Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

Har i värmen funderat mera på:

hjul.gif

Och insett att 60mm tjocka spacers som växlar från 4x100 till 5x139,7 (5.5") inte direkt är lagervara.

Mailar lite med spacer.se men antingen så vill dom leverera delade eller max 35mm så jag försöker förstå varför.

Har någon en rekommendation på var/vem man kan fråga mera om att få en spacer tillverkad?

Link to comment
Share on other sites

Jo, mekanisk verkstad fixar säkert, gäller att hitta på ett sätt att få ner ställtid för att optimera priset, kan behöva en ritning eller tom en CAD modell lite beroende på.

Tänkte om man kunde hitta någon som var van med produkten och kan enkelt göra en specialare.

Får se om jag får till det med en 3d modell så kanske fattar vad spacer.se menar. 

Får kolla lokala metallmagiker.

 

Link to comment
Share on other sites

Hmm det verkar som min lokala metallmagiker bor i Litauen... får se hur det slutat.

Under tiden:

Gadget time!

Med tanke på vad @CampForCer så korrekt uttryckte sig i "Rekomenderad kylbox" tråden:

On 5/30/2021 at 1:54 PM, CampForCer said:

Själv är jag nästan allergisk mot saker som kräver fungerande Bluetooth eller appar när det gäller saker VIKTIGA funktioner...

Och att kylen fungerar är viktigt, men vet man alltid det eller får man reda på det när man möts av värme när man öppnar locket? Varm pilsner och förkokt korv? Kanske inte är något problem med ny och modern kyl som har nån form av larm inbyggt? Inget min gamla Coolfreeze cf-25 eller vad en framtida Jula kyl verkar vara utrustad med. 

Så är målet inte att styra kylen utan att ha en extra övervakning, och att det är kul med prylar!

Man kan ta en vanlig trådlös inne/ute termometer från ex Clas för 150SEK så vet man hur varmt man har i bilen åxå. Och en liknande lösning har kört med det senaste året och den har egentligen bara några få nackdelar som att inne delen är stor och svårplacerad och när man är i kylen och rotar ser man inte temperaturen, snarare känner den.

Så för en liten kostnad av 220SEK skickade mig Amazon.se 2st ORIA Trådlös Termometer Hygrometer som pratar blåtand är små och har display.

61f2YurjOBL._SL1200_.jpg

Små och lättare att placera och med logg och larm i telefonen. Har provat nån dag och kan drista mig att tipsa forumet.

Så en ligger i kylen och en i bilen och so far so good...

 

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Den välupplysta besiktningslokalen var lugn, Ian var ännu lugnare och fru Norlin allra lugnast. Lugn var dock inte herr Norlin där han stod framför besiktningskvinnan som nyss avslutat besiktningen av familjen Norlins KIA. Oron växte då besiktningskvinnan verkade skriva en halv roman på datorn hon hade framför sig. För visst hade det spenderats lite väl mycket tid under framvagnen, vad kan ha hittats? Kulbult eller inrestyrled? Rost?

Besiktningskvinnan verkade vara klar för hon tittade upp från datorn och lutade sig ner för att klappa Ian, sedan rätade hon på sig för tilltala andra ändan av kopplet.

- Vilken lugn och fin vovve, konstaterar hon.

-Ja han är rätt "lay back", svara herr Norlin och undertryker reflexen att berätta historien om varför han nu fann sig kopplad till just denna vovve.

- Både vovve och bil är välkomna på återbesök, det var några mindre saker du behöver fixa. Skyltbelysning och höger yttre styrled.

- Dyrt? Frågar Fru Norlin.

- Nej, svarar herr Norlin, varken dyrt eller komplicerat, frånsett att vi behöver fixa en hjulinställning efteråt. Samtidigt som han söker besiktningskvinnans blick för bekräftelse av uttalandet.

Besiktningskvinnan nickar bifallande och herr Norlin kontrollerar att fru Norlin sett bifallet innan han fortsätter, - Så det är ett alldeles lysande tillfälle att höja bilen en smula och slå två flugor i en hjulinställning.

Fru Norlin tittar trött på sin man, tar nycklarna, kopplet och vänder sig om mot utgången - Kom Ian så åker vi hem, husse ska bara betalat besiktningen först.

Ja hur ska detta sluta? Kommer bilen helt mystisk att bli högre i samband med styrledsbyter eller inte?

Stay tuned for more details in upcoming updates.

  • Thumb up 1
  • Happy tears 4
Link to comment
Share on other sites

Okay forat, dags att bistå med idéer. Så här ser "railsen" ur som sitter på sovlådans tak.

20210723_193034.jpg

Och dessa vill jag använda till att montera en takbox.

Takboxen fästes i "Plastbelagda fyrkantsbalkar" som normalt ingår i enkla billiga takräcke, men dessa ska ju fästas i railsen. Allt går att lösa med borrmaskiner och U-klämmor för att få till en fastsättning, eller nått liknande. Men om man vill undvika bearbetning och vill ha en "bolt on" lösning, vad fins?

Sen att takluckan kanske inte går att öppna med en takbox monterad, ja det lär jag få reda på när jag släpat ner takboxen från garageloftet (där jag tror att den står om inte...) och det slutat regna och jag får lite lyfthjälp.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom bilprovningen tyckte att jag skulle byta yttre styrled och skyltbelysning så har jag tillbringat lite tid på internet att hitta lämpliga delar.

