Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Permitterad och gravt förkyld slår Norlin upp ögonen sent denna måndag. Dagen som redan enligt gängse tradition lämnat definitionen morgon och övergått i lunchtid. Frukosten får därmed kallas det som stadsbon benämner brunch, trots att den såg ut som alla andra dagar. Norlin suckar tungt, snyter sig och hostar.

Efter den omdöpta frukosten placerar han sig i soffan och stäcker sig efter laptoppen som med ett svagt surrande väcks den ur sin slummer och efter ett tag,(som blir längre och längre noterar Norlin, hur gammal är datorn egentligen? Inte mer än 5-7 år så den borde gå ett tag till), skådas den välbekanta loggan på Overlanding.nu. 

Norlin fastnar vid sitt senaste inlägg on "nya" däck och tankar på höjning stiger ännu en gång upp till ytan, han går tillbaka några sidor för att kolla sina egna uppgifter/påståenden. Ögonen fastnar vid detaljerna runt karosshöjning och "de billigaste 15mm man kan få" enligt internet. Näväl tänker Norlin, kanske ett jobb att utföra när bilen ändå ska upp på lyft för kontroll av framdiffen, det och avsluta med att montera de där skyddsplåtarna han snubblat över i garaget sen, ja, men han ids inte tänka på det, inte idag.

Nåväl, var & hur var definierat, återstår när & med vad. När blir när det blir så att ha; 10st 65mm Ø och 15mm tjocka, 4 med 10mm centrumhål & 6 med 16mm, i ett lämpligt material.

En klassisk spillbit och en vänlig själ med maskiner som kan omvandla en enkel skiss till hårdvara, tänker Norlin, var kan jag hitta den kombinationen?

Kanske en post på ett trevligt forum kan peka mig i lämplig riktning, tänker Norlin och sträcker sig efter TV fjärrkontrollen  och flyttar fokus till nästa problem, Netflix eller Youtube under tiden som internet tänker åt Norlin?

Edited by norlin
  • Like 2
  • Thumb up 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

@iknutis är allt för vänlig. Bok lär dröja, är det OK så fortsätter jag öva här på forumet.

Mer On topic, ville minnas att det faktiskt fans en mekanisk verkstad här nästgårds ute i skogen och en lättare googling gav svaret att japp helt klart i närheten, 4,2 km bort eller 6 minuter med bil eller en kvart med cykel eller 52 minuter till fots, för att åka buss tar det 636 minuter, för att jag då måste gå 23 minuter till närmsta hållplats, som ligger 900 meter norr om närmsta hållplats, men bussen går endast i en riktning... sen är jag inte framme förrän efter 17:20 och då har dom troligen stängt. Livet på landet...

I alla fall, jag har ju tillgång till bil så det löser sig nog. Vad som kan vara värt att notera var att jag, med hjälp av internet, ser att ägaren till verkstaden äger bl.a. en Volvo 3314 HT från 1966, en Land Rover från 1975 och en Suzuki SJ413W från 1986. Så jag tror att förståelse och syfte med distanserna finnes. Får slå en signal när rösten bär.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nu när jag har er uppmärksamhet, jag har nån sämre begagnad skärbräda i plast, hålsåg och sticksåg. Mins inte tjocklek på skärbrädan, men om det är för tunt kan man ju limma, lär det hålla i längden?

Tänkte på att en del använder hockypuckar till div höjning Ø 76 x 25 mm,hur lätt är en sådan att ändra storlek på med "handverktyg"? 

Edited by norlin
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

De är väl lätta att borra i men kanske besvärligare att ”forma”.

Visserligen är det ett visst nöje i att fixa själv men vad kostar en prisvärd(inte billigaste) karrosshöjning och vad ingår?

Till @Per Petterssonhöjningssatts för Jeepen ingick även lite fästen och vinklar för vissa saker som måste flyttas när karrosen höjs i förhållande till motor, ram och växellådor.

Det hade varit ganska besvärligt utan dem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som vanligt @Lars 9k är marknaden inte direkt översvämmad av "Bolt on" lösningar till Sorenton, så allt jag lyckas läsa mig till så har alla som gjort detta, gjort egna delar, och med några kontrollfrågor ska 15mm kunna lyftas utan någon annan modifiering, men det vet man ju inte förrän man provat. 

Vad andra provat är en bra fingervisning dock.

Helt klart saknar jag köpeprylar, den tid man får lägga på forskning och tillverkning ska man inte sätta kronor och ören på. Se bara vad långt jag kommit...

Men än så länge njuter jag av resan.

 

Edited by norlin
Gjort något bättre läsbart, eller så blev det bara det i min hjärna..
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Riktig.
Min erfaring er at bodylift har lite for seg. Det er isåfall bare for å få på større hjul.
Et liftkit som hever hele bilen har mer for seg, og da slipper man å bekymre seg for at avstanden mellom kaross og ramme blir for stor (girkasse, kabler, pedaler og alt annet som sitter fast i begge deler).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15mm anses av internet vara görbart utan övrig modifiering, om jag kan få till bra distanser till bra pris och inga skruvar är fastrostade och alla planeter ligger på linje så kan det bli av. Eftersom Sorento har IFS fram så ska knutarna klara 30mm höjning med fjädrar utan att CV knutarna börjar må dåligt, det + 15mm kaross ger 45mm utan övrig modifiering. Nästan 2" som kommer att räcka för denna bils tänkta användningsområde, vill jag längre ut i skogen får nått annat hittas på.

Sen kan man säkert roa sig med att sänka framdiffen & förlänga massa kablar & slangar och höja ännu mer, ja göra bilen allt annat än lämplig till det fru Norlin vill ha den till. ;)

124910286_221536719329965_81330681524729

37" på en Bulgarisk Sorento

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har kikat dessa "lyftpuckar" verkar finnas från 20-> 50mm och blir detsamma som en längre fjäder om jag förstått rätt.

Priset talar för, och att man behåller karaktären från originalfjädrarna då man återanvänder dessa, och dåe talar då åxå emot då man inte klarar högre last, men det är klart, det fins ju luftkuddar...

Oavsett är det en veritabel djungel där ute, och då har Sorento nästan inget att välja mellan.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, norlin said:

Hmm intressant, kan du kolla vilken typ av plast som använts?

 

 

Det kallades ju allmänt för hockeypucklift för 20 år sedan och jag vet flera som använt just det...

De jag har på min Wrangler YJ är 2tums i polyuretan. Men de har jag köpt färdiga i ett "kit". Du kan väl köpa till vilken bil som helst bara antalet stämmer. I ett kit brukar det också vara nya längre bultar och lite andra modellspecifika prylar.

 

Edited by Anders M
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Norlin changed the title to Norlins Garage™

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...