Jump to content

Körning hos Kungälv Jeepklubb den 6/4


Jonas Andersson
 Share

Recommended Posts

On 5.3.2019 at 14.14, norlin sa:

Skulle vilja prova på lite soft off road för att lära och inte skada varken bil eller självförtroende. 

Kan man göra det på den träffen?

Borås eller Kungälv? Jag känner inte till Kungälvs område. Men jag har kollat upp en del bilder. Jag har varit på Borås och tycker det är ok med tanke på sten. Kungälv verkar vara mer lera eller klippor, vilket ut från vad jag bedömer och kan se, är snällare för bilen och klippa kan inte gömma sig på samma sätt som en sten. Hur det funkar med standard bil vågar jag inte svara på. När vi var på vår första träff med en omoddad Suzuki Grand Vitara var det tämligen begränsat var vi kunde köra. Med facit i hand så var det inte värt tiden och pengarna. Då var vi på Brändåsen uppe vid Kumla.

Annars kan jag rekommendera när det är körning på Kråkeberget utan för Skövde. Det området lämpar sig för allt från Subaru till ombyggda militärfordon. Vill mena att det är Offroaders Kättilstorp som håller till där.

Kolla även efter offroadträffar på 4x4sweden.

Edited by Jonas Andersson
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ang. Kungälvs Jeepklubb. Kolla in deras forum resp Facebook sida. Det ger en del hint om deras område. Sen kan man ju alltid skriva till dem och fråga. Jag känner bara till ett område nere i Halland där de officiellt har gått ut med att de har ett tufft område. Att man där får räkna med repor och bulor. På alla andra områden som jag har skickat förfrågningar till om hur det ser ut har jag alltid fått till svar att det alltid går att köra med omodifierad bil. Inte Uddevallas ena område förresten.

Jag kommer att dra till Kungälv den 6/4 om jag får med någon annan, med antingen egen bil eller som spotter/avlösare i min egen. Dock sticker jag inte dit helt ensam. Det blir inte samma sak om man inte har antingen en spotter eller någon annan med egen bil med som man kan köra ihop med.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ska också skriva till dem och höra om deras område o dylikt. Om min uppfattning stämmer. Tänker inte åka dit om det är ett område som garanterat ger skador. Rispor i lacken och någon liten buckla kan jag leva med. Men det är en overlanding/daily drive och inte ett skogstroll.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Har nu fått svar från Kungälvs Jeepklubb:

"Hej Jonas. Det stämmer området består mest av berg och lera men det finns även några spår i skogen som jag tror att du skall klara med Hiluxen.
Vi har en kille i klubben som tar sig runt på dom flesta ställena med sin Hilux som är likvärdigt utrustad fast jag tror att han även har hasplåtar på den. Det bästa du kan göra är att komma upp och bilda dig en egen uppfattning, det värsta som kan hända är att du får grillat en korv och tjötat lite skit ?"

Jag frågade även specifikt om omodifierade fordon har något att hämta där, men som ni ser framgår inte det av svaret.

Edited by Jonas Andersson
Snyggade till formateringen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...