Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

Fick följande prislista:

Underede + ram + trösklarna = 3500kr 
+ hjulhus och dörrar = 5000kr

+ resten  = 6500kr

 + Blästring ca 1000kr

Inte billigt men billigare än stora kedjan som ville ha dryga 10kkr.

Oavsett så håller förhoppningsvis bilen många år till nu.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
18 hours ago, norlin said:

Skulle nog kunnat funka Lars, om inte...Garage kompisen borde göras klar... så att en bil till råkade bli en hobby... Varför inte? Det kör vi på.

ÖNOS verkade ju vara en kul krabat, har du fått på bromsar och fjädring?

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

Får bli ett "Vi i femman" svar.

På A svarar vi Borås och på B vet vi inte...

För just denna fasen har på grund av livets prioriteringar legat lite på is ett tag. Men jag har ännu inte gett upp hoppet. 

Och ja den är hur kul som helst att köra.

Och med ett B96 körkort blir en utflyktsutrustad Sorento en bra dragbil. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Och nu fortsätter Norlin…

Såhär efter helgerna (och byte av arbete) tänkte jag uppdatera vad som händer i Norlins Garage TM vilket inte varit särskilt mycket så det var dags att ta tag i högen med alla villhöver inköp som ska finna sin plats.

Japp, lediga dagar att spendera i garaget, för jag var just klar med senaste beställningen från frun, när hon helt oplanerat kommer in med en ny. Hög prio var det på den åxå. För vid senaste färd till den närmsta stad/by/störrehusgrupperingmedaffärer visade sig väglaget vara ytterst oberäkneligt med avseende på friktion. Underkylt regn har den effekten på asfalt. 

Frun klarade sig bättre än bilen. (tack och lov)

isdans.jpg

Så nu fick jag chansen att lära mig nya saker.

Det första jag lärde mig är att i framkant av motorrummet på höger sida sitter en Auto Fuel Cutoff Switch

AutoFuelCutOffSwitch.JPG

Den har som namnet antyder funktionen att se till att bränsle försörjningen upphör utifall att man råkat ut för en olycka, väldigt praktiskt och en bra säkerhetsdetalj. Bra vore om jag lärt mig detta innan jag behövde veta av dess existens för då hade troligen inte bärgarens tjänster behövts.

Så eftersom Sorenton rullar med ½ försäkring (sedan tre (3) dagar innan händelsen) och omgivningen i kombination med att bärgaren tillät att Sorenton inte släpades till närmsta KIA verkstad utan kunde säkert parkeras tills min kunskap om KIA’s vänlighet att utrusta Sorenton med en Auto Fuel Cutoff Switch kunde inhämtad innan Sorenton kördes hem till Norlins Garage TM

Då bilen gick rakt och fint, inga tendenser till att dra varken åt det ena hållet eller det andra så tog jag vägen förbi den lokala plåt & lack verkstaden i staden, som uppskattade kostnaden till mellan 15-18kkr.

Så det blev dags att riva & fundera för att kunna planera inköpen och insats av Norlin.

riva.jpg

Mest plast i form av stötfångare, dimljus, spolarvätskebehållare, strålkastarrengörarmunstycke och ett stag (som även om det bara var böjt var det sönderrostat) mer verkade det inte vara, frånsett en massa clips, reparationsmaterial, färg & tid.

Av ovanstående delar visade sig att KIA tog endast 111kr för ett stag, 200kr för samtliga clips och 2678kr för strålkastarrengörarmunstycke. Internettet utforskades och på skrotar i Sverige kunde dimljus & spolarvätskebehållare hittas. KIA bistod med stag för 111kr & div clips. Strålkastarrengörarmunstycke från Litauen via eBay.

