Jump to content

Äventyrskombin... Men det är ju en Volvo!?


Äventyrsfarsan
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag har lite funderingar på att skaffa Hi-Lift men tvekar lite på hur den kommer fungera att lyfta med i originallyftpunkterna under trösklarna. Tänker mig att jag bygger ihop en liten förlängning med ände likt originaldomkraften (se bild) så man kan lyfta under tröskeln. Kommer det gå eller kommer den glida ut? Måste jag förlänga även foten? Kanske får köpa och pröva mig fram. Tänker nog även kapa ner den eftersom längden känns lite överdriven till en XC70, men såklart bra att ha så lång man får plats med. Får se hur det blir. Trevlig helg gott folk!

651203.thumb.jpg.d3d9ea6eaeb3aaff44af462e347d5cc7.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, blackstream sade:

Klart du ska hi-lift, skulle ju se coolt ut. Har noll erfarenhet av dom men kommer det bli praktiskt användbart? 

Men en sån här skulle väl vara bra då

Jag tänker mig att det skulle vara bra att kunna lyfta oavsett underlag om hjulen gräver sig ner eller bara för att byta hjul eller annat man behöver lyfta bilen för. Sen att man kan använda den till lite annat som att baxa bort stockar, vincha, klämma osv känns smart. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Äventyrsfarsan sade:

kunna lyfta oavsett underlag om hjulen gräver sig ner 

Jo, och då är det kanske bra att ha en sån "lift mate"  oxå, Typ den jag länkade till så slipper man lyfta i tröskel, bättre att lyfta i hjulet? Känns bökigt och farligt att modda själva hi-liften.  Får en känsla av att käften på hi-liften inte är längre/djupare just för att det finns en bra anledning. 

Link to comment
Share on other sites

Skal du opp med et hjul er bottleneck the shit. Årsaken er at du da løfter akslingen og dermed hjulet umiddelbart.

Bruker du hilift løfter den karosseriet og strekker fjæringen max før hjulet begynner å løfte seg.

Så de er liksom gode på helt forskjellige ting. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både air jack og hijack. Hijacken kjøpte jeg for å rette opp et skur, å få byttet noen råtne bjelker. Air jacken har jeg i jeepen. Den er bra å ha hvis du seter deg fast og litt kjekk når man skal rotere hjulene. 

Hijack med litt tilbehør, kan jo brukes til flere ting. 

 

 

Edited by pilten
La ved en youtube film
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Funderar lite kring att ordna bättre bogseröglor både fram och bak. Bak känns det naturligt att utnyttja balken till dragkroken och fästa något i. Bara göra hål i plasthöljet till kofångaren så sitter ju den balken där bakom. Fram känns klurigare. Jag vill helst undvika att modifiera krockbalken eftersom säkerheten känns viktig på en familjebil. På XC70 sitter det en extra balk längre ner som är fäst i sub framen (rödmarkerad på bilden). Den sitter dessutom bra till för att fästa bogseröglor. Vad tror ni om att fästa öglor och dra i sub framen? Jag hittar inte speciellt mycket info om hur man ska tänka där.

5AE45696-CD1F-4D7E-95B9-9C86FBA52A62.thumb.jpeg.6b30ad2590b3563c41ab2f2b286be94e.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Vad som helst är väl bättre än den orginala " bogseröglan " man ska montera fram på bilen?

Jag tror att om du sätter två fästen fram och har en " tree slung " mellan dem om du behöver dras ut, så belastar du iallafall inte bara den ena sidan av sub framen. Även rambygda bilar skall helst följa den principen.

Bak tror jag på balken till draget. Använd inte draget till recovery bara. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Spoon said:

Hi-Lift er et meget anvendelig verktøy, men skal brukes med forsiktighet.

Hva med et Bumper lift kit: https://hi-lift.com/accessories/bumper-lift/

Tror inte Volvos Bumpers klarar det riktigt ? , hilift är användbart på höjda offroadbilar med rejäla stötfångare och sidebars och ska man lyfta i hjulen inte massa kaross i vägen , den kräver stor försiktighet vid användandet , varit med om en del nära tillbud i offroadsvängen ?, jag kommer använda air lift till min iaf 

Om man ska använda draget till recovery beror lite på klassningen på draget , på jeepar med 3500 kg klass på draget har jag använt det utan problem 

Link to comment
Share on other sites

On 3/14/2019 at 8:09 PM, Äventyrsfarsan said:

Funderar lite kring att ordna bättre bogseröglor både fram och bak. Bak känns det naturligt att utnyttja balken till dragkroken och fästa något i. Bara göra hål i plasthöljet till kofångaren så sitter ju den balken där bakom. Fram känns klurigare. Jag vill helst undvika att modifiera krockbalken eftersom säkerheten känns viktig på en familjebil. På XC70 sitter det en extra balk längre ner som är fäst i sub framen (rödmarkerad på bilden). Den sitter dessutom bra till för att fästa bogseröglor. Vad tror ni om att fästa öglor och dra i sub framen? Jag hittar inte speciellt mycket info om hur man ska tänka där.

5AE45696-CD1F-4D7E-95B9-9C86FBA52A62.thumb.jpeg.6b30ad2590b3563c41ab2f2b286be94e.jpeg

Vart sitter original fäst ? 

Link to comment
Share on other sites

Nu beror det på vad för slags recovery man föreställer sig ,vilken terräng tänker du åka i ???  tänker man stora krafter och man sitter riktigt fast i skiten djupt i ett dynghål då måste man nog lägga en balk mellan rambenen vilket inte är helt lätt med en modern XC 70 för att undvika dra något snett  , är det bara att man fastnat typ man inte får fäste för det är halt räcker det nog med original 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Här har det inte hänt mycket sen sist. Blev en liten sväng i sandgropen bredvid jobbet bara för att få ratta runt på något roligare än asfalt. Tänkte passa på att ge ett litet utlåtande på mina däck. Jag har rullat på Continental CrossContact ATR ett tag nu och är hittills väldigt imponerad. Greppet på snö och stockholmsslask var så pass bra att jag aldrig kom mig för att montera vinterdäcken i vintras. Sand, grus, gräs, rötter, sten funkar också bra. Jag har inte haft möjlighet att testa hur de beter sig i djupare lera än men det kommer snart hoppas jag. Det enda underlag jag inte haft en känsla av full kontroll på var vid två tillfällen i vintras när det var blankis med snöpuder på, men vilka däck utan dubb klarar det? Däcksidorna är lagom aggressiva och däcken rullar tyst och fint på asfalt. Jag kan varmt rekommendera däcken om du vill ha ett snällare AT-däck.

8A9BC96B-468E-4764-ABFF-322F650BAEA0.thumb.jpeg.99e898537eb6fb3642369c24ef732323.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...