Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

Och hjulen ska peka åt rätt håll efter byte av yttre styrled och högre höjd.

Så lokal däcknasare kontaktades för att säkerställa hjulpekeriet.

Och det tror jag dom lyckades med men det är ju trevligt om ratten står rakt efteråt.... Eftersom frun stod för själva verkstadsbesöker så märker jag detta dagen efter.

Så jag ringde och undrade om det kunde åtgärdas och det var bara att komma förbi.

Så det gjorde idag. Två gånger och ratten är fortfarande inte riktigt rak... 

Orkade/hann inte åka dit en tredje gång, kanske på måndag eller så kollar jag om det hjälper att flytta ratten ett hack på axeln.

Vi får se, lätt irriterad över det hela.

Jag som tänkte fixa med CAD för nya skärmar till sovlådan.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Provade flytta ratten en hack, och om det gått att flytta ett 1/2 hack skulle det kanske funkat, men det gör det ju inte ...

Så ett försök till får däcknasaren på sig.

Lekte lite med CAD så nu ska jag bara bestämma material.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ser ju ut att kunna bli bra.

Dina filmer börjar ju bli riktigt proffsiga också, nu får du snart hänga med ut och bli vår filmare!!

Du vet, när lager och nav flyger omkring skulle där behöva  vara någon beredd med kameran! ;)

Hur mycket fjädringsväg har sovlådan?

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Tackar, övning ger träningsvärk heter det ju så.. Kan jag närma mig vad andra här på forumet presterar är jag mer än nöjd, just nu är det lite av en kul grej och ett alternativ till att fumla med mobilen för att ta kort.

Vet faktiskt inte hur mycket sovlådan kan tänkas fjädra, troligen inte nått som tillåter någon avancerad vidsidanomvägenkörning. 

Har idag undersökt möjligheterna att få hjälp att bocka till ett par skärmar, och har lärt mig att det faktiskt kräver en hel del av en maskinpark att göra något sådant. Tipset just nu är att sikta på ½ fabrikat och få hjälp med "nerviken" för att sedan attackera resten med vinkelslip och handkraft. Nytt ställe ska besökas senare i veckan.

Under tiden så funderas det på själva inredningen och att få till en version 0.1 för utvärdering. Återkommer med mera när det finns något att visa.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En fråga till forumet,

Skärmen är tänkt att bli 300 mm bred och ha ett "nervik" på ~ 50 mm, hur tjock plåt (typ durkaluminium) krävs för att klara att man står på skärmen? 

Biltema (🤐) har 1,5 mm & 2,5 mm att välja på. Priset ökar (738:- för 1,5 mm & +360:- för 2.5 mm) men framför allt svårigheten att böja ökar med tjockleken. Styrkan kommer ju mest att komma från nerviket och hur bra det är fäst i övriga skärmen.

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Norlin said:

En fråga till forumet,

Skärmen är tänkt att bli 300 mm bred och ha ett "nervik" på ~ 50 mm, hur tjock plåt (typ durkaluminium) krävs för att klara att man står på skärmen? 

Biltema (🤐) har 1,5 mm & 2,5 mm att välja på. Priset ökar (738:- för 1,5 mm & +360:- för 2.5 mm) men framför allt svårigheten att böja ökar med tjockleken. Styrkan kommer ju mest att komma från nerviket och hur bra det är fäst i övriga skärmen.

Du får ta detta för halvt killgissande, men på den tiden jag utbildade mig inom plåt, svets osv, så lärde jag mig att det är inte tjockleken på plåten som gör det riktigt, det är mer formen. 
Med den formen på skärmen du har så bör du "lätt" klara dig med 1.5mm, men jag har absolut ingen täckning för det, bara ett vagt minne från förr ;)
Worst case så kan du ju lägga in ett veck mitt i eller styva upp med tvärgående ribbor. 
Tror den stora utmaningen blir att fästa det så att infästningen tål belastningen.

 

  • Thanks 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Tillåter mig att killgissa jag med ( baserat på ett uns av erfarenhet ). På en båttrailer jag hade en gång så fäste vi alu-skärmar med två stk tvärgående beslag per skärm. Beslagen fästes i ramen på trailern med rejäl skruv och lite mindre rejäl skruv från beslagen till skärmarna. De tålde att stå på utan problem. Om det finns mer att fästa i så hade jag pop-nuttat resten av det som ligger an mot väggen av sovlådan för att undvika vibrationer i plåten.

Inte helt CAD, mer pastellkrita men du fattar...

523831737_Skjermbilde2021-08-23201412.png.dc9c595b6d02a96bfa0d8795ebbea550.png

  • Thanks 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Original plastskärmen är bara fäst i väggen med pop-nit. Inge bra att stå på. De nya skärmarna var tänkt att fästas i nerkant, där jag tejpade min cad mall, och mot väggen. Inser att väggen troligen behöver förstärkas.

Annars får jag fixa några dekaler

image.png.786dccdff6c666576e140d4f328a05ba.png

Går att stå de där "vad de nu kan kallas" framför och bakom skärmen så man behöver inte stå på skärmen, men den kommer att inbjuda till fotnedsättningar.

