Jump to content

Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Sommarens mål är spikat till 50%! 

Vägen ner har börjat planeras men vägen hem, då när semestern verkligen börjar ;) , är än så länge relativt oplanerad.

Tänkte att jag skulle hålla denna tråden, på lik linje med flera forummedlemmars tidigare resetrådar, uppdaterad om planeringen under vägen samt när resan väl har påbörjats. Just nu planeras det för fullt och det är ju oerhört tillfredställande samt en viktig del av turen. Det hjälper även på med motiveringen för att färdigställa bilen inför resan. 

Ca så här ser grovplaneringen av rutten till den första delen av turen ut:

Screenshot_20190109-185849_Maps.thumb.jpg.abf24bee54e459da7a2a28fe21129057.jpg

Hoppas att ca 4 dagar ska räcka utan att det blir dålig stämning i bilen eller ont om tid, evt satsar vi på en 5e dag, bara för att vara säkra. Boende på vägen ner är just nu oklart men en kombination av taktält och hotell eller liknande verkar mest troligt.

Tänkte gå grundligt tillväga med planering av rutter och läsa upp mig på länder på denna turen då jag ser på den som en recognosering inför större äventyr framöver.

20190108_184234.thumb.jpg.e9aecd93e93b4774452cdad2c84293a2.jpg

Ja @Mecki, du ska få tillbaka kartorna i år ;):D .

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjører ned til Helsingør, er det ikke det det heter i bunnen av Sverige? Iallfall den båten som går derfra og over til kontinentet er rimeligere enn å kjøre bruene. Bare et tips, gammel  båt er det også, iallfall var det det når vi kjørte der. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
8 timmar sedan, pilten sade:

Hvis du kjører ned til Helsingør, er det ikke det det heter i bunnen av Sverige? Iallfall den båten som går derfra og over til kontinentet er rimeligere enn å kjøre bruene. Bare et tips, gammel  båt er det også, iallfall var det det når vi kjørte der. 

Helsingør=Danmark

Helsingborg=Sverige

Nu får du ju skärpa dig @pilten, lite koll på granländerna trodde jag allt att du hade! ?

Jag har för mig att priserna är ganska lika men färjorna är ju kul. Nu är de dessutom elektrificerade, lär vara de största ”elfärjorna” i drift.

Fast ännu närmare ”botten” på Sverige hittar du Trelleborg och Ystad som också har färjor, men det där är jag ganska säker på att herr Wiberg har koll på. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Lars 9k skrev:

Helsingør=Danmark

Helsingborg=Sverige

Nu får du ju skärpa dig @pilten, lite koll på granländerna trodde jag allt att du hade! 1f61b.png

Jag har för mig att priserna är ganska lika men färjorna är ju kul. Nu är de dessutom elektrificerade, lär vara de största ”elfärjorna” i drift.

Fast ännu närmare ”botten” på Sverige hittar du Trelleborg och Ystad som också har färjor, men det där är jag ganska säker på att herr Wiberg har koll på. 

Du får säga att du hade otur när du tänkte @pilten ;-) :-) 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det var jo nesten likt da, men er mange år siden jeg kjørte båt over der så kan hende det var anerledes i gamle dager. Iallfall vi hadde ikke bestilt noe billet, så vi parkerte i rekken av små rare polske biler, å det viste seg å være den rimeligste veien over til the kontinentet. 

Men Helsingør høres jo mere svenskt ut en Helsingborg? Nå har jeg jo et par rolige mnd før stresset starter igjen, så kanskje jeg skulle tatt å hengt på the trailer og tatt en tur for å friske opp mine geografiske kunskaper? 

En annen ting jeg plutselig tenkte litt på, er jo at hvis du skal så langt ned i Europa, kan man jo også bruke det toget som går fra Hamburg? Har ikke tatt det sjøl, men noen jeg kjenner tar det når de skal nedover. 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, pilten sade:

Det var jo nesten likt da, men er mange år siden jeg kjørte båt over der så kan hende det var anerledes i gamle dager. Iallfall vi hadde ikke bestilt noe billet, så vi parkerte i rekken av små rare polske biler, å det viste seg å være den rimeligste veien over til the kontinentet. 

