Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

Inventerade lagret av släpvagnskopplingar och hittade en adapter 7->13. Den tillsammans med den adapter jag använder idag, 13->7, kan jag ju faktiskt byte lite när jag vill och hur jag vill.

Upptäckte att jag har backljus och kanske dimljus på sovlådan, det skulle faktiskt vara lite kul/praktiskt att så igång. Så det ser ut att bli byta på KIA till 13-polig, stora släpet kan användas via adapter tills läge att byta och det lilla släpet är inte ens färdigbyggt. Bil nr 2 "får" inte dra sovlådan så...

Ähn vi får se. något kommer att hända, frågan är när något kommer att hända... 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På ämnet säpvagnskopplingar har inget hänt, men lite annat, till exempel
20220625_150903.thumb.jpg.9190b744ad69178dd28f907d3dc580a5.jpg

Ingen ombyggnad, bara lättare att städa ordentligt om man tar ur sängen.
20220625_153413.thumb.jpg.f41146f8f17ccf0d2b4e0ec6f71229bc.jpg

Nu får den torka innan återmonteringen, fast nu när den ändå är ute så kan ske man skulle... 

Nej, inga nya projekt just nu, vi får skylla på lättare värmeslag då temperaturen under städningen var närmare 36 och väldigt vindstilla i lådan.
2113853951_Screenshot_20220625-155527_SensorBlue.thumb.jpg.158af2dc6ae602c717de9d22d5279327.jpg

Så man kanske skulle se om det går att starta en KIA och ta en kvällstur här i södra Dalsland.

 

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sängen är, helt utan bildbevis, tillbaka och vid ett planlöst plockande i garaget (man kan kalla det oinspirerat städande åxå) hittades LED backljus, så här såg det ut ½ vägs klart.

20220713_154841.thumb.jpg.4231225b01eea8666f089164bd3095e3.jpg

Och nu inser jag att det är dags att ta tag i bakrutetorkarens rostangrepp.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tog ett oinspirerat städvarv i garaget och hittade en helt ny torkarm.

20220714_164849.thumb.jpg.cb1710b43285056fdd10168a7d850809.jpg

Och det verkar som oavsett vad/hur jag gör så blir bilden upp och ner...

Men det viste jag inte då så jag forsatte med att pimpa bilen med lite dekaler.

20220714_162549.thumb.jpg.d81a1a0b4bde912d7565ba30857533b6.jpg

Sen vet jag inte riktigt vad som for i mig, för strax efter vart alla spår av tillverkaren borta.

20220714_163202.thumb.jpg.3e3b4ff1a6f221e0ea1d0be0dc72a379.jpg

(Suck, mer upp och ner...)

Undrar hur mycket mer delar jag kan hitta i garaget som kan städas ut till bilen?

  • Like 3
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Värme + hund = obra att sitta i en bil och vänta.

Lösning?

20220731_145729.thumb.jpg.b0a1a9c7f34e49b09cf139db7717e5e5.jpg

Silverduk fungerar.

Förbättringspotential är att kunna fästa duken så den inte blåser bort.

Strax efter kortet togs och surrning med spännremmar påbörjat dyker en trevlig person upp och undrar om jag tänkt på att använda magneter, vilket verkar vara en mycket god idé. 

 Väl sittandes i skuggan i bilen frågades internet på utbudet av magneter som kunde vara lämpliga. Något med stor yta vore bra. Magnetisk övningskörningsskylt dök upp, hmm principen men inte budskapet, magnetiska dekaler!

Så var hittar man sådana? I en webbshop nära mig? 

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den lite längre versionen...

Screenshot_20220826-202648_Blocket.thumb.jpg.abe180bc7e5aab2a53a98580f3fa1646.jpg

Jo, som ni kanske mins så fick jag ihop en lista med förbättringar från senaste resan (nu var det ju inte så mycket rapportering från den) och frun Norlin höll med om varje punkt och förde själv upp en punkt. Det var själva sovlådans uppgift som var föremålet för förbättrin, att sova. 

110cm räcker för en st Norlin och är acceptabelt för 2 st Norlin, men 3 st Norlin blir en Norlin för mycket, även om den 3:e är en släkting till Canis lupus så är det den 3:e Norlin som har klarat livligast sovmönstet.

Sista natten i sovlådan tillbringade Herr och hund Norlin parkerad utanför Casa Norlin.

20220813_082708-ANIMATION.thumb.gif.ad44320f4566a4099b9ae9fbaf5968e3.gif

Så beslutet togs att avyttra sovlådan, efter att ha återställt allt utom sängen och idag körde den nya ägaren iväg med sovlådan.

