Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

On 3/31/2023 at 7:12 PM, MrTwilight said:

framdragna kablar bakom panelen över hjulhuset på förarsidan

20230504_104116.thumb.jpg.f09fafd8107376bd1d64263fce300de9.jpg

Här någon stans?

@MrTwilight nyttjade du någon "how to"? Var den webbaserad?

Edit:

Svarar mig själv.

https://www.subaruoutback.org/threads/no-12v-outlet-in-cargo-area.433305/post-4948433

Får bli en koll nästa gång blå hallen är ledig.

 

 

Edited by Norlin
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 små och snabba uppdateringar för Outbacken var det tänkt.

Man kan byta ut ett lock som bara täcker säkringar till ett litet fack som täcker säkringar.

Sen var det byte av backljuslampa till LED.

20230504_103516.thumb.jpg.c695ed2b90d194734e9d15b1a275c52a.jpg

Men där var verkligen och internet inte överens. Får undersöka närmare.

Attans stor lampa till backljuset, vad tusan heter den tro?

Edit: kan vara en W2.1×9.5d (W16W) har inte stött på en sådan förut.

Åkte och hälsade på en vän istället.

IMG_1769.thumb.jpg.0dc672897e312e90920ae3486fb19f4a.jpg

(Vännen bakom kameran)

Ett hjullöst fordon som förbereds för långresa.

https://youtube.com/@echothedream7837

Edited by Norlin
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 5/4/2023 at 12:40 PM, Norlin said:

Svarar mig själv.

https://www.subaruoutback.org/threads/no-12v-outlet-in-cargo-area.433305/post-4948433

Får bli en koll nästa gång blå hallen är ledig.

Citerar mig själv... Japp den funkade.

20230506_155423.thumb.jpg.3f99d332b257bef8bc4d9e0f53f1ee70.jpg

Kontakt hittad.

Och ett temporärt (?) Utag installerades. Ska nog sätta dit ett infällt så det ser lite original ut. Men detta var med det som hittades i garaget. 20230506_165105.thumb.jpg.c9c5f590a5132ea88ae136f95fc4e073.jpg

Och en funktionstest.

20230506_165453.thumb.jpg.ccd41f5aaa35641464f0467b5c6bee37.jpg

Som utföll positivt så lilla kylen får stå kvar så länge.

Avrundade bilmekandet med att städa ur Sorenton och tömma på saker som inte behövs vid plusgrader.

20230506_095931.thumb.jpg.538feb90b80c0628c754c5800de3460e.jpg

Gräsmattan fick även den lite omvårdnad, så det blev en riktigt produktiv dag i vårsolen, och nu indikerar Ian att efter mat kommer promenad.

 

Edited by Norlin
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja jmf med Sorenton är det enormt mycket mer plats. Nu försökte jag med en kyl och en frys men inte mycket plats så...

20210708_103247.thumb.jpg.2fe2c21501530ed450cf61ac37e70cf9.jpg

Kylen är en Jula och Biltema har en liknande och dom är stooora, 35+5liter.

Drivs, än så länge, från det nyinstallerade 12V uttaget som bara fungerar vid tändning till så jag provar med att koppla en hjälpstartare som förhoppningsvis klarar driva kylen när inte bilens batteri är inkopplat, och ta laddning under tiden bilen går. Vi får se hur det fungerar.

Sen är det tänkt att en DC/DC laddare och ett förbrukningsbatteri ska göra detta på rätt sätt.

 

  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Norlin said:

Kylen är en Jula och Biltema har en liknande och dom är stooora, 35+5liter.

Moonster! 😅

55 minutes ago, Norlin said:

Drivs, än så länge, från det nyinstallerade 12V uttaget som bara fungerar vid tändning till så jag provar med att koppla en hjälpstartare som förhoppningsvis klarar driva kylen när inte bilens batteri är inkopplat, och ta laddning under tiden bilen går. Vi får se hur det fungerar.

Ja, du får gärna återkomma om hur det funkar. Jag tänkte lite fritt att kanske shoppa ett fritidsbatteri från biltema som driver kylsboxen och ladda batteriet "för hand" i garaget (tills man bygger en snygg laddning mot bilen). Sen använda en batteriladdare när tillfälle ges.