Sen kan man bygga om allt åxå... Bredare "vad dom kallas" och stabila skärmar som tål träd...

Ähh vi börjar i ena änden så kanske det blir klart någon gång.

 

 

Edited by Norlin
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

“Och när hade du tänkt att jag skulle hjälpa dig med det?” 
Plåtslagarens enkla fråga på om han kunde hjälpa till att bocka några plåtar indikerade att den kanske inte var helt optimal, särskilt inte nu när klockan var över 3 en fredag eftermiddag och de två plåtslagare han tidigare besökt hade ju faktiskt varit stängda…

Norlin harklade sig tyst “ Ja den saken är helt klart öppen för förhandling” 
Plåtslagaren tittar stumt på Norlin som mot alla vettiga tankar väljer att fortsätta “När du har en lämplig tid”
Plåtslagaren tvekar en inte en sekund med svaret “Ja nu håller jag på att städa för att helgen, så måndag borde gå?” 
Ok, tänker Norlin, inte helt kört alltså, så helt logiskt låter han undsläppa “Ja det funkar, kan göra något annat i helgen”
Plåtslagaren tittar fundersamt på Norlin och suckar sedan “Inte för att jag har bråttom hem, mer jobb och kanske en öl i bastun är vad jag har att se fram emot så hämta in plåten så får vi se”

Norlin vänder direkt på klacken och stegar ut till bilen för att hämta plåtarna som behövde bockas till skärmar. Ingen plåtslagare eller mekanisk verkstad han varit i kontakt med kunde antingen inte bocka så som det behövdes eller kunde inom överskådlig tid utföra jobbet. Tips på lösningar hade lett fram till beslutet att köpa plåt på Biltema, den tunnaste så han kanske kunde fixa bockarna som utgjorde själva rundningen om bara han fick hjälp med de 90 gradiga nerviken på sidorna.

Så nu stod han här i en, enligt honom, välstädat verkstad och rabblade mått till en plåtslagare som knappade in siffror på en maskin. Strax var plana plåtar förvandlade till U formade, ja fast vinkelräta.

“Hur har du tänkt komma vidare?” Undrade plåtslagaren?
Norlin visade ritningen han hämtat måtten ifrån, “Tänkte klippa här och här och lägga något där som jag kan bocka runt och sen..” där avbröt plåtslagaren men ett konstaterande “Ska du ha dedär omlott” sa han och pekade på nerviken “Så kan jag göra det åxå” Plåtslagaren vänder sig om och tar fram en plåtsax, “Klipper du så städar jag vidare, sen fixar vi de sista bockarna”

Norlin greppar plåtsaxen och ger sig hän uppgiften.
Resultatet, frånsett det uppenbara resultatet av plåtsaxens framfart, visade sig ganska omgående.
skada.jpg

Överdrivet användande av handverktyg har tyvärr den effekten på Norlins kontorshänder.

Under tiden som plåten bearbetades och blåsorna växte utspelades ett trevligt samtal mellan plåtslagaren och Norlin, och som vanligt på en mindre ort kunde det konstateras att Norlin bott granne med plåtslagarens lillebror en gång på den svartvita tiden.

Själva bockandet av rundningen påbörjades av Norlin, men när plåtslagaren, som nu var klar med städningen, insåg att en plåt var redo för bockning och en behövde mer bearbetning med plåtsaxen insåg han att som han uttryckte det “Lika bra jag bockar dessa mest du klipper nästa plåt.” Norlin han precis slutföra klippning av plåt #2 när första plåten nu förvandlats till en skärm.

En kort stund senare var Norlin hemma med 2 st skärmar som förhoppningsvis endast skulle kräva mindre tillpassning och en plånbok som var marginellt tunnare.

Dagen övning fick avslutas med en motivationshöjande bild av en skärm lite löst häng på plats.
teaser%20(2).jpg

Norlin tog nöjt ett foto till forumet och tänkte på vad nästa steg skulle bli, behöver fixa lite inne i vagnen. Och inne i bilen så allt kan komma med till den där träffen han var anmäld till. Fokus på det tänkte han, att komma dit.
 

  • Like 5
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Ja starten var lite skakig men slutade väl. Så här i retrospektiv skulle jag nog betalat mer än som efterfrågades.

Och min respekt för den yrkesskicklighet en bra plåtslagares besitter har inte minskat.

Jag frågade om han tog emot lärlingar, svaret blev en blick på blåsan, det räckte för att jag skulle förstå...

  • Haha 4
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Tillbaka till skärmat på grund av större hjul.

Får anses klart!

20210829_185514.jpg

Trotts (eller kanske tack vare) en högre markfrigång på solvlådan så blev det rätt bra nivå på ekipaget.

20210831_192012.jpg

Och fungerar på skogsväg.

20210831_193434.jpg

Avslutar med lite rörliga bilder till musik.

Nu är det bara resten kvar...

  • Like 5
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...