Lite sorgligt, men eftersom jag egentligen inte ville sälja gick det hela väldigt snabbt och smidigt.

Det var när jag återställde som jag upptäckte att en kabel blivit klämd och kortslöt till jord intermittent.

Så vad ska då sovlådan ersättas med? Tält? (Tak eller mark) Hotell? Ny större sovlåda?

Ja juryns beslut lär dröja.

Lärdomen av denna sovlåda är att en vagn som är smalare än bilen är enormt smidig och man kommer fram där en riktigt husvagn inte gör. Sen att man kan ha en porta potti med sig är otroligt lyxigt. Hårda väggar, golv och tak står bra emot väder och ovälkomna gäster av alla sorter.

Säng som är 110cm, ja det har redan avhandlas.. Säng bör uppskattningsvis vare 140~150cm för familjen Norlin. 

Tält, oavsett placering lägger Fru Norlin in veto mot (happy wife happy life) Hotell, ja Ian (Canis lupus familiaris) är tyvärr inte välkommen över allt och ofta inte lokaliserade där vi vill övernatta. Större sovlåda innebär åxå sämre framkomlighet och utbudet är skralt och dyrt. En T@B 320 Offroad är 201 cm bred och gräver ett hål i ekonomin på minst 250 600 sek som ny och kanske 1/2 som begagnad. Den är nog i bredaste laget och man kan till och med laga mat och gå på toaletten inne i vagnen. Sen finns mer offroad anpassade vagnar tex Hero Camper och Off Road Caretta (225 000 sek) som faktiskt inte är smalare än T@B utan 13 cm bredare, men lägre.

Kanske lika bra att bygga något på en AWD skåpbil, som om det skulle bli billigare...

Nä nog med svamlande från Norlin.

For now...

  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Norlin said:

...

Lärdomen av denna sovlåda är att en vagn som är smalare än bilen är enormt smidig och man kommer fram där en riktigt husvagn inte gör. Sen att man kan ha en porta potti med sig är otroligt lyxigt. Hårda väggar, golv och tak står bra emot väder och ovälkomna gäster av alla sorter.

Säng som är 110cm, ja det har redan avhandlas.. Säng bör uppskattningsvis vare 140~150cm för familjen Norlin. 

Tält, oavsett placering lägger Fru Norlin in veto mot (happy wife happy life) Hotell, ja Ian (Canis lupus familiaris) är tyvärr inte välkommen över allt och ofta inte lokaliserade där vi vill övernatta. Större sovlåda innebär åxå sämre framkomlighet och utbudet är skralt och dyrt....

Jag har ung. samma erfarenhet: Säng med 110 cm bredd... OK när man är under 30. Nu har vi en säng 140x195 och sovlådan är 250 lång,  det räcker för 2 personer med hund som även inte alltid måste ligga i sängen.

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Norlin said:

....

Kanske lika bra att bygga något på en AWD skåpbil, som om det skulle bli billigare...

...

Att råda andra vad de skall göra, är ju som ... ja jag vet inte riktigt bra jämförelse, men för att sammanfatta, man brukar ju veta bäst själv vad man behöver och vilka krav och begräsningar man har.  
Men efter att ha läst din text, och missat det citerade :) , så tänkte jag: Varför köper han inte en skåpbil? Läste texten igen och hittade din egen tanke.

Om tält är "big no go", så kör på en "plåtis", borde uppfylla alla krav ni har, och för att vara ärlig, hur ofta behöver du "off road"-egenskaper? 
Under dryga 10 år körning (med diverse uppehåll) så har jag nog behövt det på ett fåtal ställen under ett fåtal resor, och på de flesta ställen kunnat välja väg om så krävts.

Tanken är väl att komma ut och resa för att se och uppleva plaster och saker, inte att köra ner i ett surhål i skogen och wincha sig ur det? 
Om det är det förra, köp något som passar er och tänk bort "off roadandet".
Vad jag vet så kan man besöka de flesta länder i världen och köra på 99,99% av alla vägar utan 4x4 och stora hjul, och vill man gå den vägen finns det ganska många Iveco, Mercedes mfl skåpbilar som uppfyller de kraven också :) bara en fråga om budget ...

