Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member
On 8/13/2021 at 9:04 PM, Norlin said:

Hittade en notering på höjd innnan så jag gav mig ut och mätte och det är cirkus 30mm som Sorenton har stigit i höjden.

Nu har jag bara kört hem ifrån mekanikern och så mycket stötigare upplevde jag den inte, så lite höjd och lite (?) högre lasttålighet.

Ska det stigas mer mot skyn är det karosshöjning som får till. Det får vänta.

Hur har du upplevt Sorenton efter fjäderbytet.

Tänker allmän stötighet kontra nersjunkning vid last.

Totalt sett positivt eller negativt.

Är mest nyfiken ifall att…..🧐 🤣

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jo som jag noterade höjde mina Eibach inte genom att längre fjädrar utan då troligen genom en hårdare fjäder.
Inget jag upplevt som negativt, men jag har ju en historia av hårt fjädrade fordon. Sen har jag inte lyckats lasta något nämnvärt tungt men skulle bli förvånad om den blev mer nedsjunken än med originalfjädrar.
Jag vill minnas att Sorenton fick bedömningen "småstötig" av dåtidens biltestare, för mig är det en SUV/4x4 som svänger när man vrider på ratten och gungar inte vid rödljusen. 

Den största skillnaden är att den är högre så jag är nöjd då jag faktiskt var lite orolig att bilens köregenskaper skulle försämras med fjäderbytet, vilket var i mitt fall helt obefogat.

Sorento anses bottna i vinklar för främre drivknutar om man höjer mer än 30mm och om man ska ha bilen till mer än bli vilse i skogen så kan det vara bra att stanna där. Vill man fortsätt blir det distanser till fjädrar. Sen kan den ju karosshöjas som den rambyggda bil den är.

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Tak for dine erfaringer med Eibach kittet, jeg overvejer også Eibach til min bil da det vist er det eneste TÜV godkendte kit der findes til min bil model (der er en del "offroad" kits, men de er kun godkendt i Australien og USA virker det til) jeg vil gerne have noget jeg ikke skal pille af hvert 2. År når bilen skal til inspektion 😀

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/29/2019 at 7:38 PM, Linusfrantzich said:

Såklart, blev glad när jag såg någon annan som fastnat för sorento :)

Jag kanske skulle starta en tråd om bilen nu när jag ändå är igång.

Fick dit plåten idag, stor skillnad mot den gamla, dock var fästena fel längd så fick kapa bort lite.

Denna köpte jag: https://www.stahl-unterfahrschutz.eu/unterfahrschutz-fur-motor-und-kuhler-aus-stahl-fur-kia-sorento-2001-2006

44FA073E-76D8-4DEA-B612-088B131B84BC.jpeg

21A97E26-4F0C-4E73-A495-3921E145C4DF.jpeg

Nu @Linusfrantzich har jag gjort samma upptäck som du, 8 cm för långa fästen upp mot ramen, inget unikt fel med andra ord.

20220518_171313.thumb.jpg.6ce540605e2a01d85d1efc98bd227365.jpg20220518_171323.thumb.jpg.935bd71133547293315297cc0010eb8d.jpg

Så nu är frågan om jag ska göra ett återbesök hos plåtslagaren som hjälpte mig med skärmarna till sovlådan, eller om jag skulle se om han som jag gick i småskolan tillsammans med har kvar sin mekaniska verkstad?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det där med svets och avsaknad av utrustning och färdigheten att bruka densamma gör att jag ändå behöver nyttja assistans utanför Norlins Garage™.

Ska dylika verktyg nyttjas är möjligheterna oändliga då den förlånga delen är svetsad så...

Slutgiltiga beslutet på hur vi fixar detta så kommer jag att fråga den som hjälper mig vilket sätt som föredas. Gäller bara att hitta den individen. 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, iknutis said:

en smal sak å kappe den der til lengde og sveise den igjen

Vinkelslip äger jag  men ingen svets...