Men stötfångaren då? Ja skrotarna var helt tomma på den delen och internet visade en enorm spridning i pris och modeller så jag tänkte att tills jag bestämt mig för vilken del som passar, och fått hem och på den på bilen är sommaren redan slut. Så efter en lättare kontroll med att tejpa ihop stötfångardelarna till en någorlunda homogen stötfångare för att få en uppfattning om hur duktig jag varit vid städningen av olycksplatsen så jag tog det irrationella beslutet att försöka laga stötfångaren.

sy_1.jpg

Istället för nål & tråd användes borr & buntband.

sy_2.jpg

Här gjorde jag ett fel, skulle satt buntbanden på utsidan då denna sida skulle täckas med epoxi & glasfiber och ”kopplingen” gjorde det onödigt svårt att få dit glasfibern. 

sy-3.jpg

epoxiochglasfiber.jpg

Sen spackla & slipa.

spackla.jpg

Och det är nu man inser varför det kostar att lämna bort dessa jobb, för när jag gör det tar det en massa tid och blir inte bra. Inte bra alls…

Grundlackat och man börjar se alla missar man gjort i grundarbetet.

grundlack.jpg

Men beslutet är tagit att få bilen körbar a.s.a.p och någorlunda estetisk tills vi tar nästa steg.

Första lagret topplack och inte blir grundarbetet bättre av det.

topplack.jpg

Provade för första gången sprayburkar som laddats rätt färgkod, bättre men fortfarande sprayburk.

Nåväl, mera färg och montering resulterar i:

klar.jpg

När jag beklagade mig för frun att jag var långt ifrån nöjd med resultatet, svarade hon lugnt att bilen sitter ihop, är körbar & var det ändå inte tänkt att prova på att köra i skogen mer så spelar det ingen roll. Billigare än på verkstad hade det ju åxå blivit, så varför missnöjd?

Så nästa steg, något typ bedliner eller ny stötfångare + ”riktig” lack?

En lokal lackerare ville ha ca 3kkr (minst) och plastbiten går på ca 1.5kkr. Kan köra en hel del utflykts-km för 5kkr. Sen har vi ”vill kunna själv” delen. Detta i beaktning tillsammans med frus öppning om att hon var intresserad av tydligare hobbyfordonstuk för denna bil tror jag mig veta vart det lutar.

För ärligt talat, ser det inte lite tomt ut där fram, inte ens extraljus…

To (slowly) be continued… some day

 

  • Like 7
  • Thumb up 11
Link to comment
Share on other sites

On 1/16/2020 at 7:37 PM, iknutis said:

...

Stålfanger neste. :)

Då blir det till att göra en själv.

Har inte hittat någon som säljer färdiga eller ens byggsatser. 

Nog för att jag nu vet hur delarna sitter men det saknas både  svets och kompetens.

Edited by norlin
Link to comment
Share on other sites

On 1/16/2020 at 7:37 PM, iknutis said:

Syns det ble knallbra!

 

On 1/17/2020 at 6:39 AM, Wiberg said:

Snyggt jobbat Norlin!

Riktigt bra resultat tycker jag.

 

22 hours ago, Andreas said:

Från obrukbar till overlandingbar1f44d-1f3fb.png Lysande resultat, bra jobbat1f60a.png

 

3 hours ago, Jonas Andersson said:

Tycker också det ser lysande ut. Jag hade inte kommit i närheten av det resultatet.

Kontaktar dig om jag behöver få något fixat. 1f609.png

...

Tackar för era positiva tillrop, 🙏 Att det på bilderna ser bättre ut än i verkligheten är inget vi behöver diskutera närmare.😉 

3 hours ago, Jonas Andersson said:

Om du ska prova skogskörning så får du haka på mig och Rikard någon dag

 

Har du något på gång där Sorenton överlever i standard skick får du gärna höra av dig. 

Med fruns ord i minnet kan Sorenton faktiskt nu bli lite mer anpassad för skogen. 

  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/16/2020 at 7:30 PM, norlin said:

sy_2.jpg

Här gjorde jag ett fel, skulle satt buntbanden på utsidan då denna sida skulle täckas med epoxi & glasfiber och ”kopplingen” gjorde det onödigt svårt att få dit glasfibern. 

Wow!!   Vilken vändning...!   Från att ha kollat försäkring, köpa delar o annat - till att laga själv med toppresultat!  Snyggt!

Tycker du skall vara väldigt nöjd med slutresultatet - spray eller ej.

Men när jag läste och kom till denna bild tänkte jag "Oj - coolt!   Sparar man den i det skicket kunde man döpa om den till SCARFACE  :-D   "

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, CampForCer said:

....när jag läste och kom till denna bild tänkte jag "Oj - coolt!   Sparar man den i det skicket kunde man döpa om den till SCARFACE  :-D   "

Du skulle bara veta vad nära det var att jag stannade reparationen där med avsikt att få den körbar å fixa resten "sen". Men eftersom jag vet med mig att "sen" kan dröja så tog jag mig i kragen och fortsatte.

