Jump to content

112 App med sporing/nødpeiler.


kimar
 Share

Recommended Posts

Jeg reiser jo alene og har vært på jakt etter en form for sporing med kontakt til nødnummer til bruk i nødsituasjoner. Da det er veldig vanskelig og forklare hvor en er og er vanskelig for nødetater og finne en når er langt inni skogen. Så jeg fant denne https://play.google.com/store/apps/details?id=it.Beta80Group.whereareu&hl=en_US  den er jo selvfølgelig avhengig av dekning på telefonen noe som er negativt men det posetive er jo at den er gratis. Et bedre alternativ er jo en nødpeiler som denne https://www.fjellsport.no/spot-gen3-orange.html?gclid=EAIaIQobChMI6PKGudW54AIVgY2yCh2DRA-aEAQYASABEgKhRPD_BwE men de koster jo litt. Så hva er deres tanker om dette og finnes det andre alternativer som jeg ikke har tenkt på?

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Intressant och viktigt tema du tar upp @kimar!

Jag förlitar mig för det mesta på att resa i grupp. Gör jag inte det så blir det på det gamla sättet, berätta för nära och kära vart jag skall gå/köra.
Så gäller det att hålla sig till  den planen så att det inte blir några avvik.

Skulle jag satsat  på någon app eller produkt så hade det nog blivit nödpeilaren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Personligen tycker jag att man inte skall chansa på sin nöd-utrustning, eftersom man skall använda den just i en nödsituation, därför gäller det att minimera antalet felkällor på denna utrustning.

Av den anledningen faller allt bort som har med telefontäckning att göra, så inga appar eller liknande duger enligt mig.

En bra GPS-nödsändare skulle jag rekommendera, själv använder jag ResQLink, men det finns ju andra som säkert är minst lika bra.

Detta backar jag upp med en satellit-telefon vid resor där vi kommer vara långt från ”bebyggelse”.

Snåla inte på din nödutrustning! ?

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med at nødutrustningen er ikke noe en sparer på og en nødpeiler er jo det beste så er nok det jeg bør gå for. Det jeg liker med denne fra spot som jeg la link til er at den kan også brukes til mer en bare varsle om en nødsituasjon så det er jo praktisk. Det eneste er at abonnementet koster 1700 kr pr år men dette er jo utstyr som kan redde liv så kostnaden er verd det mener jeg. En app fungerer nok bra nok til de som vil holde seg nærme sivilisasjon men for oss som vil ut i vildmark og avsidesliggende områder så er en app ikke god nok.  

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på og undersøke nødpeilere og fant denne fra Garmin https://www.fjellsport.no/garmin-inreachr-mini-orange.html    https://explore.garmin.com/nb-NO/inreach/  denne kan også brukes til toveis kommunikasjon og virker som det er også er mulighet til og kun ha abonnement på denne pr måned så kan si det opp når en ikke bruker den også aktivere det når en skal. Men den er jo dyrere enn den fra Spot. Jeg fant også denne hos nrk hvor en slik nødpeiler var med og redde han her https://www.nrk.no/finnmark/_-nodpeileren-reddet-mest-sannsynlig-livet-mitt-1.13870749

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, blackstream skrev:

En machete oxå bra att ha 1f49a.png

Det må man alltid ha. 

Går jo å lage en emergency bag, der du har førstehjelp og div utstyr. Lett til gjengelig.så hvis bilen begynner å brenne, kan du grabbe bagen og overleve i villmarken/ved siden av feks e134. 

Satellitt telefoner og peilere er kjekke løsninger. Men det å kunne førstehjelp å ha en plan om noe skulle skje. Det er det viktigste. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, pilten skrev:

Det må man alltid ha. 

Går jo å lage en emergency bag, der du har førstehjelp og div utstyr. Lett til gjengelig.så hvis bilen begynner å brenne, kan du grabbe bagen og overleve i villmarken/ved siden av feks e134. 

Satellitt telefoner og peilere er kjekke løsninger. Men det å kunne førstehjelp å ha en plan om noe skulle skje. Det er det viktigste. 

Helt enig og har tenkt og få meg en emergency bag i min bil. For om bilen skulle brenne opp så vil en bli veldig glad for at en hadde en slik selv i befolkende områder for kan ta litt tid før bilberger kommer så da er det fint og kunne hive opp et telt på plenen i ei rundkjøring og fyre opp primusen og kose seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå lest en del om Garmin sine inreach modeller og disse virker veldig greie da de kan brukes til og sende sms og epost og noen kan brukes som gps. De har også på sos knapp mulighet til og skrive til operatør og fortelle hva som skjer så de kan hjelpe deg bedre. En annen fordel er også at abonnent er billigere enn Spot sin utgave og Garmin krever ikke 1 års bindingstid noe Spot gjør. Så slik jeg ser det så er det eneste negative med Garmin at de er dyrere men de er billigere i drift og kan brukes til langt mer.

Link to comment
Share on other sites

Resqlink er grei men heller veldig mot Garmin inreach om jeg skal kjøpe for med Garmin så får en nødpeiler og igrunn sattelitt telefon bare uten mulighet til og ringe kun sms i et og samme apparat noe jeg ser som veldig praktisk. For om eksempel bilen skulle bryte sammen så kan en da få tak i folk uten og sette i gang en full redningsaksjon.

Fant også en test av Garmin Inreach Explorer+ og syns dette virker veldig bra.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå var det en i Usa som kjørte seg fast i snøen og var ren flaks at han ble funnet etter 5 døgn https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/qn2L9o/kjoerte-seg-fast-i-snoeen-overlevde-fem-doegn-paa-tacosaus?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 . Dette kunne like godt vært noen av oss så utstyr som nødpeiler er noe som jeg ser nå som helt nødvendig og spesielt for oss som reiser med en bil eller alene.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, kimar said:

Garmin Inrach kan du sende sms til valgfritt tlf nr ja.

Da ville gått for en slik, da kan man jo varsle selv om man ikke er i nød. Greit å kunne si ifra om man blir forsinket, så slipper de som venter å uroe seg. Trenger man abonnement? Eller er det en engangs utgift? Hadde vært kjekt med en slik i sekken

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, pilten said:

Da ville gått for en slik, da kan man jo varsle selv om man ikke er i nød. Greit å kunne si ifra om man blir forsinket, så slipper de som venter å uroe seg. Trenger man abonnement? Eller er det en engangs utgift? Hadde vært kjekt med en slik i sekken

Er en slik jeg også kommer til og kjøpe. Det er abonnement på disse en må betale pr måned men kan si opp abonnmentet i perioder når en ikke har bruk for det. Står info om abonnement her https://explore.garmin.com/nb-NO/inreach/  det er ikke det billigste da dette er jo igrunn en satelitt telefon og det koster men jeg føler det er verd kostnaden. En viktig ting og tenke på er at de billigste abonnmentene har max antall sms pr måned og ekstra må en betale for. Vist du vurderer kjøp så kan jeg anbefale den youtube video som jeg har lagt ut lengre oppe mye god info der. 

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...