3 hours ago, Norlin said:

ett telefonnummer jag ska prova framåt dan ...

Numret fungerade  så kvar nu är "bara" att tiden ska hittas, så antar jag att vi löst detta lilla problem.

Ska bara kolla.

3 hours ago, Lars 9k said:

i annan fästpunkt än originalet?

För internet säger inget exat om det utan utelämnar dessa helt fräckt
width-2019-01-18-12-53-42_415c41b0361a23

med ett förväntat slutresultat
width-2019-01-18-12-53-43_295c41b03727bd

fast här kan man se att det är original fästpunkter, även om jag är osäker om det är rätt bilmodell.crop-2018-05-04-13-35-15_105aec376315d2d

Denna stämmer mer, och ser åxå ut att använda original fästpunkter.
crop-2016-05-26-14-39-47_155746e0837e32b

Bilder & produkt kommer från https://www.stahl-unterfahrschutz.eu/unterfahrschutz-fur-motor-und-kuhler-aus-stahl-fur-kia-sorento-2001-2006 där man kan läsa att passformen var det lite si & så med.

Ja ja, får sluta "internettlösa" problemet och gå ut i verkliga livet för en åtgärd, när tiden finnes. Först ska jag bara....

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Något hände i helgen, del 2.

Det korta telefonsamtalet resulterade i en febril aktivitet i klädbyte, hundlokalisering (i soffan sovandes) och ilastande av underkörningsskydd. Vad orsakade då detta telefonsamtal strax innan arbetsdagensslut? Och varför denna frenetiska brådska? Det var Norlins hovmekaniker som på ingående samtal och medföljande fråga uttalat att "Just nu har jag tid, och 2 timmar framåt"

Nåväl, i mekarvänliga kläder i en bil lastad med hund och delar kunde hovmekanikern besökas. Men då detta var ett jobb mot klockan glömdes det att föreviga den brottningsmatch som monteringen av skyddsplåtar innebar. 
Men det lär komma ett nytt tillfälle när olja och filter ska bytas, för det går inte att göra med plåtarna monterade... Ja vi får hoppas att det går lättare då.

Det jag kan bidraga med en statisk bild,

 20220531_123342.thumb.jpg.fc43e722becea30e3b140f26e2e38c48.jpg

och en lite rörig 

 

Med tanke på hur mycket man fick modifiera och hur många fästen som inte passade så var tidsvinsten högst marginellt mot att göra egna.

Sen var det en sak till...

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

 

I'd like to dedicate this next post to a person who has been, and I hope always will be, a great inspiration, @Lars 9k this one is for you.


Prolog.
Hösten 2021, en kall och mörk novemberkväll som plötsligt lystes upp av några helljusblink som förkunnade ankomsten av @Lars 9k och @Hanna till det Norlinska hemmet som var deras mål för Extraljusturen.


Efter välkomnandet, mat och överlämnandet av orsaken till resan för Lars och Hanna gled Lars in på ett ämne vi berörde förra gången vi träffades på "meet and greet" på Björkebo camping.

 

Och det var den eventuella saknaden av frigång mellan däck och skärm på herr Norlins nya hjuluppsättning på sovlådan.
Varje gång frågan kom upp bedyrades det att det kommer att räcka, men långt bak i medvetandet var det ju osäkert för det var helt oprovat.

Beslutet.
Plötsligt stod det klart, personen i andra änden av telefonsamtalet hade väckt den slumrande misstanken om att Lars så omtänksamt väckte att det kanske inte räckte med frigång mellan gummi och skärm. Rösten tillhörde en person som sålde en liknande sovlåda på Blocket och eftersom den vagnen var tillfixad på ett väldigt tilltalande sätt skapades en kontakt.
Rösten beskrev hur vagnen en gång kommit att studsa till så mycket att däcken tagit i skärmen det föranledde att ett par stötdämpare införskaffats för att råda bot på det beteendet.
Om man med ett par små 155R13 kunde få problem, hur mycket allvarligare kunde det då inte bli med 225/75-16? 
Beslutet togs att ett par stötdämpare får letas upp, men inte innan mer utrymme skapats mellan hjul och skärm.