Men Helsingør høres jo mere svenskt ut en Helsingborg? Nå har jeg jo et par rolige mnd før stresset starter igjen, så kanskje jeg skulle tatt å hengt på the trailer og tatt en tur for å friske opp mine geografiske kunskaper1f914.png 

En annen ting jeg plutselig 

Nu är jag ju Helsingborgare men vi brukar inte ta åt oss då vi faktiskt är halvdanskar men snarare hade varit heldanskar i dessa tider så du har ju egentligen både rätt och fel!?

De du känner kan lägga ner biltåget hädanefter och även alla andra då det gick sin sista tur i sommaren 2017, Nedlagt och finns inte mer tyvärr.

I varje fall med statliga DB...

Nu finns det två järnvägsföretag som tagit upp trafiken med Autozug! Österrikiska ÖBB har börjat köra sträckan Hamburg-Innsbruck och sedan tidigare fanns linjen Hamburg-Wien. Dessutom har privata Bahn Touristik Express startat biltåg på linjen Hamburg-Lörrach i Tysklands sydvästra hörn.

Bra att veta så att man inte letar sig fördärvad på Deutsche Bahn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

För att dra in tråden till det den ursprungligen skall handla om, Balkan T&R, då...

Tillbringade gårdagen med att uppdatera och komplettera de digitala kartorna på PCn. Så nu finns betydligt fler kartor än strängt taget nödvändigt men det är ju ett lyxproblem. Har testat följande: Tjeckien, Ungern, Rumänien, Serbien, Slovakien, Slovenien och Kroatien förutom dom som redan fanns där.

Testade också ett par spår från Wikiloc och " provkörde " dem på de nya kartorna och i Google Maps satellit-vy. Det är nästan så jag redan har varit där :D - länge leve tekniken!

Utsnittet nedan är ett 60 mil långt spår genom nordvästra Rumänien - använde mig av ett färdigt spår från Wikiloc som jag redigerade en smula för att styra oss åt rätt håll.

Skjermbilde.thumb.JPG.d5d6e9068644026df3b5647ba6f9c6a7.JPG

Det ser ut som en fin blandning av dålig landsväg och traktorvägar de Lux - precis det vi vill ha :) .

 

Vi kommer att tillbringa 6 dagar ner till Kroatien ser det ut som - den 6e dagen är " reservdag " så om allt går som det skall så finns det tid till att upptäcka de Kroatiska småvägarna också - även här var Wikiloc till god hjälp.

Hittade denna lilla vägsnutt upp till en ( förhoppningsvis ) övergiven radarstation precis på gränsen mellan Kroatien och Bosnien - Hercegovina.

452291394_GPXRadarstation.thumb.JPG.c9df24843aaa9d8cc672e0467707637b.JPG

Radarstation.thumb.JPG.d682efb342e77bf1382cb129c062121b.JPG

 

Nu är det ju inte alls säkert att alla i resesällskapet är så sugna på att titta på den där radarn men OM dom har det så hittar jag dit ;) .

 

I övrigt så skriver man på bilsemester.net att man kan räkna med att använda 2 timmar per 10 mil i Bosnien - Hercegovina... Detta bekräftade förövrigt @rob_bor när jag kontaktade honom för lite generella tips om Balkan ( samtidigt som han försökte lura mig till " Dödens Camping " i Tuzla, Bosnien - väl beskrivit i min ?brors resebrev från 2018).

Det är ju ingen höjdare, det där med 2 timmar per 10 mil i Bosnien, då det är 75 mil mellan Split i Kroatien och Timisoara i Rumänien och ca halvparten går igenom just Bosnien... Bara för att jag vill se staden Mostar med den mycket kända bron och enligt en del tvivelaktiga källor, även en staty på Bruce Lee...

Nu ska jag kartnörda lite till och så får vi se vad som dyker upp.

 

 

  • Like 9
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Kul att läsa - och följa denna  :-D 

Inget alternativ att göra som oss 2018, över med färja fr Trelleborg till Polen (Swinout...) ?

De nybyggda motorvägarna i Polen går rätt neråt och var förnämliga.

 

Det där med PC under resan har jag funderat många gånger på. Känner lite "hatkärlek" till dessa...  Oftast klumpiga på många sätt, men smidiga att skriva på... :-) 

Nu har du ju verkligen källor till info med @MrWIB och, som sagt, @rob_bor för området...   Kan väl inte gå fel med en radarstation och traktorvägar då...?   :-D 

Edited by CampForCer
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag undviker färjor så länge jag kan Ove. Lite som att hellre köra en omväg för att slippa sitta i kö om du förstår hur jag tänker.

