Jump to content

Hur mycket väger era bilar?


Filip Gustafson
 Share

Recommended Posts

15 timmar sedan, JohnE sade:

När man talar om trollen...1f644.png 

Vägde bilen igår på en tom kontrollstation. 2480kg med halv tank och ensam i bilen, bara 30kg tillgodo till max totalvikt..Inte helt optimalt nej. 1f62c.png

DSC_0290.thumb.JPG.00a05bed3e3435ffa786dcdc47fcf2db.JPG 

Frågan är vad man gör åt det. :P Jag har 254kg tillgodo, men tycker redan bilen känns rätt tung :D 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Min bil är en Wrangler JKUR Recon.
Jag har satt på 35'or, bytt stötfångare fram och bak och satt på ett takräcke. På takräcket sitter ett tält som väger ca 65 kilo. Bilen är lastad med en tom kylbox och lite stroppar och dylikt för enklare offroad. Knappt ngn packning alls alltså.
Körde förbi grustagets våg här hemmavid. 2650 kg! Med två normalstora personer i. Totalvikt på pappret är 2540 och tjänstevikt 2166... Fiats beslutsfattare här i EU ligger inte högt på min lista.
Jag vill ju ha på winch och hasskydd också! :(
Blir till att ta av både hardtop och dörrar för att köra lagligt. :)

  • Like 2
  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
49 minuter sedan, Magnus Lorentzon sade:

Mitsubishi Outlander 2,4 Mivec

Tjänstevikt 1670 kg

Totalvikt 2290 kg

Lastvikt Max 620 kg

Mina polare kallar den för ölexpressen...1f37b.png1f37a.png1f378.png1f379.png1f37e.png1f377.png??

1f605.png

Frågan är ju vad den VÄGER på riktigt, på papperet har de flesta av oss bra marginaler men med tillverkare som är värre än en medelålders gubbe eller kärring avsende glädjesiffror om tjänstevikten, så går det ju fort åt he...ete i verkligheten. :(

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den väger det på riktigt i sitt original, i Helsingborg står vågen i omedelbar anslutning till färjan och som en notering så var det inte jag själv som ställde mig på vågen en sen kväll i november förra året, men det gick bra med marginal.

Det var säckiga bakfjädrar som fick polisen att vinka in mig. I Hbg åker man inte dit för för mycket godsaker utan för mycket övervikt vilket bara det kan bli riktigt dyrt.

Ett flak 24x33=8,3 kg 

2 man på jämnt 100 pannor var

vi hade 41,5 kg tillgodo

Resten får du räkna ut själv.?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Land Rover Defenfer 110" TD5

Egenvekt i vognkort 1980.

Sannsynligvis nærmere 2400 til daglig med div beskyttelse, takgrind og 33-12,5x15 og godt utstyrt verktøykasse som har reddet mange på tur.

Ferdig pakket til forrige islandstur med taktelt, to pers. og ei tom jerrykanne 2930.

Maks vekt i vognkort. 2950.

Ganske nærme Max der altså ?

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Min Defender 130 veier nå 3200 med full tank og kjøleskap. Men det kommer en 130 liter vanntank og en ekstra dieseltank på 90 liter inn i den i vinter. Så til våren er den nok veldig nærme de tillatte 3500 kiloene.

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
1 hour ago, Lars 9k said:

Oavsett vad de väger så är de nya reglerna i Sverige positiva för de av oss som trotts allt har lite överlast.

Vad gäller i Norge?

Er jeg så dårlig i svensk? Maximilast er vel det vi i Norge kaller nyttelast, altså hvor mye du kan laste (differansen mellom tillatt totalvekt og egenvekt).
I Norge blir jo dette to sider av samme sak, dersom du laster mer enn nyttelast, vil du også overskride tillatt totalvekt.
Bøtelegges likt.
Eks:

Bil1 veier 1500kg, har 500kg nyttelast. Tillatt totalvekt 2000kg. Dette er inkl 75kg fører. Dersom føreren veier mer, har bilen mindre nyttelast men samme tillatt totalvekt.

Dette er også et problem i Norge, da mange husvagnar/bobiler kanskje bare har 1-200kg nyttelast. Da blir feks passasjerene nødt å gå ut av bilen, før bilen kan kjøre videre.
https://motor.no/bobil-forbrukerrettigheter-mestlest/kjell-sverre-fikk-bobilsjokktrodde-ikke-mine-egne-oyne/115585

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

I Sverige räknades tidigare överlasten på lastvikten.

Min bil får lasta ca 500kg, max vikt (totalvikt) ca 2500kg.

Lastade jag 500kg för mycket tidigare hade jag 100% överlast = åklagare, körkortsindrag mm

 

Nya regeln, motsvarar 500kg överlast istället ca 20% och kring 2500kr i böter istället.

  • Thanks 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Lars 9k said:

I Sverige räknades tidigare överlasten på lastvikten.

Min bil får lasta ca 500kg, max vikt (totalvikt) ca 2500kg.

Lastade jag 500kg för mycket tidigare hade jag 100% överlast = åklagare, körkortsindrag mm

 

Nya regeln, motsvarar 500kg överlast istället ca 20% och kring 2500kr i böter istället.

Slik jeg tolker norske regler for personbiler under 3500kg (egne regler for kjøretøy over 3500kg);

-kjøreforbud fra første kilo over tillatt totalvekt, du må kvitte deg med vekt for å få lov å kjøre videre.

-det gis ikke bot dersom du har mindre enn 500 kilo overlast, fortsatt i forhold til tillatt totalvekt.

-det blir politianmeldelse dersom du kjører med mer enn 500 kilo overlast, i forhold til tillatt totalvekt.

Bøtenivået er på omtrent det doble av Sverige, dvs ca 4-5000kr.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Lars 9k said:

I Sverige räknades tidigare överlasten på lastvikten.

Min bil får lasta ca 500kg, max vikt (totalvikt) ca 2500kg.

Lastade jag 500kg för mycket tidigare hade jag 100% överlast = åklagare, körkortsindrag mm

 

Nya regeln, motsvarar 500kg överlast istället ca 20% och kring 2500kr i böter istället.

Men om jag läser detta rätt, så kommer gränsen för körförbud läggas vid +10% av totalvikten

image.png.a4b35b1badce2688ea37a135149c3f60.png

Så då kan de stoppa dig vid +250kg, men med mindre böter och du får behålla körkortet, eller?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...