Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member
2 timmar sedan, Norlin said:Nåväl, hjul demonterades, läckage letades, och hittades, däck demonterades, föremålet avlägsnades, föremålet avlägsnades, hålet förbereddes och pluggades enligt alla konstens regler, däck återmonterades, hjul balanseras för att återmonteras.

Allt detta för 295 sek, rena fyndet.

En gång avlägsnades föremålet två gånger….. ;)

Skönt att få sådant fixat, lätt att man bara skjuter det framför sig.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ända sedan jag införskaffade bolådan, eller sovlådan om man så vill, så har jag varit övertygad om att ha kyl & kök på krok bakom bilen.

En arbetskamrat hade även den goda smaken att locka med en 12-24V kyl/frys(?) som normalt ska monteras i taket i hytten som ett handskfack ungefär fast uppe i taket och med luckan öppnat uppåt, tvärt om vad ett normalt handskfack gör. Detta upptäckte jag när jag gjorde en enkelt mockup med den tänkta kylen under den tänkta sängen och den lucköppningen gör det allt annat än enkelt att komma åt det man lagt i kylen som jag tänkte försöka ha som frys om den nu klarar -18° vill säga.

Tanken på att montera den i taket lektes med ett tag utan att något bra sätt att montera dök upp och när Ian (hunden) la sig i utredningen med att vara lika nöjd & lugn i baksätet som i bagageutrymmet dök möjligheten upp att ha köket i bagaget som en "normal overlanding rigg". Och då behöver man ha servicebatteriet i bilen, men ett i bolådan till belysning kanske vore bra? Eller bra en matning från bilen? Lite beror det på om jag kan få dit den där lastbilskylen i bagaget så att man kan komma åt innehållet enkelt, den mockupen och driftprov om -18° för frys återstår.

(Tänker under tiden jag skriver, ja ni borde vara van med det vid detta laget)

Så nya funderingar i El försörjningstråden och fler timmar på internet.

Idéen med en transportabel powerbank verkat tilltalande. Den kan man nog få plats bakom passagerarstolen, under den tänkta hundplatsen, ja om jag får till den tanken på ett bra sätt.

Vad annars?

Bolådan & Kia ska tvättas utvändigt, igen, och Kia behöver avhåras då Ian verkar lida av jetlag och börjat fälla nått kopiöst.

Däcket fortfarande dubbat.

Och garaget behöver en städning, nu igen var ju bara 20 månader eller så sedan senast, så man kan komma åt och börja på inredningen till sovlådan, och inte minst se om jag kan få upp det där tältet jag råkade köpa.

Men först ska jag ut med Ian, höres när något skrivbart händer.

Edited by Norlin
  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Tält, Dag 1 

Efter frukosten denna soliga torsdagsförmiddag i midsommarveckan beslöt sig herr Norlin att vädrets makter med både uppehåll och endast en mild bris var idealisk för att äntligen ge sig i kast med att resa det ny införskaffade tältet.

Att gå från:

talt.JPGTill:

Caravan-Zelt-Eifel-offen-2017-1280x850.jOch se hur lång tid det kunde ta.

Eftersom altanen var renröjd inför den planerade rengörning och insåpning ansågs den platsen vara idealisk eftersom att man då slapp bli störd av Shaun, familjen Norlins robotklippare.

Nu gällde det att samla ihop alla delarna och starta klockan, eller ja kolla på tidstämpeln på första fotot dvs starttid 10:11.

Högen med delar var imponerande.

20210624_101108.jpg

Ian var dock inte så imponerad, något ute på åkern var mer intressant.

Dags att kolla innehållet i den gula Gkås väskan.

20210624_101329.jpg

Hmm något nytt och ouppackat, några remmar och tältpinnar...

