Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member
41 minuter sedan, Norlin said:

BF GOODRICH ALL-TERRAIN T/A KO2 altså.

Nu har jag en Notering att leta efter när det blir mer aktuellt.

Vänta inte utan leta och köp däck när de väl dyker upp.

Eller kolla åtminstone  läge och saldo på de du bestämmer dig för.

När jag skulle ha i våras gick det inte att få de jag ville ha, totalt slut i Europa.

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

För vad det är värt…

Nu har jag kört med mina KO2 i Skånskt vinterföre, dvs 2-4 minus, delvis lössnö och delvis packat och isigt.

Min uppfattning är att de funkar helt ok på en automatiserad 4WD, dvs med antihit och antidit och lite andra magiska saker har jag tagit mig fram med ganska säker känsla. Bromsar inte som dubbdäck men det kan man ju inte begära. Mina modifierade, sajpade och dubbade är så klart bättre, men om man bara tar det lite lugnt så funkar de ok som vinterdäck.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så då sitter man i soffan och njuter av värmen som veden ger, Ian ligger bredvid under en filt och i hande en Haynes Repair Manual till Kia Sorento 2003 till 2013.

Varför denna lektyr i den kalla vintern natten? Jo på vägen hem från att "lagat" faderns TV så fick man prova något nytt, köra efter voltmeter. Köra efter momentanförbrukning är kanske mer normalt men nu blev voltmetern det viktigaste instrumentet för att komma hela vägen hem. Orsak, en slitande generatorrem... Den har nog gnällt till några gånger, ni vet sådär som att på ett försiktigt sätt det var dags att kolla över det hela, men det gjorde jag tydligen inte för här var jag nu, mitt i de mörka och kalla (-18°C ) skogarna i Dalsland med en slirande, skrikande generatorrem som med tiden kunde slitas i stycken med välkänt resultat på batteriets livslängd. Så lätt småfrusen sitter man och försöker med holistisk varvtalsreglering minimera remslirandet och behålla volten i batteriet. Nu passar det sig inte bättre än att på den appen jag använder för att kolla volten ligger temperaturen allderless brevid så det dröjer inte länge innan hjärnan registrerar att fordonet du färdas i inte nått normal arbetstemperatur och det är nog därför du är lite frusen. (Fortfarande -18°C på utsidan) Nu börjar det bli spännande..... ½ vägs hem passeras Färgelanda (ni som vet, ni vet. Ni andra lever bra utan den kunskapen) och en Macgyver lösning tar form. Färgelanda har som så många andra småorter en återvinningsstation och folk som misslyckas att lägga rätt saker rätt container så en bit kartong skulle förhoppningsvis kunnas frambringas. Belysning är även det något som normalt en återvinningscentral är utrustad med så även denna. Så i gatljusets sken kom det gammla tricket att maskera kylaren för att hjälpa motorn uppnå rätt arbetstemperatur i vinterkylan. 

Och den tjutande remmen? Ja den fick en dos av Biltemas remspray.

Resultatet blev sådär, tjutet uteblev nästan hela vägen hem och temperaturen gick upp några grader men inte mer än till ca 75°C.

Så nu får vi läsa på hur man spänner en generatorrem på en Sorento.

Bilder på Macgyver fixandet i gatlycktans sken uteblir, -18°C som sagt.

Som tur är har jag vikt hela morgondagen till packing och prep inför det Skånska julbordet så vi får hoppas att jag får fixat detta.

Ps.

Och väl hemma så kunde det konstateras att värmepumpen hade hickat till så det var 18°C innomhus, plus och inte minus som väl var. Och flanellpyjamasen kommer nu till väl till pass.

Ds.

 

 

  • OMG 2
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det där lät inte så kul, vill minnas att jag hört den remmen skrika till vid start sommartid också…..

Sitter det någon automatspännare som gett upp eller är svag kanske?

Jag kan trösta er med att fullt så kallt ser det inte ut att bli här nere till helgen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vaknade till en larmande värmepump, får se och hoppas att ett filterbyte hjälper.

Jo remmarna har varit ett litet huvudbry och jag har bytt 2ggr under ägarskapet. Ska vara manuellt justerbar men manualen är inte riktigt fokuserad på en rad4a.

Kan vara slitna remhjul som är grundorsaken. Ska se om jag kan komma till hos någon för en panikservice.

Link to comment
Share on other sites

Manuelt justerbar?
Jeg ser på web at Sorentoen er levert med omtrent en million forskjellige motorer, alt etter hvilket marked bilen er bygd for.
Det er kanskje ikke denne motoren du har?


Isåfall er det jo veldig lett både å bytte rem og bytte strammer. Jeg bruker normalt å bytte rem, strammer og eventuelle løpehjul i samme operasjon. Koster lite, og da vet jeg at alt er ok til neste gang.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Frukosten väckte hjärnan som, i vanliga ordning, påbörjade alternativ till lösning och som vanligt var lösningen enklare än någon av alternativen som frukosten tänke fram. 

Haynes Repair Manual visade inget rad4a unikt i bild och justering skulle ske underifrån, vad glad jag blev att jag äntligen fått dit hasplåten....

