Jump to content

Valpen min


sdt
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Hade du inte frihjulsnav?

Då räcker det ju annars att plocka kardanen och ha de frikopplade.

Men annars går det väl att göra som du skriver också, men du bör ju säkerställa att du inte får in skit och vatten i den tomma axeln.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det så klart. Men min tanke var att kunna ha sakerna på arbetsbänken och samtidigt ha bilen rullande. Så kan man ju reparera prylarna i lugn och ro. Och drivaxlarna måste ju ändå ut om jag ska plocka ut diffen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hittils har valpen bara haft 2 stolar, vilket är ett problem eftersom båda ungarna ibland vill åka med. Så nu har jag börjat bygga 2st bakåtvända stolar. Anledningarna till att ha dem bakåtvända är främst säkerhet och att jag tänker mig att kunna ha sovplatser i valpen. Eftersom den är så pass kort måste stolarna utnyttjas att ha fötterna på när man ska sova. 

Hittade ett bra ställe att köpa rör på och sen lite formplyfa på det.

Jag tror det blir bra!

 

20190321_211008.jpg

20190320_192759.jpg

20190321_152200.jpg

 

20190321_213234.jpg

Edited by sdt
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

? Haha, jo det förstås. Men där är lite kvar att göra så det ska nog lösa sig. 

Jag slaktade ett par stolar från S40n så jag tänkte använda det skumgummit. Det har ju också fördelen att man kan ha rumpvärme i dem om man vill ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

För några veckor sedan blev jag kontaktad av Martin som undrade om jag var sugen på att hänga med på en liten skogstur med övernattning. Eftersom valpen för närvarande saknar fyrhjulsdrift blev mitt svar ja, såvida det inte var hard core off-road på schemat. Det var det inte. 

Sagt och gjort, tre dagar innan avresa paniksnickrade jag ihop bakstolarna eftersom ungarna skulle hänga med. Nästa dag gick åt till att fixa lite annat småpill med bilen, och den tredje gick åt till packning. Så på morgonen för den stora dagen var det bara att lasta in oss själva och våra kuddar så var vi på väg för att möta upp Martin, Filip och Viktor. 

20190421_080917.jpg

20190421_094532.jpg

Tanken var att vi skulle ta oss på grusvägar med stopp för diverse sevärdheter upp mot Bromölla-trakten där övernattning var planerat. Så vi satte av och det var nog tur att jag fick ligga som tvåa (och inte fyra) på de dammiga vägarna. När vi kom fram var nämligen min inte så täta valp full med damm inte bara utanpå, utan även på insidan :)

20190421_105048.jpg

20190421_142239.jpg

20190421_154012.jpg

Vi slog läger vid en sjö med fantastisk utsikt och sen följde en härlig kväll med grillning och snack framför brasan. Lite fiske hanns såklart också med. Inget napp dock som inte innebar förlorade drag. Därefter var det dags att krypa till kojs på vår provisoriska bädd gjord av IKEA-lådor och madrasser från extrasängar. Funkade finfint och jag och ungarna sov gott hela natten. 

20190421_165900.jpg

20190421_200806.jpg

20190421_200823.jpg

20190421_202842.jpg

20190421_200633.jpg

Efter frukost var det dags att bryta lägret och ge sig av.

20190422_070934.jpg

20190422_094031.jpg

Ett besök på en ny häftig plats och sedan ville de andra dra vidare till Harasjömåla medan jag och ungarna tyckte det var lagom att påbörja hemresan. Det tar ju ändå sin tid att köra 20 mil i 80kmph.

20190422_094651.jpg

20190422_095245.jpg

På vägen hem blev det också några stopp. Ett för pannkakor, ett för glass och ett för att sträcka på benen vid en sjö. 

20190422_105612.jpg

20190422_124054.jpg

20190422_134234.jpg

20190422_114726.jpg

All-in-all en underbar helg i trevligt sällskap! 
Väl hemma är nu huvudet fullt av idéer och listan på saker som skulle underlätta nästa resa är lååååång...

 

Kortversion av listan till nästa resa: 

Täta hål i karossen

Bygga upphöjt golv med förvaring under och sovplatser ovanpå

Installera komradio MP-300 som jag beställde dagen efter

MYYYCKET mer ljuddämpning i kupén!!!