20210624_101448.jpg

Den där upptäckten att det fans tältpinnar fick herr Norlin att begrunda sitt val av plats för tältresningen, tältpinnar, mindes han från sin ungdom, det var något man "körde ner i marken". Hmmm. Sen mindes, eller hoppades sig minnas, att det stod nåt på internet om detta tältet att det var "själv stående " så det kanske inte riktigt behövde tältpinnar till annat än att förankra mot vinden och idag så blåste det ju knappt. Ähh det fungerar säkert tänkte han.

Så med nytt mod gavs det i kast med att fortsätta att sortera de olika tältdelarna i logiska högar, för någon form av bruksanvisning eller liknande kunde ännu inte skådas bland alla tältdelarna. Men som den numera praktiserande bonden brukade säga, "How hard can it be?"

 En hög med metallbitar som kopplades tillsamman bildade en logisk hög.

20210624_102049.jpg

Husdjur en annan

20210624_102101.jpg

Oanvända tillbehör en tredje

20210624_102326.jpg

Norlin gissar att det är det som internet kallar innertält, så den får vara som den är så länge.

I brist på någon form av beskrivning påbörjar herr Norlin sitt verk. Pinnar kopplas samman och en struktur växer sakta fram, men en sak står klar, själv stående är ett tillstånd som inte lyckas uppnås.

20210624_104309.jpg

Hmm...

Under själv stående försöken bestämmer sig några av metallpinnarna att den konstruerade mekanismen för att se till pinnarna monteras korrekt även kan fungera som en effektiv anti demonterings mekanism, med förutsebart resultat

20210624_104517.jpg

Norlin suckar och kollar klockan, 11:45, och med en starttid på 10:11 betyder det att det förlupit 1 timma och 34 minuter sedan start. Ja enligt tidsstämningen på foton och lämplig sida på internet, för nu var Norlins hjärna inte på topp.

Herr Norlin går in för att rådfråga internet om man kan hitta någon form av beskrivning som kan hjälpa till med vilken ordning man bör göra saker i för att underlätta själva resningen av tältet, men ingen google fu idag, fick bli ett mail till den Holländska firman som står bakom varumärket.

Fru Norlin ser på sin man och låter meddela att det var tänkt att dom skulle vara på ett visst ställe vid ett visst klockslag och om det skulle kunna bli så så var det dags att avrunda tältövningen.

Ytterligare en djup suck från herr Norlin. Nåväl, tänker han, en sak kan man faktiskt få reda på, om tältet i nedmonterat skick får plats inuti bolådan.

20210624_192420.jpg

Japp det fick det.

 

 

Tält dag 1 Epilog

Herr Norlin och hunden Ian sitter på trappen och vänta på att fru Norlin ska bli klar så att dom kan vara i tid på rätt plast. Under tiden som den manliga delen av familjen väntar på den kvinnliga finner den yngre delen tiden lämpar sig till att sova i solen och den äldre, som sitter i skuggan, att kolla e-post.

Hmm, något som ser ut som ett svar från CTEK, fantasist, det var ju dagen innan han försökt ställa en fråga om hur CTEK såg på saken med service batteri i både bil och "husvagn". Norlin läser och begrundar, ja den informationen han fick var intressant, inte bara stämde den överens med det som framkommit i diskussion med @iknutis här på forumet, den gav även tips på hur han kunde använda det han redan hade, att SMARTPASS 120 kunde användas utan D250SA hade helt gått Norlin förbi. 

"Nå är du klar nån gång?" Hans frus röst väckte honom ur el-funderingarna, det var dags att stoppa telefonen i fickan, hunden i bilen och komma i tid till det där stället.

Edited by Norlin
felstav, mer fins säkert kvar
  • Like 2
  • Thumb up 4
  • Happy tears 3
Link to comment
Share on other sites

Tält dag 2 You got mail.

Nej Associationen till den amerikansk romantisk komedifilm från 1998 i regi av Nora Ephron med Tom Hanks och Meg Ryan var nog inte riktigt den mest produktiva kopplingen att göra denna fredag i midsommarveckan. En notering på att det var tusan vad snabba Eurotrail.nl att svara vore det logiska valet, men inte för herr Norlin som svävade iväg i Hollywood's förmåga att visualisera datorers operativ system och hur de förmedlar inkommande e-post på den stora vita duken via https://wiki.c2.com/?HollywoodOs

Åter till verkligheten.

