Jump to content
norlin

Sorento by Norlin

Recommended Posts

Enligt ägaren var det bara grova däck, kanske Copper STT PRO men jag är inte säker , får kolla bättre om han dyker upp på nästa träff eller kanske han dyker upp här på forumet.

Han hade även en ny längre och kraftigare hasplåt än original men den låg HEMMA i garaget! ;)

Han planerade även höjning framöver.

Jag kollade lite snabbt på nätet och det verkar ju finnas en del ”godis”.

Hittade både höjningssatser, tröskelskydd, och vinschkofångare.

De går ju att få heltuffa!!

Mer inspirationsbilder hittar du under ”Träffar” där jag skrivit om den aktuella träffen.

  • Thumb up 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Lars.

Polen ja det bör ju vara lättare att få hem prylar från än USA.

Läge att lägga in ett stopp på nästa resan mot Transylvanien. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! Jag kör den vinröda sorenton på bilderna, som Lars nämnde funkar det ganska bra bara med bättre däck. Jag kör dessa: https://www.bythjul.com/dack/achilles/achilles_deserthawkxmt/2257516/138433/?utm_source=googleCheckout&utm_medium=productfeed&utm_campaign=googleCheckout_productfeed&gclid=Cj0KCQjwrMHsBRCIARIsAFgSeI2C_Hls-UX-qyQFycV6yvwtWTJ-9NEh-r9LTwlHFdlaclgd-Ikt3SAaAtxkEALw_wcB

Idag monteras hasplåten, kan lägga in lite bilder ikväll. Det sitter en ganska bra plåt under som jag misstänker är original, den är dock sliten nu, mest pga rost. Kan bli ett problem att få bort den, får se.

Det som saknas på bilen är en höjning, får ofta problem när underredet tar i och däcken tappar greppet, sen hänger man bara där :-)

Linus

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Linus,

Tack för informationen, och välkommen hit!

Får säga att jag känner mig hedrad att du väljer "min" tråd till ditt första inlägg här.

Jag ser med glädje framemot dina bilder, i denna tråd eller i din egen. 

Särskilt när du kommer till montera vinsch ;) 

Så du kör o-höjt och dessa däck går fritt... Norlin googlar på extrafälgar och förbereder frun på att bilen kan bli lite mer offroad än vad planen var från början... Norlin googlar på en Sorento till...

Nu meddelar frun att vi ska ta å passa på att fira vår bröllopsdag...

 

 

  • Haha 1
  • Happy tears 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såklart, blev glad när jag såg någon annan som fastnat för sorento :)

Jag kanske skulle starta en tråd om bilen nu när jag ändå är igång.

Fick dit plåten idag, stor skillnad mot den gamla, dock var fästena fel längd så fick kapa bort lite.

Denna köpte jag: https://www.stahl-unterfahrschutz.eu/unterfahrschutz-fur-motor-und-kuhler-aus-stahl-fur-kia-sorento-2001-2006

44FA073E-76D8-4DEA-B612-088B131B84BC.jpeg

21A97E26-4F0C-4E73-A495-3921E145C4DF.jpeg

  • Thumb up 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo det var alltså så att jag hadde en plan..

Ehmmm.. En 12V kompressor,  för att,  att det var fri frakt på En Einhell å jag  tänka prova kvalitén på En sån där.

Okej...

Screenshot_20190929-214751_Chrome.thumb.jpg.6e3229f203565e27d2280f06aa8bc11b.jpg

Sen var det så att... ja det var tydligen fler som hadde fri frakt som upphörde att gälla idag.

Vem kan jag skylla detta på? Någon frivillig? För detta var inte planerat.. inte alls planerat..

Eller jo det fans några länkar i min "villhöver" mapp.

Screenshot_20190929-213734_Chrome.thumb.jpg.13d493b9e534e6684b1150d80803d03b.jpg

Vad fanns då i varukorgen innan den med hjälp av PayPal tömdes för vidare transport till undertecknad? 

Screenshot_20190929-215518_Gmail.thumb.jpg.1b4fb4bf87ecc5087b9b41bb2b21a2b8.jpg

Ja ha..

Fortsättning dröjer...

  • Thumb up 3
  • Happy tears 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom det är söndag och jag är gräsänkling några timmar, så tänkte jag att man kanske skulle kika på det där med höjning, vad jag nu ska med det till, eller hur ska jag lägga fram behovet för fru Norlin.... Kan kanske smyga med fjäderbyte när skyddsplåtarna ska monteras...

Hur som.. Eibach Pro-Lift-Kit E30-46-006-01- 22 ger en höjning på 30 mm, inte jättemycket, men vad som internet tidigare påtalat så är  30 mm nån typ av max för CV knutarna i framvagnen.