Link to comment
Share on other sites

Korta svaret, nej. Funkar inte. 

Längre svaret kommer...

Längre svar:
att koppla starthjälpen i serie med kylen resulterade i att kylen förbrukade starthjälpens batteri i en raskare takt än vad bilen klarade av att ladda starthjälpens batteri. Klart obra.

Då gick jag över till att köra kylen och ladda starthjälpens batteri från bilen när jag körde och vid längre stopp koppla kylen till starthjälpen. Gick bra så länge man kom ihåg att koppla om efter stoppet. Sen höll inte min gamla slitna starthjälp inte liv i kylen hela natten, trots att det var en kylig natt. Så som en temporär lösning över dagen med längre stopp planerade kan det fungera, annars investering i riktig DC/DC och ett förbrukningsbatteri. Vill man komma billigare undan så ett skiljerelä och ett förbrukningsbatteri är mycket bättre än en starthjälp. 

Edited by Norlin
Längre svar
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Ny Sovlåda!

Efter att ha bråkat hjärnan med alla tänkbara kombinationer av taktällt, sovlåda, husvagn (:shock:) AirBnB och att gå i ide, tillsammans med utbudet på till salu sidorna så dyker det upp en stark kandidat till en Sovlåda™ 2.0 den var ju hela 130cm bred invändigt och bara 30 minuter bort. Men de 130cm var felmätt och det var en 110cm bred vagn, och trots att jag under en tid hade denna vagn i ett väldigt tilltalande pris och tillsammans med ett taktält modell hårdskal för ett lika tilltalande pris som kunde skickas från Gotland så hamnade prislappen vs. användbarhet på en ofördelaktig nivå.

Så helt plåtsligt dyker det upp en ny Blocketannons på en vagn som påstods ha innermåtten Längd 240cm Bredd 156 cm Takhöjd 145-140 cm.
Vilket inte passade in alls bland de vagnar som RC Campa sålt, dom har liksom nästan monopol på den marknaden.
Så jag inledde ett chattande med säljaren och det visade sig att det var en TA-NO, Polentillverkad även denna, och en annan formfaktor jmf marknadsledande med en längd på 3868 mm en bredd av 1875 mm med en höjd på 1900 mm

Så större men inte för stor(?) men 437km och 4 tim 35 min bort enligt Google. 

Vilket enligt mitt excelark gav en skillnad på 315mm bredare, 156mm längre och 10mm högre, utvändiga mått. Inte någon större skillnad, något bredare mot gamla sovlådan i originalutförande, men invändigt var det desto större skillnad, 450mm bredare, 80mm kortare och 200mm högre gjorde att man fick plats med en 140x190cm säng, något säljaren platsbyggt.

Kort historia lång, efter diverse chattmedelande och ett telefonsamtal var både parterna överens om ett pris och en plan för helgen tog form. (Vilket resulterade i denna berättelse)

20230520_125215.thumb.jpg.d21df1e2d31f8fae13147cf9567b0af8.jpg

Här har jag ju plats för en mycket större låda än vad jag hade på förra.

20230520_212100.jpg

Nu börjar listan med förbättringar:

  1. Ventilation, tidigare ägare körde med öppna fönster, något som funkar om man inte tycker det behövs.
  2. Värme, med 11grader C inne i lådan på natten skulle det vara skönt med värme.
  3. Förvaring, Jag har kvar draggstångslådan från förra bygget, där var den stor, här lite liten.
  4. Behöver skaka fram ca 10cm för att underlätta nr2 
  5. och en massa mer som vi tar senare.

Så vad har forumet för tips på ventilation och värme?.

 

Edited by Norlin
Felstav
  • Like 3
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Varme:

Kina webasto-kopi fra Ebay, enten som komplett enhet med tank og alt som du kan montere der det passer, eller du kan kjøpe en uten ‘boks’ og montere den inni selve sovlådan om du vil.

Ventilasjon:

Det finnes komplette ventilasjonsløsninger for bobil/campingvogn som du monterer i taket. Både med og uten strøm.

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 5/4/2023 at 7:49 PM, Norlin said:

Sen var det byte av backljuslampa till LED.

20230504_103516.thumb.jpg.c695ed2b90d194734e9d15b1a275c52a.jpg

Men där var verkligen och internet inte överens. Får undersöka närmare.