Tillverkaren av tältet svarade. 

Norlin klickar spänt på bifogat dokument, ingen rädsla för skadlig cod här inte, och förväntar sig ett dokument välfyllt med instruktiva bilder som på ett logiskt och pedagogiskt sätt skulle förklara hur man på egen hand sätter upp detta tält på endast 10 minuter.

Dokumentet innehöll inga bilder, inga länkat till förklarande YouTube klipp, endast text, på  4 språk varav ett var Engelska och det enda herr Norlin skulle ha en chans att förstå.

Quote

EIFFEL - ERKER/EXTENSION/UITBOUW
Aufbauanleitung / manual / opzetschema / manuel
1. Setzen Sie das Gestänge zusammen. Sie haben 2 lange Bögen für das Zelt, eine kleine Bogen
für das Vordach.
Assemble the poles: there are 2 long poles for the tent, 1 pole for the front canopy.
Zet de stokken in elkaar. Er zijn 2 lange stokken voor de tent en een voor het luifeltje.
Assembler les pôles: il y a 2 longs arceaux pour la tente, 1 pôle pour l’auvent.

Snabbt och smidigt raderades icke förståbara språk och sedan fick google translate göra sitt bästa med en maskinöversättning till svenska

Quote

1. Assemble the poles: there are 2 long poles for the tent, 1 pole for the front canopy.  

Montera stolparna: det finns 2 långa stolpar för tältet, 1 stolpe för den främre baldakinen. 

2. Spread the tent fly down on the floor. If you are going to use the tent for a caravan than first pull the piping through the profile, and position the tent as you would like to have it. If you use it on an awning: please use the 6mm piping which you can zip of from the main tent. So you can erect the tent free standing and later on fix the tent to the awning with the zipper. 

Sprid tältflugan ner på golvet. Om du ska använda tältet för en husvagn först dra rören genom profilen och placera tältet som du vill ha det. Om du använder den på en markis: använd 6 mm rör som du kan fästa från huvudtältet. Så du kan sätta upp tältet fristående och sedan fästa tältet på markisen med dragkedjan. 

3. Place the poles in to the pole sleeves of the tent fly. 

Placera stolparna i tältflugans stolpar. 

Norlin studerar resultatet med en smått road min, Okay... man kanske skulle se vad resultatet var språk för språk för Engeskan såg ut att redan varit autogenererad, nåväl press print och avvakta lämpligt tillfälle att praktisera instruktionen.

 

Edited by Norlin
felstav, mer fins säkert kvar
  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Tält dag 3, Vehicular canopy, ett sidospår.

Antagligen kände herr Norlin på sig att det (på bild) vansinnigt praktiska förtältet som han införskaffat men ännu inte provmonterat kanske skulle vara lite väl komplicerat för kortare stopp så en komplettering genom en wish order borde ta hand om det problemet, men det är högst otroligt utan snarare tråkigt framför internet som var orsaken till inköpet.

Nåväl, denna fredag lät early bird meddela att något låg i brevlådan och eftersom det inte regnade och det var en ledig dag så skreds det till verket.

20210702_104021.jpg

Förste en genomgång av förpackningens innehåll som enligt wish skulle vara:

1 x Car awning 2 x Iron rod 2 x 8m Ropes 3 x 4m Ropes 8 x Nails

20210702_114018.jpg
1 x Car awning och löften om mera.

20210702_114103.jpg

Iron rod, fler än två, men det är ju brukligt att dessa har en mer packningsoptimerad lösning genom att vara delade i flera delar.

20210702_114212.jpg

Den delen passar nog i den delen.

20210702_115614.jpg

 2 x 8m Ropes 3 x 4m Ropes, nja 4 x 4m Ropes var det allt med. Ett i reserv?