Favorit mekaniker låg nedbäddad i förlängning.

Märkes erkstaden, som inte hade tid eller kanske ändå, upplyste om att skruvarna på dessa bruka sittaså hårt att dom går av...

Övriga verkstäder var upptagna av köldrelaterade problem.

En snabb koll med @Lars 9k om en Renault Grand Senic skulle kunna nå baslägret, "inget är omöjligt" kunde svaret sammanfattas till. 

Så stärkt av att reservplan fanns så öppnades huven och efter att fått bort lite ljuddämpande/kosmetiska detaljer kunde man se att det liknade inget som manualen föreslagit.

20221215_102948.thumb.jpg.177cbb0712618f5645e00f9130429c70.jpg

Uppe ovanför generatorn kan man se 2st 12mm skruvar, ingen satt lös och remmen kunde enkelt spännas med en spärrnyckel.

6515.jpg

Så ofattbart enkelt, och det använda verktyget ligger i bilen, just in case.

Så av bara farten så kom takboxen på plats och kylaren fick ny lättdemonterad papp.

20221215_113328.thumb.jpg.49edbff72cdc89ab4e06ea6372d64a81.jpg

Redo för avfärd? 

Får testköra lite i em.

Tack för tipset @iknutis 👍

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En oljebytesfundering...

Fick ju dit hasplåtar/ underkörningsskydd/ skidplates förra våren och tänkte förbereda en lösning på ett problem som jag insåg redan då skulle komma, som ses på bilden nedan så krävs en demontering av skyddet för att komma åt avtappningspluggen och även om det troligen går att byta filter utan att demontera skyddet lär det bli söligt som bara den, och det vill vi ju inte.

20220531_123342.jpg

Så vilka val har man då:

  1. Demontera skyddet vid oljebyte.
  2. Göra lämpliga hål/luckor som gör att man kan komma åt utan demontering
  3. Suga upp olja med pump och grisa ner allt med oljan från filtret (om det går)
  4. Öppen för förslag

Alternativ 1 har nackdelen att skyddet inte har den bästa passformen och det lär då åt billyft, tvingar, spännremmar och 2-3 personer, alternativ 2 kräver lite verktyg jag inte själv äger och vet inte hur en "lucklösning" skulle kunna se ut. Alternativ 3, nej, nej nej....

Så under tiden som Norlin funderar och bildgooglar får någon vänlig själ hemskt gärna komma med förslag.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bildgooglat lite:

Sähär har TRD gjort på sitt skydd till TACOMA 2016-2023

s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

Lär nog funka men kräver att jag demonterar, modifierar (inklusive mäta rätt) och återmonterar. Göra det rätt.
Kan man hitta på ett sätt att göra det lätt?

Såhär kanske? (Snott härifrån)

img_0289-jpg.304730

img_0291-jpg.304738

Bör gå att få till med borrmaskin, sticksåg, svets, gångjärn och en blindnitmutter. Ser att man förstärkt locket, överkurs eller nödvändigt? 
Eventuellt utstickande skruvskallar har jag i dagsläget inget problem med, kunde nog lämnat hålet öppet till och med, men det kan ju ändra sig med tiden, kanske en plattare skruvskalle som inte fastnar så mycket skit i, för det problemet kommer jag att ha oavsett om jag hamnat i skogen eller inte. Kanske lika bra att ha demonterbara luckor som man monterar vid utflykt, eller någon annan typ av låsning.
(Nu börjas det övertänkas, lika bra att ta en paus)

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med @iknutis gör ett hål till pluggen, ingen lucka.
Jag har det på min bil, finns säkert minst en massa bilder från diverse oljebyten jag skrutit med genom åren, och än så länge har det funkat toppen. 
Men vid varje oljebyte så blir det alltid mer eller mindre söl på ovansidan hasplåten :P 

Jodå (var tvungen att kolla själv), scrolla ner lite på sidan så ser du kanske inte bild på hålet superbra, men ger kanske en uppfattning hur de löst det.

https://toyota4x4.se/topic/3322-mrwibs-hdj100/page/23/#comments

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I väntan på nästa oljebyte med tillhörande lösning på oljepluggsaccess, besöktes hovmekanikern för ett försenat byte av bakre stötdämpare. Och eftersom jag redan multitaskade med att diskutera oljebyte och skidplate med handräckning och belysningstänst så glömdes det av att föreviga händelsen. Det och när jag väl kom på att det borde fotograferas så insåg jag att den fotografiska utrustningen låg inne i bilen som då var upphissad med en mekaniker under och jag tyckte inte det var en god ide att försöka gräva fram den. (Telefonen) Men trots bristande bildbevis så hände det, 2 st svarta oljepumpar av original modell valda från internetbutikens prisvärda avdelning. 

Och vilken skillnad det blev! Redan när jag "luftade" de nya dämparna och jämförde med dom gamla kändes en gigantisk skillnad, särskilt på returen. Väl ute på vägen hemåt kunde jag till min glädje konstatera att bilen slutat med att gunga i rumpan, trevligt.

Ska försöka få med bild på nästa garageuppdatering. 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...