Men med det sagt, färja är nästan oundvikligt så vi tar antagligen färjan Gedser - Rostock för att ta första kvällen i närheten av Berlin. Det blir ett långt första leg ( Gbg - Berlin ) men med tidig start och 2 timmar vila på färjan så ska nog det gå med ett nödskrik ;) . HSB har redan anmält hotell 1a natten om " det ska köras så långt " :D .

Har givetvis gjort ett Excel ark över den hitils planerade rutten, det är bara ett första utkast men ger en pekpinne på hur dagarna kommer att se ut ( hoppas jag... ).

Screenshot_20190114-140802_Excel.thumb.jpg.5e89f0c86a0ccdb19f6aa11c821bd31d.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
On 14.1.2019 at 12.26, CampForCer sade:

Nu har du ju verkligen källor till info med @MrWIB och, som sagt, @rob_bor för området...   Kan väl inte gå fel med en radarstation och traktorvägar då...?   :-D 

Tillbringade stora delar av kvällen igår med att läsa igenom alla fantastiska resebrev från 2017 & 2018! En fantastiskt massa fina tips och idéer där förutom att det är otroligt underhållande läsning - stor tumme upp till @thorstein, @MrWIB, @Lars 9k, @CampForCer,@Per Pettersson och @Björn Ahlskog för många timmar av underhållning.

Försöker ta med mig så mycket jag kan av era erfarenheter. Tillsammans med mina egna så borde ju allt glida som en räkmacka, eller hur ;):D .

  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

@Wiberg, vi ser väldigt mycket framemot dina reseskildringar från Balkan. Vi har diskuterat att ta en sväng där nere "Overland-style". Hustrun är ju från Makedonien och jag har bott där nere några år. Vi gjorde en hel del utflykter där nere men det var innan jag lyckades konvertera henne till lite mer friluftsmänniska. Hon och hennes son gick inte att på något vis i världen få med på utflykt utan att ha bokat hotell i förväg och gärna då med rätt antal stjärnor. Sonen är likadan idag men hustrun har jag fått ordning på. :) 

Bilresandet då var mest av ondo och skulle förflytta oss från A till B med största smidighet och minsta avbrott. Har ett antal ggr kört Skåne <-> Makedonien på två dags-etapper. Övernattning brukade ske i trakterna av Prag/Brno. De här färderna brukade vi inte boka hotell då man alltid körde så långt man orkade dag 1 och resterande dag 2. Den här typen av resande innebär ju inte att vi inte har bra historier i bagaget. En gång dönade vi in på ett hotell i Prag 5 minuter innan tolvslaget på nyårsafton. Korkade upp champagnen tittade på fyrverkerier från balkongen och somnade 00:10. Åt en makalös frukost och fortsatte vår resa. Utcheckning skedde men pengar bytte aldrig ägare. Samtliga involverade var helt enkelt för trötta för att de vanliga rutinerna skulle fungera. En annan gång snubblade vi in trötta och goa på ett hotell som jag inte kommer ihåg var det låg. En mindre by med gott om nattlig aktivitet tyckte vi. Parkerade utanför ett hotell som såg ok ut och gick in. Väl inne hamnade vi i en diskussion om varför vi inte fick bo där... De hade lediga rum men damen i receptionen vill helt enkelt inte boka in oss. Där stod vi med sonen som då var 7-8 år och visste inte var vi skulle ta vägen. Jag vänder mig om för att se efter honom och inte förrän då konstaterade jag att vi var inne på en bordell! Grabbstackaren stod förundrat och insöp atmosfären med lättklädda damer och porrfilm på tv-apparaterna... Trötta var vi och stapplade lite småchockade och fnissiga ut till bilen igen. Körde 500 meter in mot centrum och fick syn på en skåpbil med vad vi tyckte såg ut som civilpoliser. Stannade och frågade om de visste om det fanns ngt bra hotell i närheten. Under tiden de förklarade vägen till hotellet de bodde på satt hustrun och konstaterade att de här grabbarnas skåpbil gungade konstigt och hade en del trafik in och ut som inte var normal. Hotellet de pekade ut var iaf helt ok och hade ett för oss normalt klientel. Plus en massa hallickar...