20210702_114041.jpg

8 x Nails, Nails är alltså inte spik utan tältpinnar och det har ju herr Norlin väldigt bra erfarenhet av, mest beroende på underlaget som då var trä och nu var sten & grus. Bättre utgångsläge?

Nåväl. vi snabbspolar fram till scen 3, scen 2 som bestod i att herr Norlin saknade minst 3 armar, en hammare och en hejarklack, alla dessa problem löstes dock av fru Norlin, så direkt till scen 3, resultatet.

20210702_121425.jpg

"Det där duger mot solen" var fru Norlins kommentar, herr Norlin påtalade utlovad regntålighet men insåg att vätan inte skulle samarbeta med blåst, Ian var som väntat neutral.

Apropå solskydd.

Amazon (nej inte bilmodellen utan företaget) levererade dagarna innan:

20210702_121907.jpg

Men vi fokuserar på de svartaröda sakerna och återkommer till det runda silvriga och solskydd.

För de runda svartröda var inköpta till det (ännu) oprovade förtältet och det var dags att prova dessa nu när, ja vad ska det kallas? Awning, Canopy eller Tarp? Hur som det gick att ha bak på bilen åxå, enligt plan.

20210702_122957.jpg

Såhär i efterhand inser herr Norlin att de troligen gått att prova dessa:

20210702_123018.jpg

Redan vid provmonteringen mot sovlådan, och fått reda på om de "bettade" på annat än glas.

Vi avrundar med att fortsätta på temat "Solskydd" (ni mins den runda silvriga saken ovan?)

En snabb uppackning följt av en stunds förvirring med avslut i tur att man köpte 2 satser så kunde resultatet förevigas.

20210702_125719.jpg

20210702_125714.jpg

Passform = sådär men det får gå under devisen "Klart bättre än ingenting alls!" Och ja det är 2st framsolskydd som används.

Slutscenen får bli en bild på den ovärderliga hjälpen Ian bistod husse med när allt skulle packas ihop. 

20210702_123859.jpg

Nu efter lite mat och innan hundpromenad har herr Norlin en fråga till forumet:

Var hittar man prisvärda tältpinnar som tål hammarmontering? Tipps mottages tacksamt för de medföljande "nails" är denna Kinaprodukts klarast lysande kvalitébrist.

 

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member


DC929245-09AE-41AE-852B-255C682E98FF.thumb.png.ebccd019a7da12e275118850281a5dbf.png


 

Dessa är väl prisvärda och ganska ok men jag letar också kraftigare doningar, har funderat på att köra in till något husvagnsställe.

Tänker att de borde kunna ha lite grövre pinnar.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

De där har man ju råd att prova. 👍

Wish och Amazon var välfyllda med färgglada alternativ.

Svenska webbsidor pekade på extremvarianter med betydligt högre priser, men då var det ju märkesprodukter.

Funderar ett tag till.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Om man köper armeringsjärn i ca Ø8mm som man kapar till och spetsar så har man världens tåligaste tältpinnar. Nackdelen är att då de är räfflade är de relativt omöjliga att få upp vintertid.

Rundstål i Ø8mm borde vara det perfekta materialet till tältpinnar, gärna i rostfritt.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/3/2021 at 4:43 PM, Wiberg said:

Om man köper armeringsjärn i ca Ø8mm som man kapar till och spetsar så har man världens tåligaste tältpinnar.

Men va fan…!  Här sitter man o Googlar, förvisso på dagtid, för att hitta bild på de tältpinnar jag sett innan. Allt för att släcka herr Norlins törstande behov av att säkra flappe-dukarnas jordning till planeten - osså SKRIVER du här, bara rätt upp o ner ur hjärnan, om armeringsjärn o sådant och ruinerar min framgooglade produkt till herr Norlin…. :( 

2F3A40E4-F0E6-4723-A82A-8B5728120435.thumb.png.353cd34639ec26bb4b370ee680711427.png

Men det är ändå som skrivs…. Slår man ner dessa i marken är de krävande att dra upp. Särskilt om friktionen vid nerbankande tinar frusen mark, och denna sedan fryser till igen under natten…. #andreashjälptemigmedborrmaskinenivintrasochdetvarintekulpåmorgonen :)

 

  • Haha 1
  • Happy tears 3
Link to comment
Share on other sites

183,50 + moms & tull för 10(?) böjda bitar armeringsjärn? :o
Troligen behandlade så de inte rostar, men men.

