Jump to content

Freelander vs Freelander?


Peter Christensen
 Share

Recommended Posts

Hei Folkens :-)

Takk for medlemskap.

Har enda ikke rette bil, men jobber på saken. Da budsjettet ikke er stort, er vi i Freelander prisklassen. Jeg vet godt at de ikke har det bedste ry, men det er det pengene rekker til nå. Og da har jeg set på en 2000 model 2,0 diesel, og en 2005 model 1,8 bensin.  Har hørt og lest meg til, at 1,8 bensin motorene ikke holder, men gjelder det bare første modellen eller? Hvad mener dere, folkens.  Hvad er ellers alternativ runnt 25 000 kr?

Mvh

Peter Christensen

 

Link to comment
Share on other sites

Velkommen Peter. :)
Freelander er på mange måter en veldig undervurdert bil. Men samtidig er det ikke til å komme bort ifra at den har sine svakheter den også.
1.8 bensinmotoren er et mareritt, stort sett fordi den har dårlig kjøling og ender fort med havari. TD4 er en mye bedre motor i disse bilene.
Samtidig er det små forbedringer for hvert år, så kjøp nyest mulig.
Ellers er Freelander2 bedre, men den kom først i 2007 og er derfor noe dyrere.

Uansett hva du velger må du påregne litt skruing på en bil til 25000kr.
Største ankepunktet jeg har mot Freelander er mangelen på lavserie. Jeg ville kjøpt automat hvis jeg skulle hatt en slik.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo flere Japanske suv og velge i for 25.000 kr som både er mer driftsikre og av bedre kvalitet en Freelander så er det jeg hadde valgt. Da biler som Suzuki Grand Vitara, Honda Crv, Subaru Forester/Outback, Toyota rav4 osv. Og lavgir kan du klare deg uten selv om det er greit og ha. Så har du tenkt på noen av disse?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kikket raskt på finn og så at en kunne få en grei Crv 2004/2005 mod for rundt 25 og finnes jo nok av Rav 4 også så du har litt og velge i. Subaru bør du være opps på at noen utgaver har hatt topppaknings problemer og de kan være dyrere i drift så jeg hadde valgt noe annet. Men for så lite penger som 25 000 kr så tror jeg at noe Japansk er og foretrekke.:)

Link to comment
Share on other sites

Jag håller nog med @Kimar men OM man vill ta steget ut var man kan uppdatera bilen med högre fjädring och större däck plus massor av tillbehör man inte behöver så hade jag nog faktiskt satsat på Suzuki Vitara, Grand Vitara,XL7 då Suzukin är väl beprövad i skogarna. Vilken Vitara man sedan väljer handlar nog senare om hur mycket utrymme man villhöver?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo en Suzuki Grand Vitara 2007 mod og har gjort mye undersøkelser om denne utgaven av Grand Vitara. Og de tåler heving dårlig da alt av hjul oppheng fjæring osv er som på en moderne personbil. Hvordan de eldre utgavene er vet jeg ikke. 

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, kimar sade:

Jeg har jo en Suzuki Grand Vitara 2007 mod og har gjort mye undersøkelser om denne utgaven av Grand Vitara. Og de tåler heving dårlig da alt av hjul oppheng fjæring osv er som på en moderne personbil. Hvordan de eldre utgavene er vet jeg ikke. 

Ajdå, då är jag dåligt uppdaterad på de nyare, de innan 2006 var i alla fall de jag hade färskt i minne.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Polarbear skrev:

?

vid en snabb googling hittade jag massor fx https://autocarspec.com/jdm-suzuki-grand-vitara-offroad-mods-and-a-lift-kit.html

Är det knutarna som ger upp?

Jeg har lest flere som sliter med hjulstilling ved heving. Og store problemer med foringer som går i stykker ofte og andre problemer dette er folk som bruker bilene sine til hard bruk som overlanding. Som flere har sagt det er enkelt og heve en bil så den ser tøff ut men og heve den så den fungerer som den skal og er slitesterk og driftsikker er noe annet.  Og fleste parten som hever disse som i linken din gjør det nok mest for utsende og bruker nok bilen mest på asfalt. Har sett flere plasser at de tåler noe heving men 20 mm er anbefalt max og det er så lite at er ikke noe vits i. Ome hevesett til disse er på kun 20 mm og det er det en grunn for.

Link to comment
Share on other sites

13 minuter sedan, kimar sade:

Jeg har lest flere som sliter med hjulstilling ved heving. Og store problemer med foringer som går i stykker ofte og andre problemer dette er folk som bruker bilene sine til hard bruk som overlanding. Som flere har sagt det er enkelt og heve en bil så den ser tøff ut men og heve den så den fungerer som den skal og er slitesterk og driftsikker er noe annet.  Og fleste parten som hever disse som i linken din gjør det nok mest for utsende og bruker nok bilen mest på asfalt. Har sett flere plasser at de tåler noe heving men 20 mm er anbefalt max og det er så lite at er ikke noe vits i. Ome hevesett til disse er på kun 20 mm og det er det en grunn for.

