Jump to content

Kartor, program och Ruttplanering - Samlingssida


CampForCer
 Share

Recommended Posts

@Klydd

Ultra kort version af det som er  indtil nu.

Data er altsammen hentet som shp filer fra https://lastkajen.trafikverket.se/ 

Min selection ser ud som her.

image.png.054c19cc4738c46420b6cf91aabd0135.png

Data nedlastes, når de er klar fra lastkajen.

Da bruker jeg Qgis og importere dem som Vektolayer, for at få vist de data som jeg ønsker.

I Qgis bruker jeg LM OpenData WMTS plugin til baggrundskort.

image.png.599f3291df2489fdbab331776fb0acf9.png

image.png.5970dbc9d4a449110583689f597d0513.png

Qgis Screenshot

Her har jeg lavet et tabeljoin (i qgis) mellem driftsbidrag og slitlag typ ="grus"

Når jeg er tilfreds med min data og har "valideret" så godt jeg kan på veie jeg kender, så eksportere jeg det nye joinet lag til en postgis database eller shp file.

Da installere jeg Geoserver på en gammel laptop, sammen med postgis (postgresl) server, og opretter et eller flere layers, som jeg knytter sammen i layergroups.

 

image.thumb.png.8491f5898d27276c3467ff9e971e8ea5.png

Screenshot af Geoserver wms feed med bommer og mit joinet layer

 

image.png.5a7427ee69ef3c4dba91b67192c82ee2.png

Geoserver screenshot med ovenstående layers og med Sverige topo som "rastalayer" hentet direkte fra läntmateriet med min egen "token", men leveret igennem min egen geoserver.

@CampForCer, har hjulpet med test og stor tak for det. Og tak for at tage kontakt til Cartograph Pro utvikler for at få kort ind i app. med de rigtige {minlat}, {maxlat} settings, som vi kommer dele, når vi er 90% sikker på hvordan det fungerer :-) 

Som det er nu, kører der én test server som er min private,om Overlanding nu vil udbyde services som det her må være op til @Andreas.E og @Wiberg,  men for mig, er tråden en inspiration til hvordan man selv kan gøre og hjelp til andre for at vise hvordan jeg bruker kort og data fra de opendata kilder som findes i vores nordiske lande.

Jeg tenker også at jeg, når tiden og min "confidence" tillader det vil lave en "review" af QGis og måden jeg håndtere data i den på.

Håber alla kan finde inspiration til at bruke og dele de data som de selv syntes er hjælpsomme når vi tager på tur i vores lande.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

tack @Jesper Løwe !

Vi är på precis samma spår (förutom jag tänkt använda en virtuell linux maskin på servern, istället för en gammal laptop). Är lite fundersam på vad för hårdvara som egentligen krävs. Men, ska man köra lokalt och/eller endast egen åtkomst så är det väl av sekundärt intresse. Då skulle i princip en Raspberry Pi (enkortsdator för några hundralappar) också kunna stå och leverera WMS tjänsten

Varför Geoserver och inte Mapserver, eller QGIS Server? Jag är inte så förtjust i Java, som Geoserver verkar vara baserat på 🤨

Jag är inte riktigt med på varför bakgrundskartan från Lantmäteriet behöver gå genom samma server och med privat token, men det kommer jag säkert till när jag dragit igång WMS servern. :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Klydd said:

Jag är inte riktigt med på varför bakgrundskartan från Lantmäteriet behöver gå genom samma server och med privat token, men det kommer jag säkert till när jag dragit igång WMS servern. :)

Fordi, Cartograph Pro ikke kunne vise Sverige Topo som kort og grusvei/bom layer oven på før vi har fundet ud af hvordan {minlat},{maxlat} skal konfigureres i url til wms server, og privat token er fordi du skal være registreret med navn og token for at läntmateriet vil tillade du bruker deres wms server. 

Valget på geoserver var kun fordi det var den første jeg fandt der kunne installeres på windows og var gratis.. så ingen dybere tanker i det.

Om andre føler trang på at teste, er her exempel på url som brukes på min testsever 

http://mingeoserver:8080/geoserver/MitWorkspace/wms?service=WMS&version=1.1.0&request=GetMap&layers=LayerGroupTitle&&SRS=EPSG:900913&FORMAT=image%2Fpng&SERVICE=WMS&VERSION=1.1.1&REQUEST=GetMap&BBOX={minlon},{minlat},{maxlon},{maxlat}&WIDTH={ts}&HEIGHT={ts}

Orange text = Variabler til Geoserver

Rød text = Variabler til Cartograph Pro

Overlay virker self. også med Openstreet maps direkte i Cartograph Pro.