Å andra sidan skulle jag dra fram vinkelslip, gasol & skitna ner mig för under 200sek? Knappast. 

Men ändå ska jag kolla om jag kan hitta några armeringsjärn som "bara ligger i vägen"  😉

edit:

Priset var för 5st ser jag nu när jag hittade säljaren (om jag nu hittat samma säljare)

https://www.ebay.co.uk/itm/222594816799?_trkparms=ispr%3D1&hash=item33d3af5b1f:g:vf0AAOSw0eReoTFa&amdata=enc%3AAQAGAAACkPYe5NmHp%2B2JMhMi7yxGiTJkPrKr5t53CooMSQt2orsSvtkx670Z0mbyfWqmxLFLYVeetkE76uSPEJ739Nd4BJzF1yBlZqftzGxFT3IwFStSqDSF9bGCGBr4fhgyaEICSd4HW74ny0XA3Q5sbvEAfqP9%2FI%2BwMQLZ0KQG4XzDZOXEIMyF%2Fcqr3d7kf9QlkQtkbZmjJDn0m8RmyuczfphCt6bX3pMAe014l%2BkjUiLVxLBQs7HS%2Bmwfh9S0%2BVdIgvd4BEANq%2BHiSleVexxCPhZfgBUNbyZhwE45YCsiVoeTx9Zag8v3E9LX%2F66lqJ%2B0zX4%2BIIS5nLzvgYpG1mMOixREofl2FtAZ1GR%2FTTsVc9qLAySois%2BAjt1IbU0eIB5DiosUWvthQJFpd%2FhGCkuDDDUNc0FEJmWtdbZ%2BD1oI1visl%2BF6BoJrf237RRmP3Ndvw6G%2FYNGqPQkCd6tlIBVCgHQ%2BCpWMtGCpdyYGfnbS2vSkeiWf3V300Cd8x8BvpIXsl26uk6HeMqFRwiFllj7gAqHARzBjH6Lt2CLtEnhjY0%2FQ601dCQcWJVLyvi1im3J3zq8SsQi52vr85MuI2J0Fp7Rzu4SIhL8qJvOn8lpfPblfGE8OKDYGvTdIiHqcQsXpp3yflO89LaarACuxrw%2B1%2BLGlkm9BoSyK96wx8VoQPqiCWdCDoaRUp2f4DhKOejqmb47XZgVArkerv57yE9zv36uSZlyQrMP5O9pWiBGFtxaiV5HWSHfAcrrxaEibVzcNhxss0I2n9%2FT5OEA5nZKV9KYs%2FyVBXKCubEJVhpi%2FIolV9NGZvdWvjHW%2B9nqHzbUZFzcQG%2FMc5W6gA5mT8031H4CbWQ422iD4J5abMfJJbNUMnpSx|ampid%3APL_CLK|clp%3A2334524

man måste bara älska eBay länkar, långa & goa...

Edited by Norlin
eBay
  • Happy tears 3
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

OBS!   Glöm inte att det ingår de svarta buntbanden med !!

Jag är faktiskt lite imponerad att du lyckades skriva in hela sökvägen till deras websida på Ebay - helt utan fel...!   Jag hade nog missat åtminstone fem-sex tecken där   :-D 

  • Like 1
  • Haha 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Du behöver inte böja dem @Norlin, bara slå ner dem med hygglig vinkel ;)

Ett annat ninjatrix är borrhammare med långt betongborr på vintern. Då sitter pinnarna som gjutna och det är bara att tillverka nya 😁😉👍.

