare fram och bak och satt på ett takräcke. På takräcket sitter ett tält som väger ca 65 kilo. Bilen är lastad med en tom kylbox och lite stroppar och dylikt för enklare offroad. Knappt ngn packning alls alltså. Körde förbi grustagets våg här hemmavid. 2650 kg! Med två normalstora personer i. Totalvikt på pappret är 2540 och tjänstevikt 2166... Fiats beslutsfattare här i EU ligger inte högt på min lista. Jag vill ju ha på winch och hasskydd också! Blir till att ta av både hardtop och dörrar för att köra lagligt. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polarbear Posted January 14, 2019 Share Posted January 14, 2019 Mitsubishi Outlander 2,4 Mivec Tjänstevikt 1670 kg Totalvikt 2290 kg Lastvikt Max 620 kg Mina polare kallar den för ölexpressen...???????? ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 14, 2019 Premium Member Share Posted January 14, 2019 49 minuter sedan, Magnus Lorentzon sade: Mitsubishi Outlander 2,4 Mivec Tjänstevikt 1670 kg Totalvikt 2290 kg Lastvikt Max 620 kg Mina polare kallar den för ölexpressen...?? Frågan är ju vad den VÄGER på riktigt, på papperet har de flesta av oss bra marginaler men med tillverkare som är värre än en medelålders gubbe eller kärring avsende glädjesiffror om tjänstevikten, så går det ju fort åt he...ete i verkligheten. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polarbear Posted January 14, 2019 Share Posted January 14, 2019 Den väger det på riktigt i sitt original, i Helsingborg står vågen i omedelbar anslutning till färjan och som en notering så var det inte jag själv som ställde mig på vågen en sen kväll i november förra året, men det gick bra med marginal. Det var säckiga bakfjädrar som fick polisen att vinka in mig. I Hbg åker man inte dit för för mycket godsaker utan för mycket övervikt vilket bara det kan bli riktigt dyrt. Ett flak 24x33=8,3 kg 2 man på jämnt 100 pannor var vi hade 41,5 kg tillgodo Resten får du räkna ut själv.? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted January 14, 2019 Share Posted January 14, 2019 5 minuter sedan, Magnus Lorentzon sade: Det var säckiga bakfjädrar som Ett flak på drygt 8 kilo och två bastanta gubbar med drygt 40 kilo tillgodo... Knappt 250kilo får jag det till? Och fjädrarna säckar då redan vid 208? ????? 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polarbear Posted January 14, 2019 Share Posted January 14, 2019 ?? 45 flak lagligt! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeden DY Posted January 23, 2019 Share Posted January 23, 2019 Land Rover Defenfer 110" TD5 Egenvekt i vognkort 1980. Sannsynligvis nærmere 2400 til daglig med div beskyttelse, takgrind og 33-12,5x15 og godt utstyrt verktøykasse som har reddet mange på tur. Ferdig pakket til forrige islandstur med taktelt, to pers. og ei tom jerrykanne 2930. Maks vekt i vognkort. 2950. Ganske nærme Max der altså ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 23, 2019 Premium Member Share Posted January 23, 2019 Men åtminstone teoretiskt på rätt sida gränsen ....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted January 25, 2019 Share Posted January 25, 2019 Min Defender 130 veier nå 3200 med full tank og kjøleskap. Men det kommer en 130 liter vanntank og en ekstra dieseltank på 90 liter inn i den i vinter. Så til våren er den nok veldig nærme de tillatte 3500 kiloene. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 4, 2021 Premium Member Share Posted January 4, 2021 Oavsett vad de väger så är de nya reglerna i Sverige positiva för de av oss som trotts allt har lite överlast. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/10/mer-rattvisa-regler-vid-overlast-av-fordon/ Vi får väl tacka alla politiker som kör husbil...... Vad gäller i Norge? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 1 hour ago, Lars 9k said: Oavsett vad de väger så är de nya reglerna i Sverige positiva för de av oss som trotts allt har lite överlast. Vad gäller i Norge? Er jeg så dårlig i svensk? Maximilast er vel det vi i Norge kaller nyttelast, altså hvor mye du kan laste (differansen mellom tillatt totalvekt og egenvekt). I Norge blir jo dette to sider av samme sak, dersom du laster mer enn nyttelast, vil du også overskride tillatt totalvekt. Bøtelegges likt. Eks: Bil1 veier 1500kg, har 500kg nyttelast. Tillatt totalvekt 2000kg. Dette er inkl 75kg fører. Dersom føreren veier mer, har bilen mindre nyttelast men samme tillatt totalvekt. Dette er også et problem i Norge, da mange husvagnar/bobiler kanskje bare har 1-200kg nyttelast. Da blir feks passasjerene nødt å gå ut av bilen, før bilen kan kjøre videre.https://motor.no/bobil-forbrukerrettigheter-mestlest/kjell-sverre-fikk-bobilsjokktrodde-ikke-mine-egne-oyne/115585 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 4, 2021 Premium Member Share Posted January 4, 2021 I Sverige räknades tidigare överlasten på lastvikten. Min bil får lasta ca 500kg, max vikt (totalvikt) ca 2500kg. Lastade jag 500kg för mycket tidigare hade jag 100% överlast = åklagare, körkortsindrag mm Nya regeln, motsvarar 500kg överlast istället ca 20% och kring 2500kr i böter istället. 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted January 5, 2021 Share Posted January 5, 2021 9 hours ago, Lars 9k said: I Sverige räknades tidigare överlasten på lastvikten. Min bil får lasta ca 500kg, max vikt (totalvikt) ca 2500kg. Lastade jag 500kg för mycket tidigare hade jag 100% överlast = åklagare, körkortsindrag mm Nya regeln, motsvarar 500kg överlast istället ca 20% och kring 2500kr i böter istället. Slik jeg tolker norske regler for personbiler under 3500kg (egne regler for kjøretøy over 3500kg); -kjøreforbud fra første kilo over tillatt totalvekt, du må kvitte deg med vekt for å få lov å kjøre videre. -det gis ikke bot dersom du har mindre enn 500 kilo overlast, fortsatt i forhold til tillatt totalvekt. -det blir politianmeldelse dersom du kjører med mer enn 500 kilo overlast, i forhold til tillatt totalvekt. Bøtenivået er på omtrent det doble av Sverige, dvs ca 4-5000kr. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted January 5, 2021 Share Posted January 5, 2021 14 hours ago, Lars 9k said: I Sverige räknades tidigare överlasten på lastvikten. Min bil får lasta ca 500kg, max vikt (totalvikt) ca 2500kg. Lastade jag 500kg för mycket tidigare hade jag 100% överlast = åklagare, körkortsindrag mm Nya regeln, motsvarar 500kg överlast istället ca 20% och kring 2500kr i böter istället. Men om jag läser detta rätt, så kommer gränsen för körförbud läggas vid +10% av totalvikten Så då kan de stoppa dig vid +250kg, men med mindre böter och du får behålla körkortet, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now