Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

21 minutes ago, Norlin said:

1204 sek

Vad sa du!?

 

Att vara under 25 år och äga fordon i dethär landet är inte lätt. Jag har bland annat en skitgammal, slö, rostig Volvo V70 som bruksbil. En 2002'a med manuell växellåda och en sugmotor på 170hk. Billigaste försäkringen jag hittat, lägsta milsträckan a 1000mil om året och inga registrerade skador. till den imponerande summan av 3660kr för trafik+delkasko.

Då var jag ändå väldigt nöjd med priset. M tanke på vad min tidigare Audi a4 med 240 dieselhäst kostade mig...

 

Grattis till ett bra pris!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Då var stötdämpare fram bytta, yttre vänster styrled och alla bromsbelägg utom för handbromsen för dom var bra och hovmekanikern rekommenderade ändå byta av bakskivor "nån gång i framtiden" så då tar vi det samma. 

Med tanke på hur slut stötdämparna fram var så får det bli en beställning på stötdämpare bak åxå, tillsammans med skivor bak och belägg för byte framöver. Mental notering att kolla skicket på framskivorna innan det beställes delar. 

Bromsbeläggen var rättså slut, jag är inte riktigt van vid att det slits såpass fort, tyngre bil än vad jag är van att underhålla.

Så nu är allt klart för den stora dagen imorgon då vi ska söka godkännande för ytterligare 14 månaders brukande av allmän väg.

Bilder? Nä jag var liksom inte närvarande, bara betalade och såg glad ut. 😀

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Då var det avklarat, den fasade besiktningen.

Resultatet:

20220930_110146.thumb.jpg.b7702a97660f9a64886251a62979044e.jpg

 

Fordonet har underkäntse, behöver inte återkomma för ny besiktning.

Vad betyder då det? Texten på baksidan lyder:

"Felen måste åtgärdas snarast. Du får inte använda fordonet mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdade. Du är själv ansvarig för kontrollen efter reparationen och behöver inte återkomma för ny besiktning. Observera att om fel kvarstår vid en poliskontroll på väg underkänns fordonet och en ny kontrollbesiktning måste utföras. Detsamma gäller fel som kvarstår vid nästa kontrollbesiktning."

Så dags att polera lampor, eller köpa nya.

 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Visst är det trevligt varje gång man kan försvara (för sig själv) alla sina spontanköp. 😁 

Som när jag skulle åka och hämta hundmat (fryst) som frun beställt. 

Så in med alla frysar i bagaget och Ian i baksätet.

20221008_122033.thumb.jpg.dbb259f3301d30f69e0d4ed60bf42fcb.jpg

Dom blev fyllda till max.

Väl hemma så skulle det lastas över till övriga (ickemobila) frysar, men jag var lite trött så det blev en (lagom sketchi) 230V AC konvertering av den lilla.

20221008_173202.thumb.jpg.e1404e56a26b9073b27698c81f998d63.jpg

Hmm har nog några kontaktdon liggande som skulle kunna göra detta till en mer permanent variant (och betydligt säkrare)

Den stora (Jula) är ju redan dual power så en anslutning till närmsta uttag innanför dörren "så länge" 

20221008_173408.thumb.jpg.6958599bd53dc7c4f5f0f170225d2f9e.jpg

Återstår att se om maten hinner flyttas till rätt frys innan den tar slut....

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tänkte på det där med att polera lampor, har gjort det en gång tidigare enligte recptet:

1. våtslippapper 1200

2. våtslippapper 2000

3. polermedel

4. försegling 

Men det tog ju inte så lång tid innan det gulande igen. Den gången använde jag någon Biltema produkt till förseglingen och misstänker att det finns stor förändringpotensial om man hittar en bättre förseglingsprodukt 

Någon som har erfarenhet/tips?

 

Link to comment
Share on other sites

Har ni någonsin upplevt den där sköna känslan när man tar tag i dörrhandtag och istället för att öppna dörren så känner man att någonting i själva öppningsmekanismen ger vika och man står där med ett fullt aktiverat öppningshandtag och en fortfarande stängd dörr?

Jag har.

  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

On 10/10/2022 at 10:01 PM, Norlin said:

Tänkte på det där med att polera lampor, har gjort det en gång tidigare enligte recptet:

1. våtslippapper 1200

2. våtslippapper 2000

3. polermedel

4. försegling 

Men det tog ju inte så lång tid innan det gulande igen. Den gången använde jag någon Biltema produkt till förseglingen och misstänker att det finns stor förändringpotensial om man hittar en bättre förseglingsprodukt 

Någon som har erfarenhet/tips?

 

Ja, vask lampene med silikonfjerner etter poleringen og deretter spray de med klarlakk.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Då blå hallen var tillgänglig idag så togs det en titt i dörren. "In color"

20221014_125125.jpg

Saker ska tas bort så man ser skruvar. 