Och vill man köra ner i ett surhål för att wincha sig ur det, så är overlanding-fordon fel ändå, de kostar för mycket och är för tunga, det finns många billiga "ut och bröta i skogen bilar" som kan uppfylla den delen. 
Det är väl bara @Lars 9k som kör kombo på de sakerna, och han lägger ju ganska mycket tid på att åtgärda det som bryts sönder/slits i skogen :) (absolut inte menat som något påhopp eller så, bara en observation jag gjort genom åren ;) ).

Så, nu fick jag skriva av mig lite, lycka till med letandet/tänkandet :)👍

 

  • Like 3
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MrWIB said:

och för att vara ärlig, hur ofta behöver du "off road"-egenskaper? 

Tja det är nog mest på parkeringen och hemma i tvsoffan...

I get your point, senate resan lades 4x4 i två gånger, lågväxel kom med av bara farten, kanske var behövligt en av gångerna. 

1 hour ago, MrWIB said:

finns många billiga "ut och bröta i skogen bilar" 

Tja det kan till och med vara att ett lämpligt objekt redan står på gården, en Kia har ju inget gigantiska andrahandsvärde och den är betald.

 

1 hour ago, MrWIB said:

Varför köper han inte en skåpbil?

Tänker mer och mer åt det hållet, och med en koll i "bra att ha lådor och hyllor" indikerar att mycket av det som var tänkt till sovlådan går att ha i en plåtlåda.

1 hour ago, MrWIB said:

lycka till med letandet/tänkandet :)👍

Och jag tackar för dina tankar. 👍

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Som broder - @MrWIB - skriver så måste du nog vara lite sträng med dig själv och välja spår ( no pun intended  ). 

De flesta 4x4 bilar - med undantag - som får en höjning och vettiga däck klarar det mesta av det som de flesta menar kategoriserar som overlanding.

Men jag, som ställer likt med @Lars 9k( och många fler här i forumet ) vad gäller glädjen av att maxa ut vad bilarna klarar, har valt en annan linje än vad overlandinpuristerna har valt.

Jag ska inte säga att mitt val av bygge av bil tvingar mig till val av terräng jag kör i eller avgör vart jag planerar mina resor, men med en extremare byggd bil klarar jag extremare terräng - både på hemma- och bortaplan. Vilket leder till att jag sällan backar när valda spår bjuder på, för puristiskt kittat overlandingfordon, häftigt motstånd.

Själva tolkningen av overlanding, väldigt förenklad, är ju att njuta av resan mellan punkt a & b och om man som @Lars 9k och jag gör det - med inslag av lite lersprut, vinschning och rockcrawling - tänker jag att det är helt på sin plats.

Om man emellertid är helt och fullt nöjd med att på sin höjd utmana en och annan dålig skogsväg så är vi rätt tillbaka till det jag skrev initialt - standard 4x4 med evt höjning/ starkare fjädrar för att klara vikten av braatthamed och villhöver plus ett set med för ändamålet dugandes däck - man kan kryssa öknar med sådana ekipage oxå. 

Till sist vill jag påpeka att Herocamper ingalunda är ägnad för det jag definierar som offroad. Det är en sovlåda med grövre hjul, riktigt dålig fjädring och med möjlighet att skicka på en mängd braatthamed och villhöver. På en normaldålig värmländsk grusväg klarar jag nog att ha ihjäl den på ca 2 timmar skulle jag tro - den senaste försökspersonen vrålade över sambandet att " nu jävlar slår du av på farten, det är bara skit kvar bakom bilen snart " och det redan efter en knapp mil i hyggligt Snövit/ Wiberg tempo på grus 😉.

@Lars 9k - jag hoppas att du tål av vara exempelperson i detta ordbajseriet 😄👍.

Så herr @Norlin - där fick du lite att grubbla på hoppas jag 😘

  • Like 2
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, MrWIB said:

..., hur ofta behöver du "off road"-egenskaper? ...

Hrm... du frågade inte mig, men jag svarar ändå: "varje gång jag vågar att dra släpet i ett skogsmaskin-spår som börjar vid en vändplats för att komma till en fin övernatningsplats lägger jag i 4L"... sådär ca 1-2 ggr om året. .... men det är kul

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Vi kompetentar med en takbox 

16618751505536992313494756610258.thumb.jpg.7bf6df1fbc7af8c1ef27398bd8bbf28c.jpg

Inte lättöppnat men det går.

 

16618751175444767110683369889039.thumb.jpg.8fa8bc6826710ace3719ff6049adb745.jpg

En liten kompensation till det lastutrymmet som försvann med sovlådan.

Så det får bli takbox istället för takkorg, passar kanske bilen bättre rent estetiskt och sen låg den mer eller mindre ivägen.