 

Edited by sdt
  • Like 13
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nja @Lars 9k det där med diffen har inte blivit prioriterat...men det står på min att-göra-lista :)

Tänkte höra av mig till honom när jag får tid, just nu får Valpen pausa lite till förmån för bygge här hemma på tomten. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Eftersom jag just nu går i tankar att ev göra ett bilbyte har jag tagit tag i problemet att få framdiffen åtgärdat. Detta är ju något som behöver göras oavsett om jag beslutar mig att sälja eller behålla bilen.

Så idag tog jag i alla fall första steget och delade framaxeln vid rzeppa-knutarna, så jag kunde få ut drivaxlarna. Gick faktiskt ganska smidigt och det har ju den fördelen med sig att jag kan montera tillbaka hjulen och använda bilen under tiden som jag pillar med diffen. Så imorgon tänkte jag försöka få tid att fortsätta med projektet genom att få ur innanmätet ur diffen. Eftersom jag står utomhus blir det ju iofs lite väderberoende. 

 

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det är nästan ett år sedan jag pajade framdiffen, men det har varit fullt upp och väldigt lite tid för Valpen. Idag fick jag dock tummen ur och började rengöra den nya framaxeln som jag köpte för ett par månader sedan. Enklaste lösningen blev alltså att byta hela framaxeln mot en med fungerande diff. Och en sån (samt lite andra småprylar) hittade jag hos Jörgen på Offroad.nu som jag varmt kan rekommendera! 👍

20191201_211738.jpg

20191201_214601.jpg

Edited by sdt
  • Like 5
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den senaste veckan har det blivit en del gjort. 

Med hjälp av min nya Hi-Lift kunde jag äntligen hissa upp bilen tillräckligt.

Den gamla axeln är demonterad och igår kapade jag bort fästen och flyttade över till den nya axeln. 

 

20191218_200338.jpg

20191218_222447.jpg

20191219_211011.jpg

20191220_224724.jpg

20191217_195923.jpg

Edited by sdt
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

Tanken är väl att julledigheten ska göra att jag kan fixa i ordning bilen i alla fall. Sen om den är körbar på julafton eller på nyårsafton återstår att se. 😁

Jag har ingen brådis, utan kommer ta den tiden som behövs för att gå igenom och snygga till prylarna i framvagnen nu när den ändå är isär. Det blir ju lite trevligare att mecka med i framtiden när allt är målat och tillsnyggat lite. 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

God fortsättning!

Då är bilen på god väg att bli körbar igen. Mellan paketöppnande, julskinka och nyårsförberedelser har jag faktiskt hunnit med att göra i ordning och måla axeln, bladfjädrarna och alla detaljer. Så idag monterade jag axeln, bladfjädrarna och de nya stötdämparna. Nya däck ligger och väntar hemma hos brorsan och efter att min brorson blästrat fälgarna har jag även hunnit ge dem några omgångar med grundfärg. 

 

IMG_3373.jpg

20191220_224724.jpg

20191221_163345.jpg

IMG_3358.jpg

IMG_3359.jpg

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Tack! Ja jag är nöjd såhär långt. 

Däcken är Ziarelli Mud Power 265/75-15. Mest för att de är billiga och ett av de få däck som är godkända för både vinter och sommarkörning. Jag har lite begränsat med plats och slipper gärna ha ett set hjul som alltid ska förvaras någonstans. 

 

Link to comment
Share on other sites

Nä, det är förvisso rätt, men 

1. Det känns inte speciellt säkert med kidsen i valpen och sommardäck på skånska vintervägar (känns väl iofs inte så säkert med kidsen i valpen punkt, men man kan ju göra vad man kan i alla fall)

2. Lusläser man den sidan så är bara kravet från vinterdäck undantaget om det kan ske trafiksäkert. (”Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten”) Skulle man ha otur och orsaka en olycka är det som jag tolkar det inte så bra att bilen saknar vinterdäck trots att bilen är äldre än 30år. (Sen om någon har blivit fälld för det kan jag inte svara på)  

 

Link to comment
Share on other sites

It’s official! Jag och sonen var precis ute och tog provturen och jag kan nu säga att jag har fungerande 4-hjulsdrift igen *yay* 

Och som om inte det vore nog har jag då alltså också rena och fräsha och nymålade framaxel, bladfjädrar och kardan. Nya stötdämpare fram. 
 

Före provkörningen passade jag också på att byta termostaten till en vintermodell som öppnar vid 87gr (Biltema 61-445 för referens).  
 