20221014_125507.jpg

Hmm det där gick ju oroendväckand enkelt.

20221014_125736.jpg

Hmm blev genast mer komplicerat. Och den där gröna saken ser o-hel ut. 

20221014_130105.jpg

Och den är väldigt o-hel, och jag har ingen aning om hur den ska sitta då den nästan hoppade i handen när jag skulle känna efter om den satt fast. 

En snabbkoll hos KIA sa att man behövde köpa en komplett enhet till ett pris som inte var helt kompatibel med min verklighet. 

Återstår att kolla begagnatmarknaden.

Undertiden får den dörren vila.

 

  • Thumb up 2
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Hmm, lite mer internettforskande säger mig att vi tittade på fel del hos KIA handlare.

Ska ha en sån här.

Screenshot_20221015_000733.jpg

 Nya från Kina eller begagnade från Svenska bilskrotar och betydligt billigare. Kanske till och med lagbart.

Note: 836503E030 eller 836503E000

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Lördag morgon, väckarklocka kungör att det är dags att stiga upp.

20221013_075215.jpg

Väderprognosen som förutspått mulet och regn så det skulle bli en perfekt dag för diverse innomhus aktiviteter, som att leta fram ett nytt dörrhandtag på internetet.

Men vädret var inte alls så medgörligt som meteorologerna förutspått så efter att  morgonpromenaden var avklarad så kunde det konstateras att då blå hallen stod till förfogande så kunde man ju lika gärna släcka den där vilkårstvåan innan den vilkårslöst blir en tvåa om farbror får syn på kians dimmiga framlampor.

Låt oss se vad vi har att börja med.

20221015_155106.jpg

Inte allra värst kan man tycka.

20221015_155250.jpg

Tejp i ett försök att minimera skaderisken på det som inte är lampa.

Samlade ihop någon form av bra att ha prylar för själva utförandet.

20221015_155045.jpg

Slippapper för att få till en fin fin yta och en klarlack för att ytan så ska förbli. Ja det var planen.

Så dags att börja slipa. Börjar med P800, sen P1200 för att avsluta med P2000, ja det var planen.

Så efter ett tag.

20221015_160103.jpg

 

Ja ja, det ska nog bli lite sämre innan det blir bättre. Blir nog bra efter polermedel och polermaskin.

20221015_161042.jpg

Polermedel hittades, men inte polermaskinen så det får bli handjagat.

20221015_161231.jpg

Nåväl, det får bli som det blir sålänge det inte blir sämre.

20221015_170839.jpg

Jo det blev nog allt bättre. 

20221015_163205.jpg

Får se om jag hittar den där polermaskinen så man får upp glansen ytterligare så man kan kosta på lite klarlack.

Vem vet, kanske det regnar imorgon så det där dörrhandtag blir beställt, eller så skiner solen och något annat blir gjort. 

  • Thumb up 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Kära dagbok.

Idag sken solen när vi gick ut på morgonpromenaden Ian och jag, vi gick som vanligt ner till sjön.
På vägen hemåt började det att mulan på co det såg ut att bli regn så när vi kommit hem så gick jag ut på internettet och jag tror att jag lyckades beställa ett bättre begagnat dörrhandtag från Sundsvalls Bildemontering AB, dom hade åxå torkararm så jag tog en sådan åxå, det gick på 481 SEK med frakt, Det får det vara värt för att kunna öppna en dörr och se bättre ut genom vindrutan. Det stod att handtaget var av färgen silver, åhh vad jag hoppas att det är samma silver som bilen har.

Nu kom Ian och påminde mig om att det är dags för lunch.

  • Like 3
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Igår plingade appen att ett paket från Sundsvall kunde hämtas och nu på morgonen gjodes en snabb koll på tillgängligheten i blå hallen och det kunde konstateras att den var ledig men att värmen var inte påslagen, men gula gubben lovade att göra sitt bästa med temperaturen.

Så lagom till lunchen kunde ett stetch target uttalas och projektet öppnades.

Förhoppningen om färgmatchning infriades.

20221019_130614.thumb.jpg.358cba318d10d54080716652cc26bf17.jpg

Och en grön pryl satt fast på det "nya" handtag.

20221019_130633.thumb.jpg.ff385dbc15f797d85e98de27259a865a.jpg

Projektledaren instalerar sig för att bättre kunna bistå med management.

20221019_130636.thumb.jpg.80a467e1f69a0931c6513188dbe494cd.jpg

En del skruvar satt värre till än andra, kanske skulle studerat den monokroma illustrerade bruksanvisningen, eller ett youtube klipp. Man fick in två fingrar eller en ringnyckel.

20221019_132629.thumb.jpg.476cd2cee41f38b440c92436aaf4e75e.jpg

Till slut så fick man 2 handtag i handen.