Eibach har, iaf utanför 4x4 världen, gott ryckte. Karosshöjning har det pratats om tidigare i tråden, ger ytterligare 15 mm, då ska man bara tillverka delar och montera, och då ska inga skruvar vara fastrostade...

Tankarna går som snurrar nu:

+30 mm och "originaldäck" 245/70-16 eller 225/75-16  hur blir det?  Vingligt? Ser knäppt ut? Meningslöst utanför terrängen?

Om (stort om) jag skaffar terräng anpassade däck för utflykter uti skog & mark, ska jag då satsa på större däck? 235/85-16? Kanske för höga... 

15" går det att få på?

Så eftersom Lars skvallrat @Linusfrantzich

On 9/15/2019 at 9:27 PM, Lars 9k said:

Han planerade även höjning framöver.

 Vad har du funderat på?

Tar gärna del av dina tankar då du bevisligen provat utflykter i skog & mark, medans jag mest drömmer framför internet.

Alla andra är givetvis mer än välkomna att dela med er av er kunskap & era erfarenhet.

Nu kom frun..... höres..

Edited by norlin
  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har funderat mycket på detta. De nya däcken är 245/70-16, det känns som bilen blev lite högre, kanske bara för att de hade mycket bättre däckmönster? Eller hur mäter man storleken, inkl däckmönstret? Hur som helst, den blev lite högre (tror jag :)

En höjning behövs ändå, speciellt min bil har nedsjunkna fjädrar enligt verkstad. Det finns många kit som karosshöjer, om det menas med en kloss man sätter mellan fjäder och fjärderbenstorn? Finns varianter som bara höjer där, men också som höjer på flera ställen i bakvagnen. Bilen ska snart besiktigas, tänkte fråga då hur de ställer sig till det. Det är den billigaste lösningen. Har också funderat på fjädrar, +30 eller +45 (ironman tror jag de hette). Eftersom bilen redan är nedsjunken, kanske ytterligare +10 där?

Har inte bestämt mig hur det blir, kanske båda? De bör ju göras samtidigt i så fall, underlättar ju. Första steget blir att fråga på besiktningen, målet är att ha gjort något innan säsongen börjar nästa år.

Har också funderat på hur mycket man ska lägga på att förbättra, det finns ju alltid ett nytt hinder man inte kommer över :) höjning blir det iaf, men efter det?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kloka tankar @Linusfrantzich, rätt däck till rätt uppgift. 

Sitter det inte 245/70-16 original på din? Det gör det på våran, (officiellt står Fru Norlins namn på registreringsbeviset)

Denna sida www.wheel-size.com åskådliggör vad som ändras nr man blandar & ger mellan bredd & profil. Sen hur mycket man får plats med ja det är svårt att räkna fram, bara att prova, men man kan ju alltid börja med välja något som inte höjer mer än vad man höjt bilen. Eller tänkte att det kunde vara en bra startpunkt med tanke på att det inte direkt är en vanlig bil att modifiera man valt. Några minuter hat tillbringas där...

Kloss mellan fjäder och fjäderbenstorn, blir inte det en höjning i cm utan att man får längre fjädringsväg? Kanske inte behövs.

Om man läser vissa trådar (host host @Lars 9k) är det både längre fjädrar & begränsningar i fjädringsväg men det kanske är när man höjer mer än 30 mm.

Karosshöjning tänkte jag på då man lägger distanser mellan ram och kaross, står lite mer om detta här,

aac&sz=412

I princip 10st distanser i diameter 65mm och tjocklek 12-15mm (Max 15mm). 4 st med 10mm hål & 6 st med 16mm hål för skruven. Tanken, som jag förstått, är att man får en liten höjning (12-15mm) som hela karossen hamnar högre över backen = med mer plats för större hjul. Detta utan att ändra vinkel på CV knutarna och utan att broms wire/slangar mm blir för korta. Allt enligt internet :)

 

Mina tankar lutar åt Eibach Pro-Lift-Kit E30-46-006-01- 22 och om det inte räcker se om man hittar, kommer åt och kan få loss muttrar som håller karossen för att i så fall låta tillverka distanser och montera.

Sen har jag tänkt lite på det där med stagen till krängningshämmaren, om man höjer 30mm borde man inte då även förläng dessa stag med lika mycket? Och fixa snabbkoppling och .... ;)

Återkoppla gärna vad besiktningen kan ha för åsikter, personligen tror jag inte dom märker om man kommer in med en 30mm högre bil.