Idag levererades sista paketet så strax är det dags att ta tag i det jobbet, lite förvirrad över att det står Eibach på lådan och den var rätt tung. Hoppas jag inte fått fel delar nu bara....

  • Thumb up 2
  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Fortsätter i semesterns sista skälvande timme med att försöka få till det "alla" husvagnar har utom vår lilla sovlåda. En förvaringslåda på dragstången där husvagnar har gas och batterier och all sköns tillbehör.

Enligt internet är det populärt att sätta en verktygslåda i aluminium på dragstången, 

 

verktygsl%C3%A5da.jpg

Men den är ju inte så himla stor, större (och mer husvagnslik) borde ju kunna gå att få på, typ,

f%C3%B6rvaringsl%C3%A5da.jpg

Så off till Biltema vi for för att införskaffa en sådan, förbokade med leverans till bilen så man slipper ha en hund i en varm bil. Funkade smidigt denna premiär.

Så hem, packa upp och montera.

Och det gick ju sådär....

P1040502.JPG

Veven till stödhjulet miste sin funktion.

Får se om det går att flytta på stödhjulet (trångt och ont om plats för muttrar) eller om jag ska spåntaköpa ett annat stödhjul, typ

st%C3%B6dhjul.jpg

Med vev på sidan och vinklingsbart.

Eller bita i det sura och byta ut lådan mot en mindre.

Vad tror forumet?

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Fokus ligger nu på att få ett godkännande av det lokala ackrediterade besiktningsorganet.

Så då gäller det att fokusera på rätt saker, som att lämna bilen hos en braig mekaniker tillsammans med en att göralista och ett bagage fyllt med delar.

20210811_161032.jpg

För att under tiden någon som kan det han kan (bilmekaniker), kan någon som inte kan röja i garaget.(Norlin)

20210812_102222.jpg

Utfördes enligt principen "ut med allt, damma av, bestäm om det ska sparas eller säljas eller skänkas eller slängas och stoppa i respektive hög", Det blev 2 st, en som stoppades tillbaka och en som hamnade på släpet för vidaretransport till återvinningscentralen.

Sen ringde han som kan och meddelade att nu kan bilen hämtas.

20210812_190240.jpg

Eibach påstår 30mm, mekanikern sa at de var lika långa som original men betydligt hårdare. Inga bra mätresultat att presentera men den ser lite högre ut så vi låter det vara vid det.

Yttre styrled, drivremmar och tändkablar är åxå nytt och handbromsen uppspänd. Har ett par saker kvar på listan för mekanikern men det får vi ta vid nästa besök. Och däremellan kommer framvagnsinställning, på tisdag.

Med godkänd bil och med ett lagom städat garage så kommer förhoppningsvis energin att fixa klart resten.

Återkommer med text och stillbild, ja kanske även med rörliga bilder med ljud.

Med Overlanding.nu meet & great 2021 i siktet!

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Hittade en notering på höjd innnan så jag gav mig ut och mätte och det är cirkus 30mm som Sorenton har stigit i höjden.

Nu har jag bara kört hem ifrån mekanikern och så mycket stötigare upplevde jag den inte, så lite höjd och lite (?) högre lasttålighet.

Ska det stigas mer mot skyn är det karosshöjning som får till. Det får vänta.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack @016 I owe you, det gick ju att få till som du tipsade om. 👍

Tada!

Har ingen svets så borra och i med en rörsprint fick bli lösningen, teoretiskt kan man även byta tillbaka eller byta mutter om det skulle behövas. Så bättre.

20210815_122701.jpg

Sen att det fortfarande är tigth kan ju skådas.

20210815_122759.jpg

Men tack vare lite wiggling room så funkar det faktiskt

20210815_122809.jpg

Man får inte ha bråttom om man är rädd om knogarna.

 Sen har jag lärt mig vikten av att ladda batterierna om man ska föröka sig på att filma, och att kolla inställningar, och vikten av bra kamerastativ, men skit sak samma, här tränar vi inför öppen ridå, håll till godo.

 

 

  • Like 1
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

On 8/15/2021 at 9:05 PM, 016 said:

Men va fint att det funkade att göra på det sättet @Norlin 👍

Ja vist var det? 

Under tiden som jag väntar på att bilen ska in på framvagnsinställning blev lådan fast monterad.

20210816_190451.jpg

U-Klämmer eller vad de nu kan kallas då de faktiskt är "fyrkantida" och inte U-formade användes för själva fixeringen, och en bit gummi som mellanlägg.

20210816_190506.jpg

Det fick bli åt detta hållet då jag helt enkelt saknade material att tillverka den enkla metallbit med 2 hål som krävdes för en montering åt andra hållet. Fördelen är att det blev gjort och att inga muttrar utsätts för vädrets makter vilket (kan) underlätta framtida demontering.

20210816_190456.jpg

Men botten blev ju allt annat än plan. Jag får se hur stort missnöjet blir med detta, kanske kan man lägga in en blindbotten och gömma kablar eller liknande? framtiden får ge svaret hur det blir.

Ser nu att jag kunde valt att fixera närmare "lådan väggar" men det är så dags nu att inse det..

Sen var det en sak till, men det är "endast röriga" (pun intended) bilder så datorn behöver jobba lite till innan det avslöjas.

Stay tuned for more.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...