Ett ritningsunderlag skapades och en mekanisk verkstad kontaktades.

1635975932_Skrmbild2022-05-31194059.thumb.png.44077959ea29912854b9e4718c9b93f3.png

Sedan var det bara att hämta upp ett par:

20220522_145952.thumb.jpg.ca2814a9d0844d6837b7960155d52784.jpg

Som helt enligt underlag var 40 mm höga, ungefär…

Så från detta:

20220530_141159.thumb.jpg.10bca5abb606d39b366f2a150c66c4d6.jpg

Med hjälp av dessa:

20220530_141146.thumb.jpg.56e1144db3a1412ba407a3cd6de97089.jpg

Monterade här:

20220531_123409.thumb.jpg.795103098f48ad779acb5efca90fa65a.jpg

Blev det såhär:

20220530_193439.thumb.jpg.6b77ebf493d88bec767c56f69f973cbd.jpg

Lite röriga bilder åxå.

 

Epilog.
Planen var att när höjningen var på plats leta stötdämpare, som jag nu vet bör vara ca 310 mm i viloläge. Detta pågår, hur prioriterar återstår att se.
 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jo det blev bättre, även rent visuellt så ser det mer rätt ut.

Har kvar att koppla och kolla hur höjningen gör att sovlådan lutar för mycket åt något håll.

Tror jag får till ståhöjd inder en markis nu, får kolla det samtidigt. 

En tur kommer, stor eller liten.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Fick bli en minitur för att se att allt satt fast som det skulle, vilket det gjorde, och att höjden lirade mellan bil och släp, vilket den verkar göra. (skulle nästan vara värt jobbet att sätta på 13" bara för att se hur fel det blir...)

20220605_133032.thumb.jpg.f8f8ae65f4e3304361e3250c623e5745.jpg

Ett tecken på att åkturen är mjuk var att en av de två skruv med mutter som jag tydligen lagt på "side stepen" faktiskt låg kvar.

Sen lärde jag mig åxå att jag har en säkring i bilen som matar OBD 2 uttaget och DRL, var övertygad om att in Wi-Fi OBD 2 läsare gått hädan men det var en säkring. Samt att det verkar som att endast blinkers fungerar på släpet. Får felsöka med hjälp av fru och skymning, för säkringar brukar inte lösa ut utan orsak.
Jo en visuell kontroll av släpvagnskontakten ger en stark indikering att jag ska överväga att stoppa dit en 13-pols kontakt istället. Det var rostigt och mögigt i den gamla 7-polaren.

Vågar man handla släpvagnskontakt på Biltema/JULA eller ska man föröka shoppa HELLA/BOSCH?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bild förhoppningsvis fixad. 

Lärt mig mer av KIA elsystem, att det var en säkring i en annan säkringshållare som var till belysning, ja den var även den trasig. 

Får bli en ytterligare kontroll imorgon av belysning både på bil och sovlåda. 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Norlin said:

Bild förhoppningsvis fixad. 

Lärt mig mer av KIA elsystem, att det var en säkring i en annan säkringshållare som var till belysning, ja den var även den trasig. 

Får bli en ytterligare kontroll imorgon av belysning både på bil och sovlåda. 

Kontaktene på Biltema gjør jobben, jeg har brukt kontakter derfra på mange biler og på min egen henger og det bare funker og funker. 👍

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tack @iknutis då ska jag bara bestämma mig för om alla bilar & släp ska ha 7 eller 13-pols kontakter.

Bil 1 = 7p
Bil 2 = 7p
Släp 1 =7p
Släp 2 =13p
Släp 3 =7p 

Byte till 13p = 
2x bil + 2x släp

Behålla 7p=
1x bil + 1x släp

Ekonomiavdelningen röstar för behålla 7p
Tekikavdelningen röstar för byte till 13p

 

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...