  
  

 

  • Thumb up 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/16/2019 at 10:46 PM, Lars 9k said:

Nja kollade ju mest på bilder som den ovan.

När jag letade efter färdiga produkter hittade jag denna men det kräver nog hjälp av någon som kan polska.

https://metalpasja.pl/my-product/zderzak-przedni-off-road-kia-sorento/

Drog iväg ett mail till Polen, fick detta svaret:

thank You for Your interest in our products.

KIA products, as most of our production are custom made. We manufacture it only while vehicle stays in our garage for all production time.

Price of rock sliders is 500,00eur, time of production +/- 10 work days

Price of one bumper starts from 1400,00eur (plus options such as built in lights, recovery points ..), time of production +/- 3 weeks.

If You have any further quesitons do not hesitate to contact us!

Så inte så lätt att få saker postat till dörren, och inte riktigt läge för ett snabbt depåstopp på väg söder ut, men konkurrenskraftiga priser om man antar att det är inklusive montering.

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förkyld. 

Och det botas med vätska, vila och impulsshopping.

Och vad jag förstått ska det vara mycket vätska och vila.

Har inget hört om mängden impulsshopping men det käns dumt att chansa.

Så jag går ut lite löst med.

Screenshot_20191009-130536_eBay.thumb.jpg.e7e87300f0bc9b6847e2112fef064b5f.jpg

To be continued....

Edited by norlin
  • Like 1
  • Haha 1
  • Happy tears 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, shoppade jag inget igår?

Jo, men ingen spontanshopping så jag är osäker på om det räknas.

Hämtade ut Sorenton som varit på rostskyddsbehandling, ingen av de stora kedjorna utan en helt oberoende aktör som blästrar och målar med Hagmans CA Primer en epoxigrund innan underedsmassa appliceras, givetvis hålrum mm får en behandling. till en lägre kostnad jmf de stora kedjorna.

Fick utlåtandet "väldigt bra i ramen" men att "bakre skärmkanter/hundben varit tidigare lagade men inte tätade" och att det var nu tillfixat.

Får se om det kommer bilder senare.

Dagens spontansurfande är härmed inlett, 

To Be continued... 

  • Like 1
  • Thumb up 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Lars 9k said:

Då är det ju bara lite bättre däck som fattas, sen får du komma ner och testa Sorenton i Skåne!

Ja, så vi får testat hur bra den där primern sitter... ;)

  • Thumb up 1
  • OMG 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

😁

 

 

Ja vi får se vad som sker framöver...

Vad som sitter fast på/i vad...

😉

Nu Norlin ska 😴 och kanske om däck drömma.

Noapte bună forumet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Återmontering av reservhjul, först lite prov av nya 12V kompressorn. 

Reservhjul+pumpprov.jpg

Hmm. min däcktrycksmätare är ju nästan större än kompressorn...

Resultat, visar lagom fel och orkar nästan 2,5kg (japp använder en värdelös enhet men kombon hund ålder & sitta ni vet...) och att 12V pluggen blev väl varm. Funderar på åtgärd.

Och hit upp ska hjulet hissas, ja det är en hiss, funkar förvånansvärt bra.

Under.jpg

Massa svart massa var det åxå.

Hundbenen blev ompysslade, nästa steg blir att färganpassa

V-sida

V-Hundben.jpg

H-sida

H-hundben.jpg

Dessa färgglada lagningar döljs av plastbitar, så ingen estetisk panik att fixa till det.

Frågade frun om vi skulle höja bilen och skaffa lite tuffare däck, "Varför" blev svaret... så nu funderar jag på fälgar, däck, 30cm höjning och en bra motivering.

  • Thumb up 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Behövs det mer motivering än att ”Norlin” skulle tycka att det vore skoj och att ”han” nu lite smått börjar se bilen som en hobby och intresse och inte bara som ”en bil”!!??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle nog kunnat funka Lars, om inte...Garage kompisen borde göras klar... så att en bil till råkade bli en hobby... Varför inte? Det kör vi på.

Och så ger ju en liten höjning och en omgång "skogen" däck att det underlättar utflykter i .... i.. i skogen :-)

 

Som bakgrund vet frun att jag lider av en lättare diagnos av engine rabidus  tror jag, men allt går i faser. Dags för nästa fas? eller köra 3-fas ;-)

En tillbakablick från en tidigare fas.. 

km_09-08-18_4.jpg

Samtliga tidigare faser har varit på asfalt, och antalet hjul har ökat i takt med åldern. Och många lämningar i garaget är det.

Så frun :x är både härdad och förestående.

 

... så det kan nog gå detta åxå...

Edited by norlin
  • Like 2
  • Thumb up 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...