CCAA5BA4-6D03-4A03-8C0C-E3F1209FD8AE.thumb.png.d3e2a05d627c0c84d247fe66f3c6a407.png

 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 3/6/2021 at 2:16 PM, Jah said:

Här kommer ett tips på en enkel sida för ruttplanering. Går att ställa in för att undvika motorvägar osv.. Smidigt att man både kan importera och exportera spår.

https://kurviger.de/

Denna är bra.   Såg att de tipsade om denna på Youtube-kanalen TFL Car/Truck etc härom veckan.

Ytterligare en sak som är bra med denna sida är att den har integrerat location med GPS, om man kör den på PC/Mac.

Sidan fungerar dock lite mindre bra på mobil (tycker jag).

 

Jag har lagt in den i länkarna på första sidan i denna tråd nu.

SNAG-0000 2021-03-11.png

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Har på senare tid även "dubbelkollat" platser med hjälp av denna site.

Fattat det som att det är "Apple kartor" som ligger som underlag till denna.

Oftast betydligt bättre upplösning än via Google Maps satellitbilder. Se nedan.

Google Maps:

image.thumb.png.8700aaac17c21a7f08a62555330fa12f.png

Satellites.Pro

image.thumb.png.6669bc74e9b9c69bc4773a8f6136039c.png

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, CampForCer said:

Har på senare tid även "dubbelkollat" platser med hjälp av denna site.

Fattat det som att det är "Apple kartor" som ligger som underlag till denna.

Oftast betydligt bättre upplösning än via Google Maps satellitbilder. Se nedan.

Google Maps:

image.thumb.png.8700aaac17c21a7f08a62555330fa12f.png

Satellites.Pro

image.thumb.png.6669bc74e9b9c69bc4773a8f6136039c.png

Esri,s kartor är helt överlägset de bästa sat. bilderna.

 

Link to comment
Share on other sites

Säkert någon som redan nämnt denna suveräna Android appen Sweden Topo Maps från atlogis.com.

En av utmaningarna som jag ser med gps appar är att de är alldeles för omständiga att använda sig av. Sitter man hemma och planerar i lugn och ro finns tiden att importera lägga samman och kategorisera men när man är ute och åker vill jag ha en snabbt och enkelt verktyg!

Det är en snarlik både Topo GPS och Svenska Terrängkartan för iOs.  Men tycker den är lättare och snabbare att hantera då det är enkelt att lägga upp spår, rutter eller waypoints i mappar. Behöver endast markera mapp för att visa samlade ruter vid tillfälle. Finns Scandinavian topo 1:50.000 (Lantmäteriet terrängkarta över Danmark, Norge, Sverige och Finland) och Topowebb (Lantmäteriet Topografisk karta för Sverige) som är snarlik Topo GPS karta och så klart ESRI Aerial Images. Fördel är att man kan ladda ned kartor offline oxå :)

 

http://sv.4androidapk.com/category/apps/sweden-topo-maps-download-39740.html

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Sitter och kliar mig lite efter att ha läst denna tråd. Det är kul att köra... också att planera och hitta men, det känns, för mig som uppenbarligen spenderar alldeles för lite skärmtid, lätt avancerat och väldigt mycket att hugga i. Så det är bara att ta tag. Dock undrar jag, för att få en liten skjuts i starten, vad folk föredrar och varför. Som jag förstår det hela använder sig många av en gps? Vilket får mig att undra i dagens tekniska utveckling dess plats? Tänker mycket på mobiltelefoner och iPads, samt att även dessa modulers kapacitet kan ökas med en extra gps mottagare. Som ni förstår kör jag med telefon. Jag har följt några spår på wikiloc, vilket var kul men, inte så att jag känner att det ger mig tillräckligt. 

Min fråga till alla som behagar svara då är. Vad använder ni för navigering och varför (i fordonet)?

Jag tänker en del som @Jah resonerade ovan att det vore skönt att kunna anpassa och hitta när man redan är ute någonstans. Vad finns det för tips kring detta? (Nej, jag har inte med mig dator i bilen :D )

Här finns en rejäl kunskap bland medlemmar och ett fantastiskt intresse som är helt underbart att följa i trådarna men, jag blir snabbt vilse i det mesta, kanske en karta för att hitta rätt 🥳

Vore kul att få lite info hur den generella bilden och tillvägagångssättet är bland intresserade (på en mer allmän nivå). Jag bor ju långt ner i skåne och här känns hyfsat knepigt att få till någon spännande rutt i närområdet men, något kan man hitta!