Attans stor lampa till backljuset, vad tusan heter den tro?

Edit: kan vara en W2.1×9.5d (W16W) har inte stött på en sådan förut.

Nej, nu har internetköp nr 2 resulterat i en exakt samma lampsockel, så det som står om Outbacken på nätet gäller tydligen inte Norlins Outback.

Nu tar jag lampan i handen och frågar på en "proffs butik" vad tusan det är för något.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/25/2023 at 10:04 AM, Norlin said:

Nej, nu har internetköp nr 2 resulterat i en exakt samma lampsockel, så det som står om Outbacken på nätet gäller tydligen inte Norlins Outback.

Nu tar jag lampan i handen och frågar på en "proffs butik" vad tusan det är för något.

Ang. backlamporna ska det vara W21W/T20. Jag beställde också W16W första gången men de här ligger också i min orderhistorik på Ali Express https://www.aliexpress.com/item/1005003439706195.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.26.d0151802yTYdKb .

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nackspärr och hjulfunderingar.

Tänkte skaffa en uppsättning AT/Odubbade vinterdäck till Subarun med försvarat med att kunna åka utanför Sverige på vintern (och på dåliga vägar på sommaren) och eftersom jag har dubbade vinterdäck på 16" fälgar så borde det vara en lämplig storlek för AT. Nu när jag kollar utbudet så verkar det som att alptoppdäck i bredden 215-225 är vanligare i 17" och det kan till och med gå att hitta begagnade (Blocket annonsen är fortfarande kvar) och om jag teorimäter så är skillnaden ca  18 mm i däcksidehöjd mellan ett 225/70-16 som är max vad som passar enligt internet och ett 215/65-17 som verkar lättare att hitta, och jag har otroligt svårt att se vilken enorm förbättring dessa 18 mm skulle ge. Sen verkar det lättare att hitta begagnade 17" åxå.

Så är det försvarbart att krångla till det för ett däck med 18 mm högre däcksida? Jag kan inte riktigt göra det, men kan övertalas. (i "Jeepmått" är detta ett däck på 28" så det är litet även jmf KIA som åker 30")

Jag skickar några meddelande på några annonser under tiden. 

Bonusfråga, hur skickar man fälgar, däck och kompletta hjul på ett billigt sätt nu för tiden?
(Nu ska jag föröka ta igen lite förlorad nattsömn, ligger nog en 15 timmar back på grund av nacken)

Link to comment
Share on other sites

Nackspärr och fokus problem.

Jag skulle ju inte alls skriva om hjulfunderigar utan om att jag bytte skivor och belägg fram på Subarun. Det blev mycket bra och helt ofotograferat, efter öppnandet av en plånbok ingick i prosessen. Så jag kan inte skylla nackspärren på det heller.

Bonus fråga.

Någon som bor i Flen och kan hämta upp och förvara 4 hjul tills jag åker ditåt?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/12/2023 at 3:01 PM, Norlin said:

...

Bonusfråga, hur skickar man fälgar, däck och kompletta hjul på ett billigt sätt nu för tiden?
...

Nu försöker jag bara köpa hjul i närområdet själv (dvs har ingen egen erfarenhet), men vad jag har hört/läst så skall bussgods typ vara det billigaste. 
https://www.bussgods.se/internetfraktsedel?category=2&product=10# 

1500spänn ...

 

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, MrWIB said:

1500spänn ...

 

Japp, det är även vad jag kommit fram till, så hädanefter så 

 

10 hours ago, MrWIB said:

köpa hjul i närområdet

Låter som något att kolla närmare på.

Nu var det ett par svinbilliga hjul, 600kr eller 1000kr men med rätt mått. Men 2100-2500kr är det inte dyrt, men i relation till priset är frakten svindyr.

Tur man inte har panik. (Med detta iaf)

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Under tiden som det preppas fordon och planeras resor så kan det rapporteras från Norlins Garage att nu åks det Sorento efter det är körförbud på Outbacken.

Hur gick nu detta till?