 

  • Thumb up 3
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/2/2021 at 2:30 PM, Norlin said:

Var hittar man prisvärda tältpinnar som tål hammarmontering?

Här har du pinnar som är tåliga och för ett hyggligt pris, dessa har jag till markis och väggar till husvagnen samt en låda till det senaste marktältet jag köpte.

CE059FDE-1B17-44E0-8E7A-03985AB8E26C.thumb.png.36b49513238470c745e1df8198e5ee24.png5833EEBB-2FCA-43F0-AE7C-FAE28E94798B.thumb.png.d38e93adc26af183226292931014dc8d.png

 

https://www.getcamping.se/fortalt-markiser/outwell-spike-markpinnelada/

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Blåsa i handen? Japp.

2.30h upp ok? Nope.

1.30h ner ok? Nope.

Allt får plats i en Gekås kasse? Japp. 

Går kassen att lasta i en takbox? Nope, för tung.

Madrassplan? Japp.

Pyttipanna ägg och öl till kvällsmat? Japp.

Återkommer imorgon? Det är planen.

Kommer nästa inlägg att vara förståbart? Ja i alla fall i min hjärna.

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Till @Lars 9k och alla andra kommer bildbevis på 2.30h upp.

20210712_142952.jpg

20210712_151559.jpg

20210712_151613.jpg

20210712_151624.jpg

Nu vet jag hur det ska resas så planen är imorgon att simulera att sätta upp camp och få ner tiden från 2½ timma upp & 1½ timma ner till nått användbart.

Om det resulterar i rörliga bilder återstår att se.

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Ja inte är det nått man reser för ett fikastopp direkt.

Får jag inte ner tiden till nått vettigt får jag omvärdera mitt inköp, till vad återkommer vi när vi vet om, men nog borde man kunna montera en markis på sovlådan

Några 10 minuter lär jag inte nå men 30 minuter vore en schyst målbild även om jag misstänker det blir svårt

Hmm om jag skulle klocka vad det tar att få upp "tarpen"

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Sticker emellan med en madrass.

Sovlådan har 110cm vägg till vägg att nyttja till sovplats, inge massa och inge vanligt mått.

Hittade en webshop som sålde hopvikbara tai madrasser som skulle vara 110cm breda och bli en kub på 110 x 40 x 50 som skulle kunna lösgöra golvyta när den inte används. Kunde till och med bli en liten soffa.

Kontakt togs då det var en lokalt placerad firma och träff stämdes för ev. "fritt från lagret". Men jag fick i morse en indikation att bredden troligen var drygt 110 cm så jag tog med sovlådan på besöket.

Och visst var den, annars så perfekta, madrassen för bred. Man kunde få till det med lite våld men själva vikbarheten försvann så det blev hemfärd utan madrass. Men en otroligt schysst kundservice.

Någon som har tips på en madrass 110x190? Jag har en "fall back plan" med en madrass som faktiskt är tillverkad just för denna låda så i sjön sitter jag inte. Villbara se om jag kan hitta nått vikbart som inte är skumgummi.

Link to comment
Share on other sites

Skam att säga, men det har varit lite varmt för framsteg med sovlåda mm.

Men i ett förvirrat försök att städa i garaget hittades ett par prylar som kunde monteras med minimal transpiration på bilen.

Extraspegel till passagerare att hålla koll på vad som är bakom & vindavisare för ventilation.

20210715_173207.jpg

Sen ramlade det in en liten platform bakom passagerarstolen för att utöka användbar plats för Ian.

20210715_173251.jpg

Med lite förvaring under.

20210715_173226.jpg

Fick iden när vi var och hämtade paket häromdagen och för att få med allt ställde en låda bakom passagerarstolen och lade en kudde på den och Ian sa tack så mycket och sträckte ut sig.

Massa mer planer cirkulerar i Norlins skalle men när två ben till plattformen blev 25 cm och två blev 20 cm togs beslutet att åka och bada Ian.

Ha det gott i värmen

2071851075-funny-picture-sick-of-the-hot-weather.jpg

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...