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker telefon med google maps når jeg kjører, og gjerne bilstereo med Apple Carplay.
Og så gjør jeg research på forhånd, slik at jeg har forhåndsplanlagt potensielle camps som jeg sjekker ut. Tar meg god tid og kjører da fra sted til sted. Dukker det opp stikkveier jeg ikke har planlagt, kan jeg kjøre de også. Ekspedisjonsfølelsen er da å ta og kjenne på. :)
Skulle jeg oppgradert til noe med større skjerm, hadde det blitt en ipad.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 9/21/2021 at 10:55 AM, Christofer Harlegård said:

Sitter och kliar mig lite efter att ha läst denna tråd. ....

 

Tror det beror på vart du skall köra och vad du är ute efter.

Jag har gått från en Gramin "offroad" navigator, en Navigon väg-navigator (? ägs väl av Garmin nu dessutom) och en iPad, dvs tre olika saker ner till att enbart använda iPaden.

Den funkar bra till allt jag behöver använda den till, dvs navigera inom europa på diverse vägar, stora som små. 
Aldrig problem med GPS-mottagning osv, finns tillräckligt med (navigations)program för att täcka mina behov och lite till. 
Skulle den mot all förmodan strejka så har man ju alltid mobilen att tillgå.

"Jag har följt några spår på wikiloc, vilket var kul men, inte så att jag känner att det ger mig tillräckligt. " 
Är det inte tillräckligt "terränigigt" eller vad menar du? 
Terräng-körning är ju förbjudet och sen finns det ju en del grå-zoner med skogsbilsvägar osv, men vad jag vet finns det inga kartor som visar var de finns (de är nog enligt lag dessutom förbjudna att använda, men de flesta markägare verkar se genom fingrarna på detta) utan man får ut och leta eller använda Wikiloc osv.

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tack @MrWIBför bra svar. Med inte tillräckligt menar jag inte tillräckligt många spår 😁 En grusväg med gräs mellan spåren är terrängigt nog för mig. Dock tar jag gärna emot tips på enklare program att planera med, gärna där man kan lägga över från trafikverkets sida som nämnts ovan, eller om inte enkla vilket som rekommenderas att sätt sig in i?

Link to comment
Share on other sites

On 9/23/2021 at 7:23 PM, Christofer Harlegård said:

Tack @MrWIBför bra svar. Med inte tillräckligt menar jag inte tillräckligt många spår 😁 En grusväg med gräs mellan spåren är terrängigt nog för mig. Dock tar jag gärna emot tips på enklare program att planera med, gärna där man kan lägga över från trafikverkets sida som nämnts ovan, eller om inte enkla vilket som rekommenderas att sätt sig in i?

Kul med fler som intresserar sig för kartor och program för detta  :-)

Det finns tyvärr ingen helhetslösning för detta. Jag skulle vilja dela in behovet, och möjligheterna, i nedanstående delar:

- a)  Kontroll och översikt av underlag

- b)  Planering med ruttdragning och placering av POI's (point of interest)

- c)  Nyttjande av karta och följande av spår i bilen

- d)  Ev Spara kört spår och POI's under pågående tur

(Flera saker ovan kan utföras med ett o samma program)

a)

Jag använder Google Maps tillsammans med websida från Trafikverket för att jämföra intressanta vägar o spår med vilka som är grusvägar och har statligt bidrag. Lägg de två programmen intill varandra på skärmen, med ca samma inzoomning.

b)

Jag använder Google Maps för att skapa en specifik karta i Google Maps där jag ritar in spår, områden och POIs. Denna karta gör jag för just den aktuella turen.

c)

För att nyttja kartan i bilen kan man antingen använda Google Maps-kartan man skapat, eller exportera de planerade spåren man har i kartan till annat kart/gps-program.

d)

Använd valfritt program som kan spara kört spår och POI's där man även kan exportera ut dessa till .GPX-filer i efterhand.

 

Generella rekommendationer:

De POI's och GPX-filer du genererar med tiden är alltid bra att ha tillhanda! Lagra dessa i en vettig struktur med mappar o namn i en online-lösning som Dropbox eller Google Drive etc. På detta sätt kan du vid behov plocka upp ett gammalt spår när som helst ute på tur, så länge du är online då...   Flera av oss har alla spåren ÄVEN i kartprogrammet i bilen så att man inte riskerar att inte ha access om man är off grid  :-)

Se upp för att börja nyttja och betala för en lösning som kräver månadsavgift. OM du ändå tycker en sådan är av intresse - kontrollera då att du i senare skede kan exportera ut alla dina data som POI's o spår till generella format som .GPX. Annars är du fast i denna betallösning och du kan få svårt att ta dig ur då allt du skapat är låst i den plattformen.