Så nu får jag nog se till att boka en en träff med sorkarna innan jag kör sönder nåt annat 😁

7A9F90D1-5AA9-4EA6-AC42-2D19A82C1926.jpeg

Edited by sdt
  • Like 3
  • Thumb up 3
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Idag började jag med att byta oljan i bakdiffen och med tanke på hur den såg ut borde jag nog gå vidare och byta växellådsoljan och oljan i fördelningslådan också. Jag monterade även High-Liften bak på takräcket. 
Efter ytterligare lite diverse småfix lastade jag och sonen bilen och sedan gav vi oss ut på en liten runda i det soliga men blåsiga vintervädret. 
Någon plan fanns inte direkt, utan vi bara körde. Efter ett tankstopp i Svedala blev det E65 österut. Det slutade i skogarna kring Häckeberga där vi först utforskade lite skogsvägar (och fick användning av lågväxeln och 4-hjulsdriften) och sedan stannade och värmde lite käk. Någon timme senare styrde vi kosan hem igen och var hemma någon timme efter mörkrets inbrott. 
Jag fick även tillfälle att prova appen Track Kit som jag laddade ner för ett par dagar sedan. Verkar funka kanon!
 

All in all en riktigt härlig och bekymmerslös dag med valpen :) 

 

3152571E-CB4A-425A-80DC-0F65C9022B5E.jpeg

20968311-1F8E-4D3F-B935-5FA050FE75E7.jpeg

B50D7C73-01A2-45EC-BFBE-4901AD420921.jpeg

F6664F51-7535-40D1-BA50-A107808A1C0B.jpeg

AEDEF1B2-898D-4C6D-BFE9-CCF81B39850B.png

Edited by sdt
  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Det var riktigt härligt ja! 
Det är faktiskt de gamla däcken som sitter där än, fälgarna som jag ska montera de nya däcken på måste först modifieras innan jag kan lacka klart dem. Man kan ju liksom inte ha saker original, eller hur? 🤪

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag såg ju det när jag kollade bakåt i tråden, men sen glömde jag editera! 🤣

Mickey Thomsson däcken är ju råa, men är ett framdäck annat?

Ser jag fel eller är det mer -ET på de nya fälgarna som låg sidan om i garaget?

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

Precis, från början satt Mickey Thompson runt om, men jag hade problem med death wobbles så jag bytte båda de främre däcken (visade sig finnas ca 2 liter vatten i vart och ett av dem, vilket ju kan förklara de lite udda vägegenskaperna). 
 

De nya fälgarna breddar en hel del mer utåt ja. Kanske 40-50mm eller så. Dessutom måste jag köra med 20mm spacers för att de ska gå fritt från bromsoken. Så jag förväntar mig ett ganska rått stuk när de nya hjulen väl kommer på plats :)  
 

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I helgen stod äntligen stjärnorna i rad, tidvattnet var perfekt och lyckan log mot mig. Jag har ju försökt komma ut på träffar med SORK (Skånes offroadklubb) tidigare, men något har alltid kommit i vägen. Förutom mina egna två ungar lyckades jag få med min brorson. Väderprognosen kvällen innan spädde bara på entusiasmen. Det utlovades klart och fint väder och temperaturer mellan 5-10 grader. Så kl 10 mötte vi upp de andra sorkarna och vi kunde bege oss ut till området utanför Ask. 

Sen blev det körning fram till ungefär 15 med uppehåll för korvgrillning till lunch. Det är lätt att få blodad tand både av den fantastiskt roliga körningen och det trevliga sällskapet. 

Man har ju hört att valparna ska vara ganska kapabla i terrängen, men jag får nog ändå säga att jag blev överraskad över hur bra den tar sig fram. Säkert kan man dessutom öka framkomligheten genom att bli bättre som förare. Två gånger fick vi också prova på hur det är att köra fast. Där fanns alltid någon vänlig själ som kom till räddning och drog loss en. 

Ett speciellt tack vill jag rikta till @Lars 9k och Hanna för bärgning och goda tips (nu har jag inte bara en bogserstropp fram på bilen, utan där ligger en i skuffen nu också ;) ) 

Många intryck och blodad tand blev det som sagt. Därför har jag planerat att i månadsskiftet April-Maj åka på en liten overlandtripp till Småland med stopp för offroadkörning i Hästveda. Can´t wait! 

IMG_3773.jpg

IMG_3760.jpg

IMG_3763.jpg

IMG_3765.jpg

IMG_3766.jpg

IMG_3767.jpg

IMG_3768.jpg

IMG_3769.jpg

IMG_3770.jpg

IMG_3744.jpg

IMG_3747.jpg

IMG_3742.jpg

  • Like 5
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...