Men gör du en karosshöjning på 2” så att du får in större däck så bör ju inte det påverka knutarna och med större däck följer ju ökad markfrigång.

(Ursäkta att jag kapar din tråd din tråd lite  @Peter Christensen )

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Polarbear skrev:

Men gör du en karosshöjning på 2” så att du får in större däck så bör ju inte det påverka knutarna och med större däck följer ju ökad markfrigång.

Denne utgaven har ikke ramme så karosseri heving er ikke mulig om det var det du tenkte på. Men er dette jeg har funnet ut av etter mange timer med lesning på nett og sier også litt når Old man emu ikke vil heve disse mer en 20 mm det er en grunn for det. Om jeg vil ha en bil  som har høy bakkeklaring eller kan heves så kjøper jeg en som har det eller tåler det. Bilen jeg har kjøres nesten alltid på dårlige veier og blir brukt som arbeids hest så jeg må ha noe som fungerer. Men vi har vell avsporet litt mye i denne tråden nå?

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at det er mye svakheter på RAV4 generasjon 2. Vi kjøpte en 04-modell for noen år siden, og den var påkostet 90000kr siste året før vi kjøpte den.
Bl.a ny clutch, svinghjul, dyser og turbo.
Siden dengang har sentrallåsen sluttet å virke, vakumpumpen støyer og det er en slakke ett eller annet sted i forstilling som jeg ikke finner ut av. Frykter styresnekke.
Min ærlige mening er at gamle japser er like ille som andre merker, det er bare dyrere deler på endel av de enn på feks Land Rover, der du får deler utrolig billig fra UK.
Jeg har selv ventet på båtfrakt fra Japan på OEM-deler til Mitubishi.. ?

Link to comment
Share on other sites

De diesel motorene Toyota har hatt i personbilene har ikke vært beste etter hva jeg har fått med meg så ville nok også ha kjøpt bensin. Men moderne diesel motorer uansett merke kan fort bli et økonomisk mareritt dessverre så er noe og ha i tankene når kjøper bil.

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, kimar sade:

Denne utgaven har ikke ramme så karosseri heving er ikke mulig om det var det du tenkte på. Men er dette jeg har funnet ut av etter mange timer med lesning på nett og sier også litt når Old man emu ikke vil heve disse mer en 20 mm det er en grunn for det. Om jeg vil ha en bil  som har høy bakkeklaring eller kan heves så kjøper jeg en som har det eller tåler det. Bilen jeg har kjøres nesten alltid på dårlige veier og blir brukt som arbeids hest så jeg må ha noe som fungerer. Men vi har vell avsporet litt mye i denne tråden nå?

Darwins teori är jag ju heller kompis med då jag alltid letar efter en lösning och ofta finner den. Om man letar fel att rätta till så brukar det lösa sig, det vet jag genom jobbet även fast jobbet handlar om helt andra saker, jag jobbar med Vanderbilt larmsystem. Anledningen till varför jag ställde frågorna är väl snarare att jag står inför exakt samma dilemma på Outlandern och går till botten med problemet. I mina ögon finns det en lösning för allt.

Jag diskuterar gärna ämnet vidare i mitt eget garage, problem är till för att lösas!?

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Polarbear skrev:

Darwins teori är jag ju heller kompis med då jag alltid letar efter en lösning och ofta finner den. Om man letar fel att rätta till så brukar det lösa sig, det vet jag genom jobbet även fast jobbet handlar om helt andra saker, jag jobbar med Vanderbilt larmsystem. Anledningen till varför jag ställde frågorna är väl snarare att jag står inför exakt samma dilemma på Outlandern och går till botten med problemet. I mina ögon finns det en lösning för allt.

Jag diskuterar gärna ämnet vidare i mitt eget garage, problem är till för att lösas!1f60a.png

 

Fult mulig at det finnes løsninger men har ikke funnet de til min. Men jeg har fått testet min på en dårlig skogsvei og det gikk fint så jeg klarer meg med bakkeklaringen den har. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen folkens :-)

 

Da lykkedes det, en RAV4, 1999 model, er innkjøpt. Da kan planer for innretning gjøres og beregnes. (den skal brukes som håndverkerbil på hverdager) Da er det fullt muligt at bli med på tur. Vi er helt ferske ut i dette, og håper der finnes likesinnet runnt Strømmen/Oslo at "ture" med :-D

Mvh Peter.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...