I övrigt blir det en prepp för en tur till Skåne med den typen av boende vi allra först hade i tankarna.

Edited by Norlin
Filmtime
  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 9/4/2022 at 9:40 PM, Norlin said:

20220904_143802.thumb.jpg.ba1cde4e07aac9674f3fc1f884cb4fe4.jpg

Kanske ska ha en "bil med markis bild" i min egen garagetråd åxå.
Just nu är den (tillfälligt?) avmonterad för fix med lite bättre fästen, och sen ska det ju besiktigas. Det borde inte vara något problem frånsett en handbroms med tvivelaktig funktion. Man kan med lätthet köra iväg med dragen handbroms och man undviker att parkera i backar. Eftersom Sorenton har en manuell växellåda så behöver man stänga av motorn och lägga i växel. Något som är både opraktiskt och resulterar i anmärkning vid besiktning.

Dag att ta fram denna: 

Haynes-54077-cover_0.jpg

Värt att notera är "All models" inte nödvändigtvis gäller utanför USA/GB, men i brist på officiell verkstadsmanual funkar den bra.
Justering av handbroms skulle konstigt nog ske både ute vid hjulen (bromsband i bromsskivan) och inne på själva spaken. Och då jag tyckt mig kunna känna ett mindre spel i spaken så kanske det var ett ställe att börja på, man behövde ju bara demontera lite plastbitar i kupén jämfört med att bråka med domkraft, pallbockar, fälgkors och krypa på backen.
Sen slår mig en tanke, tyckte inte mitt dåvarande jag att jag borde byta damask till handbroms & växelspak?
Jo tusan lagret av bra idéer på prylar till bilen kunde uppvisa dessa, som tydligen legat och mognat sedan tiden innan brexit. Vällagrade med andra ord. 

On 10/9/2019 at 1:25 PM, Norlin said:

Förkyld. 

Och det botas med vätska, vila och impulsshopping.

Och vad jag förstått ska det vara mycket vätska och vila.

Har inget hört om mängden impulsshopping men det käns dumt att chansa.

Så jag går ut lite löst med.

Screenshot_20191009-130536_eBay.thumb.jpg.e7e87300f0bc9b6847e2112fef064b5f.jpg

To be continued....

Så då var det lika väl att öppna Pandoras ask mittkonsolen och att omvandla Haynes manualens svartvita bilder till en färgglad verklighet.
Bild ett, eller 22.2, saknar en trimlist som sitter i den kulörta verkligheten...
20220920_130206.jpg

Vi provar med milt våld och skydstejp
20220920_130220.jpg

nej, nej dags att sluta innan det övergår till omilt våld.
Man kunde faktiskt lossa hela centerkonsolen utan att ta bort det i steg ett i Haynes manualen, men för att få bort centerkonsolen på det sättet så...
20220920_132331.jpg

tar man bort passagerarsätet.
20220920_133228.jpg

och förarsätet...
Ta Da!
20220920_133714.jpg

Fast den där listen behöver fortfarande bort för att kunna byta växelspaksdamask.
20220920_135747.jpg
Fast handbromsspaksdamasken kan man få loss utan.
20220920_135752.jpg
Gick att demontera tidigare nämnda list från baksidan.
20220920_141134.jpg

Stor potential till förbättring.
20220920_142113.jpg

Hmm, limmad och häftad?
20220920_142128.jpg

Letar fram en burk från tidigare projekt
pattex-contact-glue-gel-625g-can-fop?wid
Ta Da!
20220920_150835.jpg
Många timmar och ett helt lexikon med förstärkningsord senare så dags för en paus med hundrastning.

Ian gör det han ska göra.
20220920_152212.jpg
Tur med vädret.
20220920_151417.jpg

Så nu var det bara att skruva tillbaka allt i omvänd ordning, ja efter att ha bytt växelspaksdamask och skruvat lite försiktigt på handbromsen och där kanske man ska ge ett litet tips om att trots att vädret är vackert och man kan lägga saker lite varsom i "blå hallen" så är det bra att lägga alla delar på samma plats, för då kan ske man slipper demontera det man nyss monterat bara för att en del råkade ligga lite vid sidan om...
20220920_162905.jpg
Hmm...
Men lite nöjd att jag inte han montera listerna innan detta upptäcktes, så bort med och in med.. 20220920_163322.jpg
Till slutresultatet.
20220921_084541.jpg
Hur nöjd som helst.