Det hela började en kulen vårdag när fadern till Norlin ringde och undrade om det kunde hjälpas till att besiktiga moderns Renault. En snabb kontroll gav att det var ingen panik då 1/7 var det körförbud. Så en notering i kalendern skulle påminna i god tid att hinna boka en tid. Och en tid bokades den 1/7. Nu undrar vänn av ordning vad mammas Renault har med körförbud på en Outback att göra, svaret det får se i backspegeln där sikten är kristallklart. Jo åter till Renault besiktning. Så Renault hämtas och Outback lämnades (utan nyckel) och besiktningslokalen besöktes. Och där gick det som man kan förvänta sig, en 2:a på att höger parkeringsljus fortfarande var trasigt sedan förra året. Undrar vem som besiktigade Renaulten förra gången, en koll i kalendern gav svaret att det var undertecknad. Så det var lika bra att åka hem och leta fram en ny fin och hel lampa. Sen bar det iväg åter till besiktningen för ett dropp in återbesök. När tiden väl var kommen kunde samma besiktningsman snabbt se att felet var åtgärdat och lejonparten av tiden för kontrollbesiktningen gick åt till papparsarbete och att betala.

Nöjd och glad, samt lite stolt, åktes det iväg för att byta bil. Mamma var nöjd, pappa var nöjd men mest nöjd var Ian som fick åka bil med husse.

Men någonstans i det undermedvetna var det något med körförbud på grund av utebliven besiktning och datumet den 1/7 som verkade bekant. Och i morse stod det klart när Transportstyrelsen lät meddela ett Norlins Subaru Outback var belagd med körförbud på grund av utebliven besiktning från och med 1/7...

Så nu åks det Kia till jobbet tills på måndag då det ska försökas få Outbacken godkänt.

What can possibly go wrong?

Picture for attention.

20230629_081449.thumb.jpg.bbdce572e23413c1702e877673f6ad73.jpg

(Nej inte Norlins utan en som helt plötsligt stod på parkeringen utanför jobbet. Och ja jag provade om nyckeln passsade, vilket den inte gjorde.)

Edited by Norlin
  • Happy tears 4
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Norlin said:

Och ja jag provade om nyckeln passsade

Ååh vilken grej om du bara vips fått en färdigkittad besiktigad bil!

Får mig och tänka på min vän som berättade att de varit ute på skräckhistoriekväll på Gotland med Taksteinar (som jag kan rekommendera). På den tiden, 90-tal så hade han och frun kommit ner till parkeringen för hemgång och hittat sin fina röda Volvo. Satte sig i bilen och körde iväg, varpå frun undrade vart läppstiftet tagit vägen och varför det låg helt andra grejer. Inte långt senare hade de insett att det var inte deras grejer som legat i bilen. Snopet nog hade dom tagit fel röd Volvo 🤥

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Besiktningsmannen tittade förvånat upp inifrån bilen samtidigt som ljudet försvann från Norlins headset, ni vet ett sådantdär med teknik som hyllar den Norske kungen Harald, så det som skett var att Norlins multi tasking med att besiktiga Subarun och att vara med på ett avrapporteringsmöte via Teams fick lite tekniska problem så ... det blev lite förvånade miner.
Hur som, så förberedde jag mig i morse (dumt att göra det tidigare under helgen) med att lägga in en varningstriangel (lättare än att leta reda på den som är i bilen) och upptäckte ett parkeringsljus som var lyste med sin frånvaro, eller inte lyste als, men det var faktisk en 3 min fix så mot besiktningen.

Väl där så slog det mig att Outbacken har avtagbart drag, så jag rotade fram nyckel och placerade den demonterade kroken bredvid varningstriangeln. Allt frid och fröjd när besiktningsmannen tog nycklarna och hoppade in i mötet... bilen för bromsprov mm. Sen när han kommer tillbaka så slår det mig att även om jag förberett dragkrok och varningstriangel så var det fortfarande massa Ian-skydd i baksätet som troligen var i vägen för att kontrollera bälten, och att jag glömt koppla ur OBDII läsaren ut uttaget... 

Men det gick väl med allt och när jag fick mitt "blanka" papper stod det en kommentar att omborddiagnossystemet inte kunde kopplas upp.

Så nu har vi 14 månader på oss till nästa besök.

20230710_104404.thumb.jpg.b814664007ce2b68f9cc3368065dd0f2.jpg

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...