  • Like 1
  • Haha 4
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då har vi fått kollat att alla hjulen pekar åt rätt håll efter isdansen

hjulkoll.png

Vilket de nu gör.

Passade även på att beställa däck med dubb.

d%C3%A4ck.jpg

Priset var avgörande, och bilen går dom fruns dagliga transport, men jag har löfte om att titta efter fler fälgar som det kan komma däck på...

 

Edited by norlin
  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Och där dök dom upp

H%C3%A4mta_d%C3%A4ck.jpg

Min del av jobbet att få dom på de nyligen inhandlade fälgarna begränsas till 3 enkla del moment. 

  1. Lämna däck och hjul till  mekaniker. (krävde 2 resor, 235/75 -16 tar som ni vet plats)
  2. Ligga på soffan och invänta besked om utfört arbete. (pågår just nu)
  3. Hämta färdiga vinterhjul. (och betala, så egentligen 4 saker jag behöver göra)

Väl hemma får en fundering tas om de ska på bilen eller förvaras mörk & svalt till nästa vinter.

Varför denna sena aktivitet med dubbdäck kan man undra, jo det är egentligen den däcktransporterande bilen som kan ses på bilderna ovan som bär skulden. (KIA helt oskyldig)

Jag körde helt enkelt punktering på höger bak, och när jag lämnar in för reparation låter däckverkstan meddela att däcket bör snarast bytas ut då en separation av slitbana har påbörjats och det kan resultera i en däckexplosion. Så jag vidtog 2 saker, 1 leta lämpligt begagnat ersättningsdäck och 2 fråga Nokian om det är vad man kan förvänta sig av deras produkter.

Resultatet blev ett bra begagnat däck av samma dimension och märke som det skadade och en mindre mailkonversation med Nokian som resulterade i ett erbjudande om 30% rabatt på 4 nya Nokian däck. Så priset för dessa blev 4672 SEK -30%. Lägg till fälgar på blocket (jo det var med däck men det var max 2 mm kvar) för 1500 SEK så var det för bra pris för att låta bli. Jo jag kunde ju köpt några Nokian Rockproof för 11000 SEK - 30% eller Nokian Rotiiva AT Plus för några hundralappar till, men det låg utanför budget. 

Sen blev valet enkelt när nuvarande vinterdäck behövdes bytas då de uppvisat begynnande snedslitning så de hamnar på den planerade släpet (när nu det blir av)

Spanar fortfarande med ett ½ öga efter mer offroadiga hjul.   

 

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

+1 på dig @norlin. Gillar hur du sätter ord på alla de " vardagsproblem " vi alla brottas med.

En punkteringssats från Feltema eller ARB hjälper vid sådana smygpunkteringar. Bara att plugga och glömma sedan. Värre när slitbanan släpper på däcket så klart, självborrande skruv och punkteringsspray kanske hjälper där ;) .

Hoppas jag får möta dig och KIAn på årets Expo ;) .

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ett steg tagits, oljespa. Eller en enklare service.

Nya oljor och filter i motor, vxl-låda, fördelningslåda samt fram och bakaxel.

Luft och kupé filter samt nya tändstift blev det åxå.

Fast mest behövlig var byte av HF hjullager.

Nya drivremmar AC och generator blev det åxå.

Och som vanligt hittar man alltid lite extrajobb på en gammal bil. Och delar som nästan passar. (Typ drivrem som är 3mm för kort...)

Så förutom planerat bränslefilterbyte och montering av motorvärmare och extraljus (behövligt nu när det går mot varmare och ljusare tider, ser det som förbereder i god tid inför nästa säsong av vintern.) Så det bli en beställning av bromsbelägg och tändkablar, och nått mer jag glömt.

Sen får vi ta en kik i lådan med internet fynd och se vad som kan hända.

Mot nästa steg, när det nu blir av.

Tills dess, ha det väl....

Edited by norlin
felstav
  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Norlin changed the title to Norlins Garage™

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...