Edited by Per Pettersson
  • Haha 2
  • Happy tears 4
Link to comment
Share on other sites

eftersom jag just planerar en resa till Albanien med ett par kompisar (Sep-Okt) så har jag skaffat mig den här lilla boken med ett par GPS-tracks:

https://pistenkuh.de/shop/gps-offroad-reisefuehrer-albanien/

jag hade redan deras lilla bok med tracks i västalperna och var väldigt nöjd med den.

*.gpx och *.kmz filer inkl. (tracks, routes and waypoints)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kolla om du gillar denna app/feature för er resa.   Fungerade toppen när vi reste :-D 

 Allt enkelt på mobilen - och kartan loggas aut.

Jag skrev mer där under resan än direkt här på forumet. Blev fokus på familjen/släkten i appen, och lite mer "live" där.

Kolla in kartan som panorerar allt eftersom man skrollar ner på sidan (i webläsaren på datorn...)

https://www.journohq.com/journo/gteborg---kroatien-2018-66446

:-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
On 13.1.2019 at 20.42, Wiberg sade:

Bara för att jag vill se staden Mostar med den mycket kända bron och enligt en del tvivelaktiga källor, även en staty på Bruce Lee...

I stand corrected, Bruce Lee representerar stenhårt i Mostar och är därmed ett självklart resemål på årets tur ?.

Det var nog detta med " Dödens Camping " som fick mig att dra mina källor i tvivel... ;) .

?Bruce Lee i Mostar

?Massa bilder på Bruce Lee i Mostar

Har snickrat lite till på det berömda Excelarket i brist på annat att göra... Det är ett högst " teoretiskt " ark just nu - absolut genomförbart men lämnar inget utrymme/ slack under hemfärden. Det som gör det så svårt är de 600 km med spår genom Rumänien. Om det tar två dagar så är vi på plussidan tidsmässigt men just nu omöjligt att säga. Det kan ju hända att man klarar att köra in något Dag 2 till Dag 3 - kommer lite an på Bosnisk, Serbisk och Rumänsk gränspassage och trafik. Mycket spännande :D .

1065838927_Excelper16_01_2019.thumb.JPG.2fa21f61de6a0b321ed444a522eee3b4.JPG

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Polarbear sade:

...Transfagarasan!...1f496.png1f496.png1f496.png

Transfagarasan är ett måste om man åker till Rumänien! När vi var där så var det flera ras som gjorde att vi fick vända om tyvärr.
Ett annat ställe jag kan tipsa om är Vișeu de Sus. Såg flera overlanders som körde utmed järnvägsspåret när vi åkte med "The Narrow Gauge Steam Train".

Där är det stor chans att stöta på björn också :D 

Edited by K.I.S.A
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Det finns tyvärr inte utrymme tidsmässigt till varken Transfagarsan eller Viseu de Sus denna turen. Men som jag skrev inledningsvis - detta är inte bara semestertur - det är en recognosering inför kommande äventyr så platserna är noterade. 

Kurviga asfaltsvägar är inte min favorit med fullastad Land Cruiser heller - varken upp eller ner ;) . Men den vägen/ floden parallelt med järnvägen är helt i min smak :)

Blev lite orolig för att det plottade spåret i Rumänien skulle innehålla för mycket asfalt när jag återigen " provkörde " på Google Maps. Så då öppnade jag spåret i MapSource och plötsligt så dök det upp ett gigantiskt spindelnät med traktorspår runt det aktuella spåret :D .

1118282856_Sprinzoomat.thumb.JPG.6b5030ba41f1beccbd57c9508be529d7.JPG

Det vill säga att det går att göra något med det om det går för lätt ;) .

Edited by Wiberg
Bild för att illustrera mängden spår
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Moderators

Har suttit lite med planering av turen idag igen och det visar sig att det finns ett väldigt spännande utflyktsmål precis vid det spår som leder till radarstationen jag har länkat till - Zeljava Air Base. Denna underjordiska flygbas från ex - Jugoslavien är en ganska mytomspunnen plats ( om man nu ska tror på allt på Internet ). Den högst aktuella minfaran gör det ju lite nervigt också... Håll dig till asfalten är rekommendationen :) .