Sedan provkördes det till Norlins hovmekaniker för den tunga och smutsiga delen av operation fixa handbroms till besiktningen.
Väl på plats kunde hovmekanikern konstatera att handbromsen troligen var bra som den var, men det justerar vi när vi ändå byter bromsbelägg, för dom är nästan slut runt om, och yttre vänster styrled glappar och stötdämparen på samma sida läcker.
Belägg ligger på hyllan bland andra "bra att ha" delar, styrled bokades i den lokala reservdelsbutiken som inte hade stötdämpare till båda sidorna och den dom hade kostade nära 1800 sek så det fick bli ett "hoppas det hinner fram" beställning hos trodo.se tillsammans med handbromsbackar, som troligen inte behövs men är bra att ha. Hinner de inte fram i tid, körförbud f.o.m 1/10 så får vi torka stötdämpare och hoppas på det bästa.

På återseende.


 

Edited by Norlin
bildfix
  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Herr Norlin sitter böjd över två körkort, ett på varje knä. I handen har han sin smarta telefon med appen "Mina fordon" igång. Siffror letas upp och skrivs in, "Sådär" suckat herr Norlin tungt, "då var ägarbytet klart, bara till att fixa en försäkring".  

Så ett ägarbyte har ägt rum, men till vem och av vad? Och varför?

Fordonet som brecis fått en ny ägare är en 4x4, rambyggd med stel bakaxel som innehåller en LSD, fördelningslådan har 3 lägen, 2HI, 4HI och 4LO och är i skapligt bruksskick. Höjd några cm och en ordentlig "skid plate" samt ett gäng hjul. 

Jo ni gissar rätt, Sorenton har bytt ägare så fru Norlin är numera helt billös. Herr Norlin däremot är numera stolt ägare till en Sorento som ska besiktigas innan den siste denna månad....

Följande lilla scen kan beskriva orsaken till ägarbytet:

Ian reser sig plötsligt upp och går mot ytterdörren, en förvånad husse undrar om Ian helt plötsligt blev akut nödig, men sedan hör han att en bil kommer upp på gården och bestämmer sig för att slå Ian följe för att se vad som händer.
En liten blå bil med Postnords logga har precis parkerat på gården och föraren/brevbäraren plockar ut en paket och ett brev. Paketet var från trodo.se och brevet visade sig vid senare inspektion vara från Svedea och adresserat till frun i huset.
Paketet var mycket mer intressant då det var delar till en Kia som skulle in för besiktning om en vecka.

Fru Norlin fick brevet i sin hand, öppnar det och utbrister, "Men va f_n" jag som precis betalat försäkringen på Kian".
Herr Norlin ser förbryllat på sin fru eftersom hon i princip inte använde den typen av förstärkningsord, om det nu inte var riktat till han själv.
Det visade sig att han faktisk var (nästan) helt oskyldig till språkbruket denna gång.
Brevet från Svedea innehöll ett erbjudande om att teckna försäkring, algoritmen i deras system lade ihop att 1+1= ägaren av en stycken Kia Sorento stod i begrepp att förnya sin bilförsäkring. Vad skaparen av algoritmen missat var med den regularitet Postnord undviker att dela ut brev. Så timingen för erbjudandet var lite väl tight. Erbjudandet var det inget fel på då det var nästan ½ priset.
Snabbt togs beslutet att föröka byta försäkringsbolag och under tiden som frun Norlin letar runt i bankens app passar herr Norlin på att kolla upp andra försäkringsbolag, inklusive det nuvarande. "Vad skulle du få ge?" frågar han frun som utan att titta upp från telefonen skjuter över brevet från Svedea till sin make med en outtalad, men tydlig, önska om att bli lämnad i fred.
"Älskling, vill du höra något lustigt" frågar han efter en stunds surfande och antecknande, "först är Svedea billigast så dom väljer vi, sen råkade jag använda mitt personnummer när jag kollade och då blir det ännu billigare" Fru Norlin släpper mobilen med blicken och fäste den på sin make "Det blir vad förnågot sa du"
Herr Norlin visar sina anteckningar och förklarar som vanligt precis sådär osammanhängande som han brukar, frun är dock tränad efter alla år och klarar att förstå utan att tappa tråden. "Så med dig som bilägare betalar vi 2653 sek i nuvarande bolag, och med mig som bilägare 1204 sek i Svedea vilket ger en besparing på 1449 sek om året." avslutar herr Norlin sin utläggning.
"Kan jag inte stoppa överföringen så får du stå som ägare" svarar hon kort.

  • Like 3
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...