20221019_133108.thumb.jpg.97431a54a592f02db592ca16bb00fbd6.jpg

Den med grön grunka ska in i..

20221019_133242.thumb.jpg.9ad02f1801e8722d843cc08d25657992.jpgdetta hålet.

Och efter lite pillande, mins muttern man nästan kunde nå... 

20221019_140049.thumb.jpg.aac7add1c60a745460de231f1d567952.jpgså får man anse att eftersom dörren nu går att öppna utifrån så blev det bättre än vad det var innan.

Även en torkararm byttes från en med lite väl slö fjäder till en med mindre färg men spänstigare fjäder. Inga fotobevis för projektledaren lät meddela att nuvarande projekt började ta resurser från ett högre prioriterat projekt, nämligen lunchpromenaden, så arbeta mer och fota mindre.

 

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

"Hej mitt vinterlan"

20221120_092320.thumb.jpg.170eeed344471b24799620c0fad676f1.jpg

Nåja, man kan ha kul i snön.

20221120_095631.thumb.jpg.07276777cad982663c4ae5f762ee13d5.jpg

Väl inne i värmen gick tankarna åter till gårdagens hjulbyte, som gick väldigt smidigt men som indikerade att de avmonterade Michelin Latitude Cross 245/70-16 snart nått vägs ände, klarar troligen inte hela nästa sommardäckssäsong.

Vinterdäcken, Nokian Nordman 7 SUV Dubbat, är 235/75-16. Så vad ska man sikta mot för storlek?

245/70-16 är ca 29,5" och 235/75-16 ca 30" så ingen gigantisk skillnad (0.5" eller 12.7mm) och enligt interwebben ska man kunna köra med max ~32" (eller 235/85-16) om man har 30mm lyft, som vi har. Om man vill maxa höjden. Men bredden då?

Ja nu pausar vi lite och tänker inte bara på max som får plats utan vad som är vettigt att åka runt på. Om bilen fortsätta brukas som den nu gör, det är familjens enda bil så bruksbil eller dayly driver om man så vill, och går då följdaktligen 98% asfalt 1.5% grus och 0.4% skogsvägar och max 0.1% utanför vägar. 

Åter till storleken, med vinterhjulen går bilen mjukare trots att det bara skiljer 4mm i höjd på däcksidan så lufttryck och uppbyggnad är nog det som gör skillnaden. 

Så något i bredden 235~245 med en profilhöjd runt 75%. 

Ok, då har vi en storlek som inte avviker från originalet något nämnvärt. 

Tillbaka till typ av däck och här hjälper det inte att räkna på vad som passar utan vad andra som provat kommit fram till. Så om ni lyckas läsa såhär långt får ni gärna tipsa. Och för att ni ska kunna lämna så bra tips som möjligt så har jag några tankar som kan användas till att hjälpa till att definiera behovet.

Planerar att köpa en vardagsbil att komplettera Sorenton med så den bilen blir mer för utflykter men inga rena "rakt ut i skogen" resor så asfalt och grus blir underlaget (och jag har en omgång 235/85-16 BF Goodrich Mud terrain på fälg utifall att man ska prova på "rakt ut i skogen") Sedan tilltalas av tanken att däcken ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga, inte för att köra med på vintern, till det har jag dubbdäck, utan vara förberedd på vinterresor söder ut. 

Så tanken går åt ett mildare A/T typ BFG K02,Cooper AT3 4S, Toyo Open Country eller Michelin Latitude Cross som är godkänt för vinterbruk.

Nu har jag inte koll på om något av ovanstående däck är vinterdäck, ja utom Michelin som jag har och vet att dom inte är, så svaret kan vara närmare än vad jag vet.

Så vad tipsar forumet i däcksfrågan?

Det enda jag vet med säkerhet är att det är lång tid till våren och tur är nog det.

20221120_092320.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja inte är det tänkt att ersätta mina dubbdäck, utan var bra att ha om man ska söderut (eller missat att byta i tid) och vara laglig om farbror blå tittar närmare på däcken.

Kollade lite snabbt på Cooper 4S och det klassas som vinterdäck enligt länken. Hur funkar dessa på sommaren?

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Norlin said:

Ja inte är det tänkt att ersätta mina dubbdäck, utan var bra att ha om man ska söderut (eller missat att byta i tid) och vara laglig om farbror blå tittar närmare på däcken.

Kollade lite snabbt på Cooper 4S och det klassas som vinterdäck enligt länken. Hur funkar dessa på sommaren?

Det er sommerdekk, ikke vinterdekk. De er klassifisert som 4-season i California.. 

Som sagt; ganske snille AT, med pent forbruk og lite støy.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member


Kört hela sommaren med dessa, har ju likadana fast lite moddade på den store som vinterdäck och har även samma på en av ”servicebussarna” på jobb.

Är försedda med alptopp och flinga vill jag minnas, åtminstone en av märkningarna, vet jag.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...