Zeljava Air Base enligt Wikipedia

901616893_ZeljavaAirBase.thumb.JPG.13db6f8b9867eacc1c8b05af92e46b85.JPG

 

Det får nog bli en dagsutflykt för mig, när resten av familjen ligger på stranden, till flygbasen och radarstationen då jag har lite svårt att tro att HSB tycker det är jättekul att ha sin avkomma springandes runt i minerat område - även om det vid vissa tillfällen, när nämnda avkomma har levt djävulen, har uttryckts önskan om både minor och annat... :D .

Har putsat lite på nervägen och från Tjeckien tror jag att vi kör via Slovakien och Ungern till Kroatien i stället för Österrike. Jag hoppas bara att de köer jag har relativt färskt i minnet, från min tidigare Kroatienresa med Snövit och familj i 2015, uteblir på dessa vägarna.

I min jakt på information om att bila i de aktuella länderna så hittar jag bara ett enda vettigt alternativ till pålitlig och uppdaterad dylik - svenska Motormännen. Dessvärre så har de numera lagt sin tidigare öppna information under " endast medlemmar " och jag är för snål för att betala 540kr för att få tillgång till den infon. Som svensk, boende i Norge tror jag nämligen att det är begränsat med andra fördelar jag kan dra nytta av med ett eventuellt medlemskap. Den norska motsvarigheten NAF, där jag är betalande medlem, lyser självklart med sin frånvaro vad gäller uppdaterad och relevant information om annat än där Husbilsmaffian drar fram... Riktigt skitdåligt faktiskt (IMO).

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Wiberg sade:

Har suttit lite med planering av turen idag igen och det visar sig att det finns ett väldigt spännande utflyktsmål precis vid det spår som leder till radarstationen jag har länkat till - Zeljava Air Base. Denna underjordiska flygbas från ex - Jugoslavien är en ganska mytomspunnen plats ( om man nu ska tror på allt på Internet ).

Zeljava Air Base enligt Wikipedia

Det där kan du uppleva utanför Göteborg! F9 Säve Där sprack den resan. :D Det blir semester på Säve istället

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Moderators

Har snickrat lite till på det berömda Excelarket. Testade att ta mig genom Tyskland till Kroatien och " undvika " motorvägar på Google Maps... Tror det utgår fullständigt. Vi ska göra ett test från Rostock till ca Tjeckien men om det tar för lång tid så skiter vi i det och tar motorväg. Det handlar ju om att inte tillbringa hela dagarna i bilen. Har, mot vad käre Bror brukar göra, dessutom scoutat lite campingplatser längs vägen. Fick inte Park4night att funka helt optimalt men blev räddad av Camping.Info by POIbase som klarar att hitta övernattning på de flesta ställen.

Har ägnat en god del tid åt att läsa igenom vad som gäller i de olika länderna mtp bilkörning och samlar allt i en pärm a la XOs tripp till MellanAmerika. Om inte annat kan pärmen användas till att klippa till besvärliga tjänstemän vid gränspasseringar - den blir tjock :D . Skall ha försäkringsbevis, grönt kort och registreringsbevis i både original och kopior i pärmen oxå. Evt originalen på en lite hemligare plats?

Per dags dato är vi en bil med två tappra i som skall köra hemåt. Från Rumänien till Berlin, Retur dag 6, kan det nog hända att det improviseras lite vad gäller övernattning. 17 timmar i bil går men är ju inget som är skitkul direkt. Som skrivet tidigare så är det mycket som påverkar tiden vi har till förfogande på hemresan, bland annat hur smidigt det går i Rumänien...

Efter stundande Vårträff i Pingst så blir det en rejäl genomgång av bilen med allt av däckrotation etc. Både braattha och villhöver skall kompletteras och sen är jag egentligen väldigt resklar :D . 

1531961658_PreliminrreseruttBalkan2019.thumb.JPG.beb3d2dc96371a1866be500fc983e1e4.JPG

  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Wiberg said:

... Har, mot vad käre Bror brukar göra, dessutom scoutat lite campingplatser längs vägen. ...

 

Hrmmm ... 

Jag scoutar allt i förväg, men sen har min kära fru lärt mig vara lite anpassningsbar ;)

Very imponerande excel, själv kör man ju Word 😎

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...