Jump to content

Äventyrskombin... Men det är ju en Volvo!?


Äventyrsfarsan
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
On 3/15/2019 at 10:22 PM, Stiffe said:

...

Om man ska använda draget till recovery beror lite på klassningen på draget , på jeepar med 3500 kg klass på draget har jag använt det utan problem 

Lite vanskligt tips, har bara läst (och sett) tvärtemot detta. Har själv blivit pålurad kinesiskt skit som brast och du vill inte vara i närheten när en dragstropp släpper.
Allas våran Ronny visar det  väldigt tydligt här

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
5 minutes ago, MrWIB said:

Lite vanskligt tips, har bara läst (och sett) tvärtemot detta. Har själv blivit pålurad kinesiskt skit som brast och du vill inte vara i närheten när en dragstropp släpper.
Allas våran Ronny visar det  väldigt tydligt här

 

Är ju inte riktigt samma sak som en ”riktig” dragkrok!

Dessutom fick dom trots att det var en skruvad skitkrok misshandla den rätt bra med stum stropp och fastknuten bil som därmed också blev stum.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Lars 9k said:

Är ju inte riktigt samma sak som en ”riktig” dragkrok!

Dessutom fick dom trots att det var en skruvad skitkrok misshandla den rätt bra med stum stropp och fastknuten bil som därmed också blev stum.

Well, vi tycker alla olika. 

Visst att Ronny fick jobba lite för att få av den, men poängen är att visa vad som händer när/om den går av.

Säkerhet går först för mig, dragkrokar är inte avsedda för att ryckas upp med, utan att dra lagom stor last. 
Jag gör nog inte alla rätt alltid när det gäller säkerhet och bilkörning, men jag råder inte andra till saker jag inte vet är 100% säkert, det var min poäng.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har köpt en höjningssats från Tema 4x4 till min Subaru Outback och jag håller med dig att de medföljande bultarna kändes inte helt OK. Vart köpte du dina utbytes? De medföljande hade splines men jag har inte hittat online i rätt dimension.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MrTwilight said:

Jag har köpt en höjningssats från Tema 4x4 till min Subaru Outback och jag håller med dig att de medföljande bultarna kändes inte helt OK. Vart köpte du dina utbytes? De medföljande hade splines men jag har inte hittat online i rätt dimension.

Ok. Jag körde vanlig 8.8 bult med fjäderbricka och någon lite tjockare bricka jag hittade på jobbet. Det har fungerat bra hittills även om bult mer lik originalet hade varit trevligt att hitta. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I väntan på ny generator efter stora lagerraset har jag tröstat mig med att beställa lite nytt godis. Sandstegar, reservhjul och förvaringslådor till taket. 

Blev ett par billiga kina-sandstegar från eBay, X-Bull. Jag blev övertygad att de kommer duga gott av denna video.

Lådorna är från Schweiziska armen och ser iaf robusta ut. 

50B76E0A-03B8-48A6-9C02-CF52F277F72A.thumb.jpeg.e51e7250d1f9bc597dfa2f042e21c5f6.jpeg

F4ACB646-0FE9-4F97-A242-CC36BAA29A4A.jpeg.e8338b8ef103cf984cc8019d6abac76f.jpeg

Edited by Äventyrsfarsan
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Nya generatorn monterad och reservhjul på plats. Hittade ett i 235/70R16. Men det är ju inte samma som du rullar på!? Tänker kanske den uppmärksamme men rullomkretsen är näst intill identisk och när jag hittade en handlare som hade ett däck kvar i denna storlek med 1000kr rabatt fick det bli ett sånt. Det är även den storleken jag har på mina vinterdäck. 

Nu väntar jag på packlådor och sandstegar. 

9338A5EC-F006-48F5-B65B-2313F7BA93A6.thumb.jpeg.dbef9c4ca7bc61b9c559669134ecfe38.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

On 7/6/2019 at 11:00 PM, Äventyrsfarsan said:

I väntan på ny generator efter stora lagerraset har jag tröstat mig med att beställa lite nytt godis. Sandstegar, reservhjul och förvaringslådor till taket. 

Blev ett par billiga kina-sandstegar från eBay, X-Bull. Jag blev övertygad att de kommer duga gott av denna video.

Lådorna är från Schweiziska armen och ser iaf robusta ut. 

50B76E0A-03B8-48A6-9C02-CF52F277F72A.thumb.jpeg.e51e7250d1f9bc597dfa2f042e21c5f6.jpeg

F4ACB646-0FE9-4F97-A242-CC36BAA29A4A.jpeg.e8338b8ef103cf984cc8019d6abac76f.jpeg

Som sandstegar i sand absolut men du kan inte använda dom som ramper över ett hål eller dike vilket jag vill ha och valde varianten som tåler det 😎

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Stiffe said:

Som sandstegar i sand absolut men du kan inte använda dom som ramper över ett hål eller dike vilket jag vill ha och valde varianten som tåler det 1f60e.png

Det är sant även om jag misstänker att dubbla sådana skulle klara belastningen från Volvon över ett mindre dike eller hål. Jag tänker främst ha dem som hjälp vid fastkörning i sand/lera och för att jämna ut knöliga sektioner där man riskerar att slå i. Tjockleken tänker jag mig också kan vara en fördel när hjulspåren är djupa. 

Jag testar och funkar det inte som jag tänkt kanske det blir något annat framöver. 

Edited by Äventyrsfarsan
  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 9 months later...
On 6/14/2020 at 3:24 PM, ving90gar said:

Har också skaffat höjningssats till min Xc70-10. 

Men förstår inte hur jag ska montera dom som ska sitta fram? 

Hade förstått om det hade varit pinnbultar men nu fick jag bara med 6st bultar o brickor? 

Kul!

Original satt ju med tre bultar uppifrån så jag bara tog bort dem, spände ner länkarmen för att få lite utrymme att lirka in distansen sen drog jag fast det med de nya längre bultarna. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...