Lycka till!

 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/21/2021 at 10:55 AM, Christofer Harlegård said:

Min fråga till alla som behagar svara då är. Vad använder ni för navigering och varför (i fordonet)?

Det är ju just därför det finns en sådan här tråd😜  Det finns ju massor med intressant tips och lösningar👆 Men tyvärr finns det inte EN optimal lösning för allt. Det gäller att prova sig fram till sin egen helt enkelt :)

 

I Afrika är det Track for Africa som gäller. Men även men en bra GPS så har vi använt oss av papperskartor och reseböcker vilket är det ultimata för övergripande gemensam rutt planering.

För Kola använder jag mig av papperskartor och Topo app med satellit bilder som kan sparas offline.

För resa på hawaii https://www.revealedtravelguides.com/ egen kart app och fysik bok.

I Sverige och Europa där där tele och datatrafik i telefonen inte är ett problem använder jag mig av google maps och för detalj koll på vägar osv. med topo app.

För planering använder jag google maps och sparar GPX filer på g drive eller i topo appen.

 

I bilen har jag en Iphone med vägnavigering och en Android platta med topo och POI i detaljnivå för det området jag åker. Dvs två skärmar samtidigt 📺📺. Fördel med Android är att alla appar är % billigare än Apples och att jag kan utöka lagringsutrymmet med extra minneskort för offline kartor.

 

📲 Apparna jag använder mig flitigast av är Topo, google maps och nu i somras körde jag en del i Sverige efter Kurviger. Vilket buggade lite men guidade mig in på massa fina grusvägar.

 

Testat Gaia men för omständigt och tidskrävande. Cartograph, Avenza, Maps.me, ViewRanger, Terrängkartan Explorer, VectorMap, Park4night finns i telefonen men används typ aldrig. MotionX använde jag tidigare en del men den finns inte att ladda ned längre så om man sitter på den. Ta INTE bort den. Finns några finna funktionen som att bla. Lägga upp en kanal och dela varandras positioner under en resa.

Navmii används för vägnavigering utanför Europa

IOverland för att hitta camp

Gillar Wikiloc för att dela och hitta andras spår men tyvärr lägger de flesta upp hela resor och inte korta intressanta spår. Dvs krävs att man själv kollar hur / vart spåra går för att inte missa massa med intressanta spår och platser.

 

Summa summarum vare resa / plats har sitt system.

  • Thanks 1
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Cool! 😁

Nu har jag kommit fram till hur jag skall spendera lediga timmar i vinter. Nämligen genom att flytta över ALLA mina spår och POIs till ett eget GIS. Testade idag att nyttja Open Source (Free) version, QGIS.   Suveränt!

Här kan jag läsa in alla mina tidigare listor med POIs från Google Maps för att hålla min egen databas med punkter på platser.

Jag läser enkelt in alla mina spår, eller andras spår - via .gpx eller .kml etc. (Se exempel i kartan nedan).

Jag kan länka in WMS-data som Trafikverkets grusvägar eller Lantmäteriets höjdkurvor. (Se exempel på grusvägar i brunt i området kring Örebro i kartan nedan).

...och jag kan skapa och planera egna spår och liknande.

Alla linjer och punkter kan sättas med valfritt utseende, färg, och symboler. De har även den information jag angivit - som ex "Skogstältplats" osv

...och allt integrerat mot VALFRI karta som underlag. Google Maps, Google Earth, Open Street Map eller annat.

Kul detta!!    Skall sätta upp en webserver hemma så att ALLT kan se o hämtas online, när som helst.

image.thumb.png.292c3acdeb1f57b83b0a3c7f60ae1236.png

  • Thumb up 4
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

QGIS

Detta var ju inte särskilt svårt. Men attans kul...  :-)

Jag har en tid kört med Google Maps för planering av resor, loggat spår och sparat som .gpx (som de flesta andra). Detta har jag sedan lagrat på Dropbox och länkat in som en "total databas" i Google Earth Pro. Dock har jag sett MÅNGA brister och buggar med just Google Earth Pro, vilket gjort att jag funderat vidare en tid.

