Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

...och nu fortsättningen. (som började här)

Låt mig presentera Familjen Norlins senaste tillskott som landar imorgon.

8627961771.jpg

8670578366.jpg

8696148323.jpg

En Kia Sorento 2005 med 17 8290 km på odometern, och helt original frånsett radion.

Hur kom jag då fram till detta valet? 

Var nog den största inspirationskällan, den tillsammans med alla glada hejarop jag möttes av när jag beskrev årets semesterhöjdpunkt.

Jag inser att jag missar en hel del rekommendationer, som välj en vanligt förekommande bilmodell, underlättar både hemma i garaget och längst resan.

Men min vana trogen tilltalade det udda och sen att frun mer eller mindre köpte bilen på stående fot efter provkörningen, ja då trumfar "Happy Wife, Happy Life", det mesta.

Så nu ska fordonet utrustas, ja första tillbehöret var faktiskt redan införskaffat.

Traderakok.jpg

Ett Primus 2063, kan behöva lite TLC, men det fungerar och priset var rätt. 

Planen är att åka först och köpa prylar sen. En 12V kylbox har vi sedan tidigare liksom en äldre surfplatta för navigation mm, kan behövas ett nytt fäste.

Fortsättning följer, ska bara...

  • Like 13
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tack, lång väntan till i morgon...

Nu när jag har er uppmärksamhet, vad används för navigation? Jag använder Google Mapps & Waze på android för att hitta i asfaltsdjungeln.

Kikat och hittat Wikiloc & Viewranger. Wikiloc verkar vara en betalapp och Viewranger fattar jag inget av just nu. Då allt är i sin början kan det kanske senare bli aktuellt med Garmin eller liknande och då vara trevligt att flytta med sig rutter, men det är kanske ämne för en annan tråd.

Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, norlin sade:

Nu när jag har er uppmärksamhet, vad används för navigation? ...

 Jag använder några av nedan, men senaste resa nästan uteslutande Google-maps i EU (fritt internet) och Sygic där internet inte var fritt.

På Googlemaps kan du ladda ner områden för offlinenavigering också, använde det i Georgien och det funkade ok.

Har även haft en Garmin ”offroad” navigator Montana och vanlig NavigonGPS med mig, men de senaste åren har den fått vara hemma, iPad funkar lika bra om inte bättre.

Har utvecklat mig lite mer kring val av navapp här, men varje uppdatering kan ju kasta om upplevelsen av resp app.

 

B1C2717F-D48C-460E-82D2-373E242DA938.thumb.png.b0ce7f4d62e4a13f914d14f4fa4c5444.png

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tack MrWIB, jag kör med det jag har och uppgraderar längst vägen.

Nyss hemkommen idag hittade jag till en parkeringsplats jag inte tidigare vågat prova.

ny_parkering.jpg

Kollade lite närmare på vilka däck som sitter på och som följde med.

På bilen sitter Michelin Latitude Cross 245/70-16, vinter hjulen heter Cooper Discoverer m+s2 225/75-16, båda omgångarna på originalfälgar.

Då jag är helt lost på 4x4 däck undrar jag om jag kan få några kommentarer, som hur/vad de klarar? 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Det är nog bara att ge sig ut och testa det. Korrekt lufttryck ( läs reducerat ) - helt individuellt från bil till bil och förare till förare - ger även standardbilar helt nya förutsättningar för att tackla terräng.

Att lära känna sin bils- och sina egna begränsningar är en stor del av Overlanding IMHO. Man måste inte pusha gränser och fastna i spenaten men var gränsen går för att stoppa och vända måste man nog testa sig fram till - gärna under " ordnade omständigheter " och med hjälpande händer nära till hands.

 

 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Uppgraderingsfunderingar.

Har fått för mig att skydd under bilen skulle vara en bra investering om jag villar ut mig i skogen.

Har faktiskt hittat hela 2 varianter att välja på, 2,5 mm stål eller  6 mm aluminium vikt & rostbenägenhet talar för Aluminium, priset talar för stål.

Så vad är forumets åsikt, vad är vettigt? 

 

Edited by norlin
felstav, kan vara fler kvar...
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, norlin sade:

Uppgraderingsfunderingar.

Har fått för mig att skydd under bilen skulle vara en bra investering om jag villar ut mig i skogen.

Har faktiskt hittat hela 2 varianter att välja på, 2,5 mm stål eller  6 mm aluminium vikt & rostbenägenhet talar för Aluminium, priset talar för stål.

Så vad är forumets åsikt, vad är vettigt? 

 

Jag har samma frågeställning... Och för att förvilla oss ytterligare så tillkommer glidkoefficienten. :)
En klok gubbe lade till detta faktum. Aluminium "hugger tag" i stenar och stål glider mycket enklare över dem.
Ska du bara mest ha dem "utifallatt" så gå på aluminium för viktens skull. Skall du däremot, som jag, planera för att kunna köra lite hårdare terräng och verkligen använda dem så ligger stålet närmre till hands. Jag tvekar dock fortfarande för jag har så dålig lastkapacitet på regbeviset och vill inte tynga ner bilen mer.

Hoppas du blir klokare av mina funderingar för jag blir det då inte... ?

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Et øyeblikk siden, Per Pettersson skrev:

Ska du bara mest ha dem "utifallatt" så gå på aluminium för viktens skull. Skall du däremot, som jag, planera för att kunna köra lite hårdare terräng och verkligen använda dem så ligger stålet närmre till hands... 

Dette. For folk flest er alu helt kanon. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Som Per skriver, alu hänger sig lättare på sten. Men ska man ha något som skyddar i alu så blir det så tjockt att det väger ca lika mycket som samma kvadrat med stål i 2,5 - 3mm. Mina aluplattor är 8mm tjocka och väger stridsvagn. Hade jag gjort om hade jag gått för stål. Då ska det tilläggas att Snövit och jag sällan " råkar " hamna i jävlig terräng - vi uppsöker den :D . 

  • Like 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også ha på min Suzuki og tenkte og gå for stål da er billigere og som Wiberg sier så veier de fort det samme for alu må være tykkere. Tenker at stål er også enklere og fikse og kan enkelt sveises. Og når det kommer til stål plater og rust så ser jeg ikke på det som noe problem da tenker på min og dekke platene med fluidfilm og begynner de og ruste så bare sandblåser jeg og lakkerer/maler de.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På min gamle landcruiser, så hadde jeg en stor aluminiums plate, var egentlig laget for en rallybil, å kravet der var at den skulle tåle høy hastighet på stein uten punktering, altså at det ikke skulle slå hul i plate. Trur den var på 10 mm og veide et tonn,  føltes iallefall slik ut hver gang den skulle av for å få skiftet olja. Men var veldig kjekk å ha når man gikk på noe. Det som er litt fint med aluminium kontra stål, er jo an det er stivere, altså det bøyer seg ikke så lett. Men en bulk i stålet får du jo rettet ut igjen, mens aluminium som regel sprekker. Så min anbefaling er, skal du kjøpe ferdig, ville jeg nok valgt stål. Men skal du lage noe sjøl, så hadde jeg nok godt for slike diamant alu plater, duraplates eller hva det nå heter 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Per kvadratmeter väger 2mm stålplåt och 6mm aluminium lika mycket, nämligen ca 16kg per m2. 

För vanligt "tänk om jag slår i nåt" - bruk på vanliga igenvuxna grusvägar hade jag nog valt 3-4mm aluminium, men om planen är att faktiskt köra terräng på riktigt hade jag tveklöst gått på stål, möjligen även Hardox om man planerar att wincha sig fram i stenrös med hjulen hängande och dinglande. 

Rostfritt är ju ett alternativ också om finishen "på sikt" är viktig. Väger ungefär samma, betydligt styvare och "halare". Tyvärr dyrare då, såklart. 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Next topic.

Hittade en coolfreeze cf-25 utan strömsladd & osäker funktion, tidigare brukare har indikerat var + & - ska vara, men vill gärna kolla innan jag kopplar in, någon som vet om det stämmer?

(och var jag hittar en sladd om den nu funkar)

coolfreeze%20cf-25.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Norlin changed the title to Norlins Garage™

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...