Då jag själv arbetar dagligen, sedan ca 30 år tillbaka, med CAD-program, GIS och visualisering var det ju en smal sak att slänga in materialet i QGIS, som är en gratisprogramvara för bl.a. karthantering  :-D  Fördelen med ett program som QGIS är att det hanterar alla koordinatsystem, kan sätta vilka "stilar" man vill på symboler eller spår - och hantera med lager. Därmed kan man presentera sitt innehåll precis hur man vill.

Man kan även länka in öppna data som info från Trafikverket, Google och Lantmäteriet mfl.

Nedan är några exempel på vad jag slängde in och anpassade nyss.

Strukturerat upp en "lagerstruktur" med olika innehåll i vänster kolumn. I bilden har jag valt karta i gråskala för tydlighet i min planering. Där är även ett par röda spår jag kört (mindre urval), och ETT kort spår söder om Torsby för att illustrera exempel på annan "stil", exempelvis hur det kan se ut vid planerande av spår för resa.

Bilden har även två POI-kategorier tända. Dessa är "gul triangel" för möjlig camp att kolla upp, samt "grön triangel" för camp som redan kollats som OK.

image.thumb.png.8f190ae6dcd7fba73d14eae257b009a3.png

Zoomar man in i kartan tänds sedan "etiketter" för vissa symboler av intresse. Nedan ser man att de gröna trianglarna då får text "Skogstältplats", medan de gula fortsatt bara är en symbol.

image.thumb.png.554334b7c038e9b4cb4d989309275fb9.png

Zoomar man in ytterligare ändras det till att även skriva ut etiketter på de gula trianglarna.

På den inzoomnings-nivån tänds även andra inlänkade data upp. Dvs alla Sveriges vägar med statligt driftsbidrag (dvs de som måste vara öppna och utan bom) tänds upp i "lila" färg på kartan. (nedan)

image.thumb.png.ccaa6a20ae986bc5f61cddbb2aa26eed.png

Ett annat lager som kan tändas är det som illustrerar vad som är grusvägar. Dessa är då blåa.

image.thumb.png.ec3e1da3e7d6e69f6a0ec77fe5f75525.png

Eller med Lantmäteriets Topo-karta...

image.thumb.png.3ebcfce863547b3c37989963e37bacf7.png

...och vill man ha Google Maps som underlag, men fortsatt med väginfo illustrerad...  Bara för att då ge ett exempel på nyttan (nedan) kan jag nämna att man här direkt ser att de flesta gula trianglar (dvs camp-sites att kolla upp) ligger i änden av en grusväg utan statligt driftsbidrag - dvs troligt med skylt eller bom...   Det ser man inte på samma sätt om man bara kollar i ex Google Maps etc  :-) 

image.thumb.png.f58046aba624e32051f53d5f7c360722.png

Alla länkade spår och POIs ligger i Dropbox, vilket gör att jag har dem tillgängliga i TopoGPS i bilen.

 

Slår även ett slag för gratisprogrammet "GPSBabel" där man i datorn kan översätta (konvertera) mellan olika filer som GPX - KML - Garmin osv osv.

 

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Snyggt Ove. Men pluginnet "qgis2web" kan du enkelt skapa en webbsida av ditt Projekt, som inte kräver någon speciell programvara på server-sidan. Du kan välja vilka lager och bakgrundskartor som ska vara valbara på webbsidan.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

22 minuter sedan, Klydd said:

Snyggt Ove. Men pluginnet "qgis2web" kan du enkelt skapa en webbsida av ditt Projekt, som inte kräver någon speciell programvara på server-sidan. Du kan välja vilka lager och bakgrundskartor som ska vara valbara på webbsidan.

Coolt!  Tack

Skall forska vidare…. Jag har tyvärr inte mkt kunskap i serverhantering o brandväggar, proxys och likn.  Dock har jag en gammal MacBook Pro och en NAS här jag tänkte labba med…. Får se vad jag lyckas med. Vintern är ju lång 😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/23/2021 at 10:26 PM, CampForCer said:

Coolt!  Tack

Skall forska vidare…. Jag har tyvärr inte mkt kunskap i serverhantering o brandväggar, proxys och likn.  Dock har jag en gammal MacBook Pro och en NAS här jag tänkte labba med…. Får se vad jag lyckas med. Vintern är ju lång 😂

Om du har ekstra maskine, så installere den ubuntu - webmin og Geohelm 

Så får du gratis wms/wmts server som er "nem" at håndtere, da det meste foregår i webinterfaces 

 

Ubuntu 20.04 - https://ubuntu.com/server/docs/installation

Webmin  - https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-install-webmin-on-ubuntu-20-04

Geohelm - https://www.acugis.com/geohelm